Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:47

Situatie is als volgt: Zus is autistisch en heeft borderline. Heeft al enkele kinderen rondlopen waar ze geen greintje verantwoordelijk voor voelt. Zus bouwt al jaar na jaar schulden op. Momenteel zit ze in een relatie met een drugsdealer en is ze zelf flink verslaafd. In dusdanige mate dat ze wel eens een overdosis zou kunnen nemen. Nu heb ik dus schrik dat ze dan de schulden bij mij gaan willen vereffenen. Bij mijn ouders valt namelijk niets te halen en de kinderen zijn nog heel jong.

Kunnen ze dit? Kan ik mij zelf hier voor beschermen?

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:06

Dan moet je afstand doen van een erfenis, volgens mij krijg je dan ook de schulden niet? Maar moet wel door een notaris vastgelegd worden.

tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:13

Je kan inderdaad afstand doen van de erfenis, maar ook accepteren onder voorbehoud van boedelbeschrijving. Dan maakt de notaris of executeur testamentair een lijst van schulden en bezittingen en kan je op basis daarvan beslissen of je de erfenis accepteert of niet.
In jouw geval lijkt mij optie 1 de beste. Laat je goed voorlichten door een notaris. Een oriënterend gesprek is vaak gratis.

Anoniem

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:18

Ok bedank. We horen namelijk verschillende verhalen. De 1 zegt: de kinderen erven het, want jij bent pas 2de graad. De andere zegt dat ze het wel bij mij gaan willen halen.

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:19

Volgens mij wordt er niet op jou verhaald omdat jouw zus verkeerde dingen doet en schulden heeft.

Maar ook ik weet het niet zeker maar dat zou wel heel raar zijn.......opdraaien voor iets wat een ander gedaan heeft.

Maar goed dat je dit gaat uitzoeken, want je weet maar nooit.

tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:23

Kinderen komen inderdaad eerst, maar ook die mogen afstand doen. Dan je ouders en dan broers en zussen. Je hoeft dus niet te accepteren.
Wel goed om na te gaan wie het gezag over de kinderen heeft zodat die namens de kinderen de erfenis kan weigeren.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:26

Mijn oom had ook schulden, broers en zussen moesten de erfenis verwerpen en vervolgens neefjes en nichtjes (18+) ook. Mijn oom had geen kinderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:27

Ragdollcat schreef:
Volgens mij wordt er niet op jou verhaald omdat jouw zus verkeerde dingen doet en schulden heeft.

Maar ook ik weet het niet zeker maar dat zou wel heel raar zijn.......opdraaien voor iets wat een ander gedaan heeft.

Maar goed dat je dit gaat uitzoeken, want je weet maar nooit.


Gebeurt helaas wel vaker. Kinderen die schulden van ouders moeten betalen enzo. Momenteel proberen ze al een deel te halen bij mijn grootouders omdat dat schulden zijn die zijn gemaakt in de korte periode dat ze er woonde.

Tiwi: Dat is bij kind 1 de vader, bij kind 2 ligt dat nog in proces.

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:31

Ik weet niet hoe dat in België is maar hier in Nederland, eerst kinderen, dan ouders dan broers/zussen enz.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:32

In Nederland is het zo dat voor minderjarige kinderen de erfenis alleen benificiair aanvaard kan worden, dus als er per saldo schulden uitkomen zijn ze niet de sjaak. Hoe die regels in België zitten weet ik niet.

Als voor de kinderen verworpen wordt, dan gaat de erfenis inderdaad naar ouders, broers en zussen. Maar ook jij hebt dan het recht de erfenis te verwerpen. Je hoeft je daar dus niet op voorhand voor te beschermen, maar je moet wel goed opletten wanneer het echt mis zou gaan. Als je iets doet wat lijkt op het beheren van de erfenis, kan dat uitgelegd worden als daad van aanvaarding. Nog steeds: naar Nederlands recht. De regels daarin zijn intussen wel iets minder streng geworden, maar niet veel.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:30

In aanvulling op prrr: een keuze maken over het aanvaarden (of niet!) kan pas na overlijden. Maar nu vast informatie inwinnen kan zeker geen kwaad! Geloof alleen niet alles wat je op Bokt en andere fora leest. Veel mensen roepen maar wat zonder te weten hoe het zit.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:04

Dit topic past beter op [LZP] Leven zonder paarden, ik ga het verplaatsen.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:05

Oh ts jij bedoelt dus zolang ze nog leeft?

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:10

Dat kan nooit op jou verhaald worden tenzij ze overlijdt en jij de erfenis zou aanvaarden. Wie is voogd over de kinderen eigenlijk? Als beide ouders drugs verslaafd zijn dan lijkt het me sowieso geen veilige plek om op te groeien.

