Niet kloppende banden???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maximus91

Niet kloppende banden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 00:58

Hoi,

Ik ben sinds 4 September jl. de trotse eigenaar van een leuk, klein, rood Peugeotje 205 uit 1994. Heeft wat aandacht nodig, wat ik juist erg leuk vind om te doen, maar rijdt heerlijk!

Nu zag ik dat de velgen/bandenmaat van de banden die eronder zitten, niet de maat is van de tabel van de geschikte banden/velgen maten voor deze auto die op de bestuurdersportier zit geplakt. Kan dit kwaad? Mijn moeder zei iets over een niet kloppende km teller/snelheidsmeter bij grotere banden, echter komt de auto via een kennis bij een monteur vandaan die er, naast deze banden, ook een versterker met grote hoedenplankboxen en een dikke uitlaat onder heeft gezet. Zou hij niet die km teller en snelheidsmeter hebben aangepast aan de banden dan???

Op de tabel op de zijkant van mijn deur staat dat de auto rijdt op: 165/70 R13 79T formaat

wat er onder zit: 175/65 R14 82T

Kost dit meer brandstof? Heeft het meer grip? Wat moet ik doen bij vervanging? gewoon huidige vervangen of 13 inch velgen zoeken en daar banden voor kopen?

Overigens, heb ik genoeg stuurruimte, loopt nergens aan, voor zover ik dat merken kan... Vraag me gewoon af of dit kwaad kan en hoe ik evt wel kan controleren of de snelheid en km teller klopt, aangezien 14 inch een groter rondje maakt dan 13 inch.. Ben nu, sinds ik hierachter kwam, al dagen bezig met sites doorlezen of ik er iets over kan vinden en heb mijn antwoord nog niet gevonden, vandaar dat ik hier mijn vraag stel!!

(ik hoop dat ik hem goed geplaatst heb, vond hier meer auto/bandenmaat topics dus dacht dat ik goed zat)

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

MarChak

Re: Niet kloppende banden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 01:18

Als je de banden+velgmaten doorreken zit er maar 4 mm verschil tussen.
Maakt dus vrijwel niks uit.
De 14" velg is iets groter, maar de band die daarom ligt is iets lager dan die om de 13" velg ligt. Dan kom je dus per saldo op vrijwel dezelfde diameter uit.
Oftewel beide bandenmaten hebben dezelfde uitwendige diameter.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 01:23

MarChak schreef:
Als je de banden+velgmaten doorreken zit er maar 4 mm verschil tussen.
Maakt dus vrijwel niks uit.
De 14" velg is iets groter, maar de band die daarom ligt is iets lager dan die om de 13" velg ligt. Dan kom je dus per saldo op vrijwel dezelfde diameter uit.
Oftewel beide bandenmaten hebben dezelfde uitwendige diameter.

Oke tof, dus dit maakt niets uit? Dan is dat tof want ze rijden super!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 02:55

Ik zou dit ook even verzekeringstechnisch bekijken...

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 03:00

Caily schreef:

Waarom? als het maar 4mm verschilt... dan zou het verzekeringtechnisch niets uit moeten maken... tis nou niet zo dat ik een volledig gepimpte auto rijd met van die brede flatliners of wat ook... niks verlaagd, verder gewoon normaal.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:01

Tellers hebben vaak van zichzelf al een flinke afwijking. Rij maar eens met gps, kun je zien hoe dat bij jouw auto is.

165/70 = 70% van 165 mm = 115,5 mm hoog
175/65 = 113,75 mm hoog
Achter de komma is schijn nauwkeurigheid maar geeft een idee. Komt niet op de mm want een nieuwe band met veel profiel is ook hoger dan een versleten band.

Straal van de 14" velg is 12,7 mm groter dus in theorie staat je auto 11 mm hoger. Niet echt wereld schokkend.

Welke bandenmaten staan er in het boekje? Meestal staan daar meerdere mogelijkheden, ook verschillende velg diameters.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:16

Er is een tyre size calculater app. Kun je uitrekenen hoeveel % het scheelt. Op internet is wel te vinden hoeveel het wettelijk mag schelen. Anders klopt indd je km teller dalijk niet meer.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:31

Mijn zomerbanden en winterbanden hebben een andere maat en met de winterbanden is de snelheidsmeter van de auto zo'n 10% te hoog.
Dus het kan wel effect hebben! Even nameten met een Tomtom of app die snelheid meet.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 10:24

Rex_Rolfo schreef:
Tellers hebben vaak van zichzelf al een flinke afwijking. Rij maar eens met gps, kun je zien hoe dat bij jouw auto is.

