Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:59

Ik denk dat je algemene bezuinigingstips hier niet zoveel meer leest omdat er natuurlijk weinig in veranderd, en actuele acties vaak en snel veranderen.

Eén keer per week boodschappen doen kan goed werken als je gevoelig bent voor impulsaankopen, als je echter gewoon een lijstje aanhoud zal het niet zoveel uitmaken. Ik vind het voordeel van vaker gaan dat je meer gebruik kan maken van de afprijzingen. Dat brengt me wel meteen bij een tip:
- Kijk kritisch naar aanbiedingen en afprijzingen!!
"Hey dat zakje ijsbersla van 1,09 heeft een 35% sticker, die neem ik!" terwijl als je je omdraait de hele krop ijsbergsla 65 cent kost bijvoorbeeld. Het zakje is zelfs met korting nog 70 cent. En een krop kan je meestal langer mee doen dan een zakje ijsbergsla. Vraag je dus ook bij een afprijzing af of het écht voordeliger is.
Aanbiedingen net zo: Tof hoor dat de coca cola in de aanbieding is, maar als je normaal huismerk drinkt kan je wel eens duurder uitkomen.
2e halve prijs vind ik ook zo'n verradelijke, dat lijkt best een flinke korting, maar is uiteindelijk máár 25% korting. Vooral voor lang houdbaar kan je dan vaak beter even rondkijken of afwachten, de kans dat iets ook wel regelmatig in de 1+1 gratis zit is vrij groot.

Gebruik je voorraadkast en je vriezer, maar maak er geen verdomhoekjes van!! Ik denk dat veel mensen wel herkennen dat ze achterin hun vriezer een stukje vlees tegen komen, is het kip? is het varkenshaas? Lastig te zeggen.. en van wanneer dan? Geen idee meer? Weggooien maar...
En weg is je voordeel! Zorg dat je vriezerspullen altijd goed van info voorzien. Ook de gemiddelde voorraadkast kent van die bermuda driehoekjes. Je koopt het en ziet het nooit meer terug en ineens is het (flink) over datum...
Ik gebruik de app Expiry Wiz. Hiermee kan je al je voorraad in de app zetten, en aangeven wanneer het over datum gaat en of je een waarschuwing wil en zoja hoelang van tevoren!
Dat is even een werkje, en moet je ook wel bijhouden (invoeren en weer afboeken bij gebruik), maar je ziet zo heel makkelijk wat nodig op moet uit je voorraad zodat je minder verspilt. Bijkomend voordeel is dat je in de supermarkt heel makkelijk kan zien hoeveel je nog hebt van iets. Waardoor je geen dingen onnodig koopt.

Zorg dat je je prijzen een beetje kent, zodat je weet of iets goedkoop is of niet en waar je het het beste kan kopen. Om even een voorbeeld van het moment te geven: Pepernoten kun je bij de Action kopen voor 66 cent per 500 gram en bij de Aldi voor 99 cent voor 750 gram. Als je dat weet dan besef je ineens dat het huismerk van de AH (hey huismerk was goed toch?) toch niet zo'n slimme keuze is met 1,29 voor 500 gram :)

Wie voorraden aanlegt moet er wel voor hoeden dat het verbruik niet stijgt. Als je normaal in het weekeind 1 zak chips eet en nu 2 omdat ze 1+1 gratis waren heb je er weliswaar 2x lol van gehad, maar op je weekbudget schiet je er niks mee op ;)

Schrijf van producten die je regelmatig koopt (houdbaar) eens op wanneer je hoeveel gekocht hebt ervan, en kijk als het bijna op is eens hoelang je erover gedaan hebt. Als je weet hoeveel je ongeveer verbruikt weet je ook hoeveel je in een aanbieding zou moeten inslaan om een bepaalde periode te overbruggen :)

Wasmiddel, wasverzachter, vaatwastabletten... de fabrikant heeft er belang bij dat jij zsm een nieuwe verpakking nodig hebt. De aanbevolen dosering is vaak op zijn zachtst gezegd royaal ingeschat. Meer wasmiddel geeft niet perse een schonere was. En wie nog gewoon breekbare vaatwastabletten heeft kan een vaatwasser met niet hele vieze vaat gewoon met een half blokje draaien, waarschijnlijk zal je vaat net zo schoon worden. (Ik deed dit eerder altijd, maar hebben nu altijd Dreft platinum, daar kan het niet mee maar die koop ik alleen als ze heeeeeeel goedkoop zijn, 10 tabletten voor 1 euro, en zoveel dat ik voorlopig tot de volgende aanbieding door kan).


Zo, had vanmiddag weer een mooie voor mijn voorraad. Stonden bij de Jumbo 4 blikjes met huismerk halve perziken van 99 cent voor 50 cent, nog 1,5 jaar houdbaar. Alle 4 meegenomen, die gebruiken wij zo af en toe en goedkoper ga ik ze normaalgesproken écht niet vinden. :)

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:12

Ik gebruik idd een halve dop (vloeibaar) wasmiddel op een volle wasmachine en is de was erg vuil dan ong driekwart dop.
Wasverzachter ong een kwart dop.
Schoonmaakspul/handdoeken/theedoeken/dweilen en kattendekentjes enzo gebruik ik een scheut schoonmaakazijn voor ipv wasverzachter.
Schoonmaakazijn kun je voor veel gebruiken, denk aan ontkalken, tegels vd tuin aanslagvrij maken, onkruid vernietigen, nat afstoffen, dweilen, als wasverzachter.
Een literfles kost ong €0,50 en een jerrycan à 5l kost €1,50 wat weer een euro scheelt als je het omrekent naar flessen.

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:00

Wanneer is een was vuil in jullie ogen? Ik ben al niet erg royaal met wasmiddel en/of wasverzachter, maar vroeg me dat laatst af. Heb er namelijk altijd wel heel wat sportkleding inzitten wat nat van het zweet is geweest. Daarna wel eerst opgedroogd voor het in de wasmand ging, dus het niet nog nat aan het stinken :').

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:22

Kleding die goed bezweet is geraakt gooi ik eerst in een emmer water met een scheut azijn in de week
Doe ik ook regelmatig met zwarte t shirtjes

Daarna pas in de wasmachine
Flink vuile was is bij mij vlekken en vuil (stalkleding , of hondentrainings kleding met zakken vol vettigheid van de beloningsvoertjes )

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:37

Azijn als wasverzachter werkt ook super tegen geurtjes zoals bij sport kleding! Zou dat eerder erbij doen dan meer wasmiddel te gebruiken om die reden.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 07:40

Azijn werkt bij mij juist niet goed tegen zweetlucht. Ik had een paar shirts die steeds muffer gingen ruiken toen ik alleen azijn gebruikte, en sindsdien gebruik ik alleen voor die zweetkleding weer wasverzachter en is de muffe geur ook weg. Voor de rest van de was werkt de azijn perfect :j

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 07:49

Een besparingstips waar ik aan het begin ook veel aan gehad heb is hergebruik je groenten. Restjes kunnen prima in bijvoorbeeld een wokgerecht of ovenschotel. Zo hoef je geen halve paprika's, overrijpe tomaten etc weg te gooien, scheelt toch weer!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70681
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:36

Ik maak daar nog weleens een boerenomelet van als ik al maaltijden heb die compleet zijn en op moeten.

FrNo
Berichten: 3675
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:49

Ik volg ook.

De expiry wiz app zojuist geïnstalleerd. Deze lijkt me erg handig, aangezien ik soms dingen vergeet en ze over datum gaan of juist dubbel koop. Ook heb ik de Scoupy app geïnstalleerd.

Iemand zei dat het goed is om prijzen te kennen. Als je bv de Jumbo app hebt, kun je in een andere winkel deze app openen, product scannen en de prijs vergelijken.

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:31

Azijn kende ik inderdaad als truukje, maar ik weet niet of ik het heel fijn vind om een emmertje met azijn op de slaapkamer naast de wasmand te hebben staan :').
Wasverzachter is voor sportkleding juist slecht, dan neemt het minder goed vocht op, heb ik begrepen.

