Camera bij de voordeur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Camera bij de voordeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 12:07

Vorig jaar hebben mijn vriend en ik ons huidige huis gekocht. We wonen nu in een fijne, degelijke buurt maar sinds een tijdje gebeuren er bijzondere dingen bij/in onze voortuin. Het zijn allemaal kleine dingetjes bij mekaar:

-het begon met een baksteen die tegen onze voordeur werd gegooid, met als gevolg dat er nu een put in onze houten voordeur zit. Het is weer egaal te maken met houtvuller maar het is wel enorm vervelend. Zeer waarschijnlijk is dit door een leerling van een school verderop gedaan want op het moment dat het gebeurde was mijn vriend thuis aan het werk en liep er op het moment van de klap een grote groep scholieren langs ons huis.

-een tijdje later is er een glazen pot tegen de trap van de voortuin gegooid waardoor de hele voortuin bezaaid lag met glas.

-tijdens de wintermaanden hadden we 2 lichtsnoeren in de buxushaag hangen, één hiervan is op een gegeven moment eruit getrokken en op de stoep gegooid.

-afgelopen nacht is één van de buxusplantjes met grof geweld uit de tuin getrokken en meegenomen.

Los van mekaar zijn het 'maar' kleine dingetjes maar alles bij mekaar begint het toch wel heel vreemd en vervelend te worden. We hebben weleens aan buren gevraagd of zij hier ook last van hebben maar dit is niet het geval.
We hebben ons al meermaals afgevraagd wie dit zou kunnen wezen en óf het überhaupt wel één iemand is maar het is wel typisch dat het telkens bij ons gebeurt. We staan met niemand op slechte voet. De enige die we zouden kunnen bedenken is een vorige bewoner van ons huis. Deze kennen wij niet persoonlijk maar hun huis is door de bank aan ons verkocht, het was een gedwongen verkoop en het had nog wel wat voeten in aarde voor we het huis daadwerkelijk konden kopen. Voor een uitgebreider verhaal wil ik best pb'en want ik vind niet dat dit openbaar op internet hoort, maar dit is eigenlijk het enige verklaarbare hoewel dit ergens best vergezocht is. Het kan natuurlijk ook baldadigheid van een willekeurig persoon zijn, maar waarom dan alleen bij ons?

Enfin, de reden dat ik dit topic nu open: we overwegen nu om een camera bij de voordeur te plaatsen omdat we toch wel erg graag willen weten wie dit op zijn geweten heeft en op welke momenten het gebeurt. Tot nu toe lijkt het erop dat het steeds 's nachts gebeurt. De data waarop het is gebeurd hebben we bijgehouden maar hier zit niet bepaald een logica in.
Mijn vraag is dus: wie kan mij meer vertellen over het uitzoeken van een goede camera? Wat is een goed systeem waarbij hij bijvoorbeeld ook bewegingen detecteert en opneemt? Er lopen natuurlijk best wat mensen voor ons huis langs maar mocht er dan weer iets gebeurd zijn dan willen we dit graag kunnen terugkijken.

Alvast bedankt voor de reacties!

xRivaldo

Re: Camera bij de voordeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:14

"We wonen nu in een fijne, degelijke buurt..." Wat? :') Ik vind dit geen kleine dingetjes. Dit is ronduit asociaal.

Het lijkt mij ook vergezocht dat de vorige bewoner hier iets mee te maken heeft, want wat zou hij/zij hier mee nog willen bereiken? Tevens is het niks persoonlijks, maar meer iets tussen de vorige bewoner en de bank (lijkt mij dan).

Maar om op je vraag te reageren: hang anders eerst een nep camera op. Lekker opzichtig met een rood lampje en welke wel echt lijkt. Misschien schrikt dat ze af, voordat je zelf een hoop geld uitgeeft aan een dergelijke beveiligingscamera.

Wat ik mij nog wel afvraag: zijn jullie de enige bewoners in jullie buurt die er last van hebben? Even de wijkpolitie inschakelen zou ook kunnen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:23

Ik vind dit gewoon crapuleus en triest ;(
Ik zou zeker een camera hangen. Eventueel bij een beveiligingsfirma om raad gaan vragen hoe of wat het beste systeem is voor jullie. Hoeft geen fortuin te kosten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:30

Als je een camera gaat ophangen, weet dan wel dat je verplicht bent om te melden dat er cameratoezicht is. Dat moet je dan dus doen met bordjes in je tuin.

Heb je deze voorvallen gemeld bij de politie? Zij kunnen je ook informeren hierover (cameratoezicht al dan niet melden). Met name wanneer het gemeld staat dat deze voorvallen hebben plaatsgevonden zullen ze vast wel willen meewerken.

Ik vind het trouwens ook ronduit asociaal, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je fijne buren hebt, je verder graag daar blijft wonen. Ik woon (nu nog, ik ga spoedig het nest verlaten :P ) langs een drukke weg, scheef tegenover mijn huis staat een kroeg. Hier komt dus 's nachts veel onrust langs als er een feestje is geweest. Ik heb al eens een stel kwajongens toegeroepen dat ze moesten oprotten omdat ze met hun fietsen in onze buxushaag zaten te rossen :+ (dan krijg je terug: Aaah wat een mongool. Wat schreeuwt dat poedersuiker nu dan. en weet ik veel wat voor dronkenmansroep), ik heb eens gezien hoe hier een grote groep mensen een gevecht voor ons huis stonden te bekijken. Tot de politie kwam :') (die iemand van die groep had gebeld die nog wel enigszins nuchter was) en meer van dat soort dingen.
Maar in 26 jaar is hier op twee keer de buxushaag vernielen nooit wat gebeurd. Ook bij buren niet...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 13:48

xRivaldo schreef:
"We wonen nu in een fijne, degelijke buurt..." Wat? :') Ik vind dit geen kleine dingetjes. Dit is ronduit asociaal.

Ik zie de tegenstelling ook. := Maar los hiervan is het gewoon een prima buurt, lekker burgerlijk en weinig tot geen incidenten.
Voor zover we weten zijn wij de enigen die overlast hebben maar ik denk dat ik deze week nog eens een rondje door de straat doe om eens te vragen. We hebben weinig contact met de andere bewoners in de straat, iedereen leeft een beetje langs elkaar heen. Maar toch staat iedereen voor mekaar klaar als er eens iets nodig is.
En wat betreft de vorige bewoners: laat ik maar zo zeggen dat één van de vorige bewoners absoluut geen lieverdje is. We hebben vele malen post op de mat voor hem gehad waar je nekharen van overeind gaan staan.
Spoiler:
Onder anderen het reclasseringsbureau, CJIB en vele, vele verschillende incassobureaus en deurwaarders.
Toch zou je dan inderdaad denken dat zo iemand dan wel ergere dingen doet dan dit, los van het feit dat de acties nog steeds asociaal zijn.

Janine, goed om te weten van het melden van het cameratoezicht. Kleine moeite natuurlijk maar we willen ons wat dat betreft wel netjes aan de regels houden.

We gaan nu ook zeker een melding maken bij de wijkagent en/of op het politiebureau want het kan nu geen toeval meer zijn.
Dat klinkt als een gezellige bende, Janine. ;) Maar zolang het bij een beetje roeptoeteren blijft en je er verder fijn woont dan zou dat voor mij ook geen reden zijn om te verhuizen.

Dit huis is echt wel ons droomhuis, we hebben het voor een prikkie kunnen kopen,
Spoiler:
€187.000 voor 130 m2.
daar moest nog wel een heleboel aan opgeknapt worden inclusief een compleet nieuwe keuken maar al met al was het 't dubbel en dwars waard. We wonen er nu nog met z'n tweeën maar we hebben wel een kinderwens en met dit woonoppervlakte hoeven we niet bang te zijn dat we uit het huis groeien. We hebben fijne buren waar we altijd terecht kunnen als we iets nodig hebben en vice versa. Ook de locatie is heel fijn, aan de rand van Almere maar wel met alle nodige voorzieningen om de hoek. Los van de 'voortuin incidenten' hebben we dus ook absoluut niets te klagen. Wellicht dat, dat het ook des te vervelender maakt want dat is ook het enige wat ons woonplezier beïnvloedt.
En daarnaast vind ik het een heel naar idee dat iemand met zijn handen aan ónze voortuin zit.

