[VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:26

En, is de zadelkamer al af? ;)

Libera

Berichten: 3979
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 22:17

Nadir schreef:
En, is de zadelkamer al af? ;)

Nog niet! Ga nu een update maken :D

Libera

Berichten: 3979
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 22:52

Moest eerst weer even foto's bijelkaar zoeken... is weer veel gebeurd de afgelopen weken!

Allereerst, heb ik op 30 maart Raven naar een pensionstal gebracht voor een seminar van 2 weken waar ze beleerd is onder het zadel!

Raven is heel geinteresseerd in Ghost... :') Niet op de zooi letten, was aan het uitmesten en had nog niet geveegd :P

Afbeelding

Het begin pas op 1 april maar mocht haar een paar dagen eerder brengen, was wel fijn want dan kon ze ook even wennen. Dit was haar eerste keer op een nieuw plekje, dus best veel indrukken moeten verwerken!
Het trailer ritje ging echt super, in het begin een beetje rondjes gedraait maar daarna stond ze gewoon rustig. We moesten daar aangekomen even wachten, omdat ik niet wist in welke stal ze moest, en dat deed ze ook heel netjes.

In d'r nieuwe vreemde stalletje:

Afbeelding
Even buiten kijken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag toen ik kwam was ze al veel relaxter en lag ze lekker in het zonnetje te slapen <3

Afbeelding
Heb haar ook even gelongeerd om alvast een beetje aan de bak daar te wennen, en omdat ze natuurlijk gewend is om buiten te staan en ze nu alleen een uitloopje heeft...

Afbeelding
Ze vond het best spannend voor het eerst in een (semi) binnenbak, was ook veel te zien!

Afbeelding

Afbeelding

En de volgende dag even met zadeltje op want dat was alweer even geleden...

Afbeelding

En toen begon de seminar! Er waren in totaal geloof ik 18 paarden die zadelmak gemaakt werden, Raven was lekker vroeg in de morgen al aan de beurt :)
Eerst zadeltje op, vond ze wel een beetje vreemd, zo'n western zadel.

Afbeelding

Daarna ook hoofdstelletje in

Afbeelding
En toen erop, dat vond ze minder :')
Afbeelding

Afbeelding
Even goed naar voren gereden en toen was het goed

Afbeelding

Daarna mocht ze de binnenbak in, beetje leren sturen en wat meer ruimte om lekker voorwaarts te kunnen :)

Toen bedacht ze dat ze daar ook nog wel even kon bokken...

Afbeelding
Helaas deed ze een beetje te heftig dus... Toen verloor ze d'r balans en viel ze om. Daarna was ze gelukkig iets voorzichtiger. Oh en de ruiter bleef gewoon zitten :')

Afbeelding
Ook gelijk voor de eerste keer onder de douche gestaan! Dat vond ze de eerste dag dus heel erg spannend daar, heb er hier thuis al wel eens een slang op gezet maar dat was natuurlijk in haar vertrouwde omgeving. Aan het einde van de twee weken vond ze het overigens helemaal niet eng meer, maar juist lekker!

Afbeelding

Dag 2 mocht ze weer beginnen in de roundpen maar na 1 rondje al verhuisd naar de bak want ze was super braaf.

Afbeelding

Afbeelding

Op dag 3 is hij gelijk in de binnenbak opgestapt en ging het sturen echt al heel goed!
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen had Sadie een tijdelijke bijrijdpony gescoord... een pensionklant daar vroeg of ze Honey een paar dagen wilde rijden? Nou daar zeg je als rasechte Penny natuurlijk geen nee tegen :D

Afbeelding

Afbeelding

En thuis met Paris natuurlijk ook lekker door oefenen :)

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels was het heel mooi weer en heb ik veel in de tuin kunnen doen <3
Alle onkruid gewied en nieuwe mulch:

Afbeelding

en nieuwe plantenbakken in de moestuin, hier bezig om de eerste te vullen

Afbeelding

Afbeelding

Verder is onze kleine kluns Valegro vermoedelijk getrapt want die heeft een gigantische bult achter z'n voorbeen... :(:)

Afbeelding

Enn ik kreeg nog een leuke foto van Scorpio! Dat word ook al een heel paard zeg :oo

Afbeelding

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:33

Stille meelezer hier. Ik vind je hele avontuur fantastisch leuk om te volgen maar zo jammer hoe het zadelmak maken gebeurt, wat een nare manier echt heel jammer.

