Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:48

Simoonzel schreef:
@Daenerys wat een prachtige alocasia! Ik heb net een jonkie gekocht met 3 grote bladeren en 1 kleintje. De kleine is in de eerste nacht meteen gesloopt door de katten (hun ontgroeningsritueel geloof ik).
Waar heb je die pot vandaan? Ik hou heel erg van die natuurlook maar hier bij het tuincentrum hebben ze alleen kleine versies van zulke potjes (tot +/- 20cm).

En weet iemand of het nu zin heeft om te verpotten, of dat je dat beter pas weer in het voorjaar kan doen? :)

Verpotten kan prima, maar misschien rekening mee houden dat hij tot het voorjaar niet heel enthousiast gaat groeien. Ik duw er elk half jaar zo'n pokon kegel in, dan groeien ze het hele jaar door :o

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:13

Super lang getwijfeld, maar er is een nieuwe bewoner haha. Ook nog lang getwijfeld of ik de aglaonema mee zou nemen, maar vond hem net wat te laag

Afbeelding

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:51

@Emma wat doet zo'n kegel eigenlijk dan? Plantenanabolen? :')

@Mossel die vind ik ook zo gaaf! Ze verkochten ze hier voor weinig laatst, ik had de pot al klaarstaan en toen waren ze op .. :(

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:55

Haha ja in een notendop wel. Pokon is gewoon groeimiddel, en die kegels geven dus een half jaar lang geleidelijk voeding af aan een plant. In tegenstelling tot eens in de maand oid zelf voeding geven (dat vergeet ik namelijk)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:08

Om ook wat foto's te plaatsen.. we hebben hiernaast ook nog een palmpje die er niet echt zin in heeft(al vanalles geprobeerd: nauwelijks water, meer water, pokon, maar niets lijkt te helpen). Oja en in de gang een vetplant die alle kanten op groeit, ziet er niet uit maar tegelijk ook weer te leuk om weg te doen :')


Afbeelding

Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:24

Zijn er hier mensen die een klimop in een pot in huis hebben?
Beetje dit idee:

Afbeelding

Is het, net als klimop buiten, een plant die met regelmaat gesnoeid moet worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:08

Arakel: ja hier, maar kan nou niet echt zeggen dat hij heel hard wil groeien helaas. Misschien dat het aan de plek ligt, maar deze hangt al een jaar zonder dat ik hem gesnoeid heb:

Afbeelding

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:18

@aranel ik heb 3 klimop planten binnen staan. Gaat opzich wel goed, maar je kan het beste klimop buiten houden.

Is hier iemand die een verlepte musa (kleine bananenplant) wil hebben/ruilen? Omg. Leeuwarden. Ik kan het niet met deze plant worden. Verliest alleen maar blad :( terwijl een scheu die ik verpot heb van deze plant het super doet

Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:11

Die is leuk op de foto hierboven! :)
Maar allebei niet mega enthousiast dus over klimop binnen houden..

Weten jullie nog meer plantensoorten waarmee je ongeveer hetzelfde effect krijgt? Dus dat je bijvoorbeeld de pot op een hoge kast zet en dat de plant langs de zijkant naar beneden drapeert zeg maar?

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:20

Ik heb een philondendron scadens, die doet hetzelfde. Hij staat hier ook op de kast en groeit naar beneden.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:23

Ik heb een tradescantia die dat ook doet :) heb recent er nog een foto van geplaatst

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:41

Chinees lantaarn plantje. Erwtenplantje.

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:20

*stiekeme meelezer*

Ik heb een klimop binnen van de ikea, kost wel €1,80 per plantje. Maar die doet het best wel goed! Is zeker al 50 cm gegroeid in een half jaar. Niet zo vol als de voorbeeld foto die je liet zien, maar daar is mijn plantje ook te klein voor.

