Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
MarChak schreef:Als je de banden+velgmaten doorreken zit er maar 4 mm verschil tussen.
Maakt dus vrijwel niks uit.
De 14" velg is iets groter, maar de band die daarom ligt is iets lager dan die om de 13" velg ligt. Dan kom je dus per saldo op vrijwel dezelfde diameter uit.
Oftewel beide bandenmaten hebben dezelfde uitwendige diameter.
Rex_Rolfo schreef:Tellers hebben vaak van zichzelf al een flinke afwijking. Rij maar eens met gps, kun je zien hoe dat bij jouw auto is.
165/70 = 70% van 165 mm = 115,5 mm hoog
175/65 = 113,75 mm hoog
Achter de komma is schijn nauwkeurigheid maar geeft een idee. Komt niet op de mm want een nieuwe band met veel profiel is ook hoger dan een versleten band.
Straal van de 14" velg is 12,7 mm groter dus in theorie staat je auto 11 mm hoger. Niet echt wereld schokkend.
Welke bandenmaten staan er in het boekje? Meestal staan daar meerdere mogelijkheden, ook verschillende velg diameters.
_Lonneke schreef:Er is een tyre size calculater app. Kun je uitrekenen hoeveel % het scheelt. Op internet is wel te vinden hoeveel het wettelijk mag schelen. Anders klopt indd je km teller dalijk niet meer.
Tilmar schreef:Mijn zomerbanden en winterbanden hebben een andere maat en met de winterbanden is de snelheidsmeter van de auto zo'n 10% te hoog.
Dus het kan wel effect hebben! Even nameten met een Tomtom of app die snelheid meet.
Caily schreef:Ik zou dit ook even verzekeringstechnisch bekijken...
Maximus91 schreef:Tilmar schreef:Mijn zomerbanden en winterbanden hebben een andere maat en met de winterbanden is de snelheidsmeter van de auto zo'n 10% te hoog.
Dus het kan wel effect hebben! Even nameten met een Tomtom of app die snelheid meet.
ja daar zie ik dus geen verschil in... Garmin en het Dashboard geven beide 110 km per uur aan als ik dat rij... oplopen van de km lopen ook wel aardig gelijk met 10 paaltjes en met Garmin
Mizora schreef:Dan gaf je auto met de juiste maat banden een te hoge snelheid aan, zoals dat overigens met de meeste auto's is. De auto is er dus nauwkeuriger op geworden. Het enige kan zijn dat je auto opnieuw uitgelijnd moet worden, maar aangezien het door een monteur gedaan is zou ik verwachten dat dit op orde is (hoewel de mensen van quickfit zeiden dat er niets aangepast hoefde te worden bij grotere banden, in mijn geval omdat er niet dusdanig kleine all-weatherbanden bestonden, en de apk-garage daarna erop mopperde vanwege het uitlijnen).
Silly1972 schreef:Ik heb de dealer aangesproken, aangezien ik hier vrijwel nieuwe winterbanden heb liggen die hopenlijk paste op mijn nieuwe auto, maar dat ging niet ivm de afrol van de band ( geen idee wat dat precies inhoudt, maar hij raadde het af)
Het verschil maar 1 inch.
Rex_Rolfo schreef:De 16 inch banden zijn zoveel hoger dat de afrolomtrek 2,42% toeneemt.
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Ban ... ulator.htm
Waar je ook nog rekening mee moet houden: bij sommige auto's past 16" niet om de remklauwen, daar moet minimaal 17" op. Of 16 in het minimum enz, hangt helemaal van model en uitvoering af.
OOPS.... terwijl t maar 2% of -2% verschil mag zijn, vraag me toch af wat die monteur bij zichzelf dacht...
Maximus91 schreef:Kga toch maar eens kijken naar een andere maat dan, ze rijden heerlijk, maar wil geen problemen krijgen
Rex_Rolfo schreef:Maximus91 schreef:Kga toch maar eens kijken naar een andere maat dan, ze rijden heerlijk, maar wil geen problemen krijgen
Het loopt niet aan, je snelheidsmeter klopt .... Kzou me er niet te druk over maken.
Als je nog moest kiezen maak je misschien andere overwegingen. Maar het zit erop en het blijkt te werken. Toch?