Eilinora

Berichten: 11941
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:14

Helaas wel,wij hebben onlangs ook afstand moeten doen van de erfenis van mijn overleden oma.
Mijn zus moest ook voor haar kinderen afstand ervan doen.

Geloof dat ze het nog tot 6 generaties daarna kunnen verhalen zoals ze het toen uitgelegd hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:15

Eilinora schreef:
Helaas wel,wij hebben onlangs ook afstand moeten doen van de erfenis van mijn overleden oma.
Mijn zus moest ook voor haar kinderen afstand ervan doen.

Geloof dat ze het nog tot 6 generaties daarna kunnen verhalen zoals ze het toen uitgelegd hebben.


Ja maar alleen als je aanvaard, als je afstand doet niet.

Eilinora

Berichten: 11941
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:21

Ook als je weigert gaan ze vervolgens gewoon naar je kinderen

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:22

Ik lees de vraag alsof het om de situatie na overlijden gaat, TS heeft het over de mogelijkheid van overdosis nemen.

Mocht het zover komen dan kun je de erfenis ook beneficiair aanvaarden, dat is dat je enkel de erfenis wil als het resultaat positief is (dus geen schulden). Maar ik zou op dat moment een deskundige vragen (notaris bijv.). Hier info: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... en-erfenis

Iets om aan te denken is dat je geen rekeningen voor je zus gaat betalen, dus geen schulden zelf gaat voldoen na overlijden, want daarmee geef je aan dat je de erfenis aanvaardt, en dat wil je niet voordat je weet wat die exact is.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:26

Over dit soort zaken moet je niet uitgaan van wat iedereen zegt/wat je op internet leest.
Een notaris kan je inderdaad verder helpen en je vertellen wat je vooral (niet!) moet doen mocht het zo ver komen :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:27

Suzanne F. schreef:
Dat kan nooit op jou verhaald worden tenzij ze overlijdt en jij de erfenis zou aanvaarden. Wie is voogd over de kinderen eigenlijk? Als beide ouders drugs verslaafd zijn dan lijkt het me sowieso geen veilige plek om op te groeien.

Dat was wat ik ook dacht.
Die kinderen horen daar niet. Die moeten echt weg.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:29

Beneficiair aanvaarden moet je ook mee uitkijken. Het zou kunnen dat er geen schulden zijn op het moment van aanvaarden maar de op dat moment lopende verplichtingen gaan door. Stel ze heeft een koophuis met hypotheek erop en er is overwaarde. Leuk denk je. Tot het huis niet verkocht wordt en de hypotheekrente elke maand moet worden blijven betaald. De notariskosten gaan door want die is misschien executeur testementair en belast met de verkoop van het huis. Makelaarskosten lopen op, vraagprijs naar beneden, banksaldo raakt op aan de hypotheekrente en binnen afzienbare tijd volgt een negatief saldo. Dan komt na eventuele verkoop de belastingdienst om de hoek kijken met de erfbelasting en je gaat alsnog het schip is en mag duizenden euro's bijlappen.

Maar goed, dit is als ze dood gaat. Zolang ze leeft kunnen ze niet bij jou aankloppen.

Christiene
Berichten: 7736
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:34

Gelukkig dat je er afstand van kan doen, drukken ze niet meteen in de rouwperiode een contract onder je neus hier wil je even tekenen voor de erfenis... En er niks uitleg gen of geld beloven en dan dus schulden erft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:55

bruintje123 schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat kan nooit op jou verhaald worden tenzij ze overlijdt en jij de erfenis zou aanvaarden. Wie is voogd over de kinderen eigenlijk? Als beide ouders drugs verslaafd zijn dan lijkt het me sowieso geen veilige plek om op te groeien.

Dat was wat ik ook dacht.
Die kinderen horen daar niet. Die moeten echt weg.


Die kinderen zijn er ook niet. Kind A is van vriend A, kind B is van man B en nu heeft ze dus die relatie met die dealer. Beide kinderen zijn bij de papa en mijn zus heeft geen bezoekrecht meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:07

Aanvulling: Er is ook nog een mogelijkheid tot identiteitsfraude. Ze durft haarzelf voor mij uitgeven. Er is ook een afspraak bij een notaris maar daarvoor wou ik graag al wat info vinden :j

PS: De kindjes worden ook strengste opgevolgd door de jeugdrechter dus die zitten echt wel ok. Anders was dat wel mijn eerste zorg geweest :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:23

Gelukkig. :)