Elektrische fiets: hoe en wat ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Elektrische fiets: hoe en wat ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 22:22

Ik wil graag voor woon-werkverkeer een elektrische fiets kopen maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer.
Heb de tests van de ANWB, Fietsersbond en Consumentenbond al doorgenomen maar niet bij alle tests worden dezelfde merken getest.

Ik wil graag een fiets met een middenmoter, hoeft niet heel goedkoop te zijn maar ook niet de hoofdprijs te kosten. Het liefst een beetje sportief uiterlijk.
Ik heb al een aantal modellen geprobeerd, waaronder een Cube en een Qwic die me beiden wel bevielen.

Wie heeft gebruikerservaringen en tips, want bij iedere fietsenwinkel hoor je weer een ander verhaal.
Ik moet over heuvelachtig terrein en een stukje door de stad.

lovelucydan

Re: Elektrische fiets: hoe en wat ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:31

Pffff lastig hé ik heb een Peugeot fiets nu, en bij de volgende die ik over een maand mag uitzoeken (fietsplan van het werk) laat ik me gewoon adviseren door de rijwielhandel. Ik zie ook door de bomen het bos niet meer. Zo veel keuze en modellen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:35

Ik heb een Qwic trend en die bevalt mij super! Gebruikersgemak is goed, bereik is groot, ondersteuning is meer dan voldoende, hij fietst heerljjk en ziet er ook nog eens mooi uit :)
Kan hem echt aanraden :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:51

Waarom wil je een middenmoter? Als je ondersteuning uitvalt zijn die loeizwaar met fietsen.
Ik heb een Stella en ben er zeer tevreden mee. Scheelt een puist geld met Cube, Gazelle etc.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:54

Wij hebben sinds maart ook Stella fietsen, hebben meerdere modellen getest, maar middenmoter beviel ons helemaal niet. Vonden het zwaarder met fietsen. Wij hebben gekozen voor de Stella Livorno, kleur champagne. Mooie stoere fietsen! Bevallen prima! Hebben al bijna 600 km op de teller staan. Zijn ook erg tevreden over de service bij Stella.
Succes met uitkiezen, idd heeeel veel keuze!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:58

Ja, wij hebben er ook twee van Stella. Staat al een paar duizend kilometer op de teller fiets is nog net zo als op dsg een. Blijft mooi en goed. Dat is belangrijk vind ik.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:03

Wij hebben er 2, een Sparta en een Gazelle, beide met voor motor. De sparta is ouder dan de Gazelle. We hebben spijt dat we de Gazelle hebben genomen en niet nog een sparta... de gazelle heeft nooit zo fijn gefietst als de sparta. Het is heel erg merk gebonden hoe de fietsen zijn afgestemd en hoe ze fietsen met de motor. De sparta is na 5 jaar nog steeds top.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 23:03

Omdat ik over heuvelachtig terrein moet, is een middenmotor beter.
Ik vond het zelf ook veel prettiger fietsen dan een voormotor.
Iemand ook ervaring met Amslod?

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:08

Geen ervaring met andere merken, maar Stella heeft ook een model met middenmotor.

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:10

Ik heb nu zo'n 10 maanden een Gazelle met Bosch middenmotor welke erg goed bevalt. Fiets hier op schooldagen 50 km mee en zou makkelijk 2 dagen zonder opladen kunnen halen.
Hiervoor 5 jaar (en ruim 25.000 km) gefietst met een Gazelle met moter in voorwiel, maar persoonlijk vind ik de fiets met middenmotor fijner, deze stuurt lichter :).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:34

En hier nog een test:

https://www.plusonline.nl/lekker-fietse ... 16-deel-1#

De winnaar van deze test is: En de winnaar is….. Qwic T-MN7 2 HSII
Conclusie
De absolute winnaar van de Plus E-bike Test is een kleiner merk met een redelijke aanschafprijs: de Qwic T-MN7 2 HSII voor €2199. Een fijn rijdende fiets met ideale ondersteuning en mooi afgewerkt.

En ik begrijp heel goed dat je een middenmotor wil. Nadeel van motor in voorwiel is dat het zo zwaar tillen is bij een stoepje op enzo.

Ik moet zelf nog even sparen, maar dan komt er op den duur ook een elektrische fiets.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:12

Ik zweer bij een elektrische fiets. Heb zelf een gazelle met een middenmotor. Was destijds ruim boven de tweeduizend euro, maar alle centjes waard. Goede ondersteuning, fietst fijn met heuvels en wind tegen. Ik zou niet meer anders willen haha :). Middenmotor is dan wel zwaar als het eventuele uitvalt, maar dat kan je ook zo klein mogelijk houden. Voor en achtermotoren blijken toch gevaarlijker of minder ondersteuning te geven dan een midden.
Vooral gericht als je kijkt naar een voormotor, waarbij de kans groter is dat je uitwijkt oid (afgegaan op de mening van de bevriende fietsenmaker ;) )

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:26

Ik heb er sinds gisteren 1. Weliswaar een 2e hands. Maar wil eerst uitproberen als ik het echt wat vind en blijf volhouden.
Heb een sparta c3 en vandaag 30 km gefietst. Ik woon aan de kust en er stond nog een flinke wind maar ging prima. Ook zonder ondersteuning is deze goed te fietsen. Mocht dit goed bevallen dan wil ik over 2 jaar een nieuwe kopen. Heb sinds kort een baan erbij en dan mag ik 9kilometer fietsen enkele reis) was dit of een oud autootje.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:36

Mijn moeder heeft een fiets met een voorwielmotor (Stella) en daar was laatst de ketting vanaf onderweg en wat blijkt? Hij rijdt gewoon als je trapt! Die motor reageert op de beweging. En dat mazzeltje heb je niet met een middenmotor.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:44

Wat een toeval ik woon ook aan de kust en heb ook een sparta.Deze kocht ik nadat er iets met een bevalling fout ging in mijn rug en beschadigde zenuwen heb en krachtsvermindering in een been.
dus ik zocht een 2ehandse gewoonom te proberen van een verhuur bedrijf met nog 2 jaar garantie. Het bevalt prima en ook zonder die ondersteuning valt er prima mee te fietsen ja zelfs met een kind achter op en met een pony in de hand is dit goed te besturen en af te remmen.het is geen midden motor maar het bevalt prima, en met de accu kun je lang doen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:23

Hier zit een voorwielmoter in.
Zonder ondersteuning valt het ook goed te fietsen.
Maar tot nu toe erg enthousiast. Dus maar een potje maken en over een paar jaar een nieuwe kopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 22:20

Ik heb een elektrische fiets met middenmotor gehuurd voor 1 dag en ga morgen kijken of het bevalt voor woon-werkverkeer. Het is toch 16 km enkele reis.
Beetje jammer dat de weersvoorspellingen bijgesteld zijn en ik nu morgenochtend in de regen moet fietsen. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:56

Slim zeg! Ik ben benieuwd naar je ervaring. Succes enneh... met een goed regenpak moet het lukken. Tip: je gaat harder, het spettert meer. Dus doe je nette schoenen in je tas en doe laarzen of ouwe barrels aan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 23:00

Ik heb geen regenpak :=
Ik neem wel droge kleren mee.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:13

Ik heb ook eerst twee dagen gefietst met een testfiets, hetzelfde type als waar ik interesse in had. Mede daarom makkelijker een beslissing kunnen maken. Heb een victoria met bosch middenmotor. Fietst heerlijk, accu gaat lang mee. Moet 14 km enkele reis.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 07:00

Nou, de elektrische fiets is wel een beetje van de baan :+
De route die ik moet rijden was zo verlaten en eenzaam dat ik er geen goed gevoel bij had en heb.
Zonde om een dure fiets te kopen en in de schuur te laten staan. Ben echt blij dat ik er eentje gehuurd heb om te ervaren. :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:59

Toch vind ik het zonde dat je daarom afhaakt , maar bij twijfel niet doen! want het is ook een heel bedrag.