Koeienhuidkleed en huisdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JLLN_

Koeienhuidkleed en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 18:10

Hallo!

Ik vroeg mij iets af, wellicht dat iemand ervaring heeft.

Ik wil al langere tijd zo’n koeienhuid als kleed hebben. Nu heb ik echter een hond en een kat en ik vraag me af hoe lan zo’n kleed mooi blijft/of het makkelijk schoon te houden is.

Mijn kat verliest aardig wat haar. De hond gemiddeld. Kun je zo’n kleed makkelijk stofzuigen?

Ben benieuwd naar ervaringen!

soesie

Re: Koeienhuidkleed en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:19

Ik heb zo'n koeienhuid, en het gaat prima met mijn dieren. Ik vind de huid juist makkelijk te stofzuigen. Ik zuig wel met de haren mee, omdat ik anders bang ben dat de haren breken of lelijk worden.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:41

Ik heb ook een koeienhuid in de woonkamer en 2 honden.
De huid is erg goed schoon te houden en blijft erg netjes. Denk dat ik de koeienhuid nu bijna een jaar heb.

Oh, en ik stofzuig ook met de haren mee.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:46

Ook een koeienhuid en 2 katten en 2 honden. Honden haren weinig tot niet, maar katten wel. Is prima schoon te houden. Ook al een kotsplek ervan moeten schrobben, maar niks meer van te zien.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:00

Hier 2 huiden op de vloer, 2 honden en 2 katten. Honden verharen best, maar is half lang haar.
Klop de huiden 1 á 2 keer per mand uit (buiten) en laat ze dan luchten. 1 keer per jaar gaan ze "in bad" :D Dit omdat zowel de honden als ik zand en grond mee naar binnen nemen. Er komt dan echt bagger uit :oo

Toen ik de huiden net had vond mijn oudste hond ze heel lekker -:(- Aardig stuk er uit gevreten, het leereetmonster _-:( Ik heb ze eerst een paar maanden op de logeerkamer gehangen. Nu geen probleem meer met dat ze er aan vreet.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:49

Aikon: in bad? Wordt dat dan niet kei hard?
Met alleen water of nog iets erbij? En laat je hem dan alleen weken of ook beetje schoonschrobben?
En dan drogen in de buitenlucht?
Sorry voor de vragen maar wist echt niet dat koeienhuid gewassen kon worden?!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:05

Jup in bad. Nee, als je met drogen de vlees kant in de olie zet blijft de huid soepel. Net als je leren hoofdstel/zadel/tuig.....

Ik heb dit was advies van een leerlooier gekregen na mijn vraag of het kon.Mijn schapenvachten was ik ook. Al gaat daar dan azijn bij ipv shampoo.

Ik stop ze (om de beurt) in een speciekuip met warm water en paarden shampoo :D En stamp er dan lekker op met blote voeten. Buiten haal ik hem uit de kuip en trap het meeste water er uit, vul de kuip met schoon water, huid er in en weer stampen. Weer er uit en zoveel mogelijk water er uit stampen en dan zien op te hangen over een stevige lijn met de haren naar buiten. Zijn de haren droog dan draai ik de huid en olie de vlees kant met een plantenspuit gevuld met leerolie. Het is zwaar en nat werk. En ik doe het op warme zomerdagen. Dan droogt de huid goed.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:27

Aikon: zou willen dat het zomer was :j
Dit wist ik dus echt niet en ben echt blij met je info :o !
Dikke thanks +:)+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:16

;)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 14:24

Kijk! Hier heb ik wat aan.

Goed om te lezen dat het goed schoon te houden is :D
Ik wist ook niet dat je ze gewoon in bad kon doen! Maar zo heel "kwetsbaar" zijn ze dus niet?!

