Nieuwe camera kopen, wie heeft ervaringen?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

AlwaysH

Nieuwe camera kopen, wie heeft ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 10:00

De titel verklapt het wel, ik ben op zoek naar een nieuwe camera.
Omdat ik Nikon gewend ben wil ik hier graag in blijven hangen, maar als men een Canon oid wilt promoten ( :') ) mag dat natuurlijk ook!

Ik wil de camera graag voor verschillende dingen gebruiken:
- Paarden fotografie (en film);
- Kleindieren fotografie (dus knaagdieren);
- Wild fotografie;
- Honden fotografie.
Misschien dat ik in de toekomst wat meer landscapes ga maken, maar het voornamelijk om die dieren! :D

Wat ik zoek in de camera is dus een foto en film functie, hij moet makkelijk in te stellen zijn op zijn isowaarden, sluitertijd e.d. omdat ik met kunstlict en natuurlijk licht werk mét dieren. Voor de hamsters en andere kleine dieren wil ik graag goed macro kunnen scherpstellen (ivm snorharen ed).
Ik heb gemerkt dat mijn foto's met mijn huidige (oudere) Sony moeilijk scherp en goed belicht worden en dat ik het niet fijn vind om deze steeds in te stellen. Ook zitten er twee vlekjes in de camera die niet kunnen worden verwijdert. Tijd voor een nieuwe dus!

Ik wil de camera graag afbetalen (ondanks dat ik misschien duurder uit ben) omdat ik niet goed kan sparen met mijn huidige loon en de camera wel in het voorjaar wil hebben ivm de lente!
Daarom keek ik al bij Mediamarkt bij Nikon en Canon maar ik vind het heel lastig om over camera's te oordelen (ze zien er immers allemaal hetzelfde uit :') ) zonder recensies.

Jullie kunnen ook linkjes plaatsen van recensies oid.
Alvast bedankt!

Een kleine impressie van wat mij bezighoudt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3 STROOIGOED, you're my dream come true <3
Hamstery Phaléne Facebook!|Hamstery Phaléne Instagram :D

BlackClaw

Re: Nieuwe camera kopen, wie heeft ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:02

Ik volg even, ik ben namelijk naar precies hetzelfde opzoek :)

Kerstmuts

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 10:08

Geen enkel probleem! :)

Ik ga even op mediamarkt zelf kijken of daar niet heel toevallig iets te vinden is. Overigens ben ik zeventien dus heb niet zoveel dingen gekocht nog waar ik goed over na moet denken. :') De voornaamste reden dat ik hier om adviezen vraag!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:10

Wat is je budget?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:11

Hier een Canon fan *-:) Ik denk dat je al snel met elke spiegelreflex wel uit de voeten kunt met de dingen die je wilt gaan fotograferen. De body is namelijk niet eens het belangrijkste, dat zijn namelijk de lenzen!

Budget is inderdaad wel even handig om te vermelden :j

Instagram: icehorse_drifandi
Drífandi frá Ponjée <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 10:13

Fair schreef:
Wat is je budget?

Heb ik niet echt, omdat ik dus maandelijks wil afbetalen. Dus hangt er vanaf wat dan het maandelijkse budget wordt.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:19

Ik zou als ik jou was gewoon met een leuk instap model van de spiegelreflex beginnen. :) Bijvoorbeeld de Canon eos 1300D. Hier zit ook filmfunctie op. Hij is vrij goedkoop en je krijgt er een kitlens bij waarmee je ook al leuk kan fotograferen. :) Het is een fijn instapmodel waar je lang mee kan blijven fotograferen. En als je wat 'hoger' wilt kan je er een nieuwe lens bij aanschaffen.

Zo heb ik voor mijn knaagdieren fotografie een 50mm lens 2.8 en een 28mm 2.8. Die zorgt voor mooie scherptediepte. Voor paardenfotografie gebruik ik een telelens van 75-200. De camera is gewoon overal voor geschikt maar je kan de lenzen goed aanpassen op jouw gebruiksdoel.

Edit: ik ben canon-fan en mijn termen zijn ook in die van canon haha. Ik weet niet of dat allemaal anders is bij Nikon. Ik weet ook de instap modellen en prijzen van Nikon niet.
Laatst bijgewerkt door Fair op 22-12-17 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:20

AlwaysH schreef:
Fair schreef:
Wat is je budget?

Heb ik niet echt, omdat ik dus maandelijks wil afbetalen. Dus hangt er vanaf wat dan het maandelijkse budget wordt.

Hou je wel rekening met rente die je dan moet betalen? Vaak ben je dan toch een stuk duurder uit.
Dan kun je beter doorsparen en dan in één keer afrekenen.

Wat betreft camera: Ik heb vorig jaar een Nikon D3300 gekocht en ben met diverse lenzen erbij nog steeds erg blij.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 10:25

Ik heb wel al een spiegelreflex hè. :P
Ik gebruik nu de Nikon D7000 vaak van mijn vader (omdat mijn camera dus niet goed meer is) of mijn Sony A230.