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:58

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat het de vorige bewoner zelf niet is, maar iemand die ruzie met hem heeft en niet weet dat hij verhuisd is? Aangezien het geen lieverdje is, kan hij best 'vijanden' gemaakt hebben.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:05

Je hoeft niet te melden dat je camera's hebben hangen. Je mag alleen niet meer filmen dan alleen je eigen tuin. Ik kan je eventueel wel helpen met kiezen. Via pb kan ik je verder helpen

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:07

Wat vervelend zeg
De post zelf die je noemt kan allemaal met betalingsproblemen te maken hebben.
Dus hoeft echt niet perse een niet fijne type te zijn.
Maar toch is het vervelend.
En ja wij kunnen wel zeggen dat het tussen de oud bewoner en de bank zit, maar zo kan het soms niet voelen voor de oud bewoner natuurlijk. Waarmee ik het dus absoluut niet goed keur

Ik zou idd eens een nep camera met een bordje ophangen. Voor je een hoop geld uit geeft. Wie weet schrik dat voldoende af

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 10:59

Donna89 schreef:
Wat vervelend zeg
De post zelf die je noemt kan allemaal met betalingsproblemen te maken hebben.
Dus hoeft echt niet perse een niet fijne type te zijn.
Maar toch is het vervelend.
En ja wij kunnen wel zeggen dat het tussen de oud bewoner en de bank zit, maar zo kan het soms niet voelen voor de oud bewoner natuurlijk. Waarmee ik het dus absoluut niet goed keur

Ik zou idd eens een nep camera met een bordje ophangen. Voor je een hoop geld uit geeft. Wie weet schrik dat voldoende af

We weten zeker dat het geen fijn type is. Verdere informatie deel ik enkel via pb maar het is niet ondenkbaar dat deze persoon hiertoe in staat is.

Ons naambordje hangt bij de voordeur en de voorkant van het huis is inmiddels dusdanig opgeknapt dat het duidelijk mag wezen dat er nu iemand anders woont.

Hoogstwaarschijnlijk zijn de acties vanaf de stoep gepleegd dus ook dat deel zullen we dan willen filmen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:20

zo dan, zoals al meerderen melden vind ik dit ook zeker geen 'kleinigheidjes'!!
Ik zou zeker eens informeren bij andere buurtbewoners.
Als jullie echt de enige zijn, lijkt het mij ook meest waarschijnlijk dat dit nog gericht is tegen de vorige bewoner!
Maar ja, daar zijn jullie lekker mee :P
Zou ook zeker melding maken bij de wijkagent en een camera lijkt me ook een heel goed idee!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:24

Beetje off-topic. Als de vorige eigenaar een beetje speciaal was, ben je zeker dat hij uitgeschreven is op jouw adres? Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in Belgie blijft iemand geregistreerd op een bepaald adres tot hij/zij zich ergens anders inschrijft. Wij waren in een gelijkaardig geval, huis gekocht van de bank, vorige bewoner een speciaal figuur, en bij de gemeente hebben ze erop aangedrongen dat wij die man lieten schrappen van ons adres. Je krijgt dan een attest waarmee je kan aantonen dat die persoon niet meer op jouw adres woont.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:32

Ik zou eerst maar eens een camera neerzetten en kijken wie er wat doet. Daarna pas informeren bij de buren en bordjes plaatsen. Stel dit houd ineens op, dan weet je nog steeds niet wie het was.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:51

Wat vervelend zeg!

Ik begrijp je wel wanneer je zegt een camera te willen hangen. Echter, je mag enkel je eigen eigendom op camera. Je geeft aan ook de stoep te willen filmen? Normaal is dat openbare weg en dat is dus verboden om te filmen. Ook bv de oprit van de buren of een stukje van hun tuin is niet toegelaten.

Zelf hebben we 6 camera's. Ik weet het niet meer uit mijn hoofd maar qua prijs viel dit best mee. De camera's nemen enkel beweging op. Beelden kan je nadien makkelijk terug herbekijken en zelfs downloaden. Live kijken gaat via een programma op PC en Iphone.

Kan je deze voorvallen niet melden bij de politie? Indien wij zoiets zouden aangeven, gaat de buurtpolitie extra patrouilleren. Dat op zich schrikt mss al af?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:04

Hoezo zou je niet mogen filmen op de openbare weg? Je mag alleen niet bij andere mensen hun privé filmen, dus inderdaad in hun huis of de tuin.
Wij hebben Nest camera's. Heel fijn systeem. Makkelijk te installeren, makkelijk op te hangen. Heeft wel stroom nodig dus buiten ophangen lijkt me lastig, maar je kan hem ook voor je raam zetten. Geeft melding als hij beweging of een persoon heeft gezien. (Je kan instellen dat hij alleen meldingen geeft als je niet thuis bent anders word je gek van de meldingen). Je kan bepaalde zones selecteren waarin hij moet melden als er beweging/een persoon is.
Zonder abbo neemt hij 3 uur op, met abbo 10 of 30 dagen. (€10 p.m. Of €30 p.m.). Je krijgt de eerste maand gratis het 10 dagen abbo op proef. De camera zelf is geloof ik €170. Maar het geld echt waard in combinatie met de simpele installatie en het gemakkelijke terug kijken. Terug kijken kan overal waar je internet hebt via telefoon/computer.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:24

wij hebben rondom het huis ( voordeur, achterdeur, schuur en poort) simpele wifi camera's met nachtzicht. gewoon aanschaffen van aliexpress. sommige hebben ook een app optie waardoor je met je telefoon live mee kan kijken ( fijn als je in bed ligt en de bel gaat of je hoort geluiden die je niet vertrouwd)

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:27

Ik heb ooit eens eeb camera gehad bij de lammetjes in de schuur. Was een simpele ip camera en was zelfs op afstand bedienbaar en draaibaar. Snachts gaf hij ook prima beeld. Was ook een camera van Aliexpress geloof ik.

Verder ben ik het met een hoop mensen eens. Gewoon associaal dit, ik zou idd zeker een camera ophangen.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:36

Wat vervelend TS. Stiekem zou ik dan toch willen weten wie dit allemaal doet :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 12:46

Sclimpre schreef:
Beetje off-topic. Als de vorige eigenaar een beetje speciaal was, ben je zeker dat hij uitgeschreven is op jouw adres? Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in Belgie blijft iemand geregistreerd op een bepaald adres tot hij/zij zich ergens anders inschrijft. Wij waren in een gelijkaardig geval, huis gekocht van de bank, vorige bewoner een speciaal figuur, en bij de gemeente hebben ze erop aangedrongen dat wij die man lieten schrappen van ons adres. Je krijgt dan een attest waarmee je kan aantonen dat die persoon niet meer op jouw adres woont.

Ja hoor, de vorige bewoners staan bij de gemeente op een ander adres, maar dit wordt helaas niet automatisch veranderd bij incassobureaus e.d.
Toen we hier net woonden kregen we dagelijks post die je liever niet wilt ontvangen. Tot in den treuren teruggestuurd, gebeld en gemaild dat zij hier niet meer woonden en toen bleek ook dat ze bij veel incassobureaus meerdere zaken hadden lopen. Nu krijgen we nog af en toe post.

Mijn vriend en ik hopen 1 dezer dagen te kunnen kijken naar een camerasysteem ook omdat de vakantie eraan zit te komen ondanks dat de buren wel een oogje in het zeil houden. En we gaan absoluut een melding maken, gelukkig hebben we alle voorvallen genoteerd met datum en tijd.

Het kunnen meekijken op onze telefoon is wel een gewenste optie, ook eentje die een melding geeft wanneer er iemand voor de deur staat.

Het is dus wel de vraag of we de stoep mogen filmen want dit is juist waar alles lijkt te gebeuren. Tot nu toe lijkt het filmen van enkel de voortuin dus niks uit te zullen halen. We willen hier zelf geen regels in overtreden.

Het gekke is trouwens: mijn oude fiets staat in de voortuin aan de ketting maar hier is nog nooit iets mee gedaan. We hebben een verhoogde voortuin met 3 tredes en het lijkt haast alsof dat een te hoge drempel -no pun intended- is om echt ín de tuin te komen.

Franka, wij ook. En nog meer: waarom doet zo iemand toch dit soort dingen? Je bereikt er absoluut niets mee. We waren ook van plan om een tweezitter in de voortuin te zetten maar voorlopig laten we het maar gewoon leeg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:49

Als je straks camera's hebt is een gebruikt bankje dan geen optie? In de hoop iets uit te lokken zodat het allemaal snel afgelopen is?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 12:52

Dat is inderdaad wel een optie. :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:00

Hou even rekening ermee wat je wel en niet mag filmen. Niet dat het mij wat boeit, maar het zou vervelend zijn als je een dader filmt en vervolgens blijkt dat jij/justitie die beelden niet mag gebruiken.

https://www.betecom.nl/subsidie-wetgevi ... ng-cameras

Camera toezicht privé

Als eigenaar van de woning is het toegestaan om al uw eigendommen te filmen via een vaste camera. In sommige gevallen is het ook toegestaan om gedeeltes van de openbare weg of stoep te filmen. Dit geld alleen als het doel waarvoor de camera's zijn aangebracht onvermijdelijk samen gaan met het feit dat delen van de openbare weg in beeld worden gebracht. Volledige straatbewaking is dus niet toegestaan.

Het is bij cameratoezicht altijd wel belangrijk kenbaar te maken dat er camera's zijn geïnstalleerd. Dit kan dmv een stikker op de deur of een bord in de tuin. Vaak is het ook voldoende als de camera's goed zichtbaar zijn vanaf de weg (dus niet verborgen zijn opgehangen).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:47

Ik weet niet, kijkt jullie voordeur op straat uit of zit die aan de zijkant van het huis?
Zodra die aan de voorkant zit zou je bijv. een RING deurbel kunnen nemen, daar zit een bewegingsensor in, en een camera. Dus dan heb je een deurbel en camera in 1.

Of je gaat voor Cleverloop beveiligingscamera.
Die neemt gewoon 24/7 alles waar, en wordt 7 dagen opgeslagen en dan weer overschreven door nieuwe beelden.
Is een zeer goed systeem zonder abo kosten zo ik heb gehoord van buren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 12:03

Mijn vriend heeft een camera besteld, ik weet niet precies welk merk/model maar kreeg net een plaatje toegestuurd:

Afbeelding

We maken al gebruik van domoticz, dit is een home automation systeem waar we ook al lampen en de meganische ventilatie op aangesloten hebben. Op deze manier kunnen we dus de camera op afstand bekijken en bedienen.
We moeten nu alleen nog uitvogelen in hoeverre we ook de stoep mogen filmen en op welke manier we dit kenbaar moeten maken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:21

Ah, dat is Ubiquiti (model UVC-G3 UniFi). Dat is een goed merk!

Ik denk dat je voor het filmen op de stoep even contact op moet nemen met de lokale politie. Waarschijnlijk kunnen zij jullie daarin verder helpen.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:50

Laat je niet afschrikken wat betreft de privacy wetgeving in nederland mbt camera toezicht / beveiliging.
Je mag je eigen terrein altijd voorzien van camera beveiliging, en als je een stukje van de openbare weg meepakt is dat geen enkel probleem.
Het wordt anders als je een camera richt op de tuin van de buurman, waar de buurvrouw topless ligt te zonnen. (maarja dat spreekt voorzicht)

Ik heb ook meerdere camera's rond mijn huis hangen, merk hikvision, nadat bij mij de achterruit van de auto was in gegooid, 2 keer een buitenspiegel van de auto was afgetrapt.

Het mooie van de nieuwe camera's is dat ze (van hikvision in iedergeval) een microsdkaartslot hebben waar je een geheugen kaartje in kunt stoppen en de camera neemt dus zelf de beelden op, tevens is video-analyse zo'n beetje standaard, zoals crossline detectie, missing object, etc. etc. En bij een "alarm' dus iemand steekt de 'virtuele" lijn over in het beeld kan hij een email sturen met een fotootje, of beelden uploaden naar een ftp-server, etc. etc.

Ubiquiti ken ik niet, via m'n werk heb ik alleen ervaring met sony, samsung, axis, mobotix en hikvision.
Waarvan laatste bij mij thuis hangen omdat ze goedkoop zijn en makkelijk in gebruik.

Een tip, zorg dat er een beetje licht om het huis is, is niet alleen positief voor de beeldkwaliteit maar het schrikt ook 'daders" af. Je hebt maar heel weinig licht nodig vandaag de dag voor goede beelden in kleur.