leestmee schreef:Leek hier: hoe kan een daf 77 hetzelfde zijn als een volvo 340
DAF ontworp de opvolger van de 55/66 tot en met productieklaar. Dat zou de DAF77 worden en werd als zodanig op de RAI getoond, variomatic en al.
Na een aandelen-overname door Volvo werd deze auto in de DAF fabriek te Born gemaakt en als Volvo 300 serie gecommercialiseerd.
Om het nog wat verwarrender te maken: Volvo was vooral in DAF geinteresseerd omdat dit toegang gaf tot Renault. DAF monteerde namelijk de Renault Cleon motor.
Volvo haalde er goed sportief succes mee in rallycross.
Hier de Europese kampioenschap finale van 1980:
1. PI Walfridsson-S-Volvo 343 142pts
2. Martin Schanche-N- Ford Escort RS1800 138pts
3. Per Engseth-N-Volvo 343 117pts
4. Anders Hultqvist-S-Volvo 343 100pts
5. Börje Carlsson-S-Volvo 343 86pts
6. Piet Dam-NL-BMW 320 50pts
7. John Welch-GB-Ford Escort RS1800 38pts
8. Folke Andersson-S-Ford Escort RS1800 28pts
9. Rolf Nilsson-S-Ford Escort RS1800 26pts
10. Hubart Katzian-A-VW Golf GTI 20pts
Niet gek voor een bejaardenauto

Onze DAF 55 is trouwens een originele historische rallywagen.
De 77/300 hebben we zelf aangepast met spullen welke Volvo in haar R-sport kit had destijds.
Hier een foto uit eind jaren 70
http://www.rallyinfo.no/2004/bilder/bil ... /Tatri.jpgen de onze op de brug
https://myalbum.com/photo/W7fbxUVUeoDs/1k0.jpgHeb er ook een paar van hoe de auto er klaar uitziet maar daar ligt telkens een blote vriendin op. Beter niet op Bokt
