Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_inley

Berichten: 6412
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:17

Lalidan schreef:
De bedragen die men hier noemt voor boodschappen, is dat dan inclusief shampoo, tandpasta, wc papier, (af)wasmiddel, vuilniszakken, wc blokjes etc, of echt alleen eten?


Alles zit hierbij ook de groente voor de cavia's.
Appels en penen voor pony lief komen uit een ander potje

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:19

Ik ga ook even volgen, vanaf februari heb ik met mijn vriend een eigen huisje dus misschien kan ik hier alvast een hoop ideetjes vandaan halen voor boodschappen, goedkope gerechten enzo :D

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:20

Lalidan schreef:
De bedragen die men hier noemt voor boodschappen, is dat dan inclusief shampoo, tandpasta, wc papier, (af)wasmiddel, vuilniszakken, wc blokjes etc, of echt alleen eten?


Ja! Nu gebruik ik speciale shampoo omdat er in de allergietest dit jaar is uit gekomen dat ik niet tegen alles kan.

Maar soms is die shampoo bij etos bv wel eens 1+1 actie. Dan sla ik ook wel even wat in inderdaad.

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:24

Bij ons is het alle boodschappen behalve voer voor de hond, alle kosten voor het paard en 3x per week mijn lunch. Dat betaal ik van mijn eigen rekening. die 3x lunch op werk is elke maand ook nog een eurootje of 50 in de maand :D

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:28

Wij doen wekelijks een foodbox van Marley Spoon. Dat is 48.80 per week met zn 3en. Het is duur ik weet het maar we vinden het lekker en we eten hier door nooit een dag hetzelfde.

Zo fanatiek besparen als sommige hier vind ik echt heel knap. Ik zou daar de discipline niet voor hebben.

wiifke

Berichten: 1476
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:21

Ik leest al een tijdje mee, maar wat ben je aan boodschappen dan nog kwijt naast zo'n foodbox?

Ik geef meestal tussen de 60 en 100 euro uit aan boodschappen per week voor 2 personen, waarvan ik in ieder geval de groenten en fruit, vleeswaren bij de Lidl haal en bepaalde A-merken en andere dingen die de Lidl niet heeft of wij niet lekker vinden haal ik bij de Poiesz. Hier zitten dan ook de kattenbrokken, haar vlees en kattenbakgrint bij in en alle schoonmaak/huishoud middelen.

8nnemiek

Berichten: 43442
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:33

mrieeek, wat grappig dat je ook brood kan bakken in de airfryer!

mvende, dit is het recept wat ik gebruik voor mijn brood:
Voordeeg:
200 gram tarwebloem
130 gram water op kamertemperatuur
1 gram droge gist
4 gram zout

Brooddeeg:
300 gram voordeeg (er blijft iets over)
220 gram water op kamertemperatuur
20 gram glutenpoeder
400 gram tarwebloem (als je volkoren tarwemeel gebruikt dan zul je wat meer water moeten toevoegen)
(als je geen glutenpoeder gebruikt dan kun je gewoon 420 gram tarwebloem gebruiken)
4 gram droge gist
8 gram suiker
8 gram zout
80 gram kokosolie

Het voordeeg maak je een dag van tevoren. Je mengt eerst de bloem, water en gist, en daarna pas het zout erbij. Zout en gist mogen elkaar niet direct aanraken.
Het voordeeg laat je een nacht in de koelkast staan, en zet je een uur voordat je het echte brooddeeg gaat maken uit de koelkast om op temperatuur te komen.

Van het voordeeg neem je 300 gram voor het echte deeg, er blijft een klein beetje over, dat kun je weggooien.
En dan meng je alle ingrediënten door elkaar, en als laatste voeg je het zout toe.
Het deeg moet goed gekneed worden, 10 minuten tot een kwartier.. door het kneden wordt het brood elastisch.
Het deeg moet wat nat en plakkerig blijven. Om te voorkomen dat het aan je handen en aanrecht blijft plakken kun je olie gebruiken. Geen extra bloem.
Dan laat je het deeg rijzen, ongeveer een uurtje. En vervolgens rol of duw je het voorzichtig uit tot een rechthoek en rol je het stevig op. De broodvorm kun je invetten met olie en bloem, en daar leg je het brood in.
En dan bak je het af in een voorverwarmde oven op 230 graden, 15 minuten, en daarna verlaag je de temperatuur naar 200 graden en laat je het brood nog 15 minuten erin staan. In totaal 30 minuten dus.

