Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:36

knollentuin schreef:
Vandaag de stal klanten geappt dat ze niet naar hun paard hoeven komen, alles wordt gedaan, sowieso al, maar alsjeblieft niet onnodig de weg op gaan

dabedoelik!

En dan, dan ben je een goede stalhouder met hart voor het vak en de klanten. Top!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:37

JewEmm schreef:
Cowboy55 schreef:
Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn inderdaad. Maar ja, wij hebben zo weinig met dit soort extreem weer te maken dat we eigenlijk ons leven er niet op willen/kunnen aanpassen. Op plekken waar ze vaker met dit soort omstandigheden te maken krijgen staan ze er een stuk relaxter in.

Het klinkt misschien stom, maar het viel me op toen ik in Groningen woonde. Als daar sneeuw viel was er niets aan de hand. Maar op het moment dat er iets in de randstad terecht komt is het landelijk nieuws en ligt eigenlijk het hele land plat... :')


Dat merk ik ook idd :=
Hier ook in een klein dorp en ik hoor niemand over wel/niet naar werk/school gaan. Iedereen stapt gewoon op z'n fiets/auto en gaat. Niet banketstaaf maar poetsen.
Maar als ik bokt moet geloven breng je vanalles in gevaar en zet je je leven op het spel.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:38

Maar de problemen ontstaan deels toch juist omdat zoveel mensen wel gewoon op pad gaan?

Wij zijn gister ook gewoon naar vrienden gereden, zitten winterbandjes onder de auto en hebben de hele weg met 50 km/h over de snelweg gereden maar verder geen problemen gehad. Maar als je nu op maandag met zijn allen massaal om 5 uur naar huis gaat sta je gewoon uren in de file. Daarom kan je beter thuis blijven als het niet noodzakelijk is dat je op je werk bent, kunnen de mensen met wel noodzakelijke beroepen ook binnen een redelijke tijd weer thuis komen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:39

Wij zijn daar gewoon niet aangewend. Wij hebben gelukkig niet zo gek veel te maken met dit weer maar dat zorgt inderdaad wel voor paniek. Wat dat betreft hebben we totaal geen ervaring met dit soort weer.
Zelfs de treinen rijden minder(dacht ik te horen vanmorgen). Toch jammer want dat is volgens mij toch de meeste veilige manier van reizen met dit weer.
Mijn weer is het ook niet hoor. Overdag zou ik nog wel van het een naar het ander gaan maar zo in de avond zou ik dat toch proberen te vermijden. Nog wel naar stal vanavond. Zou te voet kunnen gaan of met de fiets maar volgens mij kan je beter in de auto zitten als het glad is dan op de fiets. En te voet is zo koud. Zal toch wel auto worden.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:40

Ik heb nog nooit met gladheid gereden en ben spooksbenauwd... moet van 5 tm 9 werken in Groningen straks (woon in Friesland) maar ik durf niet zo goed... "helaas" zal ik toch heen moeten...

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:41

Tigra_ schreef:
Zelfs de treinen rijden minder(dacht ik te horen vanmorgen). Toch jammer want dat is volgens mij toch de meeste veilige manier van reizen met dit weer.


Er rijden minder treinen omdat de sneeuw voor wisselproblemen kan zorgen. Ze zetten minder treinen in, zodat het ook een minder grote chaos is als er wel een probleem is. Dacht ik...

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:41

KimD schreef:
Onali schreef:


Gister vroor de gesmolten sneeuw aan, ondanks sneeuwschuivers en strooiers hier op de weg was het 1 grote ijsbaan. En het bleef maar door sneeuwen.

Nee er was geen 2 meter sneeuw gevallen, het was enkel spiegeltje glad. Prima dat jij er geen problemen mee had waar jij woont, maar andere delen in Nederland dus wel.


Dat heeft mij bijna het leven gekost twee jaar geleden. De sneeuw lag al enkele dagen en het was een flinke lagen maar zeker niet schrikbarend. Toch bleek een wegdeel gladder dan gedacht. Daar stond mijn auto tegen een boom...

Dit was het resultaat...

[ [url=m/Mx4Upj.jpg]Afbeelding[/url] ]


:(:)

Ik had gister ook moeite om de controle te houden, het spoor wat in de sneeuw was gereden was dus bevroren dus je schoof steeds van links naar rechts, terwijl ik al stapvoets reed. Op een recht stuk gleed ik ineens naar de verkeerde kant van de weg. Kon gelukkig weer rustig terugsturen en mn tegenligger raakte ook niet in de stress, maar ik voelde het naderhand wel in mn hele lichaam. Ik hoefde nog niet eens 2 km af te leggen om thuis te zijn.
Vanochtend even geholpen bij mn veulen op de wei, maar mn andere paarden staan prima waar ze staan. Die sla ik vandaag mooi over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:41

JewEmm schreef:
Cowboy55 schreef:
Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn inderdaad. Maar ja, wij hebben zo weinig met dit soort extreem weer te maken dat we eigenlijk ons leven er niet op willen/kunnen aanpassen. Op plekken waar ze vaker met dit soort omstandigheden te maken krijgen staan ze er een stuk relaxter in.

Het klinkt misschien stom, maar het viel me op toen ik in Groningen woonde. Als daar sneeuw viel was er niets aan de hand. Maar op het moment dat er iets in de randstad terecht komt is het landelijk nieuws en ligt eigenlijk het hele land plat... :')


Ik heb jaren ( 11) in Groningen en andere delen van het Noorden gewoond (8) en sinds een paar jaar in Amsterdam (3) .
Door de ontzettende drukte hier ( autos ed ) , ligt de boel hier plat als het gesneeuwd heeft ,daar is de inrichting van de Randstad gewoon niet op berekend.En voor die 1x per jaar dat we dit meemaken is het ook niet echt nodig om daar de hele infrastructuur op aan te passen.


Ik ben wel eens hartje winter in de poolcirkel geweest, daar kunnen ze zich ook prima aanpassen maar is het leven ook echt heel anders :D



Als iedereen die thuis kan werken dat ook doet, hebben de mensen die echt weg moeten wel de ruimte. Dus goed advies wat mij betreft ( en ik werk thuis vandaag )

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:42

Hier ook niet eens over nagedacht om niet te gaan :+

Ja ook hier is alles wit.. Maar mensen kom op zeg, iedereen doet net dat er een vulkaan op uitbarsten staat, er een aardbeving op komst is, of een andere natuurramp :+

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:43

In de file staan omdat het druk is en mensen voorzichtig rijden heb ik tien keer liever dan een file door een ongeval. Ik heb het te vaak meegemaakt en door het oog van de naald gekropen... mensen die met gladheid / verraderlijk weer toch veel te hard rijden en daarmee anderen in gevaar brengen.
Danzz, ik snap je punt echt. Maar je kunt niet over andermans situatie oordelen als je er volledig buiten staat.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:44

Ik heb naar het uitzendbureau gebeld met de mededeling dat ik het niet zo goed weet vanmiddag met wat er voorspelt wordt, ondertussen kijk ik naar buiten en gaat steeds harder sneeuwen.
Ik werk in de schoonmaak en wil niet voor twee uurtjes rare capriolen uithalen.
Gelukkig belde de leidinggevende van het schoonmaak bedrijf op dat ze morgen staking hebben op school waar ik werk, dat ik eventueel morgen ook mag komen ivp vandaag anders had ik morgen vrij gehad.
Dus dat komt wel mooi uit

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:44

JewEmm schreef:
Cowboy55 schreef:
Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn inderdaad. Maar ja, wij hebben zo weinig met dit soort extreem weer te maken dat we eigenlijk ons leven er niet op willen/kunnen aanpassen. Op plekken waar ze vaker met dit soort omstandigheden te maken krijgen staan ze er een stuk relaxter in.

Het klinkt misschien stom, maar het viel me op toen ik in Groningen woonde. Als daar sneeuw viel was er niets aan de hand. Maar op het moment dat er iets in de randstad terecht komt is het landelijk nieuws en ligt eigenlijk het hele land plat... :')

Toen er hier 2 jaar geleden zo veel ijzel was lag het hier ook echt plat hoor..
Het staat gewoon vast dat we het niet echt gewend zijn. Daarbij zijn we erg dichtbevolkt en dat levert gewoon chaos op. Het is niet zo dat het leven in de landen er om heen gewoon door draait. Ook in Duitsland is veel overlast.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:46

verootjoo schreef:
Dat merk ik ook idd :=
Hier ook in een klein dorp en ik hoor niemand over wel/niet naar werk/school gaan. Iedereen stapt gewoon op z'n fiets/auto en gaat. Niet banketstaaf maar poetsen.
Maar als ik bokt moet geloven breng je vanalles in gevaar en zet je je leven op het spel.


Leuk als je in een klein dorp woont en werkt. Maar als je 3 kwartier moet reizen. Het is hier spekglad. Veel ongelukken vandaag geweest voor de deur. Wordt je niet blij van.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:46

JewEmm schreef:
Cowboy55 schreef:
Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn inderdaad. Maar ja, wij hebben zo weinig met dit soort extreem weer te maken dat we eigenlijk ons leven er niet op willen/kunnen aanpassen. Op plekken waar ze vaker met dit soort omstandigheden te maken krijgen staan ze er een stuk relaxter in.

Het klinkt misschien stom, maar het viel me op toen ik in Groningen woonde. Als daar sneeuw viel was er niets aan de hand. Maar op het moment dat er iets in de randstad terecht komt is het landelijk nieuws en ligt eigenlijk het hele land plat... :')


Tja... een maat van me woont in Schotland. Op hoogte. Linksaf bij The Middle of Nowhere zeg maar. In de wintertijd is hij regelmatig 's ochtends ingesneeuwd. Rond het middaguur komen de plaatselijke boeren (die eerst hun 'normale' klussen hebben gedaan) langs met de tractor en de sneeuwschuif. Dan kan hij 4 kilometer verderop bij het tankstation melk, brood en een krantje kopen. Meer kan dan een paar dagen niet. Maakt niemand zich verder druk om, daaro......

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:48

Ik heb ooit gesproken met ns medewerkers in de trein, over de sneeuw enzo.
Mijn argument: in alaska rijden de treinen verdorie ook en hier is het met 5 cm sneeuw een groot drama. :+
Ze zeiden mij dat ons spoornetwerk gewoon intensief gebruikt wordt, waar in alaska misschien elk uur eens er een trein langs komt.
Verder gaan de treinen door antivries baden, maar de bonken ijs die zich wel verzamelen vallen er vaak bij de wissels af waardoor de wissels niet meer werken.
Dan valt het bonk ijs precies in de wissel, dat is dus de 'bevroren' wissel.
En dan zijn verwarmde wissels geen oplossing, omdat het toch nog een poos duurt voor zo'n bonk ijs dan ontdooit is, dat duurt gewoon te lang.
Dan moet men er dus heen om het eruit te vissen.
Dat is tenminste wat ze mij uitgelegd hebben en nu snap ik het wel beter. :P

joyceberends

Berichten: 367
Geregistreerd: 03-03-13
Woonplaats: Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:49

Ik werk in de ouderenzorg ongeveer 17 kilometer verderop. Ik kan niet zomaar niet komen dus afgelopen twee dagen met de auto rustig gereden. Normaal kom ik op de brommer maar deze even laten staan.
Vandaag vrij en morgen zien we wel weer verder!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:50

HorseTopShop schreef:
verootjoo schreef:
Dat merk ik ook idd :=
Hier ook in een klein dorp en ik hoor niemand over wel/niet naar werk/school gaan. Iedereen stapt gewoon op z'n fiets/auto en gaat. Niet banketstaaf maar poetsen.
Maar als ik bokt moet geloven breng je vanalles in gevaar en zet je je leven op het spel.


Leuk als je in een klein dorp woont en werkt. Maar als je 3 kwartier moet reizen. Het is hier spekglad. Veel ongelukken vandaag geweest voor de deur. Wordt je niet blij van.


De meeste mensen werken hier ook niet omdat het dus een klein dorp is.
Ik rijd 40km naar mijn werk. Zoals veel anderen.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:52

danzzz schreef:
Je paarden staan toch onder toezicht, bij een boer of op een manege, of bij iemand in de tuin, whatever? Die mensen zou je vriendelijk kunnen vragen het water te checken en hooi te geven. Dat zijn dingen waar je over na moet denken als je je paarden ergens stalt, wat als ik een dag niet kan plotseling, hoe ga ik dat oplossen?

Heb je dat niet geregeld, dan heb je het gewoon niet goed geregeld als standje onvoorzien om de hoek komt kijken. Misschien dat dit mensen gelijk aanspoort om daar eens over na te denken, over de wat als situatie, want die heb je niet alleen met sneeuw, kan ook zijn omdat je geliefde zich in de ochtendspits op de grote hoop heeft gereden en jij de hele dag op de IC bent, of als je zelf een ongeluk krijgt en niet in staat bent om te vertellen wie je bent, de mensen om jou heen denken heus in eerste instantie niet aan je paarden! Denk er eens over na hoe je dat oplost, dit is een goede testcase :)

Waar ik mijn paarden eerst had staan moest ik ook alles zelf doen;
Mijn back-up woonde ook verder weg; dus bij sneeuw zou diegene ook door de sneeuw moeten.

Dagopvang voor kinderen is juist het gene wat je als werkende ouder flexibel maakt.
Oppas thuis kan nl ook ziek worden en dan is vervanging een stuk moeilijker.
En ja er is weleens een noodsituatie geweest op de opvang (bliksem inslag) en toen werd er met spoed een andere opvangplek geregeld.

Mijn man is vanmorgen wel naar zijn werk gegaan (Friesland -> Amsterdam).
Maar is nu weer thuis.
Thuisblijven vanochtend was echt geen optie, maar vanmiddag kon hij gelukkig thuis werken.

Ik zou werken, maar omdat de vrachtwagens minder konden ophalen hoefde ik nu niet te komen.
Mijn dochter moet zo wel gaan werken (13 km verderop in de winkel).
Kun je wel zeggen: zoek maar ander werk maar hier in het noorden moet je blij zijn met je (vakantie)baan, want voor jou 50 andere.
We brengen haar nu en halen haar straks op.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:53

moonfish13 schreef:
Ik heb ooit gesproken met ns medewerkers in de trein, over de sneeuw enzo.
Mijn argument: in alaska rijden de treinen verdorie ook en hier is het met 5 cm sneeuw een groot drama. :+
Ze zeiden mij dat ons spoornetwerk gewoon intensief gebruikt wordt, waar in alaska misschien elk uur eens er een trein langs komt.
Verder gaan de treinen door antivries baden, maar de bonken ijs die zich wel verzamelen vallen er vaak bij de wissels af waardoor de wissels niet meer werken.
Dan valt het bonk ijs precies in de wissel, dat is dus de 'bevroren' wissel.
En dan zijn verwarmde wissels geen oplossing, omdat het toch nog een poos duurt voor zo'n bonk ijs dan ontdooit is, dat duurt gewoon te lang.
Dan moet men er dus heen om het eruit te vissen.
Dat is tenminste wat ze mij uitgelegd hebben en nu snap ik het wel beter. :P


Ik zou juist denken dat het veel makkelijk vrij te houden is als er zoveel gebruik van gemaakt wordt.
Maar goed ze moeten er een draai aan geven.

Wel is het zo dat je het natuurlijk veiliger is als mensen die de weg niet op hoeven van de weg af blijven beter voor de mensen die er wel door heen moeten.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:53

verootjoo schreef:
HorseTopShop schreef:


Leuk als je in een klein dorp woont en werkt. Maar als je 3 kwartier moet reizen. Het is hier spekglad. Veel ongelukken vandaag geweest voor de deur. Wordt je niet blij van.


De meeste mensen werken hier ook niet omdat het dus een klein dorp is.
Ik rijd 40km naar mijn werk. Zoals veel anderen.


En dat is precies de reden waarom ik mijn personeel vrij heb gegeven vandaag. Ik heb liever dat ikzelf een dagje extra werk dan dat hun iets overkomt.

Toen ik nog voor een baas werkte (ook 40km verderop), welke een gigantische krent was en alleen maar aan geld dacht, heb ik mijn auto in puin gereden met gladheid. En dat was niet eens mijn eigen schuld. Veroorzaakt door een ander.

Ik vind dat een teken van je personeel waarderen.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:54

Ik zou wel willen, maar ik was vrijdag van mijn kamer (waar ik zit werk ivm. werk) naar huis gegaan, maar ik kan niet meer terug :') Ik ben gisteren halverwege maar omgekeerd en vandaag is het niet veel beter ben ik bang. Ik heb geen levensreddend werk verder :)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:54

danzzz schreef:
als je zelfs in deze omstandigheden MOET gaan, dan heb je het niet goed geregeld. Nu is het een dagje, maar wat als jij onderweg een ongeluk krijgt en je bent een week of 6 uit de running omdat je in het ergste geval je rechterbeen tot aan je lies in het gips hebt zitten, wie gaat het dan doen?


Wat een onzinnige vergelijking, als individu zijn we allemaal niet onmisbaar uiteraard, maar dan kan er een invaller worden ingeschakeld of neemt iemand het over. Maar die zullen nu tegen dezelfde problemen aanlopen. En de helft van het team afwezig is wel iets anders dan een enkeling.

amado7 schreef:
Tja Danzz. Jij werkt blijkbaar niet in de zorg. Alle controles moeten toch verplicht gedaan worden, ook in de kraamzorg. De bevallingen gaan gewoon door. En zo in veel meer takken van de zorg.

Kawaha, nee wij hebben geen auto s van de organisatie. En laat mijn auto dan net geen winterbanden hebben en ik moet om half 5 richting huis. Zachtjes rijden maar.

Onali schreef:
In de thuiszorg heb je eigen vervoer, is sporadisch dat je een auto van je werkgever hebt. Uitzonderingen zijn vaak ambulante nachtdiensten. Maar dan nog zal je eerst naar kantoor of een ander centraal punt moeten voor die werkauto.
Ik heb de pech dat ik terminale thuiszorg doe, gelukkig begin dit jaar mn zorg af kunnen bellen toen het ijzelde, mantelzorg bleef.
En gisteren was mn cliƫnt de nacht ervoor al gesneuveld, dus toen ik gistermiddag van stal terug naar huis glibberde meteen mn werk opgebeld dat ik van de calamiteitenlijst geschrapt wilde worden.
Het was hier 1 ijsbaan, had geen zin om mijn leven voor een ander te riskeren.

Woensdag moet ik weer werken, dus hopelijk is het dan prima te doen.


Ergens wel te verwachten natuurlijk, maar valt me toch tegen.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:56

HorseTopShop schreef:
En dat is precies de reden waarom ik mijn personeel vrij heb gegeven vandaag. Ik heb liever dat ikzelf een dagje extra werk dan dat hun iets overkomt.

Toen ik nog voor een baas werkte (ook 40km verderop), welke een gigantische krent was en alleen maar aan geld dacht, heb ik mijn auto in puin gereden met gladheid. En dat was niet eens mijn eigen schuld. Veroorzaakt door een ander.

Ik vind dat een teken van je personeel waarderen.

Dit bedoel ik, verstandige werkgever met respect voor haar personeel.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:56

Ik vind het een storm in een glas water. Mijn collega's keken vanochtend raar op toen ik binnen kwam, of ik dat wel zo veilig vond om te komen werken (55 km enkeltje) Tja, tis maar sneeuw, Je moet gewoon met gezond verstand en niet te panisch rijden (veel remmen ect)

Ik weet alleen nog niet of ik binnendoor ga op de terugweg of snelweg. Aangezien "men" verwacht dat de snelweg dicht zal slippen. Maar binnendoor is meer bochtenwerk.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:57

Ik ben gewoon met de auto weggeweest vandaag. Gewoon wat rustiger rijden. Hier waar ik woon zou ik het een beetje onzin vinden om niet naar je werk te gaan, maar weet niet hoe het weer in de rest van Nederland is.

Kun je thuis blijven is dat mooi, maar sommige mensen heb je gewoon nodig, zoals zorgmedewerkers etc.