Wasmachine veroorzaakt kortsluiting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Wasmachine veroorzaakt kortsluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 13:35

Vannochtend zet mijn zus de wasmachine aan en na ongeveer 10 minuten slaan de stoppen door. Of nou ja, beter gezegd, (ik denk) de aardlekschakelaar.

Toen ik de schakelaar weer omzette, sloeg die gelijk weer terug af. Dus de wasmachine en droger (die op twee verschillende groepen tegelijk aan stonden), beide uit het stopcontact gehaald en de schakelaar weer om gezet. Toen ging de lampen en alles weer aan.

Zodra de wasmachine weer probeerde aan te zetten, sloeg weer de aardlekschakelaar om.

Vervolgens hebben we de wasmachine op een andere groep proberen aan te sluiten, die ook op een andere aardlekschakelaar zit. Zodra we hem aanzette, sloeg die andere aardlekschakelaar om. Kortom, conclusie is toch echt dat de wasmachine de veroorzaker is.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik kan natuurlijk een monteur bellen, maar als de conclusie sowieso is "rijp voor de schroothoop", dan kan ik me die kosten beter besparen.

Machine (Siemens) is bijna 4 jaar geleden aangeschaft van een bedrijf dat lease machines opkoopt, noodzakelijk dingen vervangt en weer doorverkoopt. Machine is totaal misschien een jaar of 6 oud hooguit. Ik kan bij dat bedrijf zo weer een machina kopen voor 250, en dat heb ik ook wel, dus geen financiele ramp of zo. Ja balen natuurlijk, maar geen drama.

Ik zit een beetje van, als ik hem goedkoop kan laten maken, dan top, maar als de kosten sowieso boven de 250 uitstijgen, dan haal ik liever een "nieuwe" bij dat bedrijf.

Duhelo

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:59

ik heb de ervaring dat een machine goedkoop laten maken zelden van toepassing is, toen wij eentje lieten maken kostte het ruim 400 euro, had ik het geweten had ik gewoon een nieuwe gekocht. Als je een andere goede kan krijgen voor 250 zou ik niet eens moeite doen denk ik.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:00

Ik denk dan Duhelo gelijk heeft en dat je beter kunt uitkijken naar een andere wasmachine.

Wel vraag ik me af waarom je zo veel geld uitgeeft aan een 2e hands terwijl je voor dat bedrag ook een nieuwe kunt aanschaffen.
Wij hebben toen we 7 jaar geleden gingen samenwonen ook een goedkope nieuwe gehaald (nog geen 300 euro) en die draait nog steeds als een zonnetje.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:04

Omdat de A merken beduidend beter wassen en zuiniger zijn dan de C merken?

Dat bedrijf klinkt me geweldig in de oren trouwens.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 16:22

Precies. Dit bedrijf verkoopt eigenlijk alleen maar A merken, alle machines die ze verkopen zijn eigenlijk niet ouder dan 2 jaar, worden helemaal nagekeken, waar nodig opgeknapt, ring vervangen ed., en met een jaar garantie weer verkocht, voor bedragen van tussen de 220 en 275, afhankelijk van de machine. Dat zijn allemaal machines die nieuw makkelijk 600+ euro kosten.

Ik ken zo 5 mensen die daar machines hebben gekocht en ik ben de eerste met een probleem. Wat trouwens ook prima kan liggen aan mijn eigen super lakse omgaan met dergelijke apparatuur. Zou zomaar kunnen dat ik zelf iets niet goed onderhouden heb waardoor die nu stuk is.

Toen ik in een studentenhuis woonde kochten we elke keer B/C wasmachines nieuw van 300/400 euro, en die konden we allemaal na 1 of 2 jaar weer vervangen omdat die op was. Ok, we woonde met 16 man en dat ding draaide dagelijks wel 2 tot 4 keer, maar dan nog vind ik 1 a 2 jaar echt absurd kort. Voor mij nooit meer anders dan een A merk, en dan is dit een hele mooie oplossing.

Ik ga morgen met de bups vuile was naar mijn ouders en daar wassen, en dan gelijk met mijn vader even langs dat bedrijf om te vragen wat zij denken. Mijn vader komt maandag met een bus naar mijn huis om mijn zus te verhuizen die tijdelijk bij mij heeft gewoond. Mogelijk dat hij dan gelijk voor mij van dat bedrijf een andere kan meenemen en deze mee terug kan nemen of zo. Maar even zien morgen wat ze zeggen.

Ik hoop eigenlijk dat ze zeggen dat ze langs zullen komen en voor de zekerheid een andere machine zullen meenemen en dat ze dan kijken of het beter repareren of vervangen is. Dergelijke service zou me van dit bedrijf niks verbazen. Maar ja, maar even afwachten.

