Van geiser naar hoog rendement pomp? Help!

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Xyris

Van geiser naar hoog rendement pomp? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-17 18:09

Hey bokkertjes, ik heb een beetje hulp nodig:

Mijn huisbaas kwam met een voorstel om mijn huidige, ik meen geiser en 35 jaar oude gaskachel te vervangen voor centrale verwarming en:
Intergas Hoog Rendement CW3 A label pomp (?) Dit zegt me dus heel weinig...

Dit zou, als ik het goed begrijp, betekenen dat ik geen gas meer heb (dat heb ik op het moment alleen voor warm water en de gaskachel, niet voor koken, das elektrisch).

Afgelopen jaar heb ik per maand gemiddeld: 115m3 p. maand aan gas verbruikt. Dit valt dan dus weg en wordt elektriciteit. Maar ik heb geen flauw idee hoe gas in relatie staat tot elektriciteit.

Ik betaal voor zowel elektriciteit als gas samen 100,- per maand.
+/- 56,- daarvan gaat naar gas.
+/- 44,- naar elektriciteit.
(Dit is een gok daar ik pas 9 maanden bij deze leverancier zit maar het zal er niet veel naast zitten).
Ik zit bij Qurrent.

Nou vraagt mijn huisbaas huurverhoging hiervoor. De verbouwing is voor mij niet noodzakelijk maar wel gunstig. Oftewel, het is leuk maar ik wil er niet op achteruit gaan.

Nu ben ik dus benieuwd of ik veel goedkoper uit ga zijn met zo'n hoog rendement ding maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat uit moet rekenen.

Kan iemand mij toevallig verder helpen?
Thanks!

Ps. Ik heb op het moment één werkende gaskachel beneden, deze wordt vervangen voor twee verwarmingen en boven komt een handdoekkachel.

Xyris

Re: Van geiser naar hoog rendement pomp? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-17 19:35

Btw, ik begrijp net dat er meer info nodig is: De huidige ketel is een Junkers Germany CR 220 213, meer info is op het plaatje helaas niet meer te vinden. Het is een gashaard, niet een gaskachel en moet zo'n 40m2 verwarmen.

Wat voor radiatoren er in de plaats komen weet ik niet, de ene zal echter 1.5 meter breed zijn en de normale hoogte, de ander misschien 80 m breed max. Dat is allemaal voor beneden.

Boven zit er nu niks maar komt een handdoekradiator. Die zal ik hooguit in de avond even aan zetten kort voor ik naar bed ga. Als die 5% van het totaalplaatje uit gaat maken is dat veel.

De pomp is vermoed ik deze: https://www.installatieproducten.nl/intergas-kombi-kompakt-hre-24-18a-cw3-a-label-pomp-043307.html

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:12

Hoe is de isolatie van je huis?
Dubbel glas? Vocht problemen?
Hoeveel oppervlak heb je?
Komen er ook radiatoren in de slaapkamer(s)?
Hoeveel zou de huurverhoging zijn?

Ik had een 60m2 appartement met enkel glas. Wel een cv installatie.
Verbruikte toen voor ca 65 euro per maand gas+electra.
Toen ik dubbel glas en kunststof kozijnen kreeg ging mijn maand bedrag naar 46 euro per maand (en veel frustraties minder, ik had vocht en tocht problemen in huis. Alle ramen elke dag van binnen moeten zemen etc).

Met mijn huurverhoging ging ik er financieel op achteruit, maar kwa wooncomfort op vooruit.

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:17

De hoog rendement pomp is een onderdeel van de Intergas CV ketel die gewoon op gas word gestookt, is een prima en zuinige ketel

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-17 21:22

De isolatie van mijn huis stamt nog uit de jaren '60. Als ik niet stook in de winter daalt de temperatuur tot een graad of 12 beneden, 8 boven (moet het raam open houden met oog op het gas dat nu verstookt wordt).

Ik heb beneden dubbelglas, boven ook, op één klein raampje na. Alle kamers zijn met elkaar verbonden, veel stoken zal ik daar echter niet.

Oppervlak beneden dat opgewarmd moet worden is +/- 40m2, boven is dat iets kleiner en met een puntdak. Er komt geen radiator in de slaapkamer maar de badkamer, waar wel een radiator komt grenst aan de slaapkamer.

De huurverhoging is 30 euro per maand.

Ik heb een hoekhuis.

Dus toch gas, ik heb totaal geen verstand van die dingen |o . Ik heb een prima huisbaas maar als het om geld gaat is ze erg gehaaid...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:16

Het is dus ook vooral voor haar, in belang van het huis.
Als ze ook meteen zou gaan isoleren zou het dus wel meerwaarde voor jou hebben?
Dan dat zeggen, anders krijg je mogelijk vocht problemen, condens vorming etc.

Het is vooral aan jou zelf om te bepalen of je dat waard vind.

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie