Fotografie: Adobe alternatieven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Fotografie: Adobe alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 20:47

Ik ben benieuwd of hier mensen ervaring hebben met overstappen op andere software nadat ze al ervaring hadden met Adobe Lightroom en Adobe Photoshop.

Ik heb op dit moment een photography plan van Adobe met lightroom en photoshop. Maar ik baal van het Abbo karakter.

Mijn moeder zat met hetzelfde en dan eigenlijk nog meer op gebied van lightroom dan photoshop. Doordat je in lightroom echt een catalogus opbouwt, kun je op een gegeven moment bijna niet anders dan maar blijven betalen voor lightroom omdat je anders je opgebouwde catalogus kwijt bent.

Mijn moeder is dus nu aan het experimenteren met alternatieven.

Ze heeft nu voor lightroom een prachtig alternatief. ON1. Prachtig programma. Voor mijn gevoel zelfstandig veel krachtiger dan Lightroom kwa bewerkingsmogelijkheden. Plus je werkt gewoon direct in je filedirectory ipv dat je dingen moet importeren.

Wat dat betreft lijkt het het me een mooi alternatief. Maar ja. Photoshop dan. Als daar niet ook een alternatief voor is, dan schiet het nog niet op.

Nu schijnt Affinity photo de ene na de andere prijs te winnen op het gebied van foto bewerking. Op veel gebieden is het uiterlijk en de werking en mogelijkheden sterk vergelijkbaar met Photoshop, maat mijn moeder vind het intuïtiever.

Ik vind het lastig de grenzen van afinity vs photoshop te zien omdat ik zelf ook nog verre van expert photoshop gebruiker ben. Maar ik ben flink aan het leren en zou het zonde vinden als ik straks iets niet blijk te kunnen omdat ik geen photoshop meer heb.

Dus ik was benieuwd of hier anderen zijn die volwaardige Adobe lightroom/photoshop alternatieven in gebruik hebben en hoe die bevallen.

Met name de gewoon 1 malige aanschafprijs spreekt me een.

Affinity photo kost op dit moment rond de 43 euro (in de aanbieding)
ON1 kost nieuw 130 dollar. Voor een upgrade naar een nieuwere versie is 100 dollar. (Maar zou ik zeker niet elk jaar behoefte aan hebben)

Neverland

Re: Fotografie: Adobe alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:56

Ik ken alleen Luminar. Ik wil deze zelf ook graag hebben! Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:09

Ik ga ook naar wat anders uitkijken, ook geen zin in het abbo verhaal.
Veel goeds hoor ik over affinity photo en ook over Pixelmator Pro.
Allebei zeer betaalbaar maar Nog niet geprobeerd dus ik volg even.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 21:32

Luminar klinkt vooral als een alternatief voor lightroom.

Het mooie van ON1 wat ik dus bij mijn moeder gezien heb, is dat je dus direct kunt browsen in je folders. Van elke folder zal ON1 zelf bijhouden of er nieuwe foto's bij zijn gekomen. Dus je hebt niet steeds dat gedonder van je foto's moeten importeren en eeuwig wachten voor alles binnen en geladen is.

Prachtige nauwkeurigere bewerkingen. ON1 gaat verder dan lightroom doordat ze laag bewerkingen hebben. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde tinten als selectie maken, en vervolgens wegpoetsen al die delen van de foto doen je niet wilt dat meeveranderd maar wel als die tint is aangemerkt. Zo kun ie al binnen lightroom heel veel meer nauwkeuriger lokale wijzigingen doen, waardoor je minder snel de neiging hebt over te stappen naar photoshop. Erg vergelijkbaar met laag filters in photoshop. Ook de kloonstempel/retouchering is uitgebreider en intuïtiever.

Wat ON1 dan weer niet heeft wat ik wel zou missen is digitale kopieën van je foto's. Het bijhouden van een bewerkingsgeschiedenis (waardoor je makkelijk oudere stappen met nieuwere versies kunt vergelijken en snel terug kunt) en het samenvoegen van foto's got panorama/HDR. Maar als het goed is kan Affinity dat weer wel.

ON1 mag je op 5 computers installeren.

