Huis op naam partner, garage van mijn geld, hoe te regelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Huis op naam partner, garage van mijn geld, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 16:03

Sorry, titel kreeg ik niet duidelijker.

Mijn vriend heeft een huis op zijn naam. Ik woon bij hem in en betaal boodschappen en uitjes. We willen graag een garage bouwen. Ik heb veel gespaard (betaal dan ook geen hypotheek) vriend heeft vrij weinig spaargeld. Ik ga niet zomaar een berg geld investeren in een garage van een huis wat niet van mij is. Mocht het uit gaan kan ik fluiten naar mijn centen. Vriend begrijpt dit uiteraard.

Heeft iemand tips / advies hoe dit in te dekken is. Of zou ik me dan eerst echt moeten inkopen in het huis?

Anoniem

Re: Huis op naam partner, garage van mijn geld, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:06

Laten beschrijven bij de notaris. :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:11

Hem het geld laten lenen en dit vastleggen bij de Notaris.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 16:12

Dus eigenlijk neemt hij een lening bij mij die ik laat omschrijven bij de notaris.

En met het oog op de toekomst? Ik zou over een paar jaar wel mede eigenaar willen worden want heb nu eigenlijk niets .. dan koop je je in en betaal je 2% overdachtbelasting en daarnaast betaal je dan je vriend nog een bedrag of?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:18

Je hoeft hier niet voor naar de notaris als je niet wil. Maar heb je geen samenlevingscontract, waarin je dit soort zaken hebt geregeld? Meestal staat er wel iets in over investeringen in het vermogen van de ander.

Het is een beetje afhankelijk van hoe je het wil regelen. Wil je hem het geld lenen? Dan moet je een overeenkomst van lening sluiten, met een afspraak over terugbetalen en rente - heb je geen notaris voor nodig.

Wil je investeren in zijn huis? Als je niets regelt, en je zorgt ervoor dat je aan kunt tonen dat je jouw geld aan hem ter beschikking hebt gesteld om zijn huis te verbeteren, dan kun je dat geld op ieder gewenst moment terugvragen. Niet meer, maar ook niet minder. Vooral het feit dat je het geld dan op ieder moment terug kunt vragen, is voor je vriend onhandig. Dan kan je beter toch afspraken maken en die vastleggen. Kun je overigens nog steeds onderhands doen, hoeft niet bij de notaris.

Maar, als je nog geen samenlevingscontract hebt - is dit dan niet het moment om toch een en ander vast te laten leggen? Al is het maar om te voorkomen dat de ander in de problemen komt als er iets met een van jullie gebeurt? En als je dan toch bij de notaris bent, kun je dit meteen vast laten leggen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:21

Mijn vriend had ook al een koophuis toen we samen gingen wonen. Uiteindelijk beetje zitten rekenen en het goedkoopste is dan trouwen of geregistreerd partnerschap, want dan hoef je die 2% niet te betalen en dat scheelt echt een hoop geld.
Ik zou ook geen berg spaargeld uitgeven aan een garage voor een huis wat niet deels van jou is.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 16:26

Rockwitch, daar zit inderdaad ook het punt. Je weet nooit hoe iets loopt en wil niet een berg spaargeld investeren in iets wat niet van mij is ik heb dan geen poot om op te staan als het mis gaat.

Trouwen willen we wel maar dat pas over 2 / 3 jaar.

Dan zou inderdaad een optie zijn het geld nu als ware 'te lenen' met goede beschrijving aan mijn vriend. Als we dan trouwen in gemeenschap van goederen wordt mijn spaargeld ingebracht en de lening als ware kwijtgescholden. Mocht het fout gaan heb ik zwart op wit dat het geld terug komt.

De situatie tussen ons is nogal ingewikkeld bij ons en zet ik liever niet openbaar ivm meelezers. We hebben daarom op dit moment geen samenlevingscontract.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:33

Vanaf 1 januari wordt de gemeenschap van goederen bij huwelijk anders, dat is dan nog wel iets waar je rekening mee moet gaan houden. Gewoon een overeenkomst van lening maken geeft jullie allebei op dit moment dan het meeste zekerheid.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:37

Dobel schreef:
Rockwitch, daar zit inderdaad ook het punt. Je weet nooit hoe iets loopt en wil niet een berg spaargeld investeren in iets wat niet van mij is ik heb dan geen poot om op te staan als het mis gaat.

Trouwen willen we wel maar dat pas over 2 / 3 jaar.

Dan zou inderdaad een optie zijn het geld nu als ware 'te lenen' met goede beschrijving aan mijn vriend. Als we dan trouwen in gemeenschap van goederen wordt mijn spaargeld ingebracht en de lening als ware kwijtgescholden. Mocht het fout gaan heb ik zwart op wit dat het geld terug komt.

De situatie tussen ons is nogal ingewikkeld bij ons en zet ik liever niet openbaar ivm meelezers. We hebben daarom op dit moment geen samenlevingscontract.

zonder notaris zo'n lening..lijkt mij niet verstandig, notarieel vast leggen kost zo'n 275 euro daarvoor zou ik het zeker niet laten. Daarnaast bied het meer zekerheid omdat je niet eerst een gang naar de rechter hoeft te maken om je geld terug te kunnen vorderen. Je hebt immers meteen via de akte een executoriale titel om beslag te leggen bij niet betaling.

De je het allemaal onderhands..dus zonder notaris..dan zul je eerst naar de rechter moeten (en nog meer extra kosten maken ) alvorens je uberhaupt een poging kunt doen je geld terug te krijgen.

Vergis je niet he...trouwen is een ZAKELIJKE overeenkomst...niets meer niets minder..dan mensen dan een mooie jurk aantrekken en een feest geven staat daar compleet buiten van.

Blijkbaar is de situatie complex...ik zou eerst advies inwinnen alvorens te trouwen/ opstellen van HW ipv klakkeloos een krabbeltje te zetten. Immers bij een huwelijk/RP heb je ook meteen zorgplicht naar elkaar toe (dus partner allimentatie!!)