leeftijd / aantal jaren berekenen in excel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

leeftijd / aantal jaren berekenen in excel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 15:22

Voor de club ben ik bezig met het vernieuwen van onze ledenlijst. Deze staat in excel en ik wil eigenlijk graag een kolom toevoegen waar ik kan zien hoe lang iemand al lid van de vereniging is.

De formule =datumverschil(CEL;VANDAAG();"Y") werkt niet helemaal zoals ik wil. Zou graag ook achter de komma een cijfer krijgen zodat ik makkelijker zie of iemand bijv. 12,5 jaar lid is. Maar ook heb ik leden erbij staan waar geen startdatum staat, daar zou ik graag ipv een getal het woord onbekend krijgen.

Wie weet hoe ik dit het beste kan toepassen.? Heb al via google geprobeerd maar lukt me niet goed om te vinden wat het handigste is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:35

Ik denk dat je CEL en VANDAAG in omgekeerde volgorde moet doen, en je kunt denk ik het beste twee kolommen maken, en als je een kommagetal wilt, denk ik dat je het beste kunt gaan voor maanden, dus "m", en dan delen door 12.

Niet getest maar dat zou volgens mij volgens deze pagina moeten geven wat je wilt: https://www.ablebits.com/office-addins- ... ifference/

Edit: nee, eerst de startdate, dus datum lidmaatschap, en dan de einddatum, dus vandaag.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 18-08-17 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:39

Een cijfer achter de komma kan je bovenaan toch gewoon aanpassen? Door op het tekentje met het pijltje en de nullen te klikken.
Het woord onbekend kan je erin krijgen met een als/dan constructie.
Ik weet even niet hoe je dat met je datumverschil kan doen, maar als je het bijvoorbeeld met een deelfunctie wilt doen, werkt het als volgt:
=als(cel1<>0,cel1/cel2,0)
Hier heb je dus de optie geschreven dat wanneer cel1 ongelijk is aan nul, hij de formule cel1/cel2 zal pakken. Wanneer cel1 wel gelijk is aan nul, dan zal hij automatisch nul invullen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders kan ik wel even voor je kijken hoe ik dit anders uit kan leggen!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:57

Om het woord “onbekend” te krijgen kan je met een logische functie werken. In het engels is het IF, bij jou zal het ALS zijn. Als ik onderstaande formule gebruik, dan krijg ik (meerdere) cijfers achter de komma.
=IF(ISBLANK(B4)=TRUE;"onbekend";YEARFRAC(B4;C4;3))

Wat staat hier?
IF geeft aan dat er een logische formule volgt: ALS “voorwaarde” waar is, dan moet er “x” gebeuren, en anders “y”.
De voorwaarde hier is controleren of de cel met de ingangsdatum van het lidmaatschap (B4 in dit voorbeeld) leeg is. Als die cel leeg is, wordt het woord “onbekend” ingevuld. Het is noodzakelijk “ te gebruiken als je een tekst wil krijgen.
Als die cel niet leeg is, wordt met de formule berekend wat het verschil is tussen die beide data. De 3 aan het einde geeft aan dat er gedeeld wordt door 365, op deze manier wordt een jaar gekregen.*

Cijfers achter de komma kan je idd wijzigen in de menubalk. Of anders via het tekstbalkje wat daar boven staat. Op het driehoekje klikken om het menu uit te vouwen, kies "Number" (Getal??) en geef dan aan wat je wil.

*Excel zet data om in getallen, en berekend dan het verschil. Om weer van dagen naar jaren te komen moet er gedeeld worden door 365.