wat te doen met aquarium?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

wat te doen met aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 22:52

Ik heb een aquarium staan van 1 meter breed en zoek een leuke invulling voor dit ding.
Ik weet niet of hij nog echt waterdicht is, want er heeft een hamster in gezeten die aan de silicone heeft lopen prutsen.

Opnieuw een hamster is een optie, maar ergens een tropische plantenbak met orchideeën lijkt me ook wel leuk? Aquarium heb ik vroeger nog gehad, was ook wel leuk, maar daar gaat mijn interesse voorlopig niet naar uit.

Maar misschien zijn er nog leuke invullingen waar ik niet aan gedacht heb? Al is het dat ik hem op zijn kant leg en als boekenrek gebruik ofzo?

Ik heb geen zin om hem weg te doen, maar een lege glazen bak is ook maar stom.
Dieren waar erg veel onderhoud aan zit (axolotl zijn leuk, maar ik denk ook veel werk), of waarbij ik die bak volledig moet verbouwen wil ik niet.

Wie heeft een leuk idee?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:54

Woestijnratjes.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:00

Misschien een diorama?

Woestijnratjes springen makkelijk over de rand heen als je het deksel niet aanpast

Mloui

Re: wat te doen met aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:01

Terrarium met vleesetende planten maken. Die houden over het algemeen van natte voeten en zijn goed tegen vliegen/muggen. Met een uv lampje er in ziet het er ook nog eens gaaf uit in het donker!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 13:18

Woestijnratjes liever niet, die kan je niet alleen houden. Dus als er 1 alleen achter blijft, moet je nieuwe bij halen en zo blijf je bezig. Ze slopen ook te veel naar mijn zin. Ik maak graag een mooi verblijf en als ze dan heel de boel ondersteboven graven...

Diorama zou ook tof zijn, maar mezelf kennende wil ik het zo perfect en gedetailleerd dat ik blijf prutsen en nooit ga tevreden zijn.

Terrarium met vleesetende planten zou tof zijn! maar ik ken er nog te weinig van. Daar zou ik meer info over moeten te pakken krijgen. Ik heb nog kleine orchideeën staan waar ik iets leuk voor zoek, dat zou mss bij in die bak kunnen? maar dan niet met de voetjes in de nattigheid natuurlijk.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:20

Een zuid afrikaanse reuzeslak

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:43

Als je orchideeën leuk vind zou je er idd leuk een orchidarium van kunnen maken. :) Of eventueel een bak met gifkikkertjes, dat kan je ook heel leuk aanplanten en in verzorging zijn de eenvoudige soorten eigenlijk helemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:47

Landschildpadjes! Leuke diertjes die een hele dag actief zijn.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:00

Ik heb niet echt tips over wat je er mee kunt doen. Ja iets leuks met planten maar dat had je zelf ook al bedacht :+

Ik wil wel even inhaken op de laatste twee suggesties.

Gifkikkers zijn bepaald niet makkelijk en hebben redelijk wat onderhoud nodig. Is echt een investering qua kennis en geld maar dan heb je iets prachtigs.

Landschilpadden zijn ook er gaaf maar een meter bak is zelfs voor de kleinste soort aan de krappe kant.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:01

De reuzeslak idd! Als je wat met slakken hebt. Leuke beestjes, makkelijk in onderhoud en grappig om te zien ook!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:11

Een krab misschien? Heefd land en water nodig. :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 19:43

julius_juut schreef:
Als je orchideeën leuk vind zou je er idd leuk een orchidarium van kunnen maken. :) Of eventueel een bak met gifkikkertjes, dat kan je ook heel leuk aanplanten en in verzorging zijn de eenvoudige soorten eigenlijk helemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

ahzo, dat heeft een naam! Orchidarium! daar kan ik eens op googlen!
combinatie met een natte zone met garnaaltjes lijkt me ook leuk, vuurgarnaaltjes ofzo... maarja, dan denk ik dat de vleesetende plantjes dan weer geen goede combinatie zijn :')

Slak heb ik zo het gevoel dat hij heel de tijd de ramen gaat onder slijmen? kijkt niet leuk, een bak die altijd vuil is, tenzij je er een dagtaak van maakt om ze weer netjes te krijgen.

krabje zou ook wel leuk zijn :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:08

Is een Bidsprinkhaan misschien wat? Je hebt er ook soorten tussen die geen warmte nodig hebben, ze zijn niet heel actief behalve als ze jagen op hun prooi. Kun je trouwens ook bij je orchideeën zetten want daar doen ze niks mee. Makkelijk kwa onderhoud en als de ruimte groot genoeg is zou je er meer dan 1 kunnen nemen maar dan heb je wel risico op kannibalisme.
Voor precieze informatie moet je echt even per soort kijken wat de omgeving voor eisen moet hebben want dat verschild best wel.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 18:41

Ik ga toch denk ik maar puur een plantenbak doen... Krabje of garnaaltjes moet ik een waterpartij hebben en dus filter en dus elektriciteit. Plaats waar de bak staat, is er geen stopcontact en verlengkabel zou voor de deur liggen.

Ledverlichting voor eventueel 's avonds kan ook op batterij.

Nu nog uitzoeken wat ik nodig heb als bodemvulling.
Vleesetende planten willen natte voetjes, kan aanvullen met mossen en dan de hoogte in voor mijn mini orchideeën.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 01:52

Turf (wat zuurig) en cocospoeder worden veel gebruikt. Vrijwel voedselloos (wat zowel vleeseters als orchideeën graag hebben) en rot niet wanneer het langere tijd nat is. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 06:35

Wandelende takken. Eten klimop