Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 16:57

Sinds oktober heb ik weer een eigen auto, het is een VW Lupo uit 1999, een oudje dus. De APK verloopt op 31 januari 2018.
Nu ben ik verzekerd via Allsecur en zij bieden een gratis wintercheck aan bij Kwikfit. Echter, tijdens de aankomende APK keuring heeft hij ook een grote beurt nodig.

Ik ga er al vanuit dat er wel wat puntjes zijn waar wat aan gedaan moet worden, zo werkt het motortje van de ruitensproeier niet en de auto hort en stoot nog weleens. Ergens heb ik wel een beetje spijt van deze aankoop maar wellicht dat het simpel op te lossen is en dan kan ik er nog een jaartje mee rijden.

Wat zouden jullie doen? Toch ook die wintercheck doen of direct maar de APK en grote beurt? Ik weet namelijk niet zo goed wat wijsheid is, in dit geval.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:02

Als je niet teveel wilt uitgeven denk ik dat je die 'gratis' wintercheck beter aan je voorbij kunt laten gaan. Ik heb zo'n voorgevoel dat die check alleen gratis is omdat je vervolgens de reparaties (want ze zullen vast genoeg vinden) dubbel en dwars betaalt.

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:10

Kwikfit is nooit gratis :+

Ik zou de auto in januari aanbieden voor APK en de garage duidelijk verzoeken om de auto eerst voor te keuren. Weet je precies waar je aan toe bent.
Aan de hand van die uitslag kun je altijd nog beslissen of je een grote beurt wilt uit laten voeren. Overigs volstaat een dergelijke auto van dit bouwjaar ook prima met alléén olie verversen en een nieuw oliefilter maar dat terzijde..

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:12

In ieder geval heel ver weg blijven van de kwik oliebol. Die smeren je van alles aan dus een gratis wintercheck zou ik niet vanuit gaan.

Gewoon bij een goede garage een beurt en apk. Denk dat je daar meer aan hebt dan een wintercheck bij die oplichters..

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:13

Direct APK en grote beurt. Tenzij je wintercheck écht volledig gratis is (en dus ook het bijvullen van je ruitensproeiervloeistof etc) en je bereid bent een keer extra heen er weer te rijden en goed bestand bent tegen 'ja maar mevrouw(tje) .. dit en dit ... " Maar veel punten die ze bij APK en groot meenemen zit hoogstwaarschijnlijk ook in je wintercheck (behalve het verversen van je olie, filtertjes natuurlijk etc).

Zoals iemand al eerder noemde, keur even voor. Als je niet teveel kosten wilt dan kom je met APK en oliewissel ook al een heel eind :Y)

Ik zou in ieder geval wegblijven bij de kwik-fit :D Auto naar A-point brengen (zit ook in Almere) lijkt me een betere optie.

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:29

Kwikfit zou ik lekker met een grote boog omheen lopen. Ze bieden alles heel gunstig aan maar onder de streep betaal je toch, en buiten dat hebben ze als je het mij vraagt echt de slechtste monteurs met de minste kennis in huis. Ik vind het totaal geen prettige betrouwbare tent.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:44

Met zo'n wintercheck controleren ze alleen wat standaard dingetjes. Maar mochten daar bemerkingen uit naar voren komen, dan weet je dat tenminste alvast :) Niemand die je verplicht om er op dat moment ook wat aan te laten doen.
PS nauwelijks ervaringen met de Kwikfit in Almere, mijn auto gaat altijd naar die in B'veld, waar ik erg tevreden over ben. Is echt filiaal afhankelijk volgens mij. A-point is zonde van je geld, die doen niet aan korting op oude auto's en daar betaal je je echt scheel. Dan zou ik eerder naar een onafhankelijke kleine garage gaan. Heb goede verhalen gehoord over Autobedrijf Muis, maar ben er zelf nog nooit geweest.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:50

Ik zou kwikfit ook links laten liggen :j gewoon naar je betrouwbare garage gaan!

Vaak gehoord dat kwikfit allemaal dingen wilt vervangen omdat het 'levensgevaarlijk' zou zijn om verder te rijden. Bij de APK bij vaste garage bleek er dan niks aan de hand..

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:02

Wij zijn juist heel tevreden over de KwikFit, maar "vroeger" niet in onze oude woonplaats.

Ligt dus echt aan de vestiging.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:30

voor zo'n oudje waarvan je verwacht er een jaartje in te rijden alleen het hoognodige (volgens apk) aanpakken. Verder geen beurt, alleen zorgen dat je motorolie op peil blijft. Beurten zijn over het algemeen voor de gebruiker NA jou en dat zie ik gezien de leeftijd niet meer gebeuren. Heb zelf een oude vivaro bus waar ik alleen olie bij gooi indien echt nodig.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:36

Als je een auto koopt dan moet het vers APK goedgekeurd zijn vind ik en minimaal een half jaar BOVAG garantie. Zodat je ermee terug kan gaan als ie wat mankeert.