Kan ik toch met een geruster hart op zoek naar een mooie huid voor in mijn nieuwe woning :o

mcsjelle schreef:
Ook een koeienhuid en 2 katten en 2 honden. Honden haren weinig tot niet, maar katten wel. Is prima schoon te houden. Ook al een kotsplek ervan moeten schrobben, maar niks meer van te zien.

Hoe heb je die kots eruit gekregen dan? Ook door hem in bad te doen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:48

Wij hebben ook een vacht en honden (die als ze in de rui zijn, ook écht in de rui zijn... :') )
Zoals de anderen al zeggen, super makkelijk te stofzuigen!
Ik was er in het begin ook zo'n trut mee... Toen kwamen we op een open dag op een boerderij. De boer had van een van zijn favoriete koeien na haar overleden de huid laten looien. Die lag daar in de kantine. En daar lopen ze niet op hun sokken :+ De huid lag er volgens hem al jaren en zag er echt nog super uit! Heb zelf nog geen ervaring met echt vlekken eruit halen, maar als ik hier zo lees, is dat geen probleem :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:53

Kots opruimen is makkelijk. Hoeft de huid niet voor in bad :D
Met de haren mee de kost er af schepen, met wc papier droog deppen, dan met een vochtige doek en wat shampoo goed schrobben, en met handdoek met de haren mee droog wrijven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:58

Baby billendoekjes zijn super handig om je koe schoon te maken. Zelf vind ik het het makkelijkste kleed in combinatie met huisdieren.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:51

Ik heb liever mijn koeienhuid dan een 'gewoon' vloerkleed. Echt makkelijker schoonmaken inderdaad...
Kots (want dieren kotsen nu eenmaal altijd op je kleed), haren, zand en nattigheid verwijder je makkelijk zoals hierboven staat beschreven.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 16:57

aikon schreef:
Kots opruimen is makkelijk. Hoeft de huid niet voor in bad :D
Met de haren mee de kost er af schepen, met wc papier droog deppen, dan met een vochtige doek en wat shampoo goed schrobben, en met handdoek met de haren mee droog wrijven.

Schrobben?! :oo
Komen de haren niet los?!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:12

Nee, dat duurt jaren voor dat dat gebeurd als je het niet wekelijks doet. Of de huid is niet goed gelooid, kan kan ook. Een van mijn honden gaf veel over (minimaal 4 x per week, probleem is gevonden en het komt nu nog heel weinig voor gelukkig) dan wil je wel wat gaan schrobben om het weer schoon te krijgen. Je zit anders dagen in de kots lucht.

Rendier huiden laten wel de haren relatief snel los. Zeker die met wintervacht. (aldus een oude buurvrouw van mij, zelf heb ik nog geen rendier huid)
Maar koeien huiden kunnen jaren mee zonder duidelijke haaruitval :D Mijn grote koeien huid is 14 jaar inmiddels. Daar waar de flanken en ellebogen normaal zitten laten de haren inmiddels wel langzaamaan los/word kaler, maar dat is normaal. ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:33

Ik heb koe en schapenvacht, en hang ze over het hek als het flink regent. Op de kop in verse sneeuw leggen werkt ook prima om ze weer helder te krijgen.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 21:14

aikon schreef:
Nee, dat duurt jaren voor dat dat gebeurd als je het niet wekelijks doet. Of de huid is niet goed gelooid, kan kan ook. Een van mijn honden gaf veel over (minimaal 4 x per week, probleem is gevonden en het komt nu nog heel weinig voor gelukkig) dan wil je wel wat gaan schrobben om het weer schoon te krijgen. Je zit anders dagen in de kots lucht.

