hoogte stoelen en tafel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

hoogte stoelen en tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 17:44

Ik heb een eetkamertafel van 78 cm hoog, mijn stoelen zijn 46 zithoogte, voor mij eigenlijk te laag zeker als ik aan de laptop zit, ik krijg dan echt last van mijn schouders.
Nu heb ik stoelen gezien van 56 cm maar is dat niet weer veel te hoog? Online aankoop ( Vida XL ) dus ik kan niet even gaan passen.
ik ben zelf vrij klein 1.63
Welke maat stoel heb ik nu nodig ( of stuk van tafelpoten afzagen?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 20-01-18 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:58

Herkenbaar, last van nek en schouders bij laptoppen op de eettafel. Met de goeie hoogte kan ik je niet helpen, geen idee namelijk, maar wij hebben zo'n dwarsbalk onder de tafel. Op de stoel leg ik wat kussens (momenteel drie, maar heel dik zijn ze niet). Dan bungelen mijn voeten van de vloer, maar die kan ik dan op de dwarsbalk weer kwijt. Geen last meer van m'n nek en schouders :)

Edit: volgens mij heeft de arbo wel bepaalde adviezen voor hoogtes van stoelen en tafels etc. Ik vermoed dat voor een bureauopstelling je stoel wel goed is, maar je tafel te hoog. Dus zagen, idd ;)

Ibbel

Re: hoogte stoelen en tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:04

Koop gewoon een goede, in hoogte verstelbare bureaustoel op wieltjes en een voetenbankje. Stoel zet je gewoon in de hoek van de kamer als je 'm niet gebruikt, of je houdt 'm permanent staan en zet één van je eetkamerstoelen in de opslag. Of als je tafel groot genoeg is, zet 'm als 5e stoel erbij. Een goede bureaustoel geeft ook goede lendenensteun, eetkamerstoelen zijn niet bedoeld om in te werken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 18:19

Ik heb helaas ook met eten hier last van dus een bureau stoel gaat niet werken en heb ik ook geen ruimte voor. Nou ja, misschien wel maar vind ik lelijk.
Het is meer voor een uurtje aan te zitten met de laptop en ook wil ik geen andere stoel voor halen :o

Ik twijfel nu wel of ik een hogere stoel moet kopen en dan vermoedelijk niet met mijn voeten aan de grond kom of de poten gewoon inkort van de tafel. ben ik nu gewoon zo klein?

Hoe hoog is jullie tafel/ stoel en wat is jullie eigen lengte?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:24

Tafel: 78 cm
Stoel zonder kussentjes: 44 cm
Stoel met kussentjes: 48 cm (gokje)
Ik ben 1.71 m en zit aan tafel zonder schoenen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:50

Simpel, leg wat op je stoel waar je op kunt zitten. Bijvoorbeeld boeken. En stapelen tot je jouw ideale hoogte hebt gevonden. Opmeten en op zoek naar de voor jou geschikte stoel. :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:55

Als je op een hogere stoel gaat zitten, zorg dan in elk geval voor een voetenbankje.

https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/40240989/

Arbotechnisch mag dat eigenlijk niet meer. Bureau moet zo laag zijn dat je eraan kunt zitten met je voeten op de grond.
Vind ik dus helemaal niks, voel ik me zo klein. Dus ik heb oh steeds een voetenbankje onder mijn bureau op kantoor (al 26 jaar).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:33

Als je zit moeten je knieën net een grotere hoek hebben dan 90 graden. Als je dan je onderarmen op tafel legt moeten je schouders ontspannen afhangen. Hoe hoog je tafel dan moet zijn is voor iedereen anders. Heeft niet alleen met de totale lengte van jezelf te maken maar ook lengte armen, lengte benen. Voor mij is het 71,2 cm wat de ideale tafelhoogte is. Om een beetje een inschatting te maken, ik ben 168cm.
Beter is een goede verstelbare burotafel en een verstelbare burostoel. Eettafels hebben een standaard hoogte.