Ga even kijken dan voor de Canon Eos 1300D, maar ik wil niet met een camera beginnen die vrijwel hetzelfde fotografeert als de Sony die ik nu heb. Vergelijkbaar met die Nikon van mijn vader zou dan wel kunnen. :)

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:28

Als je nu een Nikon hebt, heb je ook lenzen voor de Nikon. Als je dan overstapt naar canon moet je ook je lenzen vervangen, houdt daar wel rekening mee. Zeker als je ook nog zo gevarieerd foto's maakt (hamsters, paarden) wordt het een dure kostenpost met alle lenzen die je erbij moet kopen als je op een ander merk over gaat.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:29

Ik weet niet goed wat in verhouding staat met een nikon camera. :)

Maar zoals je klinkt lijkt eerder de lens niet goed meer te werken. Een camera kan je niet perse kopen op een gebruiksdoel, de lenzen maken echt wat je het best kan fotograferen. :) Tele voor paarden, kleinere brandpunten voor kleinere dieren die dichtbij staan etc. :)

Maar als je gelijk een stapje hoger wil: Ik heb enorm veel plezier van mijn 600D met handig draaischerm. :D

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:29

misschien kan je beter gaan investeren in een paar goede objectieven? Die doen eigenlijk 90% van het werk ;)

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 10:32

Dat is inderdaad de reden dat ik graag bij Nikon blijf, maar dus geen heel duur toestel.

Dankjewel RianneH!

@Fair, ik heb vier lenzen. Heb helaas een beschadiging in de camera opgelopen (dit toestel is behoorlijk oud, heb hem van mijn vader gekregen). Ook kan deze dus niet filmen. Rede genoeg om een nieuwe te halen.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:34

Mijn vriend heeft gister een Nikon D7200 met een 16-85mm lens gekocht. gister paar foto's gemaakt (ik ben echt geen fotograaf.. 0-ervaring) maar met slecht licht in huis toch nog hele mooie fotos gemaakt als test.
tot zover valt het mij erg mee :) en mijn vriend vind hem boven verwachting goede foto's maken.

ALBION SLK EUROPA gebruikt maar in goede staat!,17,5 inch, MW boom
PB voor meer info!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:36

Als je al lenzen van Nikon hebt zou ik inderdaad gaan voor een Nikon, dan kun je mooi die lenzen gebruiken. Ik heb zelf geen verstand van Nikon dus kan je ook geen advies geven :P

Maar zoals ik al zei, lenzen maken de camera, niet de body.

Instagram: icehorse_drifandi
Drífandi frá Ponjée <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 10:39

Dat snap ik, maar ik heb een nieuwe body nodig, dus dan wil ik wel graag weten hoe ze bevallen. :)

Mijn vader heeft verschillende lenzen, gebruikt zijn kleinere lenzen bijna niet omdat hij vooral vogels fotografeert. Ik heb zelf lenzen voor Sony (Tamron) natuurlijk. :)

Zie veel de D3400 langskomen, weet iemand hier meer over? Hij is niet heel erg duur namelijk.

Edit;
De body ligt rond de 400,- en met lens rond de 450,-

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:54

Als je zelf lenzen voor sony hebt waarom koop je dan geen sony? Of je verkoopt die lenzen en schaft inderdaad een nikon aan. Ik zou als ik jou was naar een camera zaak gaan waar je eens kunt kijken naar body’s en uit kunt proberen. Kan je verder niet helpen want ik heb zelf alles van canon. Maar ik zou wel zeggen denk er rustig over na. En ga met een lijstje naar de winkel wat de camera minimaal moet kunnen. Ik heb zelf een canon 70D en een 5D mark 4. Beide goede camera’s en beide filmen goed. De 5D zelfs heel goed.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 10:58

Ik ga de lenzen dan ook verkopen, hoor. Maar ik denk dat ik sowieso voor een kit ga als de lens erbij 'maar' vijftig euro duurder is.

Hier viel mijn oog wel op:
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ni ... 69115.html

Edit; sorry heb je vraag niet beantwoord. Omdat ik de Nikon fijner vind werken en mijn vader hier ook meer in thuis is nu. Heel veel mensen om mij heen hebben Nikon, en dit vind ik fijn om dan mee te werken.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:07

Ik kan je eigenlijk vanuit mijn standpunt(werk als bijbaan in een kleine fotozaak) maar een advies geven. Zoek bij jou in de buurt een kleinschaligere winkel die gericht is op fotografie. De prijzen in die winkels liggen echt niet ver boven die van de media markt want anders kunnen ze ook niet bestaan als ze alles daar duurder maken. Maar deze in winkels geven ze wel vele malen beter advies dan de gemiddelde media markt medewerker. Je kan in deze winkels vaak ook nog ter plekke de camera vasthouden en even testen zodat je hem even kan aanvoelen. En als bijkomend voordeel als je hem daar koopt kan je altijd terug voor tips als iets niet mocht lukken die service krijg je niet bij een media markt. En advies vragen in een kleinschalige winkel is net zo vrijblijvend als in de grote winkelketens ;)

Heel veel succes met de aankoop!

You are braver than you believe
Stronger than you seem
And smarter than you think ~Winnie the Pooh

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 11:11

Ik ken een kleine winkel maar hier verkopen ze geen body's meer.
Zou even moeten zoeken om een andere winkel te vinden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:17

Ik als echt foto leek heb deze een D3300. Maar zie nu dat die niet meer leverbaar is. Zie wel dat de D3400 ook in het rood is. :) Met de D3300 Scheelde het toen 20 of 25 euro voor een rode(duurder) dus ik dacht toen weer eens wat anders dan een zwarte :P

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ni ... dwodkRYAnA

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkinghondensnacks.nl/
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/
SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:19

Ik heb ook de D3300 en dan als KIT. Kreeg er 2 lenzen bij en heb inmiddels ook een derde gekocht.
Heel fijn ding en ik fotografeer er ook vogels mee.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 11:24

De 3400 is de nieuwere versie, dus het lijkt mij dat deze nog best veel met elkaar overeenkomen?

Rood is wat té voor mij hoor. :))

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:25

Een vriend van mij heeft de 3400 en heeft liever mijn camera in zijn handen dan zijn eigen camera.
Hij vind de 3400 echt tegen vallen ten opzichte van de 3300.