Auto versus steenmarter

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Zoolgangster

Auto versus steenmarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 14:55

Sinds kort blijkt er een steenmarter bij ons in de wijk rond te dartelen... heel leuk om op een filmpje te zien maar aangezien steenmarters autokabels om op te vreten, nou ja, op te kauwen vinden, zijn mijn mede-buurtbewoners een beetje ongerust geworden... vooral omdat er al auto's te maken hebben gehad met het beestje en dat liep slecht af met de kabels van sommige auto's.

Sinds kort heb ik ook een auto, en begin ik me ook af te vragen of er mensen zijn die ervaringen hebben met het martervrij houden van hun auto... :')

Ik zou zeggen: brand los! :D

(Wat op zich ook zal helpen tegen steenmarters, maar afbranden schijnt erg slecht te zijn voor de carrosserie, bekleding en bedrading van de auto...)

If life gives you melons you might be dyslectic.

safina

Re: Auto versus steenmarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:09

Huh? Dat filmpje is van 2011?

Overigens leven die beesten overal. Hier ook. Maar nog nooit iets met onze auto's gehad en de buren ook niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:09

Ehm, ik vrees dat de enige echt oplossing is: vangen en ver weg weer loslaten. (dood maken is ook zo grofstoffelijk)

Er zijn apparaatjes te koop die beweren marters en ander auto-etend gespuis op een afstand te houden door een hoge pieptoon uit te zenden. Beetje zoeken in de auto accessoires hoek helpt je aan die apparatuur.

(werking gegarandeerd tot je dit gelezen hebt)

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:11

Kennissen van mij hebben gaas onder de auto, maar het precieze en of het werkt weet ik daar ook niet van.

Therapist: And what do we do when we are sad?
Me: Buy the pony.
Therapist: *sprays me with a water bottle*

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 15:12

safina schreef:
Huh? Dat filmpje is van 2011?

Overigens leven die beesten overal. Hier ook. Maar nog nooit iets met onze auto's gehad en de buren ook niet.

Ja, er is een nieuwer filmpje door een buurtbewoner gemaakt, maar die staat op privé.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 15:13

ikke schreef:
Ehm, ik vrees dat de enige echt oplossing is: vangen en ver weg weer loslaten. (dood maken is ook zo grofstoffelijk)

Er zijn apparaatjes te koop die beweren marters en ander auto-etend gespuis op een afstand te houden door een hoge pieptoon uit te zenden. Beetje zoeken in de auto accessoires hoek helpt je aan die apparatuur.

(werking gegarandeerd tot je dit gelezen hebt)

Doodmaken mag niet eens, dus die optie valt sowieso af.

Er schijnt nogal veel spul te worden verkocht dat absoluut niet helpt, daarom ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn met dat spul.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:14

Inderdaad Gaas onder de auto schuiven, of zo'n ding wat geluid produceert onder de kap laten monteren. Kost €35,- euro.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 15:15

xxShetLover schreef:
Kennissen van mij hebben gaas onder de auto, maar het precieze en of het werkt weet ik daar ook niet van.

Je schijnt het gaas tussen latjes te moeten spannen, en dan moet het tamelijk precies op maat zijn, anders springt een marter alsnog via de wielen omhoog... maar als het werkt is het wel mooi natuurlijk... :)
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 09-07-17 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 15:16

KimD schreef:
Inderdaad Gaas onder de auto schuiven, of zo'n ding wat geluid produceert onder de kap laten monteren. Kost €35,- euro.

35 Euro is nog wel te doen... nieuwe kabels zijn duurder.
Dat ding werkt op de accu?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:21

Hondehaar in een netje op een plekje wat niet te heet wordt verstoppen onder de motorkap. Hond is een natuurlijke vijand.

Beetje goeie kat vangt ze ook... onze kat kwam niet helemaal ongeschonden uit de strijd maar hij had wel gewonnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:25

Yeps ervaring mee ook met doorkauwen van kabels in de auto. Mijn transit is een keer de pineut geweest. Bobine kabels op en een stilgevallen bus halverwege de rit.

Enige dat helpt is zorgen dat je auto geen visstof houdende producten en kabels meer heeft. Al het andere is lappen en hopen dat het werkt en een portie geluk. Buren zijn regelmatig de pineut met hun camper. Hebben een gaasrek eronder liggen maar ja niet afdoende dus.

Beestjes komen op de lucht af die de kabels uitscheiden. Gaan ervan uit dat het vis dus eetbaar is en proeven eraan.

Steenmarters zijn beschermd dus doden of verplaatsen is verboden en verplaatsen helpt ook niet. Deze haal je weg een ander neemt teritorium in

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, STROOIGOED

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 15:27

Anne_GTI schreef:
Hondehaar in een netje op een plekje wat niet te heet wordt verstoppen onder de motorkap. Hond is een natuurlijke vijand.

Beetje goeie kat vangt ze ook... onze kat kwam niet helemaal ongeschonden uit de strijd maar hij had wel gewonnen.

Helaas hebben we geen hond meer...

Wel stoer van je kat, dat ie dat durft!

Hier in de buurt zitten veel katten, maar dat lijkt geen gevolgen te hebben voor de steenmarter, tot dusverre.
Mag ik je kat lenen? O:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 15:31

karuna schreef:
Yeps ervaring mee ook met doorkauwen van kabels in de auto. Mijn transit is een keer de pineut geweest. Bobine kabels op en een stilgevallen bus halverwege de rit.

Enige dat helpt is zorgen dat je auto geen visstof houdende producten en kabels meer heeft. Al het andere is lappen en hopen dat het werkt en een portie geluk. Buren zijn regelmatig de pineut met hun camper. Hebben een gaasrek eronder liggen maar ja niet afdoende dus.

