NEN norm perilex aansluiting?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

NEN norm perilex aansluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 09:43

Een misschien wat vreemde vraag.
Wij zijn bezig met een verbouwing. Door de aannemer is een partij ingeschakeld die een 5 aderige kabel getrokken hebben voor het aansluiten van de inductie kookplaat. Zonder te veel in detail te treden... er is e.e.a. mis gegaan.
Nu doet de aannemer nogal moeilijk.
Kan iemand mij vertellen welke NEN normen/richtlijnen er gelden voor een perilex/5 aderige kabel? En waar kan ik deze raadplegen?

Bedankt alvast!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:48


eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: NEN norm perilex aansluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:14

Stuur mij even een pb'tje met alle gegevens. Ons bedrijf verricht veiligheidsinspecties aan elektrische installaties en mijn man kent alle normen zo'n beetje uit zijn hoofd. Wil je verhaal best even aan hem voorleggen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41663
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: NEN norm perilex aansluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:32

Voor zover ik weet is er geen officiele norm voor het aansluiten van Perilex. Meestal wordt het aangesloten zoals hier staat:
https://elektrohonk.info/2015/01/02/per ... oestellen/

Maar verplicht is het niet. Middelste pin is wel altijd aarde :j

Maar wat gaat er mis met die Perilex dan?

porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Re: NEN norm perilex aansluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 14:44

Dank jullie voor jullie reacties.
Zal toch wat meer details geven om jullie de situatie beter uit te leggen.
Er is door de werklui een 5 aderige kabel aangelegd. Met 3 (gekleurde) draden van 2,5mm2 en 2 zwarte draden van 1,5mm2. De zwarte draden zijn schakeldraden. Volgens ons zijn deze niet geschikt om te combineren met de 2,5mm2. We hebben de aannemer verzocht het te komen herstellen. Hij vraagt ons nu eerst aan te tonen volgens welke richtlijn/norm geldt dat het 5 draden dienen te zijn van 2,5mm2.
De algemene informatie over aansluiten van een perilex heb ik uiteraard zelf kunnen vinden via Google. Het gaat er om dat we richting de aannemer “bewijslast” kunnen leveren specifiek over de dikte vd kabels.

Hoop dat het nu wat duidelijker is.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41663
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: NEN norm perilex aansluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:49

De vraag is dan eigenlijk of 1,5mm2 voldoende is voor de fasedraden. De groep zal zodanig moeten worden afgezekerd dat dat de maximaal toelaatbare stroom van de 1,5mm2 leidingen nooit wordt overschreden.

De norm waar dit in staat is inderdaad NEN1010, vervelende is dat die niet vrij beschikbaar is :\

Charmant is het in ieder geval niet. Bij een 3 fase perilex verwacht je 5 aders van 2,5mm2.

Sabbientje

Berichten: 4711
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: NEN norm perilex aansluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:59

Ik heb op mijn werk wel toegang tot de NEN1010, maar heb het helaas niet gevonden.

In principe moeten alle draden van een 3 fase voeding allemaal dezelfde dikte hebben, maar ook dat kan ik helaas niet zwart op wit vinden.

NEN1010 is zeer complex en lastig zoeken helaas.
Er word ook verwezen naar de NPR5310 blad 41, maar ook daar kan ik niets over draaddiktes vinden.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41663
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: NEN norm perilex aansluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:04

Klopt, NPR5310 gaat alleen over het aansluiten. En eens dat NEN1010 niet heel geweldig leesbaar is :\
Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? Je zou kunnen kijken of ze je daar kunnen helpen? Of op b.v. circuitsonline.net ? Daar zitten wat meer mensen die hier echt verstand van hebben :) Ook benieuwd of de man van eva1969 weet hoe dit zit?

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: NEN norm perilex aansluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:33

De NPR5310 is de Nederlandse praktijkrichtlijn (let op: geen wet), dus om het eenvoudig te zeggen, de wijze van toepassen van de NEN1010 (deels wet via bouwbesluit). De NEN 1010 is niet moeilijk te lezen of te zoeken, je moet alleen wel weten hoe en waar ;).
Om het dan ook maar even hier neer te zetten, NEN 1010 geeft geen diameter van de bekabeling, uitsluitend dat de diameter afgestemd dient te worden op de beveiliging. Zoals aangelegd bij TS is dus toegestaan echter niet gebruikelijk.

porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Re: NEN norm perilex aansluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 22:54

Allemaal bedankt voor de reacties!
Morgen even op mijn gemak doornemen.

Nog een laatste vraag (jullie zijn duidelijk beter op de hoogte dan ik). Ik begrijp dat het niet de schoonheidsprijs verdient, maar dat het niet perse niet volgens de norm is. Iemand enig idee of het risico op kortsluiting oid op deze manier groter is? En wat het beleid vd verzekering in deze is? (We zijn een beetje angstig geworden van verhalen van anderen die zeiden dat de verzekering niets uitkeert bij het geruim van deze samenstelling van kabels...)

Nogmaals dank! Echt heel erg fijn dat jullie de tijd nemen om te reageren!