Ik zal hier eens foto's maken van al mijn planten, ik ben nogal verslaafd. Heb er stuk of 20 op 25m2 :j

black_kelpie

Berichten: 7838
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:21

Mijn nieuwe "Calathikea" *\o/*

Afbeelding

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:22

Een monkeymask is ook erg leuk als hangplant. Of inderdaad een erwt, chinees lantaarntje of tradescantia.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:19

Klimop deed het hier binnen ook niet goed

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:55

@Black-Kelpie: In wat voor omstandigheden ga jij je plant houden? Mijn vriend heeft er ook zo-een, maar die wil het maar niet goed doen... Waar we hem ook plaatsen.

black_kelpie

Berichten: 7838
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:03

Sting schreef:
@Black-Kelpie: In wat voor omstandigheden ga jij je plant houden? Mijn vriend heeft er ook zo-een, maar die wil het maar niet goed doen... Waar we hem ook plaatsen.


Hopelijk vindt hij het midden van de kamer leuk :D Calathea's zouden schaduw oké moeten vinden, dus daar hoop ik maar op. Hij staat 6 meter van een raam op het zuiden en 3,5 van een raam op het noorden, dus veel licht krijgt hij niet.

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:17

Macs schreef:
Klimop deed het hier binnen ook niet goed

Alle klimop gaat dood hier terwijl ik best goed plantjes in leven kan houden. Heb het dan ook opgegeven.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:27

Ik heb 2 klimops (klim-oppen? :') ) die allebei groeiden als raket. Toen heb ik ze gesnoeid, en nu is er een volledig uitgedroogd terwijl de ander op louter Pokon lijkt te leven (wat ik al een halfjaar niet gegeven heb). Ze groei(d)en wel allebei weg van de zon, richting schaduw. Zon vinden ze echt niet tof, blijkbaar.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:29

Mooie aanwinsten allemaal <3

Mijn Monstera variegata stekjes zijn binnen en morgen ga ik een volwassen versie halen *\o/*
Spint lijkt vals alarm te zijn, heb de verdachte planten gewassen en gedoucht, en eentje in quarantaine gezet.

Aranel, idd klimop, erwtenplantje, chinees lantaarnplantje, monkey mask, tradescentia en heb er zelf nog eentje staan, maar weet de naam zo niet (iets met een s).
Klimop gaat bij mij ook steevast dood.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 19:10

Leuk die berichtjes!
Ik gaf een paar dagen aan dat mijn monstera bladluis had. Dus water met zeepsop geprobeerd. Het kwam terug, nog eens goed gegoogled. Het bleek dopluis te zijn: bladeren afgenomen met olijfolie en nu lijkt het schoon...

Luxorvalkje
Berichten: 1944
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:49

black_kelpie schreef:
Sting schreef:
@Black-Kelpie: In wat voor omstandigheden ga jij je plant houden? Mijn vriend heeft er ook zo-een, maar die wil het maar niet goed doen... Waar we hem ook plaatsen.


Hopelijk vindt hij het midden van de kamer leuk :D Calathea's zouden schaduw oké moeten vinden, dus daar hoop ik maar op. Hij staat 6 meter van een raam op het zuiden en 3,5 van een raam op het noorden, dus veel licht krijgt hij niet.


Die van mij stond vorig jaar augustus in de vensterbank op het zuiden. Kreeg zelfs gele bloemen. Nu midden in de kamer en dat vind ie veel minder leuk...

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:59

Simoonzel schreef:
@Daenerys wat een prachtige alocasia! Ik heb net een jonkie gekocht met 3 grote bladeren en 1 kleintje. De kleine is in de eerste nacht meteen gesloopt door de katten (hun ontgroeningsritueel geloof ik).
Waar heb je die pot vandaan? Ik hou heel erg van die natuurlook maar hier bij het tuincentrum hebben ze alleen kleine versies van zulke potjes (tot +/- 20cm

Dankje! Inmiddels heb ik hem gesnoeid en heb ik er 2 scheuten vanaf gehaald en in een eigen pot gezet. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen :)
De pot heb ik geloof ik bij Tuinwereld gekocht.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:01

Sting schreef:
@Black-Kelpie: In wat voor omstandigheden ga jij je plant houden? Mijn vriend heeft er ook zo-een, maar die wil het maar niet goed doen... Waar we hem ook plaatsen.


Ze houden van schaduw, best vaak water en het sproeien van de bladeren vinden ze helemaal heerlijk! *\o/*