Captain

Berichten: 21385
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 05:53

Wat ongelofelijk zielig.
Onbegrijpelijk dat je dit je paard aan doet.

Libera

Berichten: 3979
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 05:58

Hoezo een nare manier? We hebben thuis alles heel rustig voorbereid, van zadelen tot hangen tot inparkeren tot het sturen aan de dubbele longe….het enige “nieuwe” was het daadwerkelijke erop zitten en wegrijden… dat wilde ik liever niet zelf doen omdat ik mijn rug al een keer gebroken heb… en omdat Raven behoorlijk kan spoken ben ik heel blij dat hij het gewoon heel rustig uit kon zitten. Snap niet wat daar zielig aan is eerlijk gezegd? :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41623
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:21

Libera schreef:
Hoezo een nare manier? We hebben thuis alles heel rustig voorbereid, van zadelen tot hangen tot inparkeren tot het sturen aan de dubbele longe….het enige “nieuwe” was het daadwerkelijke erop zitten en wegrijden… dat wilde ik liever niet zelf doen omdat ik mijn rug al een keer gebroken heb… en omdat Raven behoorlijk kan spoken ben ik heel blij dat hij het gewoon heel rustig uit kon zitten. Snap niet wat daar zielig aan is eerlijk gezegd? :?

Heb je je eigen foto's bekeken :o ?

Je paard ging onderuit, getrek en gesjor, wat een vreselijk nare foto's. Arm paard.

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:49

Beeje vervelend dat Raven opeens bedacht te gaan stuiteren.
En dan krijg je een paard wat nog niet gewend aan het gewicht is van een mens bovenop haar en dan haar evenwicht verliest.
Een paard dat valt ziet er niet fijn uit.
Maar ook hier in nederland zijn er paarden die opeens bedenken dat ze moeten stuiteren.
En daarbij hun evenwicht verliezen en vallen.
Maar nu zit er een cowboy op met een westernzadel, en dan is het opeens zielig?
Raven heeft een gewoon hoofdstel met bit in. En ja ze kijkt overdondert door dit alles.
Nu vast een les geleerd en weer door.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41623
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:58

ikkeniet schreef:
Beeje vervelend dat Raven opeens bedacht te gaan stuiteren.
En dan krijg je een paard wat nog niet gewend aan het gewicht is van een mens bovenop haar en dan haar evenwicht verliest.
Een paard dat valt ziet er niet fijn uit.
Maar ook hier in nederland zijn er paarden die opeens bedenken dat ze moeten stuiteren.
En daarbij hun evenwicht verliezen en vallen.
Maar nu zit er een cowboy op met een westernzadel, en dan is het opeens zielig?
Raven heeft een gewoon hoofdstel met bit in. En ja ze kijkt overdondert door dit alles.
Nu vast een les geleerd en weer door.

Rare conclusie trek je.

Captain

Berichten: 21385
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:58

Libera schreef:
Hoezo een nare manier? We hebben thuis alles heel rustig voorbereid, van zadelen tot hangen tot inparkeren tot het sturen aan de dubbele longe….het enige “nieuwe” was het daadwerkelijke erop zitten en wegrijden… dat wilde ik liever niet zelf doen omdat ik mijn rug al een keer gebroken heb… en omdat Raven behoorlijk kan spoken ben ik heel blij dat hij het gewoon heel rustig uit kon zitten. Snap niet wat daar zielig aan is eerlijk gezegd? :?


Je geeft zelf aan dat ze het westernzadel spannend vond. Logisch want dat is een stuk groter en zwaarder dan een Engels zadel. Maar waarom is daar dan niet langer mee geoefend?
Hup zadel erop, ruiter erop, in een vreemde omgeving.. Ik snap dat echt niet. Zo ga je toch niet met een gevoelig levend dier om?

En dat je er zelf niet op wil dat snap ik, maar er zijn toch honderd andere manieren die vriendelijker zijn dan dit?

Kost wat meer tijd, wat meer geld wellicht maar dan heeft je paard wel een goede en fijne eerste ervaring.

"Erop zitten en wegrijden" is ook niet één stap. Ook dat gaat in kleine stapjes. Net als het leren opzadelen en longeren.

Ik begrijp niet dat je hier niet het probleem van inziet. :o

Mer1980

Berichten: 18855
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:09

De meningen zullen altijd verschillen. Ik denk dat Raven hier wel overheen komt. Mensen hangen er vaak een menselijke emotie aan.

Maar wat is ze gaaf, ik vind het een van de mooiste paarden van bokt. Hoe gaat het nu? Zit je er zelf thuis al op?

