Geschikte laptop YouTube en fotografie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FD_horses

Geschikte laptop YouTube en fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 10:54

Hoi!

Helaas staat mijn oude laptop
Echt op crashen..

Ik moet dus een nieuwe, waar welke?
Heb hier echt geen verstand van dus hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De laptop moet ;
Bijna iedere dag (min 3x per week ) een video editen van ong 20 min (sony vegas )? Zou fijn zijn als dit wel redelijk snel kan.

De laptop photoshop aan kan.

Veel raden een macbook aan, maar die krengen zijn zo duur. En ik lees ook dat macbooks eigenlijk helemaal niet zo geschikt zijn voor video's editen..

Wie kan mij helpen?
Budget niet meer dan 1200 euro

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:56

Voor video editen kan ik ook echt alleen een macbook aanraden :j
Ik ben zelf videografe, en ik werk echt alleen nog met mijn imac en macbook.
Doordat het systeem zelf zo licht en stabiel draait kun je met minder zware hardware toch dezelfde prestaties verwachten als een windows computer.
Apple spul is inderdaad vrij duur, maar ze gaan enorm lang mee, en ze worden niet snel traag. Mijn imac is van 2010 en die draait nog perfect, zelfs zware 4k video :=
De macbook heb ik tweedehands gekocht, met bijna dezelfde specs als de nieuwe macbooks (op de gave touchbar na -O- ) maar voor de helft van de prijs van een nieuwe.
Voor 1200 euro kun je echt een mooie tweedehands macbook pro vinden. Die van mij heeft me 1400 gekost, en is een model uit 2015, was nog geen twee jaar oud, met een grote ssd harddisk en 16gb geheugen, daar kan ik echt járen mee vooruit.

Granoek

Re: Geschikte laptop YouTube en fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:08

Hier ook Macbook voor deze dingen.
Er zijn zat websites waar je ze refurbished kunt kopen, dan zijn ze minder duur. De mijne werkt echt nog perfect, niet te merken dat hij niet nieuw is.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:19

Ik heb zelf een HP Probook en die is suuuuuuuper fijn. Lekker groot formaat, helder scherm, snel en krachtig. Met linux erop is het nog lekkerder werken, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Met Windows is het waarschijnlijk wel sneller omdat de hardware meer op de software is aangesloten.

MacBooks..... Tja, wat moet ik er van zeggen.... Je betaald een paarduizend euro voor een laptop met een mooi buitenkantje, waarvoor je de binnenkant voor de helft van de prijs kan kopen (plus nog een betere grafische kaart...)

Je kan natuurlijk tweedehands kopen, maar dan betaal je alsnog 2 keer zoveel dan voor andere computers met dezelfde specs.

Uit eigen ervaring vindt ik de ProBook toch fijner dan de MacBook, maar dat is vooral eigen smaak. Ik zou gewoon kijken waarvoor je het nodig hebt, en dan de goedkoopste, maar ook de beste optie kiezen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Carol_Beer op 22-12-17 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Pb gestuurd

Jellybeans

macbook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:34

Carol_beer, een macbook is natuurlijk veel meer dan alleen een mooi buitenkantje. Het gaat bij een macbook vooral om de software natuurlijk. Osx is een systeem dat veel lichter en stabieler draait dan windows, en veiliger en gebruiksvriendelijker is.
Ik ben ook ooit van windows naar linux overgestapt omdat ik een mac niet kon betalen, en dat was al een verademing, maar nu dat ik een mac heb zou ik nooit meer terug willen.

Mac heeft trouwens ook Final Cut Pro, wat behoorlijk vaak door professionals wordt gebruikt voor videobewerking. Kost niet enorm veel en het is heel erg gebruiksvriendelijk en toch zeer uitgebreid.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:45

8nnemiek schreef:
Carol_beer, een macbook is natuurlijk veel meer dan alleen een mooi buitenkantje. Het gaat bij een macbook vooral om de software natuurlijk. Osx is een systeem dat veel lichter en stabieler draait dan windows, en veiliger en gebruiksvriendelijker is.
Ik ben ook ooit van windows naar linux overgestapt omdat ik een mac niet kon betalen, en dat was al een verademing, maar nu dat ik een mac heb zou ik nooit meer terug willen.

