Discussie flanel op bed warmer of onzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Flanel beddengoed warmer of onzin

Warmer
98 (87%)
Onzin
14 (12%)

Totaal aantal stemmen: 112


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Discussie flanel op bed warmer of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 16:10

Ok wij komen er niet uit. Een goede vriend heeft een heftige discussie met zijn ouders, zie zijn van mening dat flanellen matrashoes en dekbed hoes warmer is in de winter en ziek worden voorkomt. Onze mening is nonsens, voelt hooguit even iets warmer aan maar het blijft kwa warmte gelijk namelijk lichaamswarmte van de persoon die in bed ligt en de dikte van het dekbed en de temperatuur van de slaapkamer.

En flanel is gewoon katoen ook.

Ok vandaar de pol dus. Onzin of waarheid?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Discussie flanel op bed warmer of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:11

Wetenschappelijk? Geen idee.
Voorkomt het ziektes? Ik denk het zeker niet. Ziektes komen niet van kou, maar bacteriën.

Voelt het warmer en lekker als je in bed stapt? Jazeker!

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:12

Ik denk ook onzin, maar het voelt wel lekker warm aan. :')

nine1987

Berichten: 8333
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:13

Flanel is geruwd katoen.. Het voelt warmer aan en houdt beter warmte vast door de isolerende werking van het materiaal.. Het is dus wel degelijk warmer dan normaal geweven katoenen beddengoed..

Maar helpt t tegen ziek worden? Nee.. :P

Edit: typo

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:15

Denk eerder dat de discussie moet zijn katoen of geen katoen.
Flanel heeft een groter oppervlak dan gewone katoen waardoor het meer warm voelt.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:17

Ik denk dat flanel wel warmte beter vasthoudt. Het is een los geweven stof die na weving opgeruwd wordt. Door de ruimte tussen het garen zal warmte beter blijven hangen. De stof komt uit Wales, bij uitstek een nat en fris klimaat waar je graag warm wilt blijven. Uiteraard voorkomt de stof geen ziektes.

Overigens vind ik flanellen beddengoed zelf veel te warm, ik draag wel graag flanellen overhemden buiten.

Edit: spuitelf :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 16:17

Het voelt warmer ja dat klopt maar het gaat in dit geval dat het warmer is :+

Ik heb het altijd warm dus voor mij hoeft het zowiezo al niet. Ik heb standaard katoenen spul. Goede vriend wisselt satijn matrashoes af met simpel katoen en katoenen dekbedhoezen. Alleen zijn ouders blijven dus stug volhouden dat het niet goed voor hem is in de winter
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-12-17 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Berichten: 8333
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Discussie flanel op bed warmer of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:18

Het is warmer.. Het houdt namelijk veel meer warmte vast.. :j

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:19

karuna schreef:
Het voelt warmer ja dat klopt maar het gaat in dit geval dat het warmer is :+

En dat is het dus, door de isolerende werking :j

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:27

Hier in de winter heerlijke (katoen-)flanellen hoeslakens om op te liggen, en dan liggen we onder een ouderwets flanellen laken met daar weer bovenop een dekbed in een flanellen dekbedovertrek :j

Als dat spul in de was ligt en we hebben er gewoon glad katoen op liggen dan vind ik het maar verrot kil in bed :P Het sluit niet lekker af rond mijn keel waar flanel dat wèl doet doordat het wat zachter opgeruwd is.

Dus ja, ik vat sneller een koutje als ik niet heerlijk weggekropen ligt tussen mijn flanellen lakens :j
Want ik vind het heerlijk om met het raam flink open te slapen dus het wordt echt ijskoud in de winter, het waait gewoon over het bed heen soms :+ En dan lig ik lekker tot over mijn oren onder de dekens in een heerlijk knus warm coconnetje :))

In de zomer hebben we (katoen-)satijnen lakens. Dat is dan weer heerlijk en voelt koeler aan dan gewoon katoen. En met een dekbed van zijde. Super comfortabel :+:

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:48

karuna schreef:
Het voelt warmer ja dat klopt maar het gaat in dit geval dat het warmer is


Ja, dat staat er al een paar keer :7 . Het ís warmer omdat het beter isoleert.

lieke2
Berichten: 2133
Geregistreerd: 12-12-02

Re: Discussie flanel op bed warmer of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:51

En je wordt niet ziek van de kou, maar van een bacterie of een virus ;)

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Discussie flanel op bed warmer of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:55

Van kou op je keel kan je toch echt een hele zere strot en snotneus krijgen hoor :)
En een koutje vatten dat zien de meeste mensen toch als ziekjes zijn.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:57

Flanel is idd warmer maar het beschermt niet tegen ziek worden :+

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:57

Hier in de winter ook flanel omdat t gewoon niet zo koud aanvoelt als andere stoffen

Ziek word je overigens niet van kou idd ziek word je zoals Lieke2 zegt van bacteriën of andere zaken ;) alleen kun je dat veel mensen niet wijs maken
Het is belangrijk dat je een goede weerstand opbouwd dingen schoon houden is goed maar als je daar in door draaft zul je nooit een lekkere weerstand opbouwen

Zo is Mn ex schoonmoeder heel vaak ziek maar dat huis is net zo schoon als een ziekenhuis...

