neemt nhg restschuld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

neemt nhg restschuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 00:49

Situatie:
In 2016 is mijn relatie met ex verbroken. Is heb ons koophuis op naam genomen, hypotheek alleen over genomen.
Niet lang daarna nieuwe partner ontmoet. Later samen andere huis gekocht en mijn huis te koop gezet.

Helaas vlot de verkoop niet echt. De makelaar opperde om na te denken over de absolute bodemprijs. Helaas zit ik daar nu al op met de vp en zou ik dus met verlies verkopen als ik nog meer zak. ( dorp waar het huis staat is een lastig verkoop dorp)

Stel dat ik wel met verlies zou verkopen, neemt de nhg dan in mijn geval de restschuld:(deels) over? Ik ben niet gescheiden, kan het betalen, niet werkloos enz.
Wil alleen graag van de woning af zodat we samen verder kunnen en ik niet elke maand betaal voor iets waar ik niks aan heb

Gentlegiant

Re: neemt nhg restschuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:51

Nee zover ik weet niet

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:52

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 00:54

Die link opent bij mij niet. Ik had ook al wat gezocht en dacht idd ook al dat ik niet in aanmerking zou komen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:58

Als je op de www.nhg.nl kijkt bij voorwaarden zie je wat ik als link probeer neer te zetten (bij mij werkt de link wel).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:01

NHG is alleen als je gedwongen wordt (via de hypotheekverstrekker) om te verkopen omdat je je hypotheek niet meer kan betalen.
Niet omdat je (zelf) beslist te verkopen en een restschuld over te houden.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:18

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:34

In welke regio zit je dat je hier over na moet denken? Je zou zeggen dat de huizenprijzen nu gestegen zijn tov de tijd hier voor en dat een bodemprijs niet noodzakelijk is. Is daar niet nog iets in te winnen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:45

Zo te zien woont TS in Drenthe? (als daar het oude huis stond :P ).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 11:59

In Noord Drenthe idd. Het is een dorp waar je heen moet willen. Er staan er veel huizen te koop en de verkoop loopt slecht daar. Altijd al zo geweest.

Mijn buurman heeft zijn huis ook te koop. Wel voor 15.000 meer. Dat is mijn voordeel. Maar eerder eens te koop gehad en heeft toen 6 Jr te koop gestaan met 1 kijker

Hij zit me niet op de rug hoo r maar tis jammer geld elke maand

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:02

Woning niet te verhuren??

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 12:09

bigone schreef:

Durf ik niet zo goed. Hij staat nog geen jaar te koop en je zit dan met de bank enz. Ben wat dat aan gaat wel een mietje

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:12

Proberen te verhuren voor Hypotheek prijs, mischien via makelaars kantoor die verhuren toch ook?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:29

Verhuren zitten ook weer een hele boel haken en ogen aan natuurlijk
Buiten het risico wat je neemt en dat zijn er nogal wat

Staat me ergens ook nog bij dat je niet altijd mag verhureb

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:45

karev schreef:
bigone schreef:

Durf ik niet zo goed. Hij staat nog geen jaar te koop en je zit dan met de bank enz. Ben wat dat aan gaat wel een mietje

Ik weet niet hoe je woning er uit ziet maar wanneer je het geld er voor hebt dan zorgen voor een strak interieur wat betreft verven en sauzen en laten inrichten (kun je huren). En nieuwe foto's maken en veel flyeren op Facebook en allerlei sites.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:15

Voor verhuur heb je toestemming van de bank nodig, doe je dat niet kunnen ze vaak de lening opeisen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:17

Tiggs schreef:
Voor verhuur heb je toestemming van de bank nodig, doe je dat niet kunnen ze vaak de lening opeisen.