165/70 = 70% van 165 mm = 115,5 mm hoog
175/65 = 113,75 mm hoog
Achter de komma is schijn nauwkeurigheid maar geeft een idee. Komt niet op de mm want een nieuwe band met veel profiel is ook hoger dan een versleten band.

Straal van de 14" velg is 12,7 mm groter dus in theorie staat je auto 11 mm hoger. Niet echt wereld schokkend.

Welke bandenmaten staan er in het boekje? Meestal staan daar meerdere mogelijkheden, ook verschillende velg diameters.

Zitten geen boekjes meer bij...

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 10:26

_Lonneke schreef:
Er is een tyre size calculater app. Kun je uitrekenen hoeveel % het scheelt. Op internet is wel te vinden hoeveel het wettelijk mag schelen. Anders klopt indd je km teller dalijk niet meer.

In vergelijking tot de navigatie, zie ik geen verschil... garmin zegt 110kmperuur en zo ook mijn analoge dashboardwijzer... Eveneens met de km... lopen redelijk aardig gelijk op voor zover ik kan zien.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 10:28

Tilmar schreef:
Mijn zomerbanden en winterbanden hebben een andere maat en met de winterbanden is de snelheidsmeter van de auto zo'n 10% te hoog.
Dus het kan wel effect hebben! Even nameten met een Tomtom of app die snelheid meet.

ja daar zie ik dus geen verschil in... Garmin en het Dashboard geven beide 110 km per uur aan als ik dat rij... oplopen van de km lopen ook wel aardig gelijk met 10 paaltjes en met Garmin

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:30

Caily schreef:

Dan moet mijn vriend dit ook :')
Origineel zitten er 15" velgen onder, nu 18" met getrokken banden. Scheelt elkaar dus niet zo heel veel. Daarnaast ligt het ding 2 cm van de grond.

Als je omtrek van de band maar ongeveer gelijk blijft. En als je auto met deze banden apk goed wordt gekeurd is er niks aan de hand.
Vriend is monteur (en apk-keurmeester) en hier maken ze geen problemen van omdat vaak de omtrek van de band ongeveer gelijk blijft. Dus dat geeft niet heel grote gevolgen voor je teller.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:37

Maximus91 schreef:
Tilmar schreef:

ja daar zie ik dus geen verschil in... Garmin en het Dashboard geven beide 110 km per uur aan als ik dat rij... oplopen van de km lopen ook wel aardig gelijk met 10 paaltjes en met Garmin

Dan gaf je auto met de juiste maat banden een te hoge snelheid aan, zoals dat overigens met de meeste auto's is. De auto is er dus nauwkeuriger op geworden. Het enige kan zijn dat je auto opnieuw uitgelijnd moet worden, maar aangezien het door een monteur gedaan is zou ik verwachten dat dit op orde is (hoewel de mensen van quickfit zeiden dat er niets aangepast hoefde te worden bij grotere banden, in mijn geval omdat er niet dusdanig kleine all-weatherbanden bestonden, en de apk-garage daarna erop mopperde vanwege het uitlijnen).

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:49

Mizora schreef:
Dan gaf je auto met de juiste maat banden een te hoge snelheid aan, zoals dat overigens met de meeste auto's is. De auto is er dus nauwkeuriger op geworden. Het enige kan zijn dat je auto opnieuw uitgelijnd moet worden, maar aangezien het door een monteur gedaan is zou ik verwachten dat dit op orde is (hoewel de mensen van quickfit zeiden dat er niets aangepast hoefde te worden bij grotere banden, in mijn geval omdat er niet dusdanig kleine all-weatherbanden bestonden, en de apk-garage daarna erop mopperde vanwege het uitlijnen).