F_inley

Berichten: 6412
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:57

Vandaag de euro acties bij de plus gehaald scheelt echt een hoop had bijna 10,00 korting moest 16,- betalen en daarvan krijg ik nog twee euro terug van scouppy.

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:56

Sting schreef:
Azijn kende ik inderdaad als truukje, maar ik weet niet of ik het heel fijn vind om een emmertje met azijn op de slaapkamer naast de wasmand te hebben staan :').
Wasverzachter is voor sportkleding juist slecht, dan neemt het minder goed vocht op, heb ik begrepen.

geldt ook voor handdoeken en theedoeken enzo. :)
Daarnaast vind ik het zonde om wasverzachter te gebruiken voor schoonmaakdoekjes enzo, vandaar dat ik de handdoekenwas altijd een scheut schoonmaakazijn geef ipv wasverzachter.

Emmer evt in de badkamer zetten een optie?
Kan me voorstellen dat je niet zo blij wordt van azijngeur in je slaapkamer.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:27

Alwiene schreef:
Wasmiddel, wasverzachter, vaatwastabletten... de fabrikant heeft er belang bij dat jij zsm een nieuwe verpakking nodig hebt. De aanbevolen dosering is vaak op zijn zachtst gezegd royaal ingeschat. Meer wasmiddel geeft niet perse een schonere was. En wie nog gewoon breekbare vaatwastabletten heeft kan een vaatwasser met niet hele vieze vaat gewoon met een half blokje draaien, waarschijnlijk zal je vaat net zo schoon worden. (Ik deed dit eerder altijd, maar hebben nu altijd Dreft platinum, daar kan het niet mee maar die koop ik alleen als ze heeeeeeel goedkoop zijn, 10 tabletten voor 1 euro, en zoveel dat ik voorlopig tot de volgende aanbieding door kan).


Los poeder van de Sun of huismerk Jumbo, 6 euro voor grote verpakking maar veel goedkoper dan blokjes.
Ondanks dat je dan spoelmiddel en zout moet halen. Dat zijn ook de extra kosten niet tov blokjes en veel beter voor je machine.

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:18


MizzMontana

Berichten: 5688
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:43

Zonet bij de Lidl geweest ipv de AH. Is ook op loopafstand en sommige producten schelen net een paar cent. Op een heleboel boodschappen gaat dat wel schelen.

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:43

Er loopt ook een actie rondom optiek en alpro soja die je via hun eigen website gratis kan uitproberen.

Erres

Berichten: 332
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:10

_kimm schreef:
Er loopt ook een actie rondom optiek en alpro soja die je via hun eigen website gratis kan uitproberen.

bedankt voor de tip.
Wat is optiek eigenlijk? Ik krijg alleen maar brillen/oogmeeting

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:14

Mss een autocorrect en bedoelde kim Optimel?

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:15

Erres schreef:
_kimm schreef:
Er loopt ook een actie rondom optiek en alpro soja die je via hun eigen website gratis kan uitproberen.

bedankt voor de tip.
Wat is optiek eigenlijk? Ik krijg alleen maar brillen/oogmeeting


O oeps. Optimel maar mn telefoon heeft er een ander woord van gemaakt

F_inley

Berichten: 6412
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:18

Thnx voor de tip ze hebben in totaal 3 acties voor volledige cashback ga ze zondag gelijk halen

F_inley

Berichten: 6412
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:30


mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:16

Oeh die optimel ga ik ook halen! Bedankt voor de tip!

FrNo
Berichten: 3675
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:41

Slecht voor de lijn, maar via Scoupy heb ik de tjox box van Verkade gisteren besteld. Vanmorgen al binnen. Njam njam

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:20

Ik had vandaag geluk, de tandpasta die ik altijd koop was 50% korting in de bonus
En een 35% sticker er op
Dat was dus 5,18 ipv 15,96

Toch erg mooie korting en de voorraad weer goed aangevuld want we waren net aan de laatste tube begonnen

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 23:13

Poets jij met goud? :D