Affinity photo heb ik nog weinig van gezien. Wat ik zo snel wel gezien heb is het kwa uiterlijk dus erg vergelijkbaar met photoshop.

Affinity is in de aanbieding tot 4 januari vanwege een gewonnen prijs voor beste foto bewerking app voor iPad (aanbieding geld voor zowel iAd als desktop versie). Schijnt ook met RAW overweg te kunnen op iPad zelf. Voor iPad wel los te koop.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 18-12-17 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:42

Ik werk helemaal niet met photoshop maar zweer bij paint shop pro!

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:48

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:51

Ik ben professioneel gebruiker van Photoshop en heb Affinity in de bèta fase getest. Zakelijk gezien kan ik niet van Photoshop afwijken, maar privé ben ik overgestapt op Affinity.

GIMP, PSP etc. zijn wel oké voor de amateur gebruiker maar verliezen echt keihard van Photoshop of Affinity. Verre van vergelijkbaar.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 21:55

Wat zijn dan zoal dingen die in Affinity ontbreken die je met photoshop wel kan? (Dat maakt dat je proffesioneel nog niet over kan?)

Ik heb niet de illusie dat een gratis programma een volwaardig photoshop alternatief zou kunnen zijn, als ik eerlijk ben.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 18-12-17 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:58

Shiloh schreef:
Wat zijn dan zoal dingen die in Affinity ontbreken die je met photoshop wel kan? (Dat maakt dat je proffesioneel nog niet over kan?)

Niets. Het is dat Adobe de markt standaard is, dat is eigenlijk alles. We hebben helaas rekening te houden met onze klanten en collega's. Een heel aantal daarvan willen geen "gekke" bestandsformaten openen. Ondanks dat de bestanden onderling uitwisselbaar zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 22:01

YellowLeaf schreef:
Shiloh schreef:

Niets. Het is dat Adobe de markt standaard is, dat is eigenlijk alles. We hebben helaas rekening te houden met onze klanten en collega's. Een heel aantal daarvan willen geen "gekke" bestandsformaten openen. Ondanks dat de bestanden onderling uitwisselbaar zijn.

Dat klinkt eigenlijk wel goed uit de mond van een proffesionele gebruiker :P . Eigenlijk kun je dus alleen niet over vanwege het naampje/het is wat de klant verwacht.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:12

Grote verschil zijn een aantal controls en ik Affinity eigenlijk echt innovatiever dan Adobe. Persoonlijk vind ik dat Envato een heel goed artikel heeft geschreven over de verschillen en over waarom AP wint van PS. Ik kan het in elk geval niet beter uitleggen.

https://envato.com/blog/affinity-photo- ... photoshop/

Ik denk en hoop echt dat Affinity Adobe van z'n troon gaat stoten. Ook de Illustrator en InDesign van Affinity werken fantastisch.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:28

Affinity ziet er echt geweldig uit! En hartstikke goedkoop ook.
Als ik niet zo weinig met Photoshop werkte zou ik het direct aanschaffen.
Jammer dat ze geen Premiere-achtig programma hebben.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:39

Juist de catalog functie en import/export in lightroom vind ik ideaal.
Photoshop heb ik wel in het abonnement maar gebruik ik niet vaak, in lightroom kan ik 90% doen wat ik wil en misschien voor 10% dat ik photoshop erbij gebruik.
Luminar heb ik ook en gebruik ik eigenlijk nooit.
Wat ik naast lightroom nog wel regelmatig gebruik is Tonality, voor het omzetten naar Z/W.
Al kan je alles wat je daarin kan doen ook in lightroom maar soms is het handig om verschillende dingen even snel te proberen.
Maar dat is met luminar ook.
Ik heb dus wel rondgekeken buiten de adobe software maar voor mij is er niets dat lightroom kan vervangen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 07:14

Interessant dat je juist de catalog functie ideaal vind. Wat gebruik je daarin dan vooral? Ik vind het vooral naar dat ik voor zon catalogus dan verplicht ben om de rest van mijn leven 15 euro per maand te betalen om dat te behouden. Zodra je je Abbo opzegt kun je niks meer met je catalogus.