Is dat niet zo wanneer je gedwongen moet verkopen?? Wanneer ts aan haar betalingsverplichting voldoet mag ze toch zelf weten wat ze met de woning doet??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:19

Helaas zijn banken erg rechtlijnig en stug in hun regels. Je mag zelfs niet eens hypotheek hebben maar er niet zelf in wonen. Zelfs daarin kunnen ze moeilijk doen. Bv huis staat op twee namen, na scheiding gaat huis over op een ivm inkomen maar de ander blijft er wonen. Dat mag dus officieel niet eens. -O-

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:21

Als je er niet meer woont kan je misschien wel verhuren op basis van leegstandswet. Het huis wat wij 2 jaar geleden hebben gekocht werd ook verhuurd omdat de eigenaren zelf allang ander huis hadden ook. Bij verkoop van het huis moesten de huurders er met 3 maanden uit.

De meeste huizen zijn al verkocht voor er een bord in de tuin staat, hopelijk wil het toch vlotten met jullie huis!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:23

Vaak ben je te bang!
Als je gewoon de kosten kunt betalen zou ik hem gewoon verhuren met de leegstandswet
Zulke dingen moet je gewoon doen en geen toestemming vragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:32

Maar wanneer ik een huis heb en dat verhuur dan heeft de bank daar weinig over te zeggen, misschien dat de regels anders zijn wanneer de woning ook te koop staat maar ik betaal gewoon de lasten dus kunnen ze je dat moeilijk verbieden??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:33

Alja schreef:
Vaak ben je te bang!
Als je gewoon de kosten kunt betalen zou ik hem gewoon verhuren met de leegstandswet
Zulke dingen moet je gewoon doen en geen toestemming vragen.

Voor verhuren met de leegstandswet kan alleen met toestemming van je gemeente en hypotheekverstrekker.
Als je gewoon gaat verhuren hebben huurders recht op huurbescherming en heb je een probleem als zij er niet uit willen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:35

bigone schreef:
Maar wanneer ik een huis heb en dat verhuur dan heeft de bank daar weinig over te zeggen, misschien dat de regels anders zijn wanneer de woning ook te koop staat maar ik betaal gewoon de lasten dus kunnen ze je dat moeilijk verbieden??

Niet zolang je een hypotheek hebt.
Een huis is in verhuurde toestand (veel) minder waard; dus zit je met de waarde als onderpand.
Daarnaast mag je niet zomaar (zonder toestemming) van de gemeente je huis verhuren.

Je gaat een overeenkomst aan met de hypotheekverstrekker en daar staat in dat verhuur alleen mag met hun toestemming en vaak alleen op basis van de leegstandswet.
Dit omdat dan de huurders minder rechten dan bij gewoon huren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:41

Ik zou juist in overleg gaan met de bank of je het wel mag verhuren. Dan kun je het laten verhuren.

Ons huis stond al jaren te koop en was verhuurt. Het is door de huurders helemaal uitgewoond, dus dat heeft de prijs enorm laten zakken, wat in ons voordeel was natuurlijk.
Hadden ze het nou officieel verhuurt, hadden de de huurders kunnen aanspreken op schade, waarde verlies etc.
Nu moesten we ook afwachten of de huurders eruit zouden gaan. Was verder niet ons probleem, want wij zouden x bedrag per dag krijgen. Gelukkig waren ze er allang uit.

Of verhuren iets oplevert, ligt er ook aan, hoe je er zelf qua hypotheek in zit natuurlijk. En wat je verdient is inkomsten.

Ik weet niet of je grond hebt of extra's bij je woning? Wij kijken rond en ik vind dat de ''leuke'' woningen in jouw omgeving nog best hard gaan soms. Wij hebben daar al in de omgeving gewoond, dus weten waar we wel of niet naartoe zouden willen.

Doe je mee met open dagen? En is een bieden va prijs niks??

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:21

bigone schreef:
Tiggs schreef:

Is dat niet zo wanneer je gedwongen moet verkopen?? Wanneer ts aan haar betalingsverplichting voldoet mag ze toch zelf weten wat ze met de woning doet??

Nee, want in de overeenkomst die ze met de bank heeft (staat ook bijna altijd in een hypotheekakte), staat dat ze niet mag verhuren.

Heeft met huurbescherming te maken.