Ik heb zelf nog zo'n cappuchino-versier-stencils liggen waar ik me meestal mee uitleef op de broden :))
Afbeelding

Knabbelgirl, de blauwstaal broodvormen heb ik bij de Welkoop/boerenbond gekocht, maar ik weet niet of ze daar nog verkocht worden omdat ze vertelden dat mensen er steeds mee terug kwamen omdat ze gingen roesten := Blauwstaal mag je niet met water in contact laten komen, dus ook niet afwassen maar gewoon met een keukenpapiertje uitvegen, en na het bakken zet ik ze leeg terug in de oven zodat ze drogen. Zo blijven ze als nieuw, en het brood valt er bijna vanzelf uit. Ik vind ze ideaal.
Na even googlen heb ik hem hier gevonden:
https://cookinglife.nl/patisse-broodvor ... gLMNfD_BwE

En bij ons zijn de uitgaven voor alle maaltijden :j We eten heel af en toe eens bij mijn ouders mee, maar meestal gewoon thuis, en mijn vriend neemt zijn lunch van thuis uit mee naar het werk. Diervoer koop ik ook apart, dat scheelt inderdaad veel.
Bij ons is het groente en fruit op de markt meestal duurder dan bij de Lidl.
Toevallig vandaag weer de weekboodschappen gedaan:
Afbeelding
Ik was 22 euro kwijt..
Sinaasappels, appels, bananen, mango, druiven, wortel en snoeptomaten als ontbijt/smoothie en tussendoortjes..
Komkommer, sla, wortel en snoeptomaat om een paar keer een salade voor de lunch te maken.. en een pak bloem voor het brood, pannenkoeken en pasta/lasagne..
Een zak aardappelen waar we 2 á 3 weken mee doen.. een grote zak uien waar we toch wel een maand mee vooruit kunnen..
En dan bloemkool, pompoen, wortel en tomaten voor het avondeten.
En dan denk ik dat we deze week iets eten als.. 1x lasagne, 2x aardappel/bloemkool ovenschotel (of ik vries de helft in voor een andere keer), 2x pompoenrisotto, 1x wortelstamppot, en ik heb nog champignons in de koelkast van vorige week, dus misschien wel een keer zelfgemaakte pizza of pasta met champignonragout of een paddestoelen-maaltijdsoep.
En dan heb ik dus nog een paar zakken chips voor mijn vriend, en een zakje pinda's om 's avonds te knabbelen. En nog drie euro over, wat ik kan gebruiken als er iets op is als olie/kruiden/sojasaus/gist of andere dingen die ik vaak gebruik en in grotere hoeveelheden inkoop.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70672
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:34

Net alle weekboodschappen gekocht en binnen het budget gebleven, hier zat ook een pak luiers bij en wc-papier.
Ook heb ik de maggi actie van Scoupy gekocht en ingediend.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:41

Ik haal regelmatig de boodschappen voor mijn ouders, en zij zijn ongeveer 70 euro per week kwijt voor 5 personen, maar dit is exclusief shampoo, maandverband/tampons, tandenpasta, reinigingsdingen voor je huid enzo <- dat komt van de kruidvat of etos allemaal en de shampoo van de kapper.
Die 70 euro is ook exclusief brood en vlees, dat halen we ouderwets bij de bakker en de slager, gewoon omdat het zoveel lekkerder is. Brood zit ook veel minder zout in van de bakker en is luchtig en vers, ipv altijd een beetje zwaar en klef zoals van de supermarkt. Vlees eten wij ook bij lange na niet elke dag, wij eten zo'n 4 dagen per week vlees. Dit omdat we liever 4 keer lekker en duurder vlees eten, dan 7 keer goedkoper maar minder lekker vlees.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:48

Iemand de scoupy senso cafe latte vanille gevonden?

Hier bij 2x jumbo en plus nog niet...

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:58

Dacht gelezen te hebben dat er nog een paar zijn die vegan/ plantaardig eten? Hoe is jullie ervaring wat het boodschappen budget betreft?
Wij eten al jaren vegetarisch en heb het idee dat dat best wel wat duurder is dan gewoon, maar sinds we zo’n drie maanden geleden steeds meer plantaardig zijn gaan eten lijkt het juist wel goedkoper te zijn.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:00

Gevonden bij de appie

8nnemiek

Berichten: 43442
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:10

Sharani schreef:
Dacht gelezen te hebben dat er nog een paar zijn die vegan/ plantaardig eten? Hoe is jullie ervaring wat het boodschappen budget betreft?
Wij eten al jaren vegetarisch en heb het idee dat dat best wel wat duurder is dan gewoon, maar sinds we zo’n drie maanden geleden steeds meer plantaardig zijn gaan eten lijkt het juist wel goedkoper te zijn.

