Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:08

Des te blijer zijn ze dan met nieuwe aarde {:} ook benieuwd wat ik straks aantref, hier staat het voor over ruim een week in de planning, moet wat grotere binnenpotten bestellen denk ik.

Ik doe de tuin ook in etappes, vind ik ook relaxter :j morgen en overmorgen de lastigste klus, een joekel van een parasol moerbei snoeien

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:37

Tanya schreef:
Ik vind verpotten altijd leuk. Voel me soms wel wat schuldig naar de planten die echt heel erg wortels hebben gemaakt en amper aarde meer hebben. Oeps.

Ik ook maar het geeft altijd zo'n t*ringzooi in m'n appartement :') :')

Jis_ schreef:
Nog een Symgonium <3 via Facebook en net opgehaald

[ [url=m/XS7p5T.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WasWuo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is gaaf Jis! Welke is het??

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:46

Zulke schattige bloempjes in m'n tradescantia <3
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 14:29

_Karlijn schreef:
Jis_ schreef:
Nog een Symgonium <3 via Facebook en net opgehaald

[ [url=m/XS7p5T.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WasWuo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is gaaf Jis! Welke is het??


Red spot tricolor, het licht groen is niet heel licht en het roze (nog) weinig aanwezig, de prijs was daardoor wellicht ook wel erg leuk.

Bloemetjes! <3

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:29

Chinas schreef:
Wat een mooie tradescantia en dieffenbachia! Zeker die bloemetjes <3.

Wat tof Janine! Heb je een foto?


Zeker!


Afbeelding

Afbeelding



Die syngonium is ook mooi!!

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:36

Zo die Symgonium is prachtig!!

Wow Janine, heb je die hele plant gekregen? Ik dacht één enkel blad. Wat tof zeg!

Hier ook druk bezig met ompotten, met name omdat ik enkele planten uit de supermarkt/Hornbach gehaald heb en niet te spreken ben van de potgrond waar die planten in staan. Grond blijft of vaak ellendig lang nat, of is na water geven binnen enkele dagen weer kei hard. Afgelopen week heb ik 10 planten gedaan, heb er nog 2 op mijn lijstje staan. Helaas lijkt 1 van mijn nieuwe philo's de ompotting niet te hebben overleefd -O-. Ik had hem ook misschien nog iets langer kunnen laten wennen aan de nieuwe omgeving voordat ik hem ging ompotten, maar goed..

Verder heb ik nu een weddenschap lopen met mijn vriend. Hij stuurde mij een foto van een prachtige plant bij de appie en heeft uiteindelijk 2 gehaald, voor ons beide 1. Blijkt het een calathea te zijn :'). Dus degene die nu het langste de plant levend houdt krijgt van de ander een alocasia zebrina black stem. Ik ga me vanavond nog maar even goed inlezen, ook de tips die hier gegeven zijn. Mijn vriend is niet zo goed met planten, wist tot een paar maand geleden bijvoorbeeld ook niet dat planten voeding nodig hebben (en heeft sommige planten al jaren?). Maar toch lukt het hem wel om enkele planten goed te laten groeien waar ze bij mij dood gaan..

Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:30

Gaaf Janine!

Hahaha leuke weddenschap Chinas :)) succes! :D Welke Calathea is het?

Wat zonde van je Philo ;(

Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:31

Ik heb weer een bestelling met 3 kleine plantjes gedaan O:)

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:28

Ik heb vrijdag bij de Intratuin deze 3 schatjes gekocht:
Afbeelding
Ze hadden verder niet wat ik zocht of voor imo belachelijk hoge prijzen dus heb verder maar hondensnacks meegenomen.

Krijg wel eerdaags een stek vd scindapsis pictus van een kennis van me. <3

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:34

Wat een toffe weddenschap Chinas!!! :')

Ik had ook niet gedacht dat ik zo'n enorme plant zou krijgen :')

Balen van die natte grond, ik ben daar ook meer over aan het inlezen nu. Aangezien ik mijn strelitzia al heb verzopen... -O-

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:59

Jis_ schreef:
Dat ze maar veel (rouw)vliegjes gaat vangen, goed excuus om deze knappe Bekerplant te kopen :P

<3
[ [url=m/Vetrev.jpg]Afbeelding[/url] ]


Al een wat oudere post, maar werkt het? :D

Ik loop al tijden te klooien met rouwvliegjes.. heb al kaneel in alle potten gedaan maar daar lijken ze inmiddels resistent voor. Bijna in elke potgrond zitten larfjes... gelukkig gaan de planten er niet aan dood maar erg fijn is het niet.

Heb ook al van die gele plakkers geplaatst maar dat bestrijdt natuurlijk ook alleen de vliegjes en niet de larven.

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:06

Leuke aanwinsten Lor! Ik heb het plantje rechts in een terrarium staan en daar doet hij het supergoed, voorheen verdroogden ze altijd bij mij :=

Het eerste gedeelte is hier verpot :):) Vind het qua maten soms wel lastig. Had twee van die mini’s en waren allebei aan een grotere pot toe, maar heb de Calathea in een twee maten grotere pot gezet want die had al flink wortels en ook boven de grond al best wat blad voor een mini. Ben dan toch altijd bang dat het te groot is. De ander kon gewoon in één maatje groter.

Van de Musa hoop ik echt dat die opknapt met de grotere pot, vind dat nog geen makkelijke plant. Wellicht staat hij ook te droog bij mij, ik ben ook zo bang voor overwateren en geef dus meestal aan de weinige kant. Alles wat ik vandaag verpot heb had gezonde wortels, dus daar ben ik wel blij mee :j

Zal binnenkort eens wat op de foto zetten. Morgen krijg ik nog een pannenkoek binnen, in het verleden heb ik daar altijd ruzie mee gehad met de dood als gevolg, dus ik hoop dat ik deze beter begrijp :=

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:52

Ik zag laatst een video op tiktok over rouwvliegjes maar ik scrolde door, zou een oplossing bieden.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 00:00

Naar mijn weten zijn rouwvliegjes juist slecht? Geloof dat de larven daarvan de wortels aanvreten dus ik bestrijd ze hier altijd met aaltjes voor de larven en vangplaten voor de volwassen vliegjes.

Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:12

Fearn schreef:
Jis_ schreef:
Dat ze maar veel (rouw)vliegjes gaat vangen, goed excuus om deze knappe Bekerplant te kopen :P

<3
[ [url=m/Vetrev.jpg]Afbeelding[/url] ]


Al een wat oudere post, maar werkt het? :D

Ik loop al tijden te klooien met rouwvliegjes.. heb al kaneel in alle potten gedaan maar daar lijken ze inmiddels resistent voor. Bijna in elke potgrond zitten larfjes... gelukkig gaan de planten er niet aan dood maar erg fijn is het niet.

Heb ook al van die gele plakkers geplaatst maar dat bestrijdt natuurlijk ook alleen de vliegjes en niet de larven.


Denk niet dat het alles weg kan vangen, helaas :P maar ik vind vleesetende planten zo leuk dus wil daar meer soorten van aan gaan schaffen <3 des te meer vliegjes die gevangen gaan worden.

Ik heb aaltjes gekocht, snel mee beginnen voor het erg veel worden met het opvoeren van watergift.
De grond even op laten drogen helpt namelijk ook tegen deze vliegjes. Veel planten kunnen daar wel tegen, zeker met een hogere luchtvochtigheid. De Bekerplant (moerasplanten) juist weer niet.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:56

Jis_ schreef:
Denk niet dat het alles weg kan vangen, helaas :P maar ik vind vleesetende planten zo leuk dus wil daar meer soorten van aan gaan schaffen <3 des te meer vliegjes die gevangen gaan worden.

Ik heb aaltjes gekocht, snel mee beginnen voor het erg veel worden met het opvoeren van watergift.
De grond even op laten drogen helpt namelijk ook tegen deze vliegjes. Veel planten kunnen daar wel tegen, zeker met een hogere luchtvochtigheid. De Bekerplant (moerasplanten) juist weer niet.


Oh ja, aaltjes heb ik wel eens eerder van gehoord. Kopen jullie die bij het tuincentrum?

Zal dat toch eens moeten proberen. Sommige planten zitten er echt helemaal vol mee :( het enige dat werkt is azijn (dan gaan ze gelijk dood), maar dat kan ik alleen in de bodem van de sierpot gieten. Heb het één keer getest door het azijn door de hele potgrond te gieten, maar toen ging uiteindelijk de plant helaas ook dood. (Had het wel verwacht hoor, gelukkig was t ook niet m'n favoriete plant ofzo.. :') maar ik dacht het is toch een poging waard)

Wel leuk ook zo'n vleesetende plant :D ik hoor altijd dat die dingen met zo'n bekje heel snel dood gaan en speciale verzorging vereisen. Heeft die van jou dat ook?

Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:28

Ik weet niet of tuincentrums aaltjes verkopen, ik heb ze van bol.com

Ja vleesetende planten zijn niet echt makkelijk. Omdat ik nooit de juiste omstandigheden had voor ze heb ik ze niet eerder gekocht, nu wel denk ik en durf ik het te proberen.

Met dat bekje is de Venus vliegenvanger :D Gaat in winterrust. Na 4 5 keer een vlieg vangen houdt het ook op voor een bekje. Je kunt deze tot min 4 ongeveer (dacht ik) ook buiten houden. In de zomer in een schoteltje regenwater.

Je hebt ook een Zonnedauw die in Nederland voor komt, leuk ook voor in de tuin maar houdt dus van natte voeten. En veel zon en zure voedingsarme grond.

lor1_1984 schreef:
Ik heb vrijdag bij de Intratuin deze 3 schatjes gekocht:
[ [url=m/hKqyNf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze hadden verder niet wat ik zocht of voor imo belachelijk hoge prijzen dus heb verder maar hondensnacks meegenomen.

Krijg wel eerdaags een stek vd scindapsis pictus van een kennis van me. <3



Heel leuk! Ik wil stekjes van mijn Scindapsis Exotica gaan halen binnenkort, geef maar een gil als je interesse hebt. Alleen verzendkosten reken ik dan mocht halen te ver zijn.

Mijn plantjes zijn binnen en wat ben ik er blij mee <3

:))

Afbeelding


De Piper Crocatum,

Afbeelding

De Schismatoglottis Wallichii en de Philo. Mamei silver cloud

Afbeelding

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:40

Prachtig! Vooral die Piper <3

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:38

Hi allemaal.
Ik ben een tijdje nu helemaal into the plant life. En ik vind het leuk om hier mee te lezen en af en toe eens wat te posten en vragen. Graag deel ik wat ik zo heb staan
Dit zijn mijn nieuwste aanwinsten:
Afbeelding
Silver bush
Afbeelding
Philodendron pink princes
Afbeelding
Syngonium mottled
En een paar die ik er al had:
Afbeelding
Black velvet
Afbeelding
Aglaonena (?)
Afbeelding
Geen idee wat dit is

En als laatste heb ik deze ook recent gehaald:
Afbeelding
Afbeelding
Philodendron white princes. Echter heb ik over deze wel een vraag. Ik heb deze zo gekocht bij het tuincentrum en nog niks aan veranderd. Nu heeft deze dus 2 grote stengels, kan ik die het beste apart verpotten? Of gewoon zo laten?

Verder zie ik ook vloeibare mest voorbij komen op het internet, is dat aan te raden?

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:26

JustMyZtje schreef:
...
[ [url=m/vKMh9R.jpg]Afbeelding[/url] ]
Geen idee wat dit is
...

scindapsus/epipremnum n'joy

Ik zou je philodendron zo laten, ik hou van volle planten.

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 06:24

Ik zag gisteren bij de AH (ze hebben ook een grote plantenafdeling bij ons, echt helemaal niet erg :D ) een supervolle Strelitzia Reginae, ik denk minstens potmaat 30 ofzo en wel 15/20 stengels en een ECHTE bloem :oo 100% zeker dat het geen neppert was.

Ik heb niet gekeken naar de prijs (want ik hoef hem ook niet haha, geen plek momenteel) maar als hij er vd week nog staat zal ik daar eens kijken, ben wel benieuwd.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 07:11

Voor rouwvliegjes bestel ik altijd via bol aaltjes en van die plakstickers. Die combinatie werkt het beste.

Ik moet van het weekend ook maar eens gaan overpotten. Ik stel het steeds uit want daarna ziet het eruit alsof er oorlog is uitgebroken

Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:08

Die Aglaonema lijkt op de Red Dragon. Gaaf met zoveel rood!
De Favonian bijvoorbeeld lijkt er best veel op, maar die heeft zo te zien iets meer groen.
Ik heb de Crimson Love staan, die heeft meer groen ertussen zitten.


Ik zou de Philodendron white princes ook in zijn geheel verpotten, mooi zo'n volle plant :j

Dank je Hhilde, heel blij ook met de Piper <3

Wat gaaf Karlijn, zijn zulke bijzondere bloemen!

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:24

Zo verliefd op deze nog steeds
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:34

Jaaa dat blad is zo gaaf! :wow:

Kwam hem laatst tegen bij een Intratuin voor een heel leuke prijs, zeker 60 cm hoog en 10 euro. Bij plnts.com betaal je dat nu voor een baby.