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:21

Ik zie geen bewust getrek en gesjor en dat ze onderuit ging, ja dat kan gebeuren als een paard zijn balans verliest. In de roundpen zie ik ook bij de bokkesprongen geen getrek en gesjor. Bij de eerste foto zie ik een strakke teugel maar dat is volgens mij niet bewust trekken en sjorren. Bij de tweede foto en bij de meeste andere zie ik juist een ontspannen teugel.
Waarschijnlijk kunnen jullie dat soort sprongen van een jong paard wel allemaal opvangen met een ontspannen teugeltje?? Zijn jullie nooit met paard en al onderuit gegaan doordat het paard zijn balans verliest, zich verstapt of uitglijd? Ik heb dat in de 45 jaar dat ik rij wel een paar keer meegemaakt en dan kan je niet altijd voorkomen dat je een keer in de mond van je paard hangt.
Natuurlijk had ik bij die val foto ook zoiets van oei, als dat maar goed gaat, maar het is goed gegaan gelukkig

Captain

Berichten: 21385
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:22

Een jong paard hoeft helemaal niet zulke sprongen te maken als je 'm degelijk voorbereid. :) Het gaat lekker snel om het zo te doen. Diervriendelijk? Nee.

Pomski

Berichten: 695
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:05

Ach ts, toen ik de foto's zag dacht ik al; daar komt de boktbrigade met hun betweterige gedrag!
De foto's met het vallen ziet er inderdaad niet fijn uit.
Weet je wat er ook niet fijn uit zag; mijn man die van ons net beleerde paard tegen het hek aangesmeten werd en zijn ribben en heup brak.

Ik vind het zo walgelijk als betweters dan melden dat het aan de voorbereiding lag.. Die vallen blijkbaar nooit van hun paard, hun paard doet nooit iets onverwachts etc.

En Raven heeft zich duidelijk even ongemakkelijk gevoeld. Hoe lang zal dat geweest zijn? 10 minuten?
Op dag 2 en 3 staat zij er al heel relaxed bij waaruit mij duidelijk lijkt dat zij hier geen trauma van heeft opgelopen.

Niets van aantrekken ts!

josien_m_
Berichten: 2418
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:30

Ik vind het wel mooi om opnieuw te zien hoe snel een paard eigenlijk iets leert! Ja, je kunt eindeloos langzaam en voorzichtig doen, maar wat leer je je paard daarmee eigenlijk? Het paard is van nature een dier waarop gejaagd wordt en heeft maar één kans om het juiste te leren om te overleven. Dat gaat dus veel sneller dan wij denken! Nee ik kan (en durf) dat niet, maar of het minder vriendelijk is dan er 3 maanden over doen, weet ik nog zo net niet. Is een keer bokken erg voor het paard? Hij kan zich uiten, raakt spanning en energie kwijt en daarna weet hij dat bokken niet nodig is en dat er niets ergs gebeurt. Er zitten mooie kanten aan en omdat het ergens anders op een andere manier gebeurd dan hier, is het niet direct dieronvriendelijk toch? Juist interesant om daar meer over te weten en de gedachtes daarachter.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 28-04-24 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36745
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:32

Vind het reuze knap hoe die man volgens mij aan het zadel vast geplakt zit. _/-\o_

SCC

Berichten: 895
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:17

Wauw wat fijn dat Raven op de nieuwe plek toch best wel snel relaxen kan! fijn dat ze daar in het zonnetje ligt te genieten {:}

Ik vind het gaaf om te zien hoe die beste man zo kan blijven zitten. Dat is in mijn ogen heel knap!
vind het ook mooi dat jij de "minder mooie" momenten toont. Dit is echte werkelijkheid, en niet het perfecte "gemaakte" plaatje zoals de meeste mensen doen.
En ja ik heb zelf ook op een net beleerd paard gezeten dat zo'n rare steiger actie deed aan de longe en dat is moeilijk uit te zitten en vooruit te rijden, maar als ze dan eenmaal die knop van voorwaarts hebben gevonden dat zijn ze echt fijn om mee te werken!

Rijdt je inmiddels zelf ook al op Raven? of wacht je daar nog even mee gezien je eerder gebroken rug.
in ieder geval veel plezier gewenst voor als je zelf gaat rijden !

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:47

Moderatoropmerking:
dit bericht was tegen de regels geformuleerd. Blijf inhoudelijk reageren en niet tegen medegebruikers persoonlijk gericht
Laatst bijgewerkt door ynskek op 29-04-24 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Mondy

Berichten: 11839
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:43

Wat een misselijke steek onder water jouw opmerking... gedver.