Ik ben nooit ziek loop midden in de winter zonder jas gerust buiten en huppel op blote voeten zomer en winter nooit ergens last van

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:58

pmarena schreef:
Van kou op je keel kan je toch echt een hele zere strot en snotneus krijgen hoor :)
En een koutje vatten dat zien de meeste mensen toch als ziekjes zijn.


Een zere strot en een snotneus krijg je van een virus, niet van de kou.
In de winter is bij de meeste mensen de weerstand wel minder dus komt het in de wintermaanden vaker voor. (Als de r in de maand zit) maar het komt toch echt niet door de kou ;)

Binnen zijn er overigens nog altijd meer virussen en bacteriën per kubieke meter lucht dan buiten. De meeste ziekteverwekker loop je binnen op, en niet buiten in de kou.

Wél kan je weerstand lager worden als je te koud wordt. En kan je dus sneller ziek worden als je 'kou vat'.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:09

Kou heeft wel wat invloed als je het echt heel erg veel en vaak koud hebt en je heel veel energie verstookt om warm te blijven kan je die energie niet meer in je weerstand steken. Maar ik denk dat dat meer van toepassing is op mensen die in een vluchtelingenkamp wonen in een tent, of mensen lang lang geleden en niet op een Nederlander die katoen ipv flanel op zijn/haar bed legt.

Flanel isoleert gewoon iets beter als gewoon katoen, net als een dikker dekbed. Dus blijft je lichaamswarmte beter in het bed en is het wel echt warmer.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Discussie flanel op bed warmer of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:12

Warmer ja. ziek nee. Wij hebben tegenwoordig fleece in de winter. Heerlijk warm.

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:39

Wat ziek worden van kou betreft: Als ik niet goed onder de lakens lig heb ik standaard een koutje op mijn keel, en dat herkennen zat mensen hoor :D

Van niet goed toegedekt onder de dekens liggen, tot op de tocht zitten, tot zonder jas of flink tot op het bot natgeregend in de kou hebben gelopen en de volgende dag dan meteen flink niesen en beroerd zijn. Allemaal zaken die honderdduizenden mensen herkennen als iets dat ze moeten zien te voorkomen :)

Dus ja: van kou kan je wel degelijk snotterig enzo worden :j

In bovenstaande gevallen had er immers niks aan de hand geweest als je wel gewoon goed warm ingepakt had gezeten. De blootstelling aan de kou heeft er voor gezorgd dat je die zere keel / snotneus / bibberigheid hebt opgelopen :)

Of het de enige factor is doet niet zozeer ter zake: de kou op je lijf deed je de das om :P

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Discussie flanel op bed warmer of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:48

Pmarena, dat is niet echt een direct oorzaak-gevolg, daar zit toch echt een virus als tussenstapje in.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:55

Kaka schreef:
Pmarena, dat is niet echt een direct oorzaak-gevolg, daar zit toch echt een virus als tussenstapje in.


En een verminderde weerstand. Die je idd krijgt als je je volledig nat laat regenen.
Of als je al een paar nachten slecht slaapt, stress hebt, slecht eten of door ziekte al een verminderde weerstand hebt. Dan loop je idd snel een virus op als je op de tocht gaat staan.
Maar het op de tocht staan of koud slapen is nooit de oorzaak.

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:56

Voor zover ik weet houdt flanel inderdaad beter warmte vast, waardoor het best zou kunnen zijn dat de temperatuur in bed wat verhoogd.

Wat betreft verkouden/ziek worden door kou; ik was tot voor kort ook ervan overtuigd dat dat niet kon en dat je verkouden wordt door een virus icm met meer binnen zitten in de herfst/winter waardoor de besmettingsdruk toeneemt. Heb kort geleden echter een onderzoek gelezen dat door kou de slijmvliezen minder goed doorbloed raken, waardoor virussen wel sneller tot ziekte/verkoudheid kunnen leiden. Mensen die in een te koud huis leven of lange tijd buiten in de kou zijn zouden daardoor ook vatbaarder zijn voor ziekte. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 18:18

Maar dan zijn het toch de virussen en bacterien die je ziek maken.

Maar jullie vinden het warmer, maar warmer dan lichaamswarmte kan niet. Flanel kan geen warmte opwekken. Zal hooguit iets beter isoleren maar echt fysiek warmer in graden zijn kan wetenschappelijk niet.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:27

karuna schreef:
Maar dan zijn het toch de virussen en bacterien die je ziek maken.

Maar jullie vinden het warmer, maar warmer dan lichaamswarmte kan niet. Flanel kan geen warmte opwekken. Zal hooguit iets beter isoleren maar echt fysiek warmer in graden zijn kan wetenschappelijk niet.


Maar dan heb je het nu over hetzelfde met het geval : katoenen hempje versus merino wollen icebreaker.
Tweede voelt warmer, houdt warmte beter vast en voert vocht beter af en heeft dus een hogere isolatie waarde.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:31

karuna schreef:
Maar dan zijn het toch de virussen en bacterien die je ziek maken.

Maar jullie vinden het warmer, maar warmer dan lichaamswarmte kan niet. Flanel kan geen warmte opwekken. Zal hooguit iets beter isoleren maar echt fysiek warmer in graden zijn kan wetenschappelijk niet.


je wilt dus eigenlijk gewoon dat we jou gelijk geven? :+ mensen onderbouwen hun posts hartstikke goed. Het isoleert meer, vanwege de structuur van de stof, en is/blijft dus warmer. Maar je hebt zelf niet echt goed onderbouwde argumenten.