Laptop fotobewerking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:59

borstnoot schreef:
NYC2B schreef:
Dan klinkt pro toch iets aantrekkelijker! Ugh jullie overtuigen mij wel hoor _O-
Ik ben windows gewoon zat want je merkt na een jaar al dat ie langzaam word.
Wat een verademing dat refurbished bestaat!


Het is ook echt m'n beste aankoop aller tijden geweest. Once you go MAC, you'll never go back. :+



Dat merk ik zeker met m’n Iphone, ik dacht wel dat ik easy terug kon naar Android, ehh not :Y)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:59

borstnoot schreef:
NYC2B schreef:
Dan klinkt pro toch iets aantrekkelijker! Ugh jullie overtuigen mij wel hoor _O-
Ik ben windows gewoon zat want je merkt na een jaar al dat ie langzaam word.
Wat een verademing dat refurbished bestaat!


Het is ook echt m'n beste aankoop aller tijden geweest. Once you go MAC, you'll never go back. :+

Helaas zal ik dat moeten ontkrachten :')

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:00

Quebelle schreef:
Ik vind die macs veel te klein, en vertrouw apple voor geen haar :+
Zelf heb ik een HP Envy, laatste nieuwe model. Draait probleemloos photoshop en alle 3D programma's die ik voor school nodig heb.



Nee dat vertrouwens probleem ken ik :’) daarom twijfelde ik over de waarde van die dingen.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:01

Zeker weten Macbook, zoals 8nnemiek al aangeeft worden deze meestal aangeraden in de grafische sector. Mijn Macbook Pro is nu denk ik zo'n 6 jaar oud (uit 2012), refurbished gekocht bij Macbizz. Vorig jaar een SSD in gezet en hij werkt nog perfect. Hij draait alle Adobe programma's zonder moeite, zelfs tegelijk ten opzichte van mijn klasgenootjes met andere merken laptops.

Je betaalt wel wat meer, maar het is echt een investering! Ben er nog steeds super blij mee!

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:02

borstnoot schreef:
Het is ook echt m'n beste aankoop aller tijden geweest. Once you go MAC, you'll never go back. :+

Haha ja, hier ook! Het begon na lang twijfelen met een iMac toen ik mijn pc voor de zoveelste keer door het raam wilde mieteren, toen na aandringen van mijn vriend toch maar de android telefoon omgewisseld voor een iphone, en inmiddels hebben we alleen nog imacs, iphones, macbook, ipad en apple tv :+ Het werkt zo heerlijk samen allemaal :))

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:11

Ik heb er nu een gevonden die van 2013 is, dat maakt geloof ik weinig uit toch?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:17

Apple is gewoon uit op geld man, ze vertragen zelf hun Iphones zodat er nieuwe zouden gekocht worden :') Vette service. Verder moet je verdorie een USB hub kopen om normaal USB te kunnen aansluiten op de nieuwe modellen laptop, én een CD drive moest je die nodig hebben. Systeem is imo niet gebruiksvriendelijk, de term 'retina' word overal rondgesmeten terwijl de meeste schermen slechts een ppi hebben van amper 150. Zeker van de Macbook Air zou ik wegblijven, er zijn simpelweg gewoon betere windowsmodellen met betere specs en beeld voor dezelfde prijs. Het is IMO veel interessanter om een costum windows laptop te kopen, en die zelf samen te stellen. Apple maakt her erg moeilijk om sommige componenten zelf te vervangen omdat ze veel onderdelen samenlassen, terwijl je bij de meeste gewone laptops simpel eruit kan halen wat vervangen moet worden. Heel veel PC software is niet beschikbaar voor mac, adobe zal geen probleem zijn maar als je toch gebruikt maakt van andere programma's, zou ik even nakijken. Als je geen professionele fotograaf bent ga je ook niet de volle 100% van je mac gebruiken, je zal er je geld niet uithalen.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:28

NYC2B schreef:
Ik heb er nu een gevonden die van 2013 is, dat maakt geloof ik weinig uit toch?

Dat is voor een mac zeker niet te oud :) Die kan nog best twee keer zo lang mee.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:00

Oudere macs hebben wel minder processor en geheugenndan de huidige

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 13:04

Ik heb nu deze op het oog.

Macbook Pro 15" Retina MId 2012 maar gekocht in 2013

- 2.3 Intel Quad Core I7 Processor
- 16 GB 1333 MHz DDR3
- Intel HD Graphics 3000 1536 MB
- Nvidia GeForce GT 650M 1048 MB
- 256 GB SSD Flash Storage

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:10

Mooie specs :j zo eentje heb ik ook gehad bij mn vorige baan (van de zaak) :D

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 13:11

Alleen wat dus wel lastig is is dat je geen cds meer kunt plaatsen ivm evt photoshop erop zetten op een manier die niet mag...
En andere USB poorten geloof ik.. hoe lossen jullie dat op?

Anoniem

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:13

USBpoorten zijn gewone USBpoorten. :j

Photoshop illegaal heb ik geen ervaring mee, ik had altijd een studentenlicentie toen er nog geen Creative Cloud was. Als student heb je hoge korting via Adobe Creative Cloud, betaal je echt maar een beetje per maand en heb je gewoon altijd de meest recente versie.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 13:15

Nou ik zit op het moment niet meer op school dus dan geldt het denk ik niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:16


8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:17

Een cd kun je altijd via een andere computer op n usb stick zetten.. maar ik doe altijd de cd speler van de oude imac delen, dan kan ik via mijn imac de cd’s en dvd’s gebruiken op de nieuwere macs. Maar eigenlijk gebruik ik bijna nooit meer cd’s.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 13:19

8nnemiek schreef:
Een cd kun je altijd via een andere computer op n usb stick zetten.. maar ik doe altijd de cd speler van de oude imac delen, dan kan ik via mijn imac de cd’s en dvd’s gebruiken op de nieuwere macs. Maar eigenlijk gebruik ik bijna nooit meer cd’s.