De snelheid met zomerbanden is de juiste snelheid. Nou ja, beter dat ie teveel aangeeft dan te weinig. Hoewel ik geen racemonster ben hoor..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:50

Ik heb de dealer aangesproken, aangezien ik hier vrijwel nieuwe winterbanden heb liggen die hopenlijk paste op mijn nieuwe auto, maar dat ging niet ivm de afrol van de band ( geen idee wat dat precies inhoudt, maar hij raadde het af)
Het verschil maar 1 inch.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:02

Silly1972 schreef:
Ik heb de dealer aangesproken,

Zou voor een second opinion gaan. Kan zijn dat je dealer gelijk heeft, kan zijn dat hij wat 'omzet minded' is ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:31

Nee ik heb echt gewoon Subaru zelf aangeschreven via Facebook ,niet de dealer in de buurt, dus ik geloof het wel

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 12:58

Silly1972 schreef:
Ik heb de dealer aangesproken, aangezien ik hier vrijwel nieuwe winterbanden heb liggen die hopenlijk paste op mijn nieuwe auto, maar dat ging niet ivm de afrol van de band ( geen idee wat dat precies inhoudt, maar hij raadde het af)
Het verschil maar 1 inch.

ja, maar heb je naast die grotere inch dan wel een lagere bandhoogte??? Want als je dezelfde bandhoogte aanhoud, ja dan wordt het verschil idd veel te groot... nou weet ik verder niet wat het formaat van je wielkas is en hoeveel ruimte je uberhaupt hebt...

ik heb eens banden onder mijn vorige auto, een 306 break(stationwagon), laten zetten die van de 406 stationwagon van mijn broer waren geweest... maar die waren veel te groot, dat liep aan in de wielkas. en die auto's zelf waren bijna t zelfde formaat, maar toch ging dat niet...

Bij deze zit nog ruim 10 cm aan de bovenkant in de wielkas, heb dan wel 1 inch grotere velgen, maar de banden zijn wel minder hoog... gister voor het eerst met mn moeder samen op pad geweest ermee, ding wiebelt niet bij instappen, hangt goed in de bocht (met 2 zware personen) en geen aanloop, ruimte genoeg dus.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:37

Ik heb nu 215/45/17, en die banden zijn uit mijn hoofd te weten 195/60/16

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:52

De 16 inch banden zijn zoveel hoger dat de afrolomtrek 2,42% toeneemt.
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Ban ... ulator.htm

Waar je ook nog rekening mee moet houden: bij sommige auto's past 16" niet om de remklauwen, daar moet minimaal 17" op. Of 16 in het minimum enz, hangt helemaal van model en uitvoering af.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:00

Maakt niets uit rijd alleen veel beter .
Bij mijn 106 zitten er gti velgen plus michelin banden onder 2 maten breder dan origineel en een inch groter . Ding stuurt juist veel beter en de wegligging is ook beter .

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 22:15

Rex_Rolfo schreef:
De 16 inch banden zijn zoveel hoger dat de afrolomtrek 2,42% toeneemt.
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Ban ... ulator.htm

Waar je ook nog rekening mee moet houden: bij sommige auto's past 16" niet om de remklauwen, daar moet minimaal 17" op. Of 16 in het minimum enz, hangt helemaal van model en uitvoering af.

Volgens die calculator zit ik op een verschil van 3,9% :n OOPS.... terwijl t maar 2% of -2% verschil mag zijn, vraag me toch af wat die monteur bij zichzelf dacht... 8)7

Kga toch maar eens kijken naar een andere maat dan, ze rijden heerlijk, maar wil geen problemen krijgen

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 22:18

Als ik de hoogte verander naar 60 ipv 65... zit ik nog maar op een verschil van 0,78% en dat zo dus goed zijn

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:50

Maximus91 schreef:
Kga toch maar eens kijken naar een andere maat dan, ze rijden heerlijk, maar wil geen problemen krijgen

Het loopt niet aan, je snelheidsmeter klopt .... Kzou me er niet te druk over maken.

Als je nog moest kiezen maak je misschien andere overwegingen. Maar het zit erop en het blijkt te werken. Toch?

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 23:01

Rex_Rolfo schreef:
Maximus91 schreef:

Het loopt niet aan, je snelheidsmeter klopt .... Kzou me er niet te druk over maken.

Als je nog moest kiezen maak je misschien andere overwegingen. Maar het zit erop en het blijkt te werken. Toch?

jaa, daarom verbaast t me zo dat het blijkbaar 4% verschil is en dat 2% de max is... Het rijdt heerlijk zoals ze nu zijn, moet zoiezo winterbanden hebben of op zn minst all season... maar toch, als ik in maart door de APK moet en krijg hier gedoe om... ik voorkom liever alles waardoor hij dr niet doorheen zou komen, zodat ik er nog een jaartje mee doorkan.. op zn minst... dan ben ik bereid er alles aan te doen dat ie kan blijven rijden, en kan sparen voor een volgende omdat ie redelijk cheap is in de lasten