Beginnen met beleggen!? Tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 10:56

Libera schreef:
Mijn dochter van 5 heeft zelfs spaargeld...


Die doet ook vast al aan beleggen.
Want die snapt dit ?

Sorry vind deze reactie echt niet van toepassing op dit topic.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Beginnen met beleggen!? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:06

Jij stelt dat iemand van begin 20 geen spaargeld heeft, en Libera ontkrachtigd dat. Het is een antwoord op een stelling die jij zelf aangehaald hebt.

verootjoo
Berichten: 35652
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Beginnen met beleggen!? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:13

Ik vind dat iemand van 20 zeker wel wat nullen spaargeld moet hebben :o maar ligt ook aan de opvoeding denk ik. Sparen voor ‘later’ vind ik gewoon heel erg belangrijk.

Wij beleggen/sparen trouwens bij hofhoorneman bank. Is ook fijn, hoef je zelf niks te doen en zij beleggen je geld in verschillende dingen.

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 17:22

Tazzey schreef:
Jij stelt dat iemand van begin 20 geen spaargeld heeft, en Libera ontkrachtigd dat. Het is een antwoord op een stelling die jij zelf aangehaald hebt.


ik heb nooit gezegd 'geen' spaargeld..
Ik heb gezegd dat niet iedereen in die leeftijd de mogelijkheid heeft om €3000 euro + te sparen

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Beginnen met beleggen!? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:06

Maar als je al van kleins af aan spaart, dan heb je dat dus wel...

En om je andere vraag te beantwoorden, nee mijn dochter belegt niet zelf, dat doe ik voor haar. In een speciaal account voor kinderen om later te helpen betalen voor studie (college) en een belastingsvrij pensioen fonds.

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 18:09

Libera schreef:
Maar als je al van kleins af aan spaart, dan heb je dat dus wel...

En om je andere vraag te beantwoorden, nee mijn dochter belegt niet zelf, dat doe ik voor haar. In een speciaal account voor kinderen om later te helpen betalen voor studie (college) en een belastingsvrij pensioen fonds.


ja en niet iedereen heeft dit soort ouders.
En soms zijn er dingen die er gebeuren waardoor je soms je spaargeld nodig hebt he.
maar zoals ik al zei. iedereen leeft in een andere situatie

en ik vraag alleen advies over beleggen..
niet hoeveel spaargeld iemand moet hebben volgens iemand anders...

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Beginnen met beleggen!? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:18

Ik ben 24 en heb een klein bedrag laten beleggen via Pritle (heet nu volgens mij Binck Forward). Hoef ik zelf niets voor te doen, omdat ik er weinig tijd in wilde investeren. Gewoon omdat ik benieuwd was en dat evt wel kon missen. Beviel prima, dus heb er later nog een klein bedrag bijgestort. Als je nog vragen daarover hebt, kun je me gerust PBen.
Over de spaargeld kwestie, ik had aantal jaren geleden ook meer dan voldoende spaargeld opgebouwd. Echter hakt studie en andere kosten daar goed op in, dan wordt dat vanzelf minder.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Beginnen met beleggen!? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 04:40

Je hoeft je niet aangevallen te voelen... bedoelde er alleen maar mee te zeggen dat het idd voor iedereen anders is ;)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:10

Denk dat je ook vooral moet bedenken wat je doel is met beleggen. Wil je er actief mee aan de slag en inspelen op wat er gebeurt of wil je op de lange termijn een spaarpotje opbouwen?

Via binckbank kun je info aanvragen en een rekening openen. Dat kost je niets. Volgens mij krijg je nu zelfs transactievergoeding tot een bepaald bedrag terug als je een rekening opent.

Waar je rekening mee moet houden is dat je een vast bedraag aan transactiekosten betaalt over de aankoop en verkoop van een aandeel en vaak ook een bepaald percentage beheerkosten als je in een fonds zit. Dat gaat af van je rendement. Stel dat je voor €100 belegt en je transactiekosten zijn al €10 voor aan/verkoop, dan is dat al €20 als je je aandeel weer verkoopt en de winst wilt opstrijken. Dus je aandeel moet al minimaal 20% stijgen om die kosten eruit te krijgen. Als je €1000 belegt, zijn de transactiekosten maar 2%. Aandelen kopen met een groter bedrag is dus voor je rendement interessanter.

Persoonlijk vind ik aandelen of fondsen waar dividend wordt uitgekeerd heel fijn. Je krijgt dan een bepaald percentage uitgekeerd, wat je bijv. weer kan investeren in nieuwe aandelen. Voor fondsen kun je ook zien hoeveel risico je loopt. Hoe hoger de score, hoe meer risico.