Mac heeft trouwens ook Final Cut Pro, wat behoorlijk vaak door professionals wordt gebruikt voor videobewerking. Kost niet enorm veel en het is heel erg gebruiksvriendelijk en toch zeer uitgebreid.

Ok, ik snap je punt. Ik zeg ook niet dat MacBooks slecht zijn, ik zeg alleen maar dat je van hetzelfde geld, en zelfs minder, een veel betere pc/laptop kan kopen. Bovendien is Windows meer compatible, en heb je dus ook meer keuzes in software. Er zijn ook veel vergelijkbare en zelfs betere editprogrammas dan Final Cut voor Windows. macOS is misschien wel lichter, maar met een goede (en misschien wel goedkopere) Windows pc/laptop draait het gewoon vlot en blijft dat het ook doen. De traagheid wordt vooral veroorzaakt door de vele programma's die je erop zet, als je een pc hebt met mindere specs, kan dat in de loop der jaren inderdaad wat vertragen. wat betreft gebruiksvriendelijkheid, vind ik het wel meevallen, de UI is in grote lijnen wel vergelijkbaar met Windows (Taakbalk, bureaublad, taakweergave etc.). de updates in Windows duren wel erg lang, maar dat is op de iPad naar eigen zeggen ook zo. Op de Mac weet ik niet of dat anders is.
Tevens is Mac gebaseerd op UNIX, een onderdeel van Linux. Linux kun je tevens ook helemaal aanpassen en programmeren naar eigen wil en is niet moeilijk.
En krijgen we dat "voor mac zijn er haast geen virussen...." weer. Klinkklare onzin. Er zijn genoeg virussen voor macOS, maar niet dezelfde als voor Windows.
Al met al, heeft alles z'n voor en nadelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:57

Dat software alleen voor windows is dat is een veelgebruikt argument inderdaad, maar is inmiddels behoorlijk achterhaald. De nieuwe software wordt bíjna allemaal ook voor mac gemaakt, zeker foto- en videobewerkingssoftware, en een aantal programma’s bestaan zelfs alleen voor mac. Alleen 3d programma’s zijn vaak nog meer op windows gericht.
Maar met bootcamp of virtualbox is dat geen probleem, en draai je windows gewoon op je mac. Zo gebruik ik 3dsmax nog wel eens. Andersom lukt dat niet ;)
Windows wordt idd traag door veel programma’s, een mac niet, want elk programma draait vanuit zijn eigen map en staat niet verspreid over de hele harddisk. Daarom moest ik mijn windows computers (destijds allemaal met geweldige specs en het nieuwste van het nieuwste) elk jaar opnieuw formatteren en opnieuw installeren en gingen ze meestal niet langer dan 2-3 jaar mee :=
Ik had er altijd enorm veel problemen mee. Ook met de windows computer op mijn werk trouwens, geen idee hoe ik het voor elkaar kreeg :') Dan ben je aan t werk en *flop* weg is photoshop -:(- Kun je weer opnieuw beginnen. Dat is me op de mac nog nooit gebeurt. Een mac kan ook niet vastlopen.
Voor mac zijn er idd ook virussen, maar mac is zo beveiligd dat je altijd een wachtwoord moet geven en goedkeuring moet geven om iets te installeren, en al helemaal binnen de systeem map, waardoor de kans dat je een virus op je mac krijgt gewoon nihil is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:55

Als je graag Sony Vegas wil draaien heb je weinig aan een Mac. Je kan proberen of hij Windows compatibel wil draaien, maar dat is niet ideaal en vertraagt altijd. Daarbij: Mac is duur vanwege Mac. Je kunt voor minder ook hele leuke Windowsdozen kopen - altijd beter dan wat je nu draait (want nieuwer).