Voorbeelden genoeg van paarden waarbij dit prima gaat en die niet gaan bokken en andersom die na weken lang alles rustig opbouwen alsnof onderuit klappen.
De valpartij is rot en erg schrikken, dat zal elke eigenaar en ruiter hebben.

Het zadel zou ik miss wat langer aan hebben laten wennen ivm de verschillen.

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 23:07

Nielojram schreef:
Moderatoropmerking:
dit bericht was tegen de regels geformuleerd. Blijf inhoudelijk reageren en niet tegen medegebruikers persoonlijk gericht


Zeg moraalridder, als jij je frustraties nou eens elders gaat uitten en ‘ons’ hier lekker met rust laat?!

Libera

Berichten: 3979
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 06:01

Zo wat een hoop aannames zeg! Maar ik wil het best verder toelichten :)

_San87_ schreef:
Heb je je eigen foto's bekeken :o ?

Je paard ging onderuit, getrek en gesjor, wat een vreselijk nare foto's. Arm paard.


Ja, en er is absoluut niet aan getrokken. Denk ook niet dat ze dat zou verdragen want ze heeft een erg zacht, gevoelig mondje. Tuurlijk is het naar dat ze viel, dat ben ik volledig met je eens en schrok me zelf ook dood. Gelukkig bleef de ruiter wel heel rustig waardoor er uiteindelijk niets aan de hand was en ze gewoon rustig weer op kon staan. Maar deze dingen gebeuren soms... moeten we dan net doen alsof het niet gebeurd?

Overigens had het niets met de ruiter of het rijden te maken, ze schrok namelijk bij die open deur van iemad die ineens voorbij liep.


ikkeniet schreef:
Beeje vervelend dat Raven opeens bedacht te gaan stuiteren.
En dan krijg je een paard wat nog niet gewend aan het gewicht is van een mens bovenop haar en dan haar evenwicht verliest.
Een paard dat valt ziet er niet fijn uit.
Maar ook hier in nederland zijn er paarden die opeens bedenken dat ze moeten stuiteren.
En daarbij hun evenwicht verliezen en vallen.
Maar nu zit er een cowboy op met een westernzadel, en dan is het opeens zielig?
Raven heeft een gewoon hoofdstel met bit in. En ja ze kijkt overdondert door dit alles.
Nu vast een les geleerd en weer door.


Ze heeft inderdaad gewoon een dubbel gebroken trensje in, zelfde hoofdstel als thuis :)

Na het opstappen liep ze eigenlijk heel mooi rustig weg, maar toen schrok ze van dat zeil bij de roundpen dat ineens klapperde in de wind en ging ze af... kon de ruiter vrij weinig mee behalve rustig blijven zitten... de grond persoon heeft haar netjes naar voren gestuurd en toen was het ook gewoon gelijk goed. :)


Captain schreef:
Je geeft zelf aan dat ze het westernzadel spannend vond. Logisch want dat is een stuk groter en zwaarder dan een Engels zadel. Maar waarom is daar dan niet langer mee geoefend?
Hup zadel erop, ruiter erop, in een vreemde omgeving.. Ik snap dat echt niet. Zo ga je toch niet met een gevoelig levend dier om?

En dat je er zelf niet op wil dat snap ik, maar er zijn toch honderd andere manieren die vriendelijker zijn dan dit?

Kost wat meer tijd, wat meer geld wellicht maar dan heeft je paard wel een goede en fijne eerste ervaring.

"Erop zitten en wegrijden" is ook niet één stap. Ook dat gaat in kleine stapjes. Net als het leren opzadelen en longeren.

Ik begrijp niet dat je hier niet het probleem van inziet. :o


Ho ho, ik heb nergens gezegd dat ze het zadel spannend vond, dat maak je er zelf van... hij heeft ook uitgebreid de tijd genomen, eerst met een touw staan zwaaien, daar na heel uitvoerig met het dekje staan wrijven en erover heen gegooid (kende ze dus allebei al en vond ze totaal niet eng). Daarna heeft ze het zadel ook gewoon goed mogen bekijken. Dat alles hup, hup, snel, snel ging heb je er zelf bij bedacht... :o


Mer1980 schreef:
De meningen zullen altijd verschillen. Ik denk dat Raven hier wel overheen komt. Mensen hangen er vaak een menselijke emotie aan.

Maar wat is ze gaaf, ik vind het een van de mooiste paarden van bokt. Hoe gaat het nu? Zit je er zelf thuis al op?


Ik denk dat ze het bivakeren in de vreemde stal 'enger' vond dan het rijden zelf... maar daarom had ik haar ook al wat eerder gebracht zodat ze meer tijd had om te wennen. Het is hier thuis natuurlijk best rustig, en op een drukke pensionstal was vanalles te zien. Maar ik denk dat ze daar ook juist heel erg veel van geleerd heeft :)
En jazeker, ik heb haar nu 2 keer hier thuis gereden, we doen het lekker rustig aan en ze heeft eerst even een korte vakantie gehad, bijkomen van alle opgedane indrukken


ogidni schreef:
Ik zie geen bewust getrek en gesjor en dat ze onderuit ging, ja dat kan gebeuren als een paard zijn balans verliest. In de roundpen zie ik ook bij de bokkesprongen geen getrek en gesjor. Bij de eerste foto zie ik een strakke teugel maar dat is volgens mij niet bewust trekken en sjorren. Bij de tweede foto en bij de meeste andere zie ik juist een ontspannen teugel.
Waarschijnlijk kunnen jullie dat soort sprongen van een jong paard wel allemaal opvangen met een ontspannen teugeltje?? Zijn jullie nooit met paard en al onderuit gegaan doordat het paard zijn balans verliest, zich verstapt of uitglijd? Ik heb dat in de 45 jaar dat ik rij wel een paar keer meegemaakt en dan kan je niet altijd voorkomen dat je een keer in de mond van je paard hangt.
Natuurlijk had ik bij die val foto ook zoiets van oei, als dat maar goed gaat, maar het is goed gegaan gelukkig


Hij rijd vooral op been en zit, de teugels zijn er eigenlijk vrijwel niet aan te pas gekomen :)


Pomski schreef:
Ach ts, toen ik de foto's zag dacht ik al; daar komt de boktbrigade met hun betweterige gedrag!
De foto's met het vallen ziet er inderdaad niet fijn uit.
Weet je wat er ook niet fijn uit zag; mijn man die van ons net beleerde paard tegen het hek aangesmeten werd en zijn ribben en heup brak.

Ik vind het zo walgelijk als betweters dan melden dat het aan de voorbereiding lag.. Die vallen blijkbaar nooit van hun paard, hun paard doet nooit iets onverwachts etc.

En Raven heeft zich duidelijk even ongemakkelijk gevoeld. Hoe lang zal dat geweest zijn? 10 minuten?
Op dag 2 en 3 staat zij er al heel relaxed bij waaruit mij duidelijk lijkt dat zij hier geen trauma van heeft opgelopen.

Niets van aantrekken ts!


Ach weetje, iedereen mag het lekker op z'n eigen manier doen, en niemand hoeft het er mee eens te zijn. Maar... er worden aanames gedaan die gewoon niet waar zijn.
Idaza, haar moeder ben ik overigens wel zelf als eerste opgestapt (na een maandenlange voorbereiding en grondwerk ja) en die deed precies hetzelfde... eerst heel braaf, en toen met een schrikreactie van iets buiten de roundpen ging ze ineens af! Tsja en toen lag ik er naast en brak ik mijn rug... en weetje, dat heeft dat paard altijd onthouden. Dat wilde ik dus juist niet met Raven :)

Hij heeft er in totaal misschien 5 minuten opgezeten de eerste dag, dus valt mee. Hij was veel langer bezig met het opzadelen en de voorbereiding enzo dan het daadwerkelijke eropzitten. De tweede dag ook zoiets, en de derde dag heeft ie er miscchien net 10 minuten op gezeten.


josien_m_ schreef:
Ik vind het wel mooi om opnieuw te zien hoe snel een paard eigenlijk iets leert! Ja, je kunt eindeloos langzaam en voorzichtig doen, maar wat leer je je paard daarmee eigenlijk? Het paard is van nature een dier waarop gejaagd wordt en heeft maar één kans om het juiste te leren om te overleven. Dat gaat dus veel sneller dan wij denken! Nee ik kan (en durf) dat niet, maar of het minder vriendelijk is dan er 3 maanden over doen, weet ik nog zo net niet. Is een keer bokken erg voor het paard? Hij kan zich uiten, raakt spanning en energie kwijt en daarna weet hij dat bokken niet nodig is en dat er niets ergs gebeurt. Er zitten mooie kanten aan en omdat het ergens anders op een andere manier gebeurd dan hier, is het niet direct dieronvriendelijk toch? Juist interesant om daar meer over te weten en de gedachtes daarachter.