Wat ik nu zelf doe, is maandelijks een bedrag overmaken naar mijn binckrekening. Zodra ik iets voorbij zie komen wat me interessant lijkt, staat mijn geld daar alvast en kan ik investeren. Anders moet je er rekening mee houden dat je eerst geld moet overboeken en dan gaat er vaak een dag overheen. Als je snel wilt handelen, is dat niet fijn.
Waar ik me nu op richt, is mijn inleg weer terug te krijgen en verder te beleggen met het geld wat ik 'verdiend' heb. Sowieso is het verstandig om te beleggen met geld wat je niet ineens nodig hebt. Je kunt je aandelen altijd verkopen en je geld terugboeken naar je betaalrekening, maar t risico daarvan is dat je dus wel veel geld verliest.

En schiet niet in de stress als een aandeel ineens zakt. De lange termijn laat meestal toch een stijging zien. En zolang je niet verkoopt, ben je je geld theoretisch niet kwijt.

lovelyfiefy

Berichten: 5106
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Beginnen met beleggen!? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 18:00

Ik heb vandaag inderdaad mijn informatie pakket van Binck ontvangen.
Heb hem net helemaal doorgenomen en hij is heel fijn om te lezen en echt super handig!

Ze hebben nu inderdaad een transactievergoeding erbij zitten
als je nu begint met beleggen bij ze.

Ik wilde inderdaad vast per maand een bedrag overmaken en zelf gaan kijken waarin
ik dit wil gaan investeren.
Dus kans is inderdaad aanwezig dat ik wellicht eerst wat geld stort en pas later echt aandelen ga kopen.
Ik wil me hier ook nog verder in verdiepen, dus wellicht dat ik dat doe terwijl ik wel alvast een potje maak
om te beleggen bij Binck.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:10

Ik geef het topic even een schopje O:)

Ik vroeg me af of er ook mensen zijn die met Bux beleggen.
Ik heb die app eens voor de lol gedownload, eens leuk om te proberen met nepgeld. Na twee dagen sta ik zo’n 50 euro in de plus. Nu is dat natuurlijk ook een kwestie van geluk hebben.. maar ik vroeg me dus af of er echt iets te verdienen valt aan dat soort apps, als je het spel een beetje begrijpt. Ik zou nooit iemand anders voor me willen laten beleggen, via een bank ofzo.. maar met een klein bedrag zelf wat gokken op bedrijven vind ik wel grappig.
Zijn er mensen die dat doen, via Bux of andere vergelijkbare apps?

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:01

Als ik vragen mag, heb je je ingelezen over Bux of heb je je door de reclame over laten halen? En twee dagen is natuurlijk helemaal niets, dat is net zoiets als na 1 draai van het wiel besluiten of roulette iets voor je is.

Als je met Bux structureel geld kon verdienen (dus niet omdat je geluk hebt) dan deden pensioenfondsen en zo dat ook. Vergeet niet, de wereld van het beleggen is dermate complex en geautomatiseerd dat de computers die opdrachten aan Wall Street geven een minimale lengte aan glasvezel tussen computer en beurs moeten hebben. En die overdracht gaat letterlijk met de snelheid van het licht, dan kan je dus zien dat het verschil 'm zit in fracties van een fracties van een seconde.

Zover ik het zie -maar ik ben ook geen goeroe- zijn er twee manieren om redelijk safe te beleggen:
1) je koopt b.v. via Binck diverse redelijk stabiele aandelen die regelmatig dividend uitkeren en gaat op je handen zitten.
2) crowdfunding via platformen als Collin. Je leent dan geld uit aan bedrijven tegen een leuke rente. De kosten zijn laag maar het risico bestaat dat een bedrijf de lening niet terug kan betalen. Omdat je met relatief kleine bedragen per lening kunt werken (bij Collin vanaf 500 euro) is het mogelijk om dat risico over diverse leningen te spreiden.

