Huurwoning ,wat wel wat niet.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 16:39

Zinzi_jewel schreef:
beatje schreef:
Ik zat net het topic te lezen over overname van spullen van vorige huurder.Wat met op viel was dat er een kookplaat bij zat .Later zat ik ook te lezen dat er iemand keukenkastjes enzo over had genomen.

Nu ben ik zelf groot gebracht in een koopwoning en heb zelf ook alleen nog maar koopwoningen gehad.Maar zit een keuken niet standaard in een huurwoning dan?
Ik verhuur zelf twee woningen maar met ingerichte keuken,Dus kookplaat gasoven en microgolf oven.Deze worden vervangen als ze stuk gaan.Ik dacht eigenlijk dat dit in iedere huurwoning zat,net als een badkamer.
Nu woon ik in Belgie en daar zijn ze dol op regeltjes dus iedere huurwoning moet in iedere kamer ook brandmelders hebben ,dubbele ramen zijn verplicht .Epc keuring.

Dus vroeg me af hoe dat nu in Nl zit dan?


woon en huur zelf in België
Maar mijn huis bezit toch niets .
De badkamer en keuken blijven maar amper rechtstaan
En een kookplaat moest ik zelf voorzien evenals een douchestang .
En mijn vloeren zelf aankleden etc

En normaal gesproken is dit in België in orde bij huizen te huur van eigenaars

Heb jij dan een officieel geregistreerd huurcontract?Of is het een zwart verhuurder?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Huurwoning ,wat wel wat niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:44

Ook voor verhuur in .be hoeft er niet overal een rookmelder te hangen. Eentje wel, mogelijks in functie van grootte misschien meer. Maar we zijn wettelijk in orde met eentje voor verhuur.

Daarnaast kan je heel erg kaal verhuren, het nadeel met verhuren met bijvoorbeeld een oven, is dat je als verhuurder ook verplicht bent deze te vervangen als ie stuk gaat.
Van de moment dat iets water en winddicht is, kan je het verhuren (als het aan de veiligheidsnormen voldoet: gekeurde stroom, gas, e.d.), maar dan daalt je huurprijs gewoon dusdanig.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Huurwoning ,wat wel wat niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 17:04

https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... oning-orde volgens dit hoort er toch echt een keuken en badkamer enz.aanwezig te zijn.
Het is een brandmelder per verdieping en als je kamers verhuurt per kamer.

Maar goed misschien zijn wij te brave verhuurders die zich aan de regeltjes houden.
Ik ben me er bewust van dat er heel wat krotten verhuurt worden,maar daar ga je dan zelf mee akkoord.Ik zou als verhuurder nachtmerrie's krijgen als er iemand in mijn huis omkomt omdat ik te weinig of geen brandmelders heb hangen ofdat mijn elektriciteit niet in orde zou zijn.Wij verhuren ook prive woningen.Sociale huurwoningen zijn er amper te krijgen in belgie ook alleen na lange wachtlijsten.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:09

Belsje schreef:
Ook voor verhuur in .be hoeft er niet overal een rookmelder te hangen. Eentje wel, mogelijks in functie van grootte misschien meer. Maar we zijn wettelijk in orde met eentje voor verhuur.

Daarnaast kan je heel erg kaal verhuren, het nadeel met verhuren met bijvoorbeeld een oven, is dat je als verhuurder ook verplicht bent deze te vervangen als ie stuk gaat.
Van de moment dat iets water en winddicht is, kan je het verhuren (als het aan de veiligheidsnormen voldoet: gekeurde stroom, gas, e.d.), maar dan daalt je huurprijs gewoon dusdanig.


is 700 laag ?
Voor een woning die tocht en niet geïsoleerd is .
Heb zelf isolatie toegepast aan dak , wanden slaapkamers kinderen , koer , keuken de dampkap dicht gezet met karton .
Overal tocht strips

En heb een legaal huurcontract
Helaas heeft mijn huurwoning 1e strafpunten .
Voorheen 28 maar door 2 ventilatie gaten te maken met een rooster er voor voor het ventileren in badkamer daar staat de mazoutketel namelijk en een gat in woonkamer vanwege openhaard .
Want heb geen ramen die open kunnen .
En alleen voorkant dubbel glas achter alles enkel glas ..

Ik ben wellicht stom geweest na een 1e bezichtiging contract getekend .