Beestjes komen op de lucht af die de kabels uitscheiden. Gaan ervan uit dat het vis dus eetbaar is en proeven eraan.

Steenmarters zijn beschermd dus doden of verplaatsen is verboden en verplaatsen helpt ook niet. Deze haal je weg een ander neemt teritorium in

Arme transit! :(:)

Hopelijk is mijn auto zó oud dat de vislucht inmiddels van de kabels af is... :)

Mijn man zegt dat ik de auto maar naast een nieuwe auto moet zetten met verse kabels, dan laten ze onze auto hopelijk met rust. >;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:40

Nee vergeet het maar, mijn transit is ook erg op leeftijd hoor.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, STROOIGOED

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 15:45

karuna schreef:
Nee vergeet het maar, mijn transit is ook erg op leeftijd hoor.

Aaah jammer... zal dus toch iets anders moeten verzinnen. :D

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:25

Hier helaas ook ervaring met knagende steenmarters. Ik heb inmiddels een gaasrek onder mn auto liggen en dat lijkt tot nu toe goed te werken.

Daarnaast heb ik een toiletblok in mn auto hangen, onder de motorkap. Kreeg ik als tip van de garage. Gewoon zo'n blok dat je normaal in de toiletpot hangt. Je ruikt nu een heerlijke lavendellucht als ik voorbij rijd :')
Laatst bijgewerkt door Iepke op 10-07-17 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:47

Gewoon een ouderwets wc blokje in de motor hangen, mijn moeder doet dat al jaren en nog niks kapot gegeten( klopt af) en ze wonen in buitengebied met veel marters

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 10:21

@Iepke en @Mossel dus een toiletblokje is zo gek nog niet. :-)

Ik dacht zelf aan zo'n luchtverfrissertje voor in de auto, om onder de motorkap te doen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:25

Mijn ouders hebben zo'n geluidsding en bij hen werkt dat erg goed. Hij werkt op batterijen en je kunt hem bijvoorbeeld in de hoek van de carport zetten, het dichtst bij de motor. Ik geloof dat die van hen tot op vijf meter beweging kan waarnemen en dan aanslaat. Vreselijk geluid, maar wel effectief!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 10:29

happypaardje schreef:
Mijn ouders hebben zo'n geluidsding en bij hen werkt dat erg goed. Hij werkt op batterijen en je kunt hem bijvoorbeeld in de hoek van de carport zetten, het dichtst bij de motor. Ik geloof dat die van hen tot op vijf meter beweging kan waarnemen en dan aanslaat. Vreselijk geluid, maar wel effectief!

Haha, dat zal vast effectief zijn, jullie hebben zeker ook geen last van katten op de auto? :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:31

Hier ook toiletblokjes en marter. Tot nutoe geen schade.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:39

Zoolgangster schreef:
Sinds kort blijkt er een steenmarter bij ons in de wijk rond te dartelen... heel leuk om op een filmpje te zien [ Video ] maar aangezien steenmarters autokabels om op te vreten, nou ja, op te kauwen vinden, zijn mijn mede-buurtbewoners een beetje ongerust geworden... vooral omdat er al auto's te maken hebben gehad met het beestje en dat liep slecht af met de kabels van sommige auto's.

Sinds kort heb ik ook een auto, en begin ik me ook af te vragen of er mensen zijn die ervaringen hebben met het martervrij houden van hun auto... :')

Ik zou zeggen: brand los! :D

(Wat op zich ook zal helpen tegen steenmarters, maar afbranden schijnt erg slecht te zijn voor de carrosserie, bekleding en bedrading van de auto...)

Even checken of in de kabels en slangen van jouw auto visolie is verwerkt om ze soepel te houden. Als dat niet zo is zal de marter niet veel interesse hebben.......

When you said you chased tornadoes deep down I always thought it was a metaphore. Melissa-Twister

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:43

Ik denk dat ik afgezet ben geweest door mijn garage. Ik heb ook zo'n geluidskastje laten installeren, ding koste me 140 euro en werkt voor geen meter, marter komt er nog steeds in.

Wat goed werkt voor mij nu is wc blokjes met citroen geur in de moterkap hangen. elke 2 maanden wissel ik ze eens (die oude hang je dan gewoon in het toilet, ze ruiken gewoon niet meer zo). De citroen geur maskeert de visolie geur. veel goedkoper dan dat kastje dat ik voor niets heb laten hangen.

Kippengaas leggen waar je auto geparkeerd staat helpt blijkbaar ook heb ik gehoord, die beesten lopen niet graag over dat gaas

To ride a horse is to ride the sky.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:03

Mijn moeder had voor een paar week terug ook een marter er in gehad. 'Gelukkig' alleen een bougiekabel. Mijn broer had voor een paar jaar terug ook een marter er in, maar die kon zijn auto als total loss beschouwen. Tja, kon wel gerepareerd worden, maar zou dikke 1500 euro kosten. Dat was die auto niet meer waard.

Wij gebruiken nu een spray tegen marters. Schijnt ook goed te helpen. Tot dus veer geen problemen, dus ga er van uit dat het helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:24

Hier in Zweden komt dat ook regelmatig voor, en de oplossing ga je niet geloven, maar het werkt echt.

Ze zetten een paar nachten achter elkaar keiharde metalmuziek op in de auto, daarna wordt de marter daar niet meer teruggezien. :+ Wij hebben op die manier ooit een das die onder ons huis zat weggejaagd, geluidsinstallatie op de vloer waar hij onder zat, en volume op 100. :+ Uiteraard zijn we zelf ergens anders gaan slapen.

Nee, het is écht geen grap.

Weet alleen niet of dit haalbaar is in Nederland ivm overlast...