Ohja.. dat kan nu met alles natuurlijk, wow ik ben in 2005 blijven hangen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:20

Het nadeel aan de Air itt de Pro is dat je er niet zo veel zelf aan kan knutselen. Een pro kan je zelf uit elkaar halen, waardoor je hem relatief goedkoop kan aanschaffen (met klein werkgeheugen en kleine harde schijf) en hem zelf om kan bouwen naar SSD en/of er meer werkgeheugen in kan zetten. Bij de Air koop je hem en kan je er later niets meer aan toevoegen.

Ik heb een Macbook Pro uit 2012 gekocht met standaard specs en er later zelf meer werkgeheugen in gebouwd. Vooral de oudjes hebben er baat bij om er zo veel werkgeheugen als mogelijk in te duwen, dan blijven ze langer braaf hun werk doen en kan je er echt jaaaren mee doen. Ik heb er ook nog eentje liggen uit 2009 die mijn moeder nu gebruikt, daarbij deed het trackpad het op een gegeven moment niet meer zo goed en de accu moest vervangen worden. Ik vond dat de moeite niet waard, maar in principe ben je qua kosten zo klaar als je dat laat fixen.

Het voordeel aan Mac t.o.v Windows vind ik persoonlijk de levensduur van de laptops. Mac ontwikkelt alle hardware en software zelf, waardoor je een systeem hebt dat heel goed samenwerkt met je laptop. 'Windows' levert geen hardware maar is software die je kan installeren op laptops. In mijn ervaring kost een laptop die qua specs en levensduur gelijk is aan een Mac even duur als een daadwerkelijke Mac, waardoor ik altijd voor een Mac zou gaan. Een groot deel daarvan is omdat ik de samenwerking tussen mijn telefoon en laptop heel erg fijn vind, ik kan heel snel schakelen en dat is handig om mee te werken. Als je geen harde voorkeur hebt voor Mac kan je net zo goed een Windows laptop kopen met dezelfde specs, maar dan zit je met een vergelijkbaar prijskaartje. De retina beeldschermen van Mac zijn echt geweldig voor fotobewerking, dat is een groot voordeel.

sanneXjessy

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:22

Ik heb zelf een Asus VivoBook Pro N552VX-FW116T en ben daar zeer tevreden over!
Hij is sneller dan alle Macbooks van mijn mede studenten en iMac's op school.
Deze heeft 256 GB SSD geheugen, Intel Core i7 processor en Nvidia GeForce GTX 950M.
En het belangrijkste hij loopt nooit vast bij programma's als Photoshop, Premiere pro, After Effects enz.'
Heeft ook nog gewoon een cd-speler.
https://tweakers.net/pricewatch/553717/ ... ificaties/

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:23

Ik werk zelf nu met Acer van 2015, mijn vriend heeft macbook pro van 2015 met vergelijkbare specificaties als mijn laptop. Helaas trekt mijne photoshop en lightroom echt voor geen meter... En die van hem doet hrt super. Ik ga zelf dus nu ook over op macbook pro, nieuw is mij even te duur, dus koop er 1 tweedehands over

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 14:05


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:40

NYC2B schreef:
Ik weet niet of ik een tweedehands aandurf.. voor een paar honderd euro heb ik deze https://www.coolblue.nl/product/782849/ ... ilver.html

Wel iets minder goed, maar wel gloednieuw en als er wat mee is heb ik garantie. Jeetje wat is dit allemaal lastig zeg _O-

Als je dat er extra aan uit wil geven zou ik dat doen. Refurbished Sellers geven ook wel garantie trouwens.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 14:41

Emmaa_ schreef:
NYC2B schreef:
Ik weet niet of ik een tweedehands aandurf.. voor een paar honderd euro heb ik deze https://www.coolblue.nl/product/782849/ ... ilver.html

Wel iets minder goed, maar wel gloednieuw en als er wat mee is heb ik garantie. Jeetje wat is dit allemaal lastig zeg _O-

Als je dat er extra aan uit wil geven zou ik dat doen. Refurbished Sellers geven ook wel garantie trouwens.



Kan ik dan wel met 8GB uit de voeten?

Anoniem

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:42

Ja hoor, 8GB voor licht bewerken en internetten is genoeg. Als je meerdere zware programma’s naast elkaar wil draaien zou ik voor 16 gaan, maar je kan er ook later nog een unit van 8 naast plaatsen.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:57

Ik zou niet zo snel meer voor een lenovo gaan. Ik heb er 1 gehad en dat was 1 bonk ellende. (Kapotte harde schijf, niet veel laten een kapotte behuizing door werend plastic)

Ik heb nu een HP pavilion. Werkt tot nu toe goed, ook met zwaardere programmas (denk aan 3d programmas)

Alleen heb ik het nog niet lang genoeg om echt een oordeel over te kunnen hebben


Let goed op wat voor'n schijf er in zit! Da tis wel iets wat ik je mee wil geven.