Was blij dat ik als alleenstaande moeder eindelijk een huurwoning had aan de top van mijn budget ..
Heb ik nu spijt
Ja ontzettend
Maar vindt eens wat anders ?
Allen staande met kindjes en huisdieren ..

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:16

Probleem is dat die begrippen heel ruim geïnterpreteerd worden.
Nu thuis gaat het over verse renovaties met volledig uitgeruste badkamer, keuken e.d. niet dat ik hier dadelijk voor crimineel versleten word :D,maar ik heb tocht echt maar 2 brandmelders hangen (1 boven en 1 in een technische ruimte beneden maar die laatste moest niet eens).

Maar dat hoeft dus niet, een afvoer in een betonnen vloer en een toilet is op zich al een badkamer .... Idem voor een keuken, dat beschrijft vnl een plek geen uitrusting.

Zinzi, Belgiê of Nederland? Ik ben ook Belgische net als Beatje.
700 lijkt veel geld, maar het hangt ook heel erg af van ligging, uitrusting,.... Voor 700 kan je thuis in het dorp bijna vrijstaand huren met 3 slaapkamers en een tuin ....

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 17:20

Het is echt erg maar 700 is idd niet erg veel.Maar genoeg om een woning te krijgen die in orde is en dat is de jouwe duidelijk niet.En in verhouding betaal je dan gewoon te veel.
Maar ik weet dat huisdieren bij veel woningeigenaren een probleem is.Ik moet ook zeggen dat ik even stevig binnenmonds gevloekt heb toen ik bij de vorige huurder ontdekte dat de halve schuifdeur opgevreten was door zijn hond.De borg waren we al kwijt door 4 maanden achterstallig huur.Maar goed we hebben geslikt de boel laten repareren en toch weer verhuurd aan mensen met honden.Komt wel omdat ik zelf een grote honden liefhebber ben en ik weet dat het zo moeilijk is een huis te huren waar huisdieren mogen .

Ben trouwens van antwerpen,dus reken met antwerpse prijzen.

Zinzi is belg,want in nederland hebben ze afzuigkappen ipv dampkampen en ook geen koer.
Laatst bijgewerkt door beatje op 12-02-18 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:22

Ik heb zojuist een sociale huurwoning gekregen, gisteren getekend.

Heb er veel spullen van de huidige huurder bij overgenomen, net zoals keuken (nieuw + inbouw apparatuur) vloeren, overkapping buiten en gerenoveerde badkamer en toilet.

Maar als ik dat niet had overgenomen had ik ook alleen het aanrecht gekregen en de kookplaat, maar afzuiging + alle andere apparatuur niet.
Moet zeggen dat ik niet mag klagen voor minder dan 600 p/m

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:42

Belsje schreef:
Probleem is dat die begrippen heel ruim geïnterpreteerd worden.
Nu thuis gaat het over verse renovaties met volledig uitgeruste badkamer, keuken e.d. niet dat ik hier dadelijk voor crimineel versleten word :D,maar ik heb tocht echt maar 2 brandmelders hangen (1 boven en 1 in een technische ruimte beneden maar die laatste moest niet eens).

Maar dat hoeft dus niet, een afvoer in een betonnen vloer en een toilet is op zich al een badkamer .... Idem voor een keuken, dat beschrijft vnl een plek geen uitrusting.

Zinzi, Belgiê of Nederland? Ik ben ook Belgische net als Beatje.
700 lijkt veel geld, maar het hangt ook heel erg af van ligging, uitrusting,.... Voor 700 kan je thuis in het dorp bijna vrijstaand huren met 3 slaapkamers en een tuin ....


ben Nederlandse woon in België .
Ja woon vrijstaand in stad in een huis wat onderhoudt nodig heeft .
En tuin is een slagveld .
Dingen beloofd door verhuurder die hij niet wilt doen .
Daar sta je dan ...

Ik sta zowel in NL als BE op.wachtlijst voor een sociale woning en.zoek ondertussen naar iets wat niet tocht .

Ik kijk van.binnen zo naar buiten langs de buiten deuren af .
Dat moet niet kunnen anno 2018

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:27

Cowgirl schreef:
_suus19_ schreef:
Hebben de meeste sociale huurwoningen niet zo'n bobbeltjes ijzeren aanrecht? Die ervaring hebben wij tot nu toe.
Maar een aanrecht blad is best betalen. Zou je dat mogen vervangen door iets anders?


De buren van mij hebben wel een ander aanrechtblad. Maar dat is wellicht gekomen door de vorige bewoner bij wie ze toen het huis kort en klein hebben geslagen.
De hamer stond in de TV zei de politie. Dus wellicht heeft het aanrechtblad het toen ook moeten ontgelden.

