Onze geweldige wasmachine geeft de geest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Onze geweldige wasmachine geeft de geest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 20:48

Onze nog niet eens zo oude wasmachine is de geest aan het geven. Bij het wassen van drie (dunne) dekjes maakt hij een vreemd geluid tijdens het water geven en draaien. Niet continue, dus het zijn geen lagers. Hij draait ook rond. Ik heb zo goed als kwaad als het kon het programma afgebroken en alleen een laatste spoelbeurt laten afmaken. Dekjes druipend in de zon gehangen :)

Daarna de machine leeg laten draaien met programma "Schoonmaken trommel". ook hier weer het rare geluid. een 1.5 uur durend programma, waarbij in de laatste minuten de melding in beeld komt "Lading in onbalans, kan programma niet afmaken. Schik de was opnieuw en vervolg het programma". Er valt niets opnieuw te schikken want er zit niets in.

De wasmachine is een LG van zo'n 8 jaar oud met een capaciteit van 11 kg. na een paar jaar is de motor al een keer vervangen *garantie). Ik vermoed dat het wéér de motor is.

Is er iemand die dezelfde ervaring heeft met een LG wasmachine. Is het een veel voorkomend euvel?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:55

Zijn het niet gewoon die koolstof staafjes die je trommel in evenwicht houden? Die kun je laten vervangen. Ze slijten in de loop der jaren. Ze slijten sneller als je de trommel te vol doet. Wanneer die staafjes afgesleten zijn dan krijg je inderdaad rare geluiden uit je machine.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:56

Geen ervaring met LG. Maar ik had een onverwoestbare Candy wasmachine van 25 jaar oud die we uiteindelijk toch maar vervangen hebben (niet eens echt kapot).

Toen we een nieuwe kochten (een Bosch) werd er al bijgezegd dat nieuwe wasmachines niet zo lang meer meegaan...
Ben bang dat je met 8 jaar al tegen een grens aanloopt.
Dan is altijd afwegen of je het nog laat repareren, denk niet dat je nu nog garantie hebt.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:01

Ik denk ook dat je met 8 jaar vrede moet hebben met het overlijden van je geliefde wassie.
Alleen Miele gaat echt lang mee, soms zelfs bijna 20'jaar. Maar daar betaal je ook voor.
Ikzelf heb een AEG en die doet het ook prima maar verwacht niet dat die langer dan 10 jaar meegaat.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 21:08

tja wel garantie op de motor (10 jaar) maar verder niet op overige onderdelen of voorrijdkosten etc. én dan moet ik ook de bon nog ergens kunnen vinden.

Die koolstof staafjes, zijn die eenvoudig te vervangen?

hmm 8 jaar vind ik toch erg kort. Onze vorige was een simpele bovenlader met losse centrifuge, die heeft het zo'n 25 jaar gedaan. Maar ja...waterverbruik lag hoog en machine was al oud...dus toch maar eens een zuinige nieuwe.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:18

Die staafjes kun je laten vervangen door een monteur. Je zou het vast wel zelf kunnen doen maar dan moet je eerst weten of dat wel precies het euvel is en dan moet je ook nog aan die dingen zien te komen.

Als je een nieuwe wasmachine koopt koop dan een goedkope. Als je een dure koopt gaat hij wel langer mee maar wasmachines ontwikkelen zich razendsnel waardoor je dure, langer meegaande apparaat na een paar jaar al achter loopt qua zuinigheid en dergelijke. Dan is het voordeliger om vaker een goedkope machine te kopen.

https://www.npo.nl/de-rekenkamer/15-08- ... %22%3A5%7D

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 12:29

We gaan inderdaad maar voor een nieuwe en niet meer een al te dure. Helaas dan ook terug naar 7 kg.
De 11 kg was juist zo ideaal om ook het dekbed eens mee te wassen. En naar mijn idee sterk genoeg om dekjes in te wassen. Maar nu -precies wanneer ik er dus drie dekjes in heb- gaat hij kapot. Zal de bekende druppel wel zijn...

Dus in de nieuwe geen paardenspul meer :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Onze geweldige wasmachine geeft de geest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:38

8 jaar is niet zo oud voor een wasmachine.
Waar was je mee? Ik las laatst dat vloeibaar wasmiddel veel slechter voor je wasmachine is dan waspoeder.

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Onze geweldige wasmachine geeft de geest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:04

Het is de vraag of jouw machine nog koolstofstaafjes heeft. Nieuwere modellen niet meer aldus mijn witgoed-buurman. Hij heeft ze bij mijn vorige machine in 5 min vervangen in ruil voor een bord avond eten en een pilsje. Mijn nieuwe machine heeft ze in ieder geval niet meer. Denk dat met acht jaar, je machine wel aan het einde van zijn levensduur zit.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:40

Acht jaar is toch niet heel nieuw. Onze machine hier is jonger en daar zitten ze nog gewoon in.

Overigens was ik daar gerust paardentroep in. Vliegendekens en de dekens van mijn pony. Dekjes gebruik ik nu niet meer maar in het verleden heb ik die ook in de machine gewassen (boomloosonderlegger, dus wel dikker dan een dekje ook).

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Onze geweldige wasmachine geeft de geest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:50

Ik vind 8 jaar ook niet oud voor een wasmachine.
Mijn Miele wasmachine en droger worden over 2 maanden 19 jaar.

Bij een nieuwe wasmachine zou ik goed letten op het energielabel.
En het gebruikersgemak. Het is leuk om 100 programma's te kunnen draaien, maar gebruik je die ook.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 21:48

Vandaag toch maar een nieuwe gekocht. Ik hoorde inderdaad al meer dat de huidige machines niet meer zo oud worden.En een energie zuinige A+++ -30%, 97KW op jaarbasis. Dus kan volledig draaien op de zonnepaneeltjes *\o/*