Help, wat voor aansluiting heb ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Help, wat voor aansluiting heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 09:51

Ik heb sinds gisteren een nieuwe woning, omdat we geen gas aansluiting hebben wil ik een keramisch fornuis kopen. Deze moet echter op een fase 3 aansluiting aangesloten worden.
Omdat ik echt geen verstand heb van elektra en van internet niet wijzer wordt hoop ik dat een bokker mij kan helpen!

Onderstaand de foto's van de meterkast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rene62

Re: Help, wat voor aansluiting heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:13

heb je al gegevens van je fornuis?

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:16

Is een oud huis denk ik ?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:19

zoiets heeft niets met je elektriciteitskast te maken.
dat is normaal gezien een zwaardere draad die vanuit je elektriciteitskast vertrekt en waar hij uitkomt,zit een ander stopcontact dan normaal,nl een fase 3.(wordt volgens mij ook drijfkracht genoemd)
die is zwaarder,voor een apparaat wat veel stroom vraagt.

als het er niet zit(in de buurt van je keuken,kookplaat,kan je een elektricien contacteren om te vragen of het nog mogelijk is eentje te installeren,maar hiervoor moet dan wel een andere leiding gelegd worden....

Rene62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:23

als het fornuis echt op 3 fase aangesloten moet worden (krachtstroom) gaat dat in deze situatie niet lukken.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 10:23

Ons appartement is gebouwd in 1975. We hebben zo een perilex stopcontact in de keuken, uit mijn hoofd 5 gaten stopcontact. Maar hoe weet ik of dit een fase 3 aansluiting is? En geen fase 1.
Dit is het fornuis die wij willen kopen.
Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:37

Een keramische kookplaat heeft een perilex aansluiting.
Als jij een perilex stopcontact hebt in de keuken zul je deze dus gewoon kunnen gebruiken.

Is het trouwens een koopwoning of een huurwoning?
Bij koop zou ik er persoonlijk een nieuwe meterkast in zetten.
Met die witte stoppen is echt heel oud.

Ik zit nog even te kijken naar je foto
Maar zoals ik kan zien heb je inderdaad geen 3-fasen.
Als er een perilex aansluiting aanwezig is in de keuken zou dit een 1-fase (2x230v) zijn

Rene62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:45

op liander.nl kan je opvragen wat voor aansluiting je hebt. postcode en meternummer invullen en je weet het. capaciteit van uw aansluiting.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:55

Perilex is krachtstroom. Dus als die er zit, heb je krachtstroom in huis. Je meterkast geeft aan dat je 3x 10A binnen krijgt. Dat geeft in totaal zo'n 6900W voor je gehele huis. Je zult deze oven dus niet op vol vermogen kunnen gebruiken, aangezien hij volbelast 9000W trekt. (dat betekent wel: alle platen en de oven vol aan). Ik zou even een installateur om advies vragen. Keramische ovens worden vaak op een aparte krachtstroomgroep gezet, maar zoals je stoppenkast eruit ziet, lijkt het alsof de rest van je huis er bij op zit.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 22:19

Dank voor jullie informatie! Zo te horen is het dus toch maar een fase 1, jammer...

Van internet wordt ik namelijk absoluut niet wijzer, aan de hand van deze foto zou ik zeggen fase 3 }:0
Afbeelding

Voor de gene die het over mijn meterkast had. Het is een huurwoning, dus de meterkast vervangen gaat helaas een duur grapje worden.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:03

Je hebt 3 fases en dus krachtstroom. Maar normaal gesproken zou je in je huis 3 fases krachtstroom moeten hebben enkel voor je oven en dus nog aparte groepen voor de rest van je huis. Bij jou zit je hele appartement op die 3 fases erbij.
Daarnaast zijn die drie fases op 10A afgezekerd. 10A betekent maximaal 2300W per fase. Voor je oven die 9000W vraagt is dat te weinig. Je hebt dus krachtstroom, maar wel te weinig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:13

Kun je dan niet beter voor inductie gaan? Onze inductie kookplaat gebruikt max 3500W en heeft dus geen krachtstroom nodig (wel een aparte groep uiteraard), en het is ook nog eens ontzettend fijn koken <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:53

los van het aansluitverhaal.
Lees ook de info welk soort pannen je nodig hebt.
Plezierindekeuken.nl

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:57

Als dit een koopwoning is zou ik vooral voor een nieuwe meterkast gaan. Of anders zorgen dat ik voldoende reserve stoppen in huis had. :')

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 11:21

Maar die 9.000 die de oven vraagt is natuurlijk wel op vol vermogen. Dat is iets wat bij ons niet zou gebeuren, 4 kookplaten + oven tegelijk aan.

Maar als het maar 2300w per fase is zijn zelfs deze fornuizen al te zwaar voor mijn stoppen? Aangezien 2 kookplaten aan al boven de 2300w uitkomt?
Afbeelding
Afbeelding

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:06

Dit fornuis heeft twee fases nodig blijkbaar. Als de twee platen die je gebruikt ieder op een fase zitten, zou het kunnen. Maar heb je dan ook nog je wasmachine oid aan, wordt het alweer krap.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 13:52

We hebben toch besloten om iemand met verstand van elektra erbij te halen. Dit omdat ik echt niet meer wist of en zo ja welke kookplaat/fornuis er aangesloten kan worden. Hij heeft er naar gekeken en heeft ons verteld dat het een fase 3 aansluiting is, en dat daarnaast onze stroomcapaciteit het fornuis dat wij graag willen nemen toch wel aankan. Een erg tegenstrijdig antwoord met alles hier en met wat ik op internet lees. Maar het zou wel kloppen, hij is de gene met verstand er van. Ik niet }:0

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:56

Een andere optie is die ik zelf nu heb is gaan koken op flessengas. Flink goedkoper en eenvoudiger dan electrisch koken en normaal staat een woonhuis verzekering het ook toe. Ik heb een 5 kilo butagas fles in keukenkastje staan, een rvs 5 pits "camping" kookplaat gekocht. Groter staat de verzekering niet toe. Is een normale kookplaat alleen dan brandertjes die berekend zijn op butagas dat heter brand dat aardgas.

Ik doe ongeveer zeven maanden met een vulling a tien euro. Een gezin denk ik een maand of vier op een fles.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:11

Het heeft allemaal te maken met je stoppen en de schakeling hiervan.
Op je foto van je meterkast zie ik 6 stoppen. Het kan dat er 3 fasen je meterkast binnen komen (het kan ook van niet, maat bij huizen van die leeftijd was dat vaak nog wel). Als er 3 fasen binnen komen, kun je na beveiliging op stoppen 1 kabel laten voeden door alle3 de fasen en daarmee dus 3-fasen stroom creëren (geen fase 3, het is geen categorie).
Aangezien je 6 stoppen hebt, vermoed ik dat je er 2 of 3 kunt opofferen (ik ben niet elektrotechnisch geschoold, dus die details weet ik niet) om hiermee een lijn krachtstroom aan te leggen. De andere 3-4 stoppen kun je dan gebruiken voor de gewone 2-fasen die je gebruikt voor je licht en normale stopcontacten.

Houd er wel rekening mee dat je mogelijk moet verbouwen qua elektriciteit hiervoor.