Overigens zijn tips nog steeds welkom, als iemand denkt van "aah, kortsluiting is meestal zoiets"... etc.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:32

Utixo schreef:
Omdat de A merken beduidend beter wassen en zuiniger zijn dan de C merken?

Dat bedrijf klinkt me geweldig in de oren trouwens.

Een Siemens is gewoon een Bosch en die worden lang niet meer in Duitsland gemaakt maar in lage lonen landen. Is echt geen A merk meer.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 16:35

Ja, want de bouwlocatie bepaald of een apparaat goed is :roll:

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:54

Als de aardlekschakelaar doorslaat is er vaak sprake van een klein waterlek dat ergens op een elektrische aansluiting gelekt heeft. Dat kan zoiets simpels als een lekje in de waterleiding, de aanvoer of afvoer slang zijn of uitgebreid morsen met vloeibaar wasmiddel.

Als illustratie: Ik had jaren geleden zoiets gehad bij mijn buren.

Oma paste op, ws alleen thuis en dacht lief te zijn door te gaan strijken. Op een gegeven moment belt ze bij ons aan en zegt: "Ik was aan het strijken op zolder en ineens is er geen licht meer in het huis en niets werkt meer."
Mijn vraag: "Gebruik u een stoomstrijkijzer". Antwoord: "Ja". Vraag twee: Had u het net bijgevuld toen dit gebeurde?". Antwoord: "Ja, maar hoe weet jij dan nou?". Oplossing: strijkijzer uit the stopcontact, leeg (water eruit) gooien en een tijdje op de verwarming zetten om te laten drogen en uiteraard de aardlekschakelaar weer omhoog doen.

Gelukkig maar dat ze een aardlek schakelaar hadden anders was oma misschien......

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:21

Shiloh schreef:

Ja inderdaad.
Toen wij een nieuwe wasmaschine zochten, heb ik mij daar in verdiept. Bij ons ging het om Bosch. Aan de productnummers is te zien waar het product is gemaakt. Wij zochten toen een Duits in plaats van een Spaans exemplaar, omdat die kwalitatief beter zijn. Ik zal eens zoeken of ik die info nog kan vinden. Er zit ook zeker een prijsverschil tussen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:29

Boras schreef:
Shiloh schreef:

Ja inderdaad.
Toen wij een nieuwe wasmaschine zochten, heb ik mij daar in verdiept. Bij ons ging het om Bosch. Aan de productnummers is te zien waar het product is gemaakt. Wij zochten toen een Duits in plaats van een Spaans exemplaar, omdat die kwalitatief beter zijn. Ik zal eens zoeken of ik die info nog kan vinden. Er zit ook zeker een prijsverschil tussen.

daar ben ik ook benieuwd naar, onze Miele is nu 10 jaar oud en weet niet hoelang zo'n machine meekan, tot dusver doet hij het net alsof hij 1 dag oud is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:31

Boras schreef:
Shiloh schreef:

Ja inderdaad.

Dat is wat ik bedoel. Bij Bosch zie het makkelijk, rode letters Bosch is lage lonen landen (en minder goede onderdelen) en zilveren letters is Duitsland.

Bij Siemens weet ik niet hoe je het ziet maar weet 100% zeker dat ze van dezelfde lopende band komen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 17:32

Boras schreef:
Shiloh schreef:

Ja inderdaad.

Ik was dus sarcastisch.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:40

En onwetend.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 18:07

Dan maar onwetend }:0 , joh, wat maakt jou dat uit? Jij voelt dat toch niet op jou bankrekening of wel dan?

Het is ook totaal niet relevant voor dit topic. Als jullie A versus B merken willen bediscussieren, start er een topic over zou ik zeggen. Ik heb geen interesse in wellus nietus spelletjes.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 12-01-18 18:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 18:10

pjotrg schreef:
Als de aardlekschakelaar doorslaat is er vaak sprake van een klein waterlek dat ergens op een elektrische aansluiting gelekt heeft. Dat kan zoiets simpels als een lekje in de waterleiding, de aanvoer of afvoer slang zijn of uitgebreid morsen met vloeibaar wasmiddel.

Dankjewel! Vloeibaar wasmiddel gemorst kan niet, ik gebruik poeder.
Weet je of dat iets is dat ik zelf simpel kan checken? Of moet je dat echt aan een monteur overlaten?

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:37

kijk of je ergens rond of onder de machine vocht ziet en kijk dan raar het vandaan komt

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:40

kijk of je ergens rond of onder de machine vocht ziet en kijk dan waar het vandaan komt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:48

Dit heb ik laatst ook gehad, toen bleek de stekker het stopcontact al half te hebben weg gebrand... Kijk dat eerst na voordat je wat anders doet. En haal de stroom eraf voordat je de stekker eruit trekt :j Als dat goed is zou ik een monteur inschakelen