Het is dat ik dolgraag dit huis uit wil...nog liever gister als vandaag maar anders had ik geinvesteerd in een ander blad. Dat bobbeltjes blad is gewoon verschrikkelijk om schoon te maken.


Dit bedoel je toch?
Afbeelding

Ik vind het spuug lelijk en goedkoop en oud eruit zien. Maar schoonmaken gaat hier prima. Afwasborstel en afwasmiddel, daarna doekje erover en het blinkt weer.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 19:34

Dat mag zeker niet zinzi. https://www.wonenvlaanderen.be/huren/de ... huurwoning hier vind je wat je evt kan doen ook een voorbeeld brief voor klachten naar je huisbaas te sturen. Toestanden zijn dat dan toch.In sociale woningen mogen geen huisdieren mee,helaas.Vanaf 2015 hoorde je dak al geisoleerd te zijn door de eigenaar.

Helemaal hopeloos hoef het niet te zijn gewoon goed rondkijken.Mijn oom en tante huren voor 650 een gelijksvloerse woning met tuintje en huisdieren toegelaten,ook een oudere woning maar er hoeft maar iets te zijn en de huisbaas staat er.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:35

Afbeelding

Dit is die van mij. Vier kasten onder, vier boven en een fatsoenlijk werkblad.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:18

Ja Suus dat blad heb ik.

Idd spuuglelijk.
Schoonmaken is soms echt wel ff boenen hier. Blijkbaar ben ik een viespeuk ofo :D
Glad blad gaat gewoon beter.
Maar misschien is de eerder tip van 30 euro keukenblad bij Ikea wel iets om op te volgen. ;)

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:54

Ik had ook zo’n blad. Vond t ideaal. Hete pannen er op, nergens over na hoeven denken :')

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:17

Ja dat is dan weer de keerzijde ervan :)

Ach, mag niet klagen. Voor een sociale huurwoning hebben wij best een fijne keuken. Hij is iig ruim en heel en het werkt. Maar idd alleen kastjes, aanrecht blad en wasbak. De rest moesten we zelf meenemen. Vorige eigenaar heeft wat extra kastjes geplaatst, die konden we overnemen. 7 boven, 4 onder zitten er. En dan passen er nog 2 koelkasten, een vriezer, vaatwasser, wasmachine en droger :+

Afbeelding

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Huurwoning ,wat wel wat niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:05

In de sociale woningen juist wel huisdieren in de particuliere vaak niet ...
Maar de wet is veranderd
Het is nl inbreuk op privacy als t verboden wordt .
Mag alleen als het dier overlast veroorzaakt verboden worden .
In en appartement complex begrijp ik het als t niet mag ( hond )
en ik weet ook dat er zat plekzakken
Zijn die het laten vervuilen en slopen door hondlief ...
Mijn honden zijn braaf ..

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:39

beatje schreef:
Het is echt erg maar 700 is idd niet erg veel.Maar genoeg om een woning te krijgen die in orde is en dat is de jouwe duidelijk niet.En in verhouding betaal je dan gewoon te veel.
Maar ik weet dat huisdieren bij veel woningeigenaren een probleem is.Ik moet ook zeggen dat ik even stevig binnenmonds gevloekt heb toen ik bij de vorige huurder ontdekte dat de halve schuifdeur opgevreten was door zijn hond.De borg waren we al kwijt door 4 maanden achterstallig huur.Maar goed we hebben geslikt de boel laten repareren en toch weer verhuurd aan mensen met honden.Komt wel omdat ik zelf een grote honden liefhebber ben en ik weet dat het zo moeilijk is een huis te huren waar huisdieren mogen .

Ben trouwens van antwerpen,dus reken met antwerpse prijzen.

Zinzi is belg,want in nederland hebben ze afzuigkappen ipv dampkampen en ook geen koer.



spreekt alleen deels Belgisch ben ontzettend NL ..
Met een beetje pech binnenkort ook zonder huis ( krot )
meneer de huiseigenaar is op zijn tenen getrapt
Verbouwingwerken zonder toestemming
Hoe wel ik die indirect wel kreeg via makelaar moest lekkage en condens probleem zelf oplossen
Dat deden we door oa dakbeschot in de koer .
Nu moppert ie over de schotel die tegen de muur hangt
En over mijn 2e hond waar mondeling toestemming voor is gegeven .
Komt voor de rechtbank ...
Indirect een soort noodkreet hier
Wie weet wat te huur ...
Ik , 2 kinderen , 2 honden en 2 poezen
Alles keurig opgevoed ...

