Indeling trapkast...help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evel_Knievel

Indeling trapkast...help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 13:27

Veel huizen hebben er wel één: de trapkast. Vaak een plek die gebruikt wordt als voorraadkast/rommelhok etc.

Nu weten wij het keer op keer te presteren dat deze ruimte tot de nok toe vol ligt en het overzicht totaal weg is :')

Nu vroeg ik mij af: hoe hebben bokkers hun trapkast georganiseerd?

Bij ons hebben we er wat voorraad qua eten in liggen, de stofzuiger, lege flessen, de zak voor plastic afval, een doosje met oud papier, wat plastic tasjes, schoonmaakspullen etc etc.

Ik hoop dat ik hier inspiratie vandaan kan halen om onze trapkast eens goed aan te pakken en opnieuw in te richten :Y)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:29

Hoe die georganiseerd is? Niet. :D af en toe kan ik er niet meer in lopen en ruim ik hem netjes op. Dat blijft zo twee maanden ongeveer. Ik volg wel even voor ideeën

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:40

Oh wat grappig dit :D Nadat onze trapkast jaren niet is gebruikt (lees: pleur maar daar in, dan zien we de rotzooi niet :+ )) hebben we onze trapkast nu opgeruimd, schoongemaakt en is deze nu in gebruik als voorraadkast! Ideale plek voor het bewaren van onze piepers, appels en peren want het is er donker en koel. Op de planken staan onze potjes en flesjes. Stofzuiger er in is ook nog een goed idee.
Ik ben echt heel blij met deze ruimte, want het levert legere kasten in de keuken op. En nu ben ik ook gemotiveerd om het netjes te houden!

Sani

Re: Indeling trapkast...help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:54

Toevallig! In de mijne zitten hele onregelmatige planken en een verdeling die in de diepte van de trap gaat in plaats van langs de achterwand.

Mijn plan is om dit in de loop der tijd aan te passen. Er komt sowieso een renovatie aan mijn woning. Daardoor ben ik alleen in twijfel of ik dat nu dan ga doen of afwacht wat ze vanuit de woningbouw zullen doen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:49

Eerste foto is de voorraadkast en de tweede is de trapkast. De trap loopt achterin. Voor mij is het keywoord planken, héél veel planken *\o/*

Afbeelding

Wat voor mij goed werkt is alle shampoo en dat soort spul helemaal bovenin, dat is de voorraad dus kom daar niet zoveel. De volgende twee planken zijn kruiden, pasta, zoet beleg, maaltijdpakken, groenten, blikken soep etc.

Een na onderste plank staat de aardappelbak, frietpan, mayo e.d. en suiker en koffiemelk etc.

Onderste plank: window vac, wasmachinespul ehbo doos, koekjes en chips (zo ligt het minder in het zicht :D )

En onderin, wcpapier, keukenrollen, pakken melk, flessen drinken schoonmaakazijn en losse plastic tasjes in de kartonnen doos.

Afbeelding

Op de tweede foto heb ik op de bovenste plank wasmiddel.
Tweede: schoonmaakmiddel.
Derde plank: ook wat schoonmaakmiddelen en de hand- en theedoeken, vaatdoekjes
Vierde plank: spul dat ik minder gebruik zoals terpentine, meubeline, in de witte doos zitten m'n waxinelichtjes, wat vaasjes
Op de onderste plank staat zooi die ik niet goed kan categoriseren :')
Het en der nog wat dingen op de planken die nergens anders passen net als de thermoskan en wat vazen.

Onderin pleur ik altijd de boodschappentassen, kom daar toch niet veel omdat ik het trapje niet makkelijk op en af kan. Op de tredes verzamel ik normaal glas maar die heb ik gisteren naar de glasbak gebracht :Y)

En dan te bedenken dat ik alleenstaand ben _O- :')

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:05

Hahaha grappig topic!
Bij ons bevind de trappenkast in de gang en hebben we er een jassen en schoenen kast van gemaakt.
Heel simpel een stang opgehangen en wat planken en rekjes gemaakt voor de schoenen.
Lekker opgeruimd en geen losse jassen en schoenen meer op de gang!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:57

Ik heb een behoorlijk diepe trapkast waarin de voorraad blikjes en ander eten staat en flessen frisdrank. Verder ook de stofzuiger, broodrooster, tosti-ijzer. Een ton hondenbrokken, lege tassen, oud papier etc. Bij mij is het ook 1x in de zoveel tijd nodig om op te ruimen want vaak maak ik er een bende van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:11

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:19

Ik heb een inzetkast in mijn trappenlast laten plaatsen. Super handig!

Voor
Afbeelding

Inzetkast
Afbeelding

Na
Afbeelding

Ik heb het nog niet helemaal opgeruimd maar het begin is gemaakt :o

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:35

Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik vind deze oplossing altijd wel mooi:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:40

lucifertje schreef:

Voor
[ [url=m/gNpcQJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inzetkast
[ [url=m/BvbaXE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na
[ [url=m/eExlm4.png]Afbeelding[/url] ]

Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt ? De kast kan je verplaatsen toch of zit die vast ?

Ik gebruik mijn trapkast nu eigenlijk niet omdat er elke keer zoveel spinnen zitten en ik er dan niet in durf.
Dit zou wel echt een oplossing zijn. Moet er nog wel bij kunnen ivm gas meter ed.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:17

Stappenplan wat ik heb gevolgd:

1 Alle spullen uit mijn kast halen.

2 Sorteren op categorie (etensvoorraad allemaal bij elkaar, schoonmaakmiddelen,plastic tasjes).

3 Kapotte of bedorven (i.e. eten over de datum) spullen weggooien, duplicaten ook weggeven, een te grote voorraad van een product (e.g. voor je de producten allemaal hebt opgemaakt, is de boel bedorven/irrelevant) terugbrengen naar een kleiner volume en het teveel wegdoen.