Wij eten bijna helemaal plantaardig, en dat is echt heel goedkoop, vooral al je veel zelf maakt.
Plantaardige melk is vreemd genoeg wel een stuk duurder dan houdbare koemelk, maar als je de plantaardige melk zelf maakt kost het je bijna niks.
Dat geldt ook voor kaas. Zelfgemaakte kaasvervanger is echt heel goedkoop.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78555
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:15

Ik haal regelmatig groentes op de markt. Kwaliteit vind ik beter maar dat is ook groenteboer afhankelijk. Groentes zijn wel duurder. Ik beperk me daarom op sperziebonen (kwaliteitsverschil is mega groot), savooiekool (hebben ze niet in de supermarkt) en tauge (per gram verkrijgbaar en niet per bak en een stuk goedkoper).

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:20

ik vind het knap hoe sommige goed kunnen bezuinigen. als ik echt overal op ga letten eet ik bijna altijd hetzelfde. hahah

ik heb voor deze week

maandag: soep (stond nog in vriezer)
dinsdag: prei . (moet alleen even uitzoeken wat goedkoper is, verse prei of uit een zakje), daarbij heb ik nog aardappeltjes nodig, en dan nog gehakt.
woensdag: koude pasta salade
donderdag:roode kool met aardappel en kippenpoten.
vrijdag: nog geen idee, miss bloemkool schotel want we hebben scoupy actie van maggie, en als ik de gehakt van voor dinsdag ook bij gebruikt, koop ik een grote schaal gehakt

mijn boodschappen lijstje van nu is:
- aardappels en krieltjes
- rode kool (heb ik nog in de kast)
- spekjes
- kaas
- pasta (heb ik ook nog in de kast)
- ijsberg sla
-kippenpootjes

voor avond eten is dat

brood haal ik net waar ik ben, maar dan neem ik wel altijd het verse brood, ik vind belangrijk dat brood goed en vers is, en niet het goedkope want ik ben slechte broodeter.

en dan nog wat yogurt enz. Ik denk dat ik vanavond gewoon na de lidl ga. Meestal als ik veel nodig heb ga ik na de lidl. Er zit een boni naast dus misschien heeft die ook de maggi van scoupy, en anders rij ik nog even langs de vomar want zit toch in de zelfde wijk waar ik woon.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:21

8nnemiek schreef:
Sharani schreef:
Dacht gelezen te hebben dat er nog een paar zijn die vegan/ plantaardig eten? Hoe is jullie ervaring wat het boodschappen budget betreft?
Wij eten al jaren vegetarisch en heb het idee dat dat best wel wat duurder is dan gewoon, maar sinds we zo’n drie maanden geleden steeds meer plantaardig zijn gaan eten lijkt het juist wel goedkoper te zijn.

Wij eten bijna helemaal plantaardig, en dat is echt heel goedkoop, vooral al je veel zelf maakt.
Plantaardige melk is vreemd genoeg wel een stuk duurder dan houdbare koemelk, maar als je de plantaardige melk zelf maakt kost het je bijna niks.
Dat geldt ook voor kaas. Zelfgemaakte kaasvervanger is echt heel goedkoop.


hoe maak je plantaardig melk..

en nog een vraagje, stel ik koop vandaag me bloemkool kan ik die dan wel tot en met vrijdag bewaren? ik heb geen idee hoelang ik dat kan bewaren, en wat is beter koelkast of buiten de koelkast

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:24

Aha vandaar dat mijn taart en cake vormen na 1x vaatwasser vol met gaten zitten :')

8nnemiek

Berichten: 43442
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:28

Via google zijn een aantal makkelijke recepten te vinden voor plantaardige melk.
Rijstmelk is het makkelijkst. Dat is gewoon een beetje gekookte witte rijst met het kookwater in de blender, steeds wat meer kookwater erbij totdat de dikte goed is, en dan op smaak brengen met wat zout en evt citroensap of suiker.
Voor sojamelk moet je gedroogde sojabonen weken, ontvellen, blancheren en ook weer blenderen en smaak eraan geven, en vervolgens door kaasdoek filteren.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:32

8nnemiek schreef:
Sharani schreef:
Dacht gelezen te hebben dat er nog een paar zijn die vegan/ plantaardig eten? Hoe is jullie ervaring wat het boodschappen budget betreft?
Wij eten al jaren vegetarisch en heb het idee dat dat best wel wat duurder is dan gewoon, maar sinds we zo’n drie maanden geleden steeds meer plantaardig zijn gaan eten lijkt het juist wel goedkoper te zijn.