ON1 bied daarin namelijk eigenlijk alle opties die lightroom ook heeft, maar vereist alleen niet dat ie moet importeren. Je kunt foto's dus nog steeds keywoorden meegeven en nog steeds allerlei labels mee geven voor snel selecteren/filteren.

Voor zwart wit ga ik trouwens vaak naar de NIK collection. Die is tegenwoordig gratis en best wel krachtig.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:53

Door de catalog op een externe HD te hebben, kan ik heel makkelijk switchen tussen verschillende computers.
Thuis heb ik m'n desktop mac, onderweg m'n macbook en ook bij een willekeurige computer met lightroom kan ik de externe HD inpluggen en bij mijn bestanden en foto's bewerken terwijl al de originele raw files veilig thuis zijn.

NIK collection heb ik ook maar gebruik ik ook zelden.
Maar dat is vooral omdat ik er niet van hou om filters te gebruiken (net als luminar e.d.) maar liever dat soort bewerkingen zelf in lightroom doe. Ook daar gebruik ik alleen wat eigen presets om series van foto's te bewerken maar geen kant en klare presets.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:59

Ik volg!
Klinkt goed die alternatieven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 12:43

Ah dat wist ik niet, dat je verder kunt bewerken zonder de RAW foto's, wordt je catalog dan niet gigantisch groot (om alle data van die photos eigenlijk te onthouden) ? Ik werk op dezelfde manier als jij, met een externe HD, zodat ik op elke mac met Lightroom aan de slag kan. Alleen ik heb gewoon alle foto's erbij staan op die externe HD. Zodra ik thuis inplug, schrijft die alles automatisch dubbel weg naar mijn backup schijf. Ik ben steeds heel bang om mijn lightroom catalogus te verliezen, omdat mijn schijf kapot gaat.

Met ON1, leek me dat makkelijker, omdat je dan kunt besluiten op een gegeven moment een bepaald jaar alleen nog maar op de backup schijf te bewaren. De catalogus van ON1 wordt zeg maar in de map per map onzichtbaar opgeslagen. Deze bestanden worden dan mee gesynchroniseert naar mijn back-up schijf. Dus als ik op de backup schijf mijn foto's benader met ON1, zijn al mijn edit instructies bewaard gebleven. En als je een map/foto zou verplaatsen, gaan alle ON1 gegevens en edits die bij de foto's in die map horen, mee( als het goed is). Dus je kunt verplaatsen wat je wilt, zonder je ON1 catalogus kapot te maken.

Maar dat is dus uitgaande van dat ik niet wist dat je ook zonder base files kunt verder werken in Lightroom. Maar aangezien ik dat niet gewend ben, zou overstappen voor mij niet zo'n issue zijn. Maar ik snap wel dat het voor jou een reden is om bij Lightroom te blijven.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:02

Lightroom kun je nog altijd gewoon als losse licentie kopen hoor: 130,- en je bent klaar. :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:20

De catalog valt heel erg mee qua grootte omdat je met de (smart)previews werkt. Maar afhankelijk van de grootte die je daar voor instelt, zijn die nog groot genoeg om bv af te drukken.
Mijn lightroom HD is een 500GB SSD schijf terwijl de originele RAW bestanden op een 12TB NAS staan en nog een backup op losse hd's op een andere locatie.
En de lightroom catalog staat hier ingesteld op dagelijks een backup te draaien naar de NAS als ik thuis ben en wekelijks naar een server op een andere lokatie dus qua backup zit dat wel goed.

Ik kan dus zonder problemen van voorgaande jaren foto's opzoeken, bewerken, afdrukken, plaatsen op social media enz zonder de originele bestanden nodig te hebben.

En dat verplaatsen van mappen foto's e.d. dat kan ook prima met lightroom. Zolang je dat maar in lightroom doet, kan ie alles terug vinden.
Stel mijn NAS loopt een keer vol, dan kan ik in lightroom mappen met de originele RAW files verplaatsen naar een externe HD, deze afkoppelen er opbergen.
In lightroom kan ik nog steeds de previews zien, bewerken, exporteren, afdrukken (afhankelijk van de grootte van de previews) en wil ik op hoge resolutie wat met de foto doen dan hoef ik alleen de externe HD aan te koppelen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:23