Sinds enige tijd hebben wij een ficus benjamina in de woonkamer. Nou heb ik hem net in de tuin gezet om het stof er af te spoelen en zie ik een rups op de potgrond. Na even woelen vinden we er tussen de aarde nog meer!
Waar komen deze vandaan en wat kunnen we er aan doen? De plant staat bekend om niet goed tegen verandering te kunnen maar ik wil hem nu toch ook liever niet terug naar binnen halen.
Hoe zien ze er uit? Bij rupsen in de grond denk ik aan larven van iets anders dan een mot/vlinder
Maar ik zou denk ik toch de plant uit de pot halen, kluit afspoelen pot omspoelen En de plant daarna weer planten in verse potgrond
Daarna weer binnen zetten en even de tijd geven on te herstellen
ellepel
Geplaatst: 27-08-17 12:57
Heb je de grond wat vochtig? Kunnen rupsjes van de rouwvlieg zijn,die lijken wat op fruitvliegjes of fruitvliegjes zelf. Even googlen geeft al info over wat je kunt doen
koenlover
Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-17 13:49
Misschien geen hele duidelijke foto maar hier zie je er een paar. De grond is wel iets vochtig. Volgens mij zijn het wel echt rupsen en geen larven van vliegjes ofzo.
ellepel
Geplaatst: 27-08-17 14:23
Volgens mij zitten rupsen van vlinders bovengronds toch? Nou ja maakt niet uit wat voor diertjes het zijn Kluit goed uitschudden. Nieuwe grond er in en klaar. En beter de grond iets droger houden. en eventueel een laagje zand er over. Dan heb je minder kans op beestjes
Die leggen hun eitjes in de vochtige toplaag van de grond en de larven (rupsachtige beestjes) leven dus ook in de grond
Voorkomen kun je door van onder af water te even(pot met gaatjes onder in op een schaal) of de grond af te dekken met een laagje zand wat snel droog word
Nu heb je ze naar alle waarschijnlijkheid al En vond ik ergens dit recept
-1 L water koken in waterkoker. -in een kom doen en doe je 2 eetlepels kaneel in. -6 minuten laten staan en om de 2 minuten roeren met een spatel. -hierna 30 minuten laten staan zodat de drek naar onder zakt. -bovenlaag afgieten en de drek gooi je weg.
Het afgietsel kun je aan je planten geven en de larven sterven wat geen nieuwe muggen en weer nieuwe larven betekent.
Mocht je er veel last van hebben in de planten Dan kun je de planten zelf ook besproeien met dit mengsel