Wij eten bijna helemaal plantaardig, en dat is echt heel goedkoop, vooral al je veel zelf maakt.

Plantaardige melk is vreemd genoeg wel een stuk duurder dan houdbare koemelk, maar als je de plantaardige melk zelf maakt kost het je bijna niks.
Dat geldt ook voor kaas. Zelfgemaakte kaasvervanger is echt heel goedkoop.


Dat van die kaasvervanger bedacht ik me vanmiddag ook, toen ik een heerlijke “kaas” tosti had voor lunch (edelgistsausje), die melk moet ik me eens in gaan verdiepen :j .

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:07

Ik heb vandaag €37,95 uitgegeven bij de Aldi en nu nog ong €10,- over (ex statiegeld) voor de rest van de week.
Maar heb ruim voldoende groente en fruit meegenomen, wat extra broodbeleg om mezelf te stimuleren meer brood te eten ipv naar de winkel te rennen en ik heb nog spullen in de kast/vriezer liggen om aan te vullen dus zou er op een paar kleine dingetjes na de hele week mee vooruit moeten kunnen.
Vrijdag eet er wsl een vriendin mee, dan maak ik groentesoep en daarvoor heb ik op de kruidenbuiltjes en een vers stokbrood na alles voor in huis liggen.
Zaterdag en zondag eet ik de rest vd soep aangevuld met brood/stokbrood/salade of later op de dag een smoothie.

edit:
Ik heb 2 pakken cordon bleus meegenomen, die lagen er met 30% sticker en ga ik per stuk verpakken en invriezen.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:21

Ik heb een budget van 100 per week gesteld voor de boodschappen. (Was 175. :o )we zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen.
Wc papier, douche gel en schoonmaakmiddelen enz zitten daar ook bij.
Deze week eten we:
Pizza
Aardappelkroketjes met sla en wortels en schnitzel
Wraps
Spaghettini
Frietjes

Ik haal voor een hele week de boodschappen. Iedere doordeweekse dag kook ik en het weekend is het wat makkelijks. (Soep met tosti, broodje knakworst, pannenkoeken enz.)
Ik haal bij de Aldi en de plus. Af en toe de coop of ah als die betere aanbiedingen hebben.
Laatste paar weken ging het wat minder. Ik zit rond de 80 per week, maar die andere weken zat ik toch wel rond de 100 of erover. Maar dat kwam door die stomme emojis van de plus :')

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70672
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:18

Neonlight schreef:
Ik haal regelmatig groentes op de markt. Kwaliteit vind ik beter maar dat is ook groenteboer afhankelijk. Groentes zijn wel duurder. Ik beperk me daarom op sperziebonen (kwaliteitsverschil is mega groot), savooiekool (hebben ze niet in de supermarkt) en tauge (per gram verkrijgbaar en niet per bak en een stuk goedkoper).

Taugé kun je ook makkelijk zelf kweken en daarmee goedkoper zijn.

Groenten haal ik nu voornamelijk bij de groenteboer in de aanbieding. Deze is over het algemeen goedkoper dan de supermarkt.

F_inley

Berichten: 6412
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:27

Ik haal normaal altijd alles bij de turk maar merkte zondag dat hij opeens veel duurder was denk omdat het seizoen van sommige producten over is.

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:21

Hier een hele grote ah, maar ik heb de vanille Senseo niet kunnen vinden. Veel van de andere scoupy's wel gekocht en ingediend, vind ze leuk dit keer!

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:23

Net veel in de aanbieding gekocht

4 pakken skyr yogurt ( per stuk 99 cent)
500 gram mager gehakt 2 stuks (was in aanbieding) gaar gedeelte vriezer in
Bloemkool
Prei
Uienringen
Krieltjes 2 zakjes
700gram aardappel schrijfjes
7 kippendijnen (3-4 vries ik in voor de volgende keer)
Blok kaas
Boterhamworst
Gebraden gehak voor op brood
Fruitrepen 2 pakken
koekrepen 2 pakken
Cola ligt 4 flessen
Melk
Saus voor ovenschotel (Scoupy)
Eieren.
Stokbrood met kruidenboter (1 gaat de vriezer in zitten per 2 verpakt)

Dus voor hele week tot vrijdag heb ik eten voor 2 personen en 45 euro kwijt, bij de Vomar.

En me ma belde nog dar ze lasagne over had dus dat eten we morgen. Komt ze zo brengen