4 Bedenken of je elders in huis een verzameling/voorraad van soortgelijke dingen hebt staan.

5 Dan bedenken of het praktisch is om
a) de producten op twee verschillende plaatsen te hebben staan, opdat je snel aan de slag kan wanneer je bv. wil schoonmaken - bijvoorbeeld: je bewaart een grote voorraad schoonmaakmiddelen in voorraad/trapkast, en een klein voorraadje in gootsteenkastje en in de badkamerkast
of
b) dat de voorraad op een plek bewaren handig is - omdat je eigenlijk nooit verzorgingsproducten uit de voorraadkast pakt, maar liever direct uit de badkamerkast, omdat je dan makkelijker de producten in gebruik neemt. Het is dan de moeite waard om te overwegen de hele voorraad op de plek te zetten waar je deze het makkelijkste/handigste direct zult gebruiken *vooropgesteld dat dit veilig is*.

6 Bedenk welke producten je het handigste waar kunt bewaren.

7 Maak 'modules' - bewaar bijvoorbeeld alle plastic zakken bij elkaar in een kartonnen doos. Alle spullen die logischerwijs bij elkaar horen bij elkaar bewaren.
Alle bij elkaar passende spullen in een doos/zak bewaren maakt het ook makkelijker om ze te voorschijn te halen.

8 Haal eventueel wandplanken of extra opbergdozen om je trapkast in te richten, en neem die in gebruik.

9 Richt je kast op een logische manier in.

10 Zet de spullen na gebruik terug op de plek waar ze horen. En bonustip: Zorg dat het makkelijker is om de spullen op te ruimen, zodat je het ook doet.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 19:57

Woei! Wat een reacties al! Gelukkig ben ik niet de enige die met dit probleem kampt :')

Vind de oplossing van lucifertje erg mooi!!!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:02

Ik heb de trapkast in de gang. Aan de zijkant en achterkant heb ik planken. De bovenste staan voorraad schoonmaakmiddelen, vuilniszakken en shampoo, zeep en tandpasta enzo.
Daaronder staan voorraad houdbare voedingsmiddelen, zoals pasta rijst en potjes en pakjes enzo.

Op de grond onder het lage gedeelte van de trap liggen voorraad luiers en wc papier. Luiers krijg ik namelijk altijd 5 pakken tegelijk, omdat dit via de apotheek gaat, ivm beperking van m'n zoontje. En dan nog minimaal één pak voor de jongste op voorraad.
En ik rij de kinderwagen er altijd in, zodat die niet in de gang staat.

Wij hebben een hele ruime en diepe meterkast, daar staat m'n stofzuiger, emmers, bezem, dweil enzo.
En we hebben een gedeeltelijke inpandige schuur. Hier staat een stellingkast met kratten voor oud papier, glas en lege flessen enzo.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:44

lucifertje schreef:

Voor

Inzetkast

Na

Dit lijkt echt precies onze kast. Hoe heb je die inzetkast gemaakt en waar “laat” je die op bijvoorbeeld de onderste foto?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:47

Ik ga dit volgen want onze kast is echt een rampen plan!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:56

Ik volg ook
Helaas hebben we een huis met vrijwel geen opbergruimte. De trapkast is dus de sjaak. Met als gevolg dat je soms nergens bij kan :')

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:59

desi92 schreef:
lucifertje schreef:

Voor

Inzetkast

Na

Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt ? De kast kan je verplaatsen toch of zit die vast ?

Ik gebruik mijn trapkast nu eigenlijk niet omdat er elke keer zoveel spinnen zitten en ik er dan niet in durf.
Dit zou wel echt een oplossing zijn. Moet er nog wel bij kunnen ivm gas meter ed.

Handigekasten.nl daar heb ik hem vandaan. Heb zelf 2 linkerhanden.

Je kan er zeker bij, ik benut ook nog de volledige kast erachter. Alleen de doorgang van je deurkozijn is smaller.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:20

Afbeelding

Hij is niet opgeruimd. Door dit topic vanavond maar eens doen. Mijn vriend is nogal van erin smijten. Als ik zeg dat ie iets moet opruimen, pakt ie het op en gooit het in de kast... zucht

We willen op de achterste muur nog plankjes maken

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:59

Die inzetkast is echt geweldig zeg! Zoals ik het nu zie kan je hem gewoon net als de deur openen naar buiten toch? hele praktische oplossing!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:39

Ik heb even gekeken voor die inzet kast maar schrik best van de prijs. Zolang ik in een huurwoning zit gaat dat m dus niet worden helaas.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:49

Kaaaren schreef:
Die inzetkast is echt geweldig zeg! Zoals ik het nu zie kan je hem gewoon net als de deur openen naar buiten toch? hele praktische oplossing!

Jazeker, alleen blijft er wel minder ruimte over om naar binnen te lopen.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 17:24

Vandaag de eerste stappen ondernomen om de trapkast een boost te geven.
Afbeelding

Vandaag gedaan:
- onderstel voor vriezer gemaakt
- vriezer naar de trapkast verhuist
- ander/beter licht gemonteerd
- glazen/flessen verzamelen in krat
- losse tassen verzameld in plastic kist

Nu nog even kijken hoe ik het beste gebruik kan maken van de resterende ruimte.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:27

Wij hebben een verkleinde trapkast. Zijn er meer bokkers die dat hebben?