Kijk goed naar je harde schijf - bij video is 7200 rpm wel nodig. Ik ga er qua budget even vanuit dat je dat niet als SSD gaat doen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:58

Kijk even op Google. Valt voldoende te vinden over het feit dat Mac al jaren niet meer de beste voor beeld bewerking is. Je betaald voor design.

Ik heb zelf een core i7 HP gamung laptop gebruikt en die kon dat werk prima aan. Ik gebruik nu een zwaardere desktop pc.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:14

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:29

8nnemiek schreef:
Dat software alleen voor windows is dat is een veelgebruikt argument inderdaad, maar is inmiddels behoorlijk achterhaald. De nieuwe software wordt bíjna allemaal ook voor mac gemaakt, zeker foto- en videobewerkingssoftware, en een aantal programma’s bestaan zelfs alleen voor mac. Alleen 3d programma’s zijn vaak nog meer op windows gericht.
Maar met bootcamp of virtualbox is dat geen probleem, en draai je windows gewoon op je mac. Zo gebruik ik 3dsmax nog wel eens. Andersom lukt dat niet ;)
Windows wordt idd traag door veel programma’s, een mac niet, want elk programma draait vanuit zijn eigen map en staat niet verspreid over de hele harddisk. Daarom moest ik mijn windows computers (destijds allemaal met geweldige specs en het nieuwste van het nieuwste) elk jaar opnieuw formatteren en opnieuw installeren en gingen ze meestal niet langer dan 2-3 jaar mee :=
Ik had er altijd enorm veel problemen mee. Ook met de windows computer op mijn werk trouwens, geen idee hoe ik het voor elkaar kreeg :') Dan ben je aan t werk en *flop* weg is photoshop -:(- Kun je weer opnieuw beginnen. Dat is me op de mac nog nooit gebeurt. Een mac kan ook niet vastlopen.
Voor mac zijn er idd ook virussen, maar mac is zo beveiligd dat je altijd een wachtwoord moet geven en goedkeuring moet geven om iets te installeren, en al helemaal binnen de systeem map, waardoor de kans dat je een virus op je mac krijgt gewoon nihil is.

Helemaal eens met jou! Behalve met dat Mac niet vast kan lopen. Dat kan best wel hoor :P , maar je moet ze el ontzettend hard aan het werk zetten.

Ik programmeer op een macbook Pro 15 inch, 2017, maar af en toe, als ik hem echt zware processen laat draaien, dan gaat ie ontzettend staan blazen alsof hij op stijgt en is daarbij in de afgelopen 3 kwart jaar, ook zeker wel een keer of 3/4 gecrasht. Bovendien is het toch nodig om regelmatig even opnieuw op te starten, omdat het geheel echt traag wordt. Ik was inmiddels gewend mijn mac spul nog amper uit te zetten, mijn prive macbook pro, start ik eens in de 2 weken een keer opnieuw op of zo. Maar met de macbook van mijn werk gaat dat niet, die moet toch eigenlijk wel dagelijks een verse start hebben, tov. wat die te voorduren krijgt. Maar ik draai er dan ook wel echt pittige dingen op, die eigenlijk nog zwaarder zijn dan grote photoshop bewerkingen ed. Ver boven wat de gemiddelde gebruiker ermee doet.

Hiervoor een stevig werkpaard van HP gehad, die kwa specs beter in elkaar zat, maar daar had ik toch echt nog veel meer issues mee.

Ik loop bij die pro nu vooral tegen het geheugen aan, 16 is gewoon te weinig, en het is eigenlijk belachelijk dat 32 nog niet kan. Maar goed, die HP had wel 32, maar liep nog steeds constant vast. Dus uiteindelijk zegt dat ook niks.