Hoe krijg je muizenpislucht uit hout?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Hoe krijg je muizenpislucht uit hout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 13:57

Ik heb een tijdje een zadelkast uitgeleend. Mijn idee was, om zodra die terug kwam, deze kast te gebruiken in mijn bijkeuken om daar dingen in op te slaan. (dekjes en andere paardenspullen uiteraard :P ). Nu is de kast sinds anderhalve week terug en heb ik hem al met allesreiniger en bleek schoongeschrobd. Helaas stinkt het ding nog steeds een uur in de wind naar de muizenzeik :r . Op stal niet zo heel dramatisch maar in mijn bijkeuken, waar ook mijn was hangt te drogen, vind ik dat toch een minder prettig idee.
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om de lucht er uit te krijgen of kan ik de kast beter een enkeltje stort geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:09

Inoterry schreef:
Ik heb een tijdje een zadelkast uitgeleend. Mijn idee was, om zodra die terug kwam, deze kast te gebruiken in mijn bijkeuken om daar dingen in op te slaan. (dekjes en andere paardenspullen uiteraard :P ). Nu is de kast sinds anderhalve week terug en heb ik hem al met allesreiniger en bleek schoongeschrobd. Helaas stinkt het ding nog steeds een uur in de wind naar de muizenzeik :r . Op stal niet zo heel dramatisch maar in mijn bijkeuken, waar ook mijn was hangt te drogen, vind ik dat toch een minder prettig idee.
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om de lucht er uit te krijgen of kan ik de kast beter een enkeltje stort geven?

probeer bak soda eens (op veel manieren te gebruiken

https://www.duurzaamthuis.nl/wondermiddel-baking-soda

Deoiridh

Re: Hoe krijg je muizenpislucht uit hout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:12

Haha wilde baking soda net noemen. Gewoon erop strooien. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:04

Nog even geen eigen ervaring met schoon krijgen, maar ik heb muisjes als huisdier :+

Ik heb in de kooi altijd wel meerdere artikelen van hout liggen, meestal gooi ik die inderdaad weg als ze beginnen te ruiken (schoonmaken heb ik in het verleden nog wel gedaan maar helpt niet altijd genoeg imo omdat de lucht er echt in trekt, maar daar was je al achter)
Nu vond ik dus laatst een schoonmaakproduct in de dierenwinkel, het heet iets van 'urine-off' en dat zou moeten helpen. Ik had alleen net voordat ik dat gekocht heb de speeltjes al vervangen :o ik heb het dus nog niet voor je kunnen testen of het ook echt iets doet.
Maar misschien zou je het in die hoek kunnen zoeken, er zullen denk ik ook wel honden en katteneigenaren zijn die zo'n product gebruiken? Als je wilt kan ik mijn flesje schoonmaakmiddel even voor je opzoeken als je de exacte naam wilt weten :j

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:12

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:16

Misschien ecodor :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:21

Ik denk goed ontvetten met ammonia, drogen laten, goed schuren en dan een goede beits erover enige oplossing is... Onbewerkt hout trekt die lucht in, enige is proberen wat er nog aan lucht zit op te sluiten achter 3 lagen beits ( tussendoor licht opschuren) succes!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:47

Bakje azijn erin zetten. Ik kocht een paar maanden geleden een houten kast via marktplaats, stinkend naar kattenpis. Bakje azijn erin gezet en na een maand geen luchtjes meer. Ik heb de kast overigens ook in de grondverf gezet. Misschien dat dat ook nog kan helpen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:20

Hout is altijd enigszins poreus, het trekt er echt in. De tip van Karijn lijkt me het proberen waard.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 10:39

Iedereen bedankt voor de tips tot nu toe +:)+ .
Ik ben het nu aan het proberen met baking soda, hopelijk haalt dat er al de scherpe randjes vanaf :+ . Urine Off heb ik ook aan gedacht maar is er apart voor honden en voor katten omdat daar toch andere enzymen in zitten dus ik twijfel in hoeverre dat gaat helpen. En als ik de boel te vaak nat maak gaat het hout uiteindelijk krom trekken vrees ik. Helaas heb ik niet de tijd om er 1 maand een bakje azijn in te zetten, morgen moet hij uit de schuur en zolang hij stinkt komt hij echt de bijkeuken niet in. Hij kan nog wel onder een zeiltje buiten blijven staan maar of de kast daar nu echt beter van word := . Ik vrees dat er uiteindelijk een flinke laag lak aan de binnenkant moet komen om de lucht echt buiten te sluiten. Dus hopelijk stopt het na vandaag even met teveel waaien en regenen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:47

Gemalen koffie schijnt ook de geur eruit te halen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 11:58

De lucht is met de baking soda al behoorlijk verminderd ondertussen *\o/* . Hij stond eerst, open, in de schuur en de hele schuur stonk er naar. Nu staat hij, dicht, buiten. Als ik nu de kast open doe is de lucht al minder dan wanneer ik vorige week de schuurdeur open deed. Ik ben nu van plan om er nog een bakje azijn in te zetten, daarna nog een keer uitschrobben en een paar lagen verf eroverheen :+

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:00

klinkt als een goed plan van aanpak zo ;-) schilderen zal e.e.a. zeker inkapselen, sommige beitsen meuren ook 2 weken dat je het erop gezet hebt ;-) :+

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:43

Natuurlijk wondermiddeltje is het. :)
Succes met je kast?