Zoals ook eerder genoemd, als je wilt beleggen met tientjes of zelfs een paar honderd euro zijn de kosten waarschijnlijk hoger dan de opbrengst. Zet dat geld lekker veilig op een spaarrekening, vermogensrendementsheffing hoef je je niet druk om te maken. Voor dit jaar is het heffingsvrije bedrag namelijk 30.000 euro. Als je dan een paar duizend euro hebt die je kunt missen zonder dat het een probleem oplevert kun je aan beleggen gaan denken.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:15

Dat lees ik dus vaker, dat het echt gokken is, maar als je een beetje naar de grafieken kijkt dan kun je toch bij een aantal bedrijven met vrij veel zekerheid zeggen dat de koers gaat zakken of stijgen lijkt het?
Ik heb nu wat nepgeld verdeeld over meerdere bedrijven waarvan het er naar uit zag dat ze gingen stijgen, en inderdaad sta ik overal flink in de plus.
Afbeelding
Mijn spaarrekening geeft 0,05% rente :+

Ik heb me niet door de reclame laten overhalen, ik kijk geen tv dus ken de reclame ook niet :+
Mijn vriend belegt bij zijn bank, maar voor mij was dat niet te doen omdat je daar gewoon veel spaargeld voor nodig hebt en lang moet laten staan. Daarom zocht ik iets om gewoon voor de lol eens te kijken hoe het nu precies werkt, dat beleggen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:38

8nnemiek schreef:
als je een beetje naar de grafieken kijkt dan kun je toch bij een aantal bedrijven met vrij veel zekerheid zeggen dat de koers gaat zakken of stijgen lijkt het?

NEE



Stel aandeel X staat op 89 euro en jij verwacht dat die morgen wel op 90 staat. Als die voorspelling echt te doen is zouden de hele slimme computeralgoritmes vandaag al veel X kopen om die morgen met een euro winst te verkopen. Daardoor zou X vandaag stijgen en nu al op 90 euro staan. Of 89,90, in elk geval een bedrag dat het voor de kleine belegger al niet meer interessant maakt.

Bux rekent 25 cent per transactie bij aankoop en 25 bij verkoop, dus de eerste € 0,50 winst ben je kwijt aan kosten. Als je 100 euro inlegt en je gekozen aandeel stijgt 1% heb je 50 cent verdient. Daalt het aandeel 1% heb je 1,50 verloren. En als X dividend uitkeert op het moment dat jij X in je portfolio hebt, dan ligt het er maar aan of jij op stijgen of dalen gokt of dat gunstig is of niet.

Maar goed, ik zou zeggen lees je vooral goed in voor je met serious bux aan de slag gaat.


8nnemiek schreef:
Mijn spaarrekening geeft 0,05% rente

True, daar ga je niet rijk van worden. Maar als de beurzen kelderen en zelfs als de bank failliet gaat blijf jij je inleg houden. De kans dat (een deel van) je geld in rook opgaat is uiterste miniem. Dat is bij beleggen wel anders, afhankelijk van hoe je belegt is het zelfs mogelijk dat je veel meer dan alleen je inleg kwijt raakt!

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Beginnen met beleggen!? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:04

Er is echt niks over te zeggen inderdaad. Ik volg Altice al een tijdje en die is al een hele poos aan het dalen. Dat hij nu toevallig weer een paar dagen stijgt is leuk, maar er bestaat ook een reële kans dat dit een opleving van een paar dagen is en ze weer verder gaan zakken.
Daarom is het ook zo belangrijk om je in te lezen over het bedrijf, te verdiepen in de analyses en de markt waarin het bedrijf opereert.

Beleggen is niets anders dan erop gokken dat de aandelen over langere termijn zullen stijgen. En op het goede moment in en uitstappen. Maar je weet nooit wat er gaat gebeuren (economische crisis, financiële situatie van het bedrijf etc.).
Er zijn natuurlijk een aantal redelijk stabiele aandelen, waarmee je risico lager is. Maar je behoudt altijd het risico om veel/alles kwijt te raken.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:05

@rex_rolfo, Daarom zou ik inderdaad nooit ergens beleggen waar je meer dan je inleg kan kwijtraken, dat zou ik niet durven :=

Ik blijf het sowieso nog eerst een tijdje met nepgeld proberen, eerst inderdaad eens goed lezen waar de addertjes onder het gras zitten.

Maar ik ben wel benieuwd of er bokkers zijn die zelf ook bux gebruiken, en hoe de ervaringen zijn.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:24

Jibbel schreef:
Beleggen is niets anders dan erop gokken dat de aandelen over langere termijn zullen stijgen.

Vergeet de dividenduitkering niet.

Als b.v. Shell het hele jaar rond 26 euro blijft staan maar wel elk kwartaal zo'n 35 cent aan dividend uitkeert (= ca 5,4% rendement) ben ik daar prima tevreden mee.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Beginnen met beleggen!? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:01

Ja, dividend is fijn idd! Maar niet overal gebeurt dat natuurlijk.