Ik zou het zelf ook niet durven zo, maar ik ben ook geen fan van eindeloos longeren en eraan hangen. Ik had er zelf al wel wat overheen gehangen en gestapt dus dat eerste rondje stap vond ze ook wel best. Nadat ze de eerste keer in de roundpen schrok, had ze heel even spanning, maar zodra ze gewoon aan een losse teugel voorwaarts kon was dat ook eigenlijk gelijk weer weg. En daarna in de bak ging het eigenlijk precies zo. Dag 2 en 3 had ze eigenlijk helemaal geen spanning meer, ik denk juist omdat ze niet werd tegengehouden, als ze vooruit wilde dan mocht dat, en dan kan spanning gelijk afvloeien.


Marcella schreef:
Vind het reuze knap hoe die man volgens mij aan het zadel vast geplakt zit. _/-\o_

Ja echt wel! Ik had er zelf al lang naast gelegen :o Hij bleef echt heel mooi rustig zitten, lijkt me voor de paarden ook wel fijn als ze zelf nog niet zoveel balans hebben, dat iemand goed mee kan zitten


SCC schreef:
Wauw wat fijn dat Raven op de nieuwe plek toch best wel snel relaxen kan! fijn dat ze daar in het zonnetje ligt te genieten {:}

Ik vind het gaaf om te zien hoe die beste man zo kan blijven zitten. Dat is in mijn ogen heel knap!
vind het ook mooi dat jij de "minder mooie" momenten toont. Dit is echte werkelijkheid, en niet het perfecte "gemaakte" plaatje zoals de meeste mensen doen.
En ja ik heb zelf ook op een net beleerd paard gezeten dat zo'n rare steiger actie deed aan de longe en dat is moeilijk uit te zitten en vooruit te rijden, maar als ze dan eenmaal die knop van voorwaarts hebben gevonden dat zijn ze echt fijn om mee te werken!

Rijdt je inmiddels zelf ook al op Raven? of wacht je daar nog even mee gezien je eerder gebroken rug.
in ieder geval veel plezier gewenst voor als je zelf gaat rijden !


Ja ik kan wel alleen maar de mooie momenten laten zien, maar dat is gewoon niet de realiteit... en weetje, die dingen gebeuren gewoon.
Hij had gelukkig een hele fijne persoon op de grond om haar voorwaarts te sturen en ze is echt heel slim want ze snapte het op dag 2 al best goed! Hij doet ook veel met de stem al vanaf de grond (en dat kende ze natuurlijk ook al van het voorbereidende werk thuis). Dat was ook de reden dat hij eigelijk meteen in de bak wilde rijden zodat ze mooi voorwaarts kon gaan, de roundpen was best klein dus hij werkte liever niet te lang daar in.

Ja nu 2 keer gereden hier thuis en ze is nu heel fijn voorwaarts!


Nielojram schreef:
Moderatoropmerking:
dit bericht was tegen de regels geformuleerd. Blijf inhoudelijk reageren en niet tegen medegebruikers persoonlijk gericht



Tsja... ik snap niet zo goed wat inburgeren en paarden beleren met elkaar te maken hebben? Geen idee wat je hier mee wilt zeggen eigenlijk...


Mondy schreef:
Wat een misselijke steek onder water jouw opmerking... gedver.

Voorbeelden genoeg van paarden waarbij dit prima gaat en die niet gaan bokken en andersom die na weken lang alles rustig opbouwen alsnof onderuit klappen.
De valpartij is rot en erg schrikken, dat zal elke eigenaar en ruiter hebben.

Het zadel zou ik miss wat langer aan hebben laten wennen ivm de verschillen.


Tegen de tijd dat het zadel er daadwerkelijk op ging vond ze het al lang best. Ze vond het ook niet eng ofzo, ze keek er alleen even vreemd naar toen ze de roundpen binnenkwam, herkende het misschien niet direct als een zadel? Geen idee... zo heel verschillend is het uiteindelijk ook niet, we hebben er hier thuis al vanalles opgegooid van dekjes tot dekens tot verschillende zadels, dat vind ze allemaal best :)

Hoop dat het zo iets duidelijker is. Niemand hoeft het er mee eens te zijn uiteraard. Maar vind het wel vervelend als mensen allemaal vooroordelen en aanames hebben, en daaruit (verkeerde) conclusies trekken of zelfