Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigress

Berichten: 8943
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:36

magda_90 schreef:
Dan vorm je met voorbaat al een risico vanwege glijpartijen... Ik heb ook geen geldboom staan maar ik weet wel dat de winters hier verraderlijk kunnen zijn waardoor ik andere luxe achterwege laat. :n

Probleem is vooral wanneer er al ijs onder de sneeuwlaag ligt, of alles al is plat gereden en je om de reden een ijsbaan hebt. Dan hebben ook winterbanden weinig nut. Leuk dat extra profiel, maar glijden doe je dan toch wel :))

Hier gisteren wel op pad geweest voor een fotoshoot. Bewust voor de ochtend gekozen (geen nieuwe sneeuw gevallen, grote wegen goed bestrooid en schoon). Ik ben blij dat we dat hebben gedaan, want 's middags was het al geen pretje meer.

Ik heb diep respect voor mijn vriendin, die gisteren ook aan het werk is gegaan. Zij werkt op de bus, en heeft het hart in de keel gehad begreep ik al wel. Wanneer je auto glijdt is het al spannend, maar bij haar begon zelfs de bus te glijden. Ze wist hem onder controle te houden en is enkel met vertraging op het eindpunt gekomen :j

Anoniem

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:40

Mhua ik merk geen verschil als er winterbanden onderzitten. Gewoon rustig aandoen.

Ben perongeluk ook een keer met gladde voorbanden naar Den Haag gereden, terwijl de wegen continu wit waren door de sneeuw. En ook nog eens achterwiel aandrijving. En mijn eerste keer met gladheid.

Toen had ik achteraf wel iets van oeps. Als ik dat van te voren geweten had. Maar veilig aangekomen zonder glijpartijen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:44

Winterbanden van 185/65 R14 zijn gemiddeld 30 euro per stuk. Je rijd er meerdere winters mee. Opslag kost hier voor de zomer/winterset 15 euro per jaar en wisselen is iets van 20 euro per keer. Dat is 175 euro het eerste jaar en dan 55 euro dus per jaar. Zo duur is dat toch niet voor veiligheid???
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-12-17 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:45

Ik werk in de thuiszorg, en heb gisteravond gewoon gewerkt. Wel 5 kwartier onderweg geweest op de heenweg in de spits, verder voorzichtig gedaan, rustig gereden, meer gelopen dan anders en geen pauze genomen, dan gaat het prima. Aan het eind had ik de auto op een parkeerplaats gezet, daar reed ik me even vast, maar ook dat is goed gekomen. Was niet eens gek laat thuis. Als je je verstand gebruikt kan er een hoop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:53

Bravura schreef:
Winterbanden van 185/65 R14 zijn gemiddeld 30 euro per stuk. Je rijd er meerdere winters mee. Opslag kost hier voor de zomer/winterset 15 euro per jaar en wisselen is iets van 20 euro per keer. Dat is 175 euro het eerste jaar en dan 55 euro dus per jaar. Zo duur is dat toch niet voor veiligheid???

Nou inderdaad, en niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van een ander. Fijn als je je auto bij mij achterin parkeert omdat jij geen winterbanden kan/wil kopen en wel de weg op gaat :roll:
Of je koopt goede allseasons, geen gedoe met wisselen en veel veiliger dan zomerbanden.

Anoniem

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:55

Banden voor mijn auto en die van mijn moeder kosten wel iets meer...

Plus ik merk geen verschil. Gewoon je verstand gebruiken.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:01

Velgen kopen is wel een hoop geld, dus dat is als 1e aanschaf een kostenpost. Maar als je met winterbanden rijdt dan slijten je zomerbanden niet. Dus de kosten van de winterbanden zelf zijn nihil (als je het afschrijft over de tijd) Daarnaast vind ik dat het gewoon bij de kosten van een auto hoort.

Ik heb ooit een auto in de winter gekocht met zomerbanden, ik merkte een groot verschil toen ik eindelijk mijn all-weather bandjes er onder had zitten (moet je voorstellen, nog niet eens echte winterbanden) En ja, ook ik vond ooit winterbanden onzin want het kostte een hoop centen en ging prima met de zomerbandjes, maar sinds ik ze wel gebruik vind ik dat ik toenmalig nogal naïef was (ook al heb ik nooit brokken gemaakt).

Dat je zelf het risico neemt is je eigen keus. Maar door het bezuinigen op winterbanden breng je ook anderen in gevaar, dat vind ik een stuk kwalijker. Met winters weer vind ik niet het winterweer gevaarlijk; het zijn alle wegpiraten die aan het glibberen zijn, niet weten hoe ze moeten rijden met dit weer, die ik levensgevaarlijk vind.

Overigens moet je met winterweer ongeacht je auto/banden de rijstijl aanpassen, maar onder aan de streep zal je gewoon wat minder snel glijden met de juiste bandjes.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:05

Stalen velgen kosten ook geen drol. Ga naar de sloop en koop daar goede velgjes.
En inderdaad, je merkt echt wel verschil met winterbanden.
Niet alleen met remmen maar ook met optrekken bij bijvoorbeeld een rotonde of stoplicht.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:10

Iemand die weet hoe het op de weg is Overijssel en Utrecht? Ik heb in principe al afgezegd, maar ik twijfel nog (moet 160 km rijden)

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:10

Je merkt het zeker!
Ik rij nu in de rondte met zomerbandjes, en heb mn auto dus ook laten staan met de sneeuw.
Waarom rij ik met zomebandjes? Omdat ik aan de garage all-weathers had gevraagd die eronder gezet zouden zijn (nee mevrouw, nieuwe auto, nieuwe bandjes, regelen wij, geen probleem blablabla) maar dat bleken na wat googlen gewoon zomerbandjes te zijn. Wel van een goede kwaliteit moet ik zeggen gelukkig, maar het was niet de afspraak.

Met mn vorige auto liet ik zomer/winterbanden wisselen maar sinds er al 5 jaar geen sneeuw meer valt vond ik dat wel een beetje zonde. Vandaar dat ik er weer all-weathers onder laat zetten.
Of het moet weer 4 weken vol gaan sneeuwen, dan moeten het wel winterbandjes worden :j

Vandaag was het weer prima te doen op de weg, er zijn wel collega's thuisgebleven omdat ze het eng vinden op de weg, maar dat is inderdaad beter dan dat ze zich tussen het verkeer gaan begeven..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:11

Ach dat is leuk als je echt perse op pad moet, maar voor die ene keer in het jaar... Ik hoef geen lange afstand naar mijn werk of de paarden. Die laatste kunnen zelfs lopends nog. Dus nee zonde van het geld en de moeite.


Moet je wel elke dag werkeb ongeacht wat en ook het weg ja dan zou ik het ook overwegen.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:11

xJitskee schreef:
Bravura schreef:
Winterbanden van 185/65 R14 zijn gemiddeld 30 euro per stuk. Je rijd er meerdere winters mee. Opslag kost hier voor de zomer/winterset 15 euro per jaar en wisselen is iets van 20 euro per keer. Dat is 175 euro het eerste jaar en dan 55 euro dus per jaar. Zo duur is dat toch niet voor veiligheid???

Nou inderdaad, en niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van een ander. Fijn als je je auto bij mij achterin parkeert omdat jij geen winterbanden kan/wil kopen en wel de weg op gaat :roll:
Of je koopt goede allseasons, geen gedoe met wisselen en veel veiliger dan zomerbanden.


Dit, als je een beetje goed zoekt en de winterbanden aan het eind van de zomer aanschaft hoeft het niet duur te zijn. Met €150,- kun je al vier nieuwe winterbanden en stalen velgen hebben...

Ik vind het verschil overigens ook wel merkbaar. :j

Het is sowieso onhandig als je hier in de regio geen winterbanden hebt, dan kun je de grens niet over. -O-

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:12

Ik voel weldegelijk verschil met winterbanden. Zit ook best wat techniek achter qua vormgeving en materiaalsamenstelling. Winterbanden zijn echter geen sneeuwbanden dus je moet nog steeds voorzichtig rijden.
Ik heb trouwens nooit een extra velgenset gekocht. Als je genoeg km maakt en dus niet te veel wissels met een band doet is dat ook helemaal niet nodig. Als je heel weinig km maakt zijn de all seasons van tegenwoordig ook een goede oplossing.

Alleen afgelopen decembers is het zo zacht geweest qua weer. Wij hadden de banden gewoon nog niet gewisseld. Dat gaan we nu wel zsm doen want over een maand zitten we in Oostenrijk.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:15

Ik denk dat niemand ontkent dat er geen verschil is tussen een zomer en een winter band. Het zit hem erin of je het de kosten waard vind. En die keuze is voor ieder zichzelf. Ik heb het in het verleden nooit gedaan, maar ook nooit gereden met gladheid/sneeuw. Dan gewoon trein/bus/fiets gepakt, of thuis gebleven.

jeannaa schreef:
Iemand die weet hoe het op de weg is Overijssel en Utrecht? Ik heb in principe al afgezegd, maar ik twijfel nog (moet 160 km rijden)


Rond Utrecht zijn de wegen gewoon schoon en ook de stad in valt het heel erg mee. Verder was het in Gelderland ook vrijwel schoon (A50/A12 iig wel). Ga er vanuit dat overrijssel niet veel anders is.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 12-12-17 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:16

Ik moet vanmiddag naar Breda vanuit Zeeland voor mijn opleiding en vanavond weer terug...
Nu geven ze wel weer flink vorst af vanavond.
Ik twijfel verschrikkelijk... wat zouden jullie doen?

Koekblik zonder winterbanden want de Landrover met allweather banden staat voor onderhoud bij de garage.

Century

Berichten: 5973
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:18

Het probleem is dat winterbanden pas nuttig worden onder een bepaalde temperatuur en in bepaalde omstandigheden. Zelfs als het veel regent ben je beter af met zomerbanden. Op dit moment zijn winterbanden inderdaad erg nuttig, maar er zijn genoeg winters geweest dat het niet zo nuttig was. Winterbanden zijn niet zaligmakend ;)

Ik heb de auto laten staan trouwens, kan makkelijk thuiswerken dus dat scheelt.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:22

tante_trien schreef:
Shiloh schreef:
Je moet die winterbanden ook maar kunnen betalen. Zowel aanschaf als wisselen is niet gratis.

Nou inderdaad. Ik zou ook dolgraag winterbanden willen, maar heb geen geldboom in de tuin staan.

Als je winterbanden hebt, doe je natuurlijk langer met je banden. Of je neemt all weather, dan hoef je niet te wisselen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:30

love_western schreef:
Banden voor mijn auto en die van mijn moeder kosten wel iets meer...

Plus ik merk geen verschil. Gewoon je verstand gebruiken.


Je zult met gewoon rijden geen verschil merken. Winterbanden blijven bij vorst zachter. Zomerbanden worden heel hard. Daarom minder grip. De remweg van winterbanden is ook een heel stuk korter en bij nat wegdek heb je bij vorst vele malen meer grip. Dat banden voor grotere auto's duurder zijn weet ik. Ik had voorheen een Terrano II en was dan 1000 euro aan winterbanden kwijt. Kon echter jaren vooruit met 2 sets banden en 1 stel velgen. Omleggen was dan wel iets meer als de banden op dezelfde velg moesten. 50 euro omleggen. Het gaat om veiligheid. Niet meer maar beslist niet minder.

Ik heb ook wel met winterbanden de zomer doorgereden. Altijd beter dan de winter met zomerbanden. Het slijt alleen iets sneller maar met 1 set doe je het jaar door alsnog 2 a 3 jr.

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/video-winterband-versus-zomerband

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:35

Het is hier in Utrecht ook nog glibberen hoor, ook op de grotere doorgaande wegen, al is daar beter te rijden dan gisteren maar er zijn alweer zat ongelukjes gebeurd.
We hebben nu zelfs de zon :j

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:36

Gelukkig is het de komende periode gewoon boven nul, als ik de weersvoorspellingen mag geloven :j

Ik heb wel eens begrepen dat winterbanden bij nat weer juist veel minder goed zijn dan allweathers of goede zomerbanden.. vandaar dat ik de laatste paar jaren met de zachte winters de winterbanden niet opnieuw heb aangeschaft... voor die 2 sneeuwdagen per jaar geloof ik het wel..

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:42

Gisteren was het vreselijk.. Ik moest dan wel niet werken, maar had een concert in Antwerpen. Normaal is dat stuk vanaf gelderland 2 uur rijden, ik heb er 4,5 uur over gedaan.... ;( Wel weer een hoop rijervaring opgedaan :')

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:43

Winterbanden werken het beste onder 7 graden. Heb je het over hogere temperaturen en veel regen, dan werken zomerbanden beter.

Ik heb zelf all-weather banden, ik ken mezelf en vergeet steeds een afspraak te maken om de(zomer/winter) bandjes te wisselen. Maar met de all-weather bandjes maak ik ook een compromis, aangezien deze in echte sneeuw/winter niet met winterbanden kunnen concurreren. Maar voor het weer hier in N/DE (incl de winterse buien) doen ze het goed. Maar ik bezuinig dan ook niet, ik kies de nr 1 uit voor mijn auto.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:43


Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:51

Hier is op sommige stukken de weg nog spekglad. :=
En nog geen bus voorbij zien komen.
Net naar de supermarkt geweest daar is de vracht inmiddels geweest alleen hebben ze nu een pin storing. :')
Niet dat ze dat vast voor in de winkel aangeven, nee dat doen ze als je met volle kar aan de kassa staat. :+
Nou zit er om de hoek wel een pinautomaat maar die is volgens mij ook bijna leeg.
Hoop voor hun dat de storing niet lang duurt. :=

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:52

Ik vind winterbanden wel meerwaarde in het seizoen waarin gladheid voorkomt. Liever 80% van de tijd 'voor niets' op winterbanden dan die 20% van de tijd minder grip hebben met hoger risico op ongevallen. Bij ons vorige huis waren winterbanden het verschil tussen wel of niet de auto op de oprit kunnen rijden :+