Altijd zo gedaan en anders laat ik het lekker staan en al helemaal niet als het al binnen paar maandjes een grote onderhoudsbeurt moet en gekeurd.

Dan vertrouw ik het niet.

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 01:19

Roadracer schreef:
Met zo'n wintercheck controleren ze alleen wat standaard dingetjes. Maar mochten daar bemerkingen uit naar voren komen, dan weet je dat tenminste alvast :) Niemand die je verplicht om er op dat moment ook wat aan te laten doen.
PS nauwelijks ervaringen met de Kwikfit in Almere, mijn auto gaat altijd naar die in B'veld, waar ik erg tevreden over ben. Is echt filiaal afhankelijk volgens mij. A-point is zonde van je geld, die doen niet aan korting op oude auto's en daar betaal je je echt scheel. Dan zou ik eerder naar een onafhankelijke kleine garage gaan. Heb goede verhalen gehoord over Autobedrijf Muis, maar ben er zelf nog nooit geweest.


Ik liet mijn auto keuren en repareren bij een onafhankelijke garage en dat scheelde me tot dusverre al honderden euro's... ik zou zeker een onafhankelijke garage aanraden, maar ik heb er dan ook zo een "om de hoek". Betrouwbare mensen die je niet het vel over de oren halen, en dat heb je nodig met zo'n oude bak.

Niet iedere garage is daar geschikt voor... een monteur van een andere garage wilde mijn Citroen (17 jaar oud) niet helpen met een vastzittend dopje op het wiel, want dan zou ie kapot kunnen gaan, en Citroen heeft zelfs sensoren in de ventielen zitten, blabla... en hij verwees me naar de (peperdure) Citroen-dealer. Maar daar ben ik nooit naartoe gegaan, want ik ben een maand later (toen ik een lekke band had, had niets met dat vastzittende dopje te maken) naar mijn eigen garage gegaan en die heeft het voor een paar euro geregeld dat de vastroestende alu-dopjes vervangen werden door plastic dopjes en de band geplakt. Voor minder dan 20 euro alles bij elkaar. Niks dure Citroen-ventielen met sensoren dus. :D

Texas02

Berichten: 4604
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 01:38

Het is wel oppassen bij Kwikfit, die proberen je altijd extra dingen aan te smeren en ze laten je ook echt geloven dat je het dringend nodig bent, vooral als je er zelf niet zo veel verstand van hebt, ik heb er er al genoeg mensen over gehoord..

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 02:07

Ik ben ook verzekerd via allsucur. Maar maak nooit gebruikt van de gratis winter (en zomer) Check. Mijn auto is twee weken geleden APK gekeurd en verder nagekeken.

Denk dat er bij zo’n gratis check vast wel iets naar voren komt waardoor je toch nog mag gaan betalen :D

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 02:10

Kwikfit in Almere vermijden in elk geval. Mijn pa had een remprobleem en kon daar snel terecht. Nieuwe remblokken gemonteerd en hij kon weer. Na half jaartje ook daarheen voor de APK, want die eerste keer was goed bevallen. Stonden er ineens nieuwe remblokken op de rekening.. Pa thuis de rekening van half jaar geleden gehaald en toen zijn ze weer van de rekening afgehaald, maar die hebben hun kans dus verspeeld.

Wij gaan met onze fiat wel naar de fiatgarage hier in het dorp, maar da's een soort ons kent ons garage waar met de klant meegedacht wordt naar goede en betaalbare oplossingen. En bij gekke tussentijdse dingetjes kijken of luisteren ze ook meteen even mee.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 07:50

Ik zou die wintercheck niet zo belangrijk vinden. Zeker niet bij kwikfit. Verschrikkelijk bedrijf.

Ik zou gewoon goed kijken naar wanneer de laatste beurt is geweest in combinatie met de hoeveelheid kilometers die je nu rijdt. En dan de beurten strikt uit laten voeren.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 07:59

frankiej schreef:
voor zo'n oudje waarvan je verwacht er een jaartje in te rijden alleen het hoognodige (volgens apk) aanpakken. Verder geen beurt, alleen zorgen dat je motorolie op peil blijft. Beurten zijn over het algemeen voor de gebruiker NA jou en dat zie ik gezien de leeftijd niet meer gebeuren. Heb zelf een oude vivaro bus waar ik alleen olie bij gooi indien echt nodig.



>;)
Geen beurt die zijn voor de gebruiker na jou >;)

Lekker die olie laten verversen hoor onderhoud is het belangrijkste wat er is !!

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:06

Ragdollcat schreef:
Als je een auto koopt dan moet het vers APK goedgekeurd zijn vind ik en minimaal een half jaar BOVAG garantie. Zodat je ermee terug kan gaan als ie wat mankeert.

Half jaar BOVAG garantie is een wat andere prijsklasse dan deze auto uit 1999 .