Geloof dat ik in mijn recht sta , maar het woongenot was al bagger en wordt nu nog zuurder .

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:39

Ik had ook een sociale huurwoning. Er was in 20 jaar niks meer aan gedaan. Dus ik kreeg alles nieuw keuken werd vervangen en mocht ik een nieuwe uit zoeken. Plafond in gestuct en gesausd nieuwe tegels in de wc. Dubbele beglazing. Zo'n bobbeltjes aanrechtblad was overigens kosteloos plaatsen vertelde de medewerker van de woningbouw. Als ik een ander blad wilde was het 40 euro maar als ik er weer uit ging kreeg ik het terug als borg. Ik heb uiteraard voor een ander blad gekozen. Grepen en kastjes heb ik ook zelf uit mogen kiezen.
Toen ik er uit ging heeft de nieuwe huurder ook vrij veel van mij over genomen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 10:58

Zinzi_jewel schreef:
beatje schreef:
Het is echt erg maar 700 is idd niet erg veel.Maar genoeg om een woning te krijgen die in orde is en dat is de jouwe duidelijk niet.En in verhouding betaal je dan gewoon te veel.
Maar ik weet dat huisdieren bij veel woningeigenaren een probleem is.Ik moet ook zeggen dat ik even stevig binnenmonds gevloekt heb toen ik bij de vorige huurder ontdekte dat de halve schuifdeur opgevreten was door zijn hond.De borg waren we al kwijt door 4 maanden achterstallig huur.Maar goed we hebben geslikt de boel laten repareren en toch weer verhuurd aan mensen met honden.Komt wel omdat ik zelf een grote honden liefhebber ben en ik weet dat het zo moeilijk is een huis te huren waar huisdieren mogen .

Ben trouwens van antwerpen,dus reken met antwerpse prijzen.

Zinzi is belg,want in nederland hebben ze afzuigkappen ipv dampkampen en ook geen koer.



spreekt alleen deels Belgisch ben ontzettend NL ..
Met een beetje pech binnenkort ook zonder huis ( krot )
meneer de huiseigenaar is op zijn tenen getrapt
Verbouwingwerken zonder toestemming
Hoe wel ik die indirect wel kreeg via makelaar moest lekkage en condens probleem zelf oplossen
Dat deden we door oa dakbeschot in de koer .
Nu moppert ie over de schotel die tegen de muur hangt
En over mijn 2e hond waar mondeling toestemming voor is gegeven .
Komt voor de rechtbank ...
Indirect een soort noodkreet hier
Wie weet wat te huur ...
Ik , 2 kinderen , 2 honden en 2 poezen
Alles keurig opgevoed ...

Geloof dat ik in mijn recht sta , maar het woongenot was al bagger en wordt nu nog zuurder .

Ik denk ook dat je in je recht staat. Voor 25 euro kan je info bij d ewetswinkel inwinnen.Waarschijnlijk gaat het voor het vredegerecht komen en dan kan de verhuurder nog eens op zijn neus kijken.Welke regio zoek je ?

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Huurwoning ,wat wel wat niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:04

Beatje :
Woon nu in Lommel .
Dus of liefste lommel blijven
Of terug de grens over NL
En dan een cirkel van 30 km
Vanaf lommel gezien NL in
Valkenswaard ,heeze , gemeente bergeijk, eersel tot hoogeloon richtig veldhoven ...
Eindhoven bij voorkeur niet
Mijn kleine jongen is nogal beïnvloedbaar . En ik als Eindhovense denk dat dat niet de beste plek is .
Maar in geval van nood doe ik t toch.
Ook al win ik dit .Dan nog wil ik weg hier zsm

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Huurwoning ,wat wel wat niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 11:10

Helaas een regio waar ik niemand ken,maar ga wel mijn ogen en oren openhouden.Als het snel moet word het toch weer partikuliere huur .Ik vermoed dat je een huurcontract hebt,het winnen van een zaak kan wat vergoedingen betreft wel fijn zijn.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Huurwoning ,wat wel wat niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:24

Ik heb een erkent huurcontract inderdaad .
Feitelijk voor 9 jaar
Daarom heb ik het geld er ook ingestoken .
Het terug verdienen in 9 jaar wonen was me dat wel waard