Rendier huiden laten wel de haren relatief snel los. Zeker die met wintervacht. (aldus een oude buurvrouw van mij, zelf heb ik nog geen rendier huid)
Maar koeien huiden kunnen jaren mee zonder duidelijke haaruitval :D Mijn grote koeien huid is 14 jaar inmiddels. Daar waar de flanken en ellebogen normaal zitten laten de haren inmiddels wel langzaamaan los/word kaler, maar dat is normaal. ;)

Hmm oke! Nou dat wordt dus op zoek naar een kwalitatief goed huidje dan! Tips? :D

Mijn moeder heeft een rendierhuid uit Zweden meegenomen.. Die zou ik echt niet op de grond durven leggen hoor! Is een hele dikke vacht ook. Maar volgens mij zijn die haren ook hol? Waardoor ze snel breken

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:04

Mijn oude huid heb ik bij de gamma weg :D Was goedkoper dan bij andere bedrijven. :)
Kijk naar de achterkant van de huid, hoe blauwer hoe meer chemische rotzooi er in zit en zal ook heel lang stinken. Mijn andere koeienhuid komt van de kwantum. Die heeft bijna een week in de regenton gelegen. Dat ding stonk zo chemisch, werd er gewoon misselijk van.

Ja klopt, rendierharen zijn hol. Maar in een stoel zijn het heerlijke huiden ;)

Dit is een bedrijf die kwalitatief goede huiden verkoopt. Zonder blauwe huid ;) Ze looien de huiden zelf. Prijskaartje varieert van grote. Ik heb hier mijn paardenhuid laten looien en ben zeer tevreden over de kwaliteit. Heb er ook 2 grote schapenhuiden weg waar ik nog steeds veel plezier van heb. Veel meer dan de kwantum huiden. Wat een bagger spul :( En was bijna even duur als bij van Buren weg.

https://vanburenbolsward.nl/nl/producte ... eienhuiden

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:16

Ze hebben helaas geen prijzen op internet staan maar kan je daar nu ook je eigen huid brengen? En heb je enig idee van de prijzen daar? Vind ze erg mooi maar dan wil ik wel van mooie koe bij pa/ ma uit de schuur die toch geslacht gaat worden dan :))

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:39

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:15

Snorkel1986 ik was €200,- kwijt voor de paardenhuid. Hij was niet zo heel groot.
Van te voren even bellen of ze willen/kunnen looien. Er zijn momenten dat ze het druk hebben. Er zijn meer bedrijven die wel voor particulieren huiden looien.
Kosten koeienhuid tussen de 250 á 300 euro. (was wel 4 jaar geleden, bel en je weet het zeker ;) ) Daar gekocht of laten looien maakt niet uit.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 12:34

aikon schreef:
Mijn oude huid heb ik bij de gamma weg :D Was goedkoper dan bij andere bedrijven. :)
Kijk naar de achterkant van de huid, hoe blauwer hoe meer chemische rotzooi er in zit en zal ook heel lang stinken. Mijn andere koeienhuid komt van de kwantum. Die heeft bijna een week in de regenton gelegen. Dat ding stonk zo chemisch, werd er gewoon misselijk van.

Ja klopt, rendierharen zijn hol. Maar in een stoel zijn het heerlijke huiden ;)

Dit is een bedrijf die kwalitatief goede huiden verkoopt. Zonder blauwe huid ;) Ze looien de huiden zelf. Prijskaartje varieert van grote. Ik heb hier mijn paardenhuid laten looien en ben zeer tevreden over de kwaliteit. Heb er ook 2 grote schapenhuiden weg waar ik nog steeds veel plezier van heb. Veel meer dan de kwantum huiden. Wat een bagger spul :( En was bijna even duur als bij van Buren weg.

https://vanburenbolsward.nl/nl/producte ... eienhuiden

Oehhh de grijze huid die zij op de website hebben staan vind ik erg mooi! Maar nondeju ze zitten wel een eindje uit de buurt :o Bezorgen ze gewoon?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:16

Volgens mij versturen ze wel door heel NL. Moet je even bellen, dan weetje het zeker.
Ze zijn een groot bedrijf, lijkt mij niet dat ze al die huiden alleen plaatselijk verkopen.

Wel een groot voordeel, ze looien met natuurlijke stoffen. +:)+