TS eerst inderdaad laten proefkeuren bij een niet-merkgebonde garage, dan kun je overleggen wat nodig is om hem door de momentopname van de APK-keuring te krijgen, en wat nodig is dat je er zelf nog een jaar mee vooruit kan.

Edit: onze vorige oudere auto's deden we altijd alleen nog kleine beurten. Vooral als je niet zoveel km per jaar rijdt is een grote beurt niet elk jaar nodig.
Laatst bijgewerkt door MarChak op 20-12-17 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:08

>;)
Geen beurt die zijn voor de gebruiker na jou >;)

Lekker die olie laten verversen hoor onderhoud is het belangrijkste wat er is !![/quote]


Een keer olie verversen kan geen kwaad maar ik zou er ook geen grote beurt meer aan besteden, maximaal een APK en misschien olie en filtertjes maar dan zou ik het verder ook best vinden.

Kijk even of je een autoverhuurbedrijf in de buurt hebt die ook keurt maar verder geen onderhoud doet.
Ze moeten meer keuringen doen dan hun eigen auto park om de licentie te behouden maar zitten niet te wachten op reparaties. Zullen hem daarom niet afkeuren als het enigszins kan.

Kabayo

Berichten: 13978
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:22

Ik had die beurt niet gedaan . Ruitensproeier is geen punt van apk afkeur. En een beetje horten en stoten kan ik mee leven :+ kost uiteindelijk alleen maar geld. Maarja ik heb ook een auto uit 1987 :+

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:29

Kabayo schreef:
Ik had die beurt niet gedaan . Ruitensproeier is geen punt van apk afkeur. En een beetje horten en stoten kan ik mee leven :+ kost uiteindelijk alleen maar geld. Maarja ik heb ook een auto uit 1987 :+


Jawel...

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 08:38

Bedankt voor al jullie uitgebreide reacties. Het is dus wel duidelijk dat ik met een grote boog om Kwikfit heen moet. :=
De auto zit zeker niet in de prijsklasse om gebruik te kunnen maken van Bovag garantie, maar dat wist ik vooraf al. Mijn vriend heeft een goede, nieuwe auto waar we ook gewoon mee op pad kunnen maar het is meer dat ik zelf ook een bakkie heb om in de donkere dagen mee te kunnen rijden naar het werk en de sportschool etc.
Het horten en stoten gebeurt vooral bij het optrekken en dat vind ik echt gevaarlijk worden, zeker als je bijvoorbeeld de snelweg op wilt rijden en dus geen vaart kunt maken om in te voegen.
Of de ruitensproeier wel of niet een puntje voor de APK is, wil ik gewoon dat het gemaakt wordt. Zeker met pekel op de weg kan ik mijn ruiten nu niet schoonmaken tijdens het rijden en daarnaast vind ik het fijn wanneer ik zo nu en dan het vliegjeskerkhof eraf kan werken.

En ik denk juist dat een grote beurt belangrijk is bij zo'n oudje omdat er dan des te meer mee aan de hand kan zijn. Ik ga toch graag met een zeker gevoel de weg op.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:02

Dat horten en stoten kan best een versleten koppeling zijn, maar ook nog 100 andere dingen.
kwik fit zou ik zelf ook nooit doen. Ten eerste zijn de monteurs daar meestal niet zo goed en daarbij vinden ze zogenaamd altijd wel wat.

Ik weet niet of er een Wittebrug VW bij jullie zit of dat die alleen in ons deel van het land zitten?
Maar dat vind ik zelf een hele prettige autogroep van de volkswagen. Daar gaat mijn passat ook altijd heen. Ze zijn eerlijk en je weet vooral altijd wat je kwijt bent, vaak zelfs minder dan ze vooraf aangegeven hebben en ze houden ook goed rekening met hoe oud de wagen is.
Merkgarages lijken duur, maar mijn ervaringen zijn daarmee 100x beter en betrouwbaarder, ook qua garantie en service. Wij hebben van de zaak ook nog 1 mega oude transit bus, en ook dat gebakkie gaat altijd nog braaf naar de Ford terwijl die al vele malen afgeschreven is :') Ook daar is de service altijd goed en houden ze er ook rekening mee dat je voor een bus die 1000 euro waard is geen reparatie van 800 uit gaat voeren.

Urona447
Berichten: 2801
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:35

Die grote beurt zou ik weglaten. Ik zou hem eerst voor laten keuren en als daar geen grote dingen uitkomen eens een offerte opvragen voor de reparatie van die ruitenwissermotor en ik zou de olie vervangen.

Daarnaast zou je iemand kunnen vragen of ze de auto willen uitlezen, of een monteur even een rondje laten rijden zodat hij kan beoordelen wat er mis met je auto is.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:28

Kwikfit ga ik ook nooit meer heen. Ik had dan wel een oud autootje, maar hij werd afgekeurd voor reparaties van ruim 900 euro. Terwijl toen we hem naar de dealer brachten was het maar 1 dingetje was en in totaal met APK 50 euro kostte.