Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:04


Obi
Berichten: 465
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:15

Shiloh schreef:
Je moet die winterbanden ook maar kunnen betalen. Zowel aanschaf, opslag, als wisselen is niet gratis.


Indien je winterbanden gebruikt gaan je zomerbanden ook langer mee dus zoveel extra kost dat niet. Ik doe nu al 3 jaar met mijn zomer en winterbanden en rij +/- 30.000 km per jaar. Opslag kan in de schuur (als je die hebt) en wisselen doet mijn vriend zelf.
Ik zou niet meer zonder winterbanden willen.

Lindor92
Berichten: 7001
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:31

Qimm schreef:
Je kunt natuurlijk ook voor weinig een tweedehands setje aanschaffen. Ik heb dat al 2x gedaan. Staat genoeg te koop waar misschien maar 1 seizoen mee gereden is en dan ben je voor 200 klaar incl velg

Mijn auto heeft dus een bijzondere bandenmaat en zijn we weinig setjes 2e hands te vinden helaas.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:41

LiiNd_Y schreef:
Qimm schreef:
Je kunt natuurlijk ook voor weinig een tweedehands setje aanschaffen. Ik heb dat al 2x gedaan. Staat genoeg te koop waar misschien maar 1 seizoen mee gereden is en dan ben je voor 200 klaar incl velg

Mijn auto heeft dus een bijzondere bandenmaat en zijn we weinig setjes 2e hands te vinden helaas.

En dat is dus met de TPMS ook niet het geval :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:52

wendyh schreef:
Net is er code rood afgegeven door het KNMI. En Rijkswaterstaat roept op om niet de weg op de gaan. Maar wat nou als je moet werken?

Ik werk in een winkel. De winkel moet gewoon open. Maar wat als het te gevaarlijk is om de weg op te gaan. Als ik niet ga kan de winkel niet open. Als ik wel ga breng ik mezelf in gevaar en misschien is het weer straks nog slechter en kan ik niet meer naar huis. Het is ongeveer 20km.
Gelukkig ben ik vandaag vrij maar ik vroeg me af wat ik zou doen. Morgen moet ik wel werken.

Gaan de Bokkers vandaag naar hun werk?

Ik had verwacht dat de wegen (in het noorden) schoner zouden zijn, maar éénmaal onderweg bleek dat met recht een vieze tegenvaller te zijn. Als ik maar een klein stukje hoefde te rijden naar mijn werk (nachtdienst) , dan was ik door gereden. Echter moet ik minimaal 40 minuten rijden om op mijn werk te komen en daarbij heb ik geen zicht op hoe het wegdek een stuk verderop de route is en of het sneeuwen daar zou verslechteren of niet. Ik heb dan ook gelijk de eerste afslag genomen en ben weer huiswaards gekeerd, en uiteraard mij af gemeld op het werk.

Ik zet mijn eigen veiligheid op safe en daarbij kan een andere weggebruiker mij even zo goed in gevaar brengen. Dan kan ik nog zulke goede winterbanden onder mijn auto zetten, als een ander je raakt ben je met of zonder winterbanden gewoon de Sjaak. Tenslotte hoef je zelf niks te veroorzaken, maar veroorzaakt een ander jouw ongeluk.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:12

bruintje123 schreef:
https://www.ad.nl/buitenland/automobili ... ~ad27a517/
wat een gave actie, dat daar zoveel mensen aan mee wilden werken :j


Mooie actie ja. Toen ik de 4x4 nog had kon ik een kruising leegslepen waar mensen met de zomerbandjes alles blokkeerden omdat ze afsloegen om een steile helling op te gaan. Kon zelf anders ook niet door. Ik heb het toen best leuk gehad maar snap niet wat ze dan op de weg zoeken. Heb nog 3 sets sneeuwkettingen van de 4x4 liggen (verplicht in buitenland). De denk dat die eerdaags maar op MP gaan.

Electra63

Berichten: 17845
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:16


Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:08

Electra63 schreef:
bruintje123 schreef:
https://www.ad.nl/buitenland/automobili ... ~ad27a517/
wat een gave actie, dat daar zoveel mensen aan mee wilden werken :j


Mooie actie !


Gaaf ook dat die vermaledijde PC Hooft Tractors die een paar jaar geleden in NL nog belast zijn met de Slurptaks ineens verrekte handig blijken te zijn......

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:11

ligt wat mij betreft aan de afstand.. je wordt niet betaald om thuis te zitten, dus zolang het enigzins mogelijk is, tot lopen aan toe, vind ik dat je naar je werk hoort te gaan.. of vrij hoort te nemen.

ik heb mij in het verleden doodgeergerd aan collega's die binnen de stad woonden en doodleuk zeiden 'tja, kan niet wegkomen met de auto en fietsen vind ik eng in de sneeuw' .. tja het is 5 kilometer.. uurtje lopen dus.. hoe denk je dat men zich vroeger verplaatste?

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:06

Heel eerlijk zo erg vond ik het weer niet. Heb alleen wel schade gehad door iemand die zijn raam niet had schoon gemaakt :+. Maar qua gladheid heb ik persoonlijk geen problemen gehad. Als het weer zo blijft peins ik er ook niet over om thuis te blijven, daarbij komt als ik niet op de praktijk ben worden er heel wat minder dieren behandeld. En ook als het weer erger wordt ga ik alsnog op pad als t moet.

Ik verbaasde me er wel over dat zoveel mensen nog met zomerbanden rijden. Winterbanden zijn toch wel echt een prima investering en als je geen zin hebt in bandenwissel dan haal(/spaar) je toch all-season? Die zijn ook al een stuk zekerder dan zomerbanden in de winter. Hier in Duitsland is het overigens ook verplicht door je verzekering om vanaf oktober/november je banden gewisselt te hebben of met all seasons rijden.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:19

Heb er in oktober allseason banden onder laten leggen. Maar was meer kwijt dan 120 euro voor 3 banden hoor :+ doe dat maar keer 4 :+

Electra63

Berichten: 17845
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:43

Was net opp het nieuws, dat er een grote vraag is naar winterbanden.

Verder zijn er vandaag 2 jonge kinderen omgekomen in Zeeland door de gladheid. Dat zal je maar gebeuren, vreselijk.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:45

Nou, leidinggevende was vandaag niet zo heel blij met me. Auto kwam niet van de parkeerplaats en er reden nul treinen tussen huis en werk :')
Gevalletje overmacht..

lenaa_tje

Berichten: 10343
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:46

Saranghea schreef:
Heel eerlijk zo erg vond ik het weer niet. Heb alleen wel schade gehad door iemand die zijn raam niet had schoon gemaakt :+. Maar qua gladheid heb ik persoonlijk geen problemen gehad. Als het weer zo blijft peins ik er ook niet over om thuis te blijven, daarbij komt als ik niet op de praktijk ben worden er heel wat minder dieren behandeld. En ook als het weer erger wordt ga ik alsnog op pad als t moet.

Ik verbaasde me er wel over dat zoveel mensen nog met zomerbanden rijden. Winterbanden zijn toch wel echt een prima investering en als je geen zin hebt in bandenwissel dan haal(/spaar) je toch all-season? Die zijn ook al een stuk zekerder dan zomerbanden in de winter. Hier in Duitsland is het overigens ook verplicht door je verzekering om vanaf oktober/november je banden gewisselt te hebben of met all seasons rijden.

Ik wil over naar all seasons maar m’n zomerbanden zijn nog niet op. Ik vond het dus een beetje zonde om over te gaan zonder m’n banden af te rijden. Had het extreme winterweer nog niet verwacht, hadden we tenslotte vorig jaar ook niet zo vroeg in december. Maar met aangepaste snelheid gaat het prima hoor.

Eerder altijd wel winterbanden gehad maar onder een auto met een kleinere maat banden. Ik vind de uitgave nu wel erg groot, ga nooit wintersporten dus daarom all seasons straks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:54

Electra63 schreef:
Was net opp het nieuws, dat er een grote vraag is naar winterbanden.

Verder zijn er vandaag 2 jonge kinderen omgekomen in Zeeland door de gladheid. Dat zal je maar gebeuren, vreselijk.

Echt een verschrikkelijk ongeluk. Gevaarlijke weg ook wel waar het gebeurt is. Maar ze zijn er nog helemaal niet zeker van dat het door de gladheid kwam, dat is slechts een van de mogelijkheden die ze onderzoeken. Wegen waren hier vanochtend ook alweer goed begaanbaar eigenlijk.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:54

Saranghea schreef:
Heel eerlijk zo erg vond ik het weer niet. Heb alleen wel schade gehad door iemand die zijn raam niet had schoon gemaakt :+. Maar qua gladheid heb ik persoonlijk geen problemen gehad. Als het weer zo blijft peins ik er ook niet over om thuis te blijven, daarbij komt als ik niet op de praktijk ben worden er heel wat minder dieren behandeld. En ook als het weer erger wordt ga ik alsnog op pad als t moet.

Ik verbaasde me er wel over dat zoveel mensen nog met zomerbanden rijden. Winterbanden zijn toch wel echt een prima investering en als je geen zin hebt in bandenwissel dan haal(/spaar) je toch all-season? Die zijn ook al een stuk zekerder dan zomerbanden in de winter. Hier in Duitsland is het overigens ook verplicht door je verzekering om vanaf oktober/november je banden gewisselt te hebben of met all seasons rijden.

Dat klopt niet helemaal. Je wordt geacht met winter/all weather banden te rijden als het weer dat nodig acht, er is geen bepaalde tijd voor dat het verplicht is.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:04


Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:14

Nouja, de boete is het ergste niet. Ik denk dat je vooral een probleem met je verzekering hebt als je een ongeluk krijgt als de verkeerde banden onder je auto liggen.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:19

Ter info voor wie Zweden als voorbeeld erbij wil halen en dat in Nederland het dan zo'n gepruts en chaos is, dit is wat zij over Zweden zegt (ze woont daar uiteraard):
Zweden wordt ook vaak aangehaald. Zo van in Zweden gaat alles toch ook gewoon door. Maar dat is erg afhankelijk van de plaats in Zweden. Daar waar veel sneeuw ligt kan je erover heen rijden en wordt er zand overheen gestrooid en past men het tempo aan. Maar in het zuiden en het westen van Zweden is het net zo als in Nederland helaas. Er ligt te weinig sneeuw en als het dooit en weer opvriest is het gewoon gevaarlijk. Daar kun je niets tegen doen. Het is hier vaak net zo'n ravage als in NL.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:26

Overigens kan ik eigenlijk vooral ook veel bewondering hebben voor hoe we het wel aanpakken: de hoofdwegen hier waren vandaag keurig geveegd en gestrooid en prima begaanbaar, inclusief de fietspaden.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:31

Shadow0 schreef:
Overigens kan ik eigenlijk vooral ook veel bewondering hebben voor hoe we het wel aanpakken: de hoofdwegen hier waren vandaag keurig geveegd en gestrooid en prima begaanbaar, inclusief de fietspaden.


:j En we mogen dan mopperen, maar het gros van de mensen die de weg op moeten past zijn snelheid aan, houdt ruimte (de enkele weirdo daargelaten) of zoekt een alternatief.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:34

Shadow0 schreef:
Overigens kan ik eigenlijk vooral ook veel bewondering hebben voor hoe we het wel aanpakken: de hoofdwegen hier waren vandaag keurig geveegd en gestrooid en prima begaanbaar, inclusief de fietspaden.

helemaal mee eens! Voor een land waar sneeuw niet de standaard is, lossen we het bijzonder goed en snel op.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:58

Marije_jiplover schreef:
Twee sneeuwvlokken komen elkaar tegen in de lucht.
"Waar ga jij naartoe?" vraagt de ene?
"Naar Oostenrijk, lekker pret maken" zegt de ander, "en jij?"
"Naar Nederland, lekker paniek zaaien.


Deze reactie kreeg ik gisteren ook van mn werkgever op de vraag of de wegen daar een beetje begaanbaar zijn (65 km enkele reis).
Toen ik onderweg was zaaide dat sneeuwvlokje toch wel echt een beetje paniek, want ik raakte in een slip in een bocht vanaf de snelweg. En ik reed echt niet hard, was voorbereid op een gladde weg. Maar eenmaal begonnen met draaien, stond ie ook niet zomaar stil. Heb ooit wel slipcursus gehad, maar als het zo opeens onverwachts gebeurt, is het toch wel een beetje anders. Gelukkig reed er op dat moment niemand (normaal wel altijd). :=

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:49

Diablo schreef:
Saranghea schreef:
Heel eerlijk zo erg vond ik het weer niet. Heb alleen wel schade gehad door iemand die zijn raam niet had schoon gemaakt :+. Maar qua gladheid heb ik persoonlijk geen problemen gehad. Als het weer zo blijft peins ik er ook niet over om thuis te blijven, daarbij komt als ik niet op de praktijk ben worden er heel wat minder dieren behandeld. En ook als het weer erger wordt ga ik alsnog op pad als t moet.

Ik verbaasde me er wel over dat zoveel mensen nog met zomerbanden rijden. Winterbanden zijn toch wel echt een prima investering en als je geen zin hebt in bandenwissel dan haal(/spaar) je toch all-season? Die zijn ook al een stuk zekerder dan zomerbanden in de winter. Hier in Duitsland is het overigens ook verplicht door je verzekering om vanaf oktober/november je banden gewisselt te hebben of met all seasons rijden.

Dat klopt niet helemaal. Je wordt geacht met winter/all weather banden te rijden als het weer dat nodig acht, er is geen bepaalde tijd voor dat het verplicht is.

Op de rijschool werd het me zo geleerd dat als je winterweer kunt verwachten dat je dan moet wisselen. En in principe is het geen plicht maar ben je wel de klos als je dan een ongeluk hebt want je verzekering betaalt je helemaal niks. Ook niet als je geen schuld hebt wordt jij dan nog aangekeken als schuldige en moet je alles zelf betalen.

@lenaa_tje, tsja dan had ik inderdaad ook nog geen nieuwe gekocht, alhoewel ik had de zomerbanden op ebay verkocht. Komt ook omdat ik persé all season banden wil zodat ik geen gedoe met verzekering of met bandenwissel heb.

@cowboy55 in principe wordt het je "verplicht" door de verzekering en niet direct door de overheid. Omdat niemand er zin in heeft schade/ernstig letsel aan voertuig/persoon zelf te betalen

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:57

Saranghea schreef:
Diablo schreef:

Dat klopt niet helemaal. Je wordt geacht met winter/all weather banden te rijden als het weer dat nodig acht, er is geen bepaalde tijd voor dat het verplicht is.

Op de rijschool werd het me zo geleerd dat als je winterweer kunt verwachten dat je dan moet wisselen. En in principe is het geen plicht maar ben je wel de klos als je dan een ongeluk hebt want je verzekering betaalt je helemaal niks. Ook niet als je geen schuld hebt wordt jij dan nog aangekeken als schuldige en moet je alles zelf betalen.

@lenaa_tje, tsja dan had ik inderdaad ook nog geen nieuwe gekocht, alhoewel ik had de zomerbanden op ebay verkocht. Komt ook omdat ik persé all season banden wil zodat ik geen gedoe met verzekering of met bandenwissel heb.

@cowboy55 in principe wordt het je "verplicht" door de verzekering en niet direct door de overheid. Omdat niemand er zin in heeft schade/ernstig letsel aan voertuig/persoon zelf te betalen




voor alle mensen die zeggen dat je in zo'n geval niet verzekerd bent.. Dit is incorrect..

Nederland
In Nederland is het niet verplicht om winterbanden onder je auto te hebben. De overheid stimuleert het gebruik van winterbanden wel, omdat het een stuk veiliger is in winterse omstandigheden. Omdat winterbanden niet verplicht zijn, heeft dit ook geen gevolgen voor de aansprakelijkheid bij een ongeval. Wanneer je in winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt en je een ongeluk krijgt, kun je dus gewoon rekenen op normale dekking van je autoverzekering.

bron https://www.independer.nl/autoverzekeri ... anden.aspx

belgie weet ik niet
-------


lol weet je zeker dat je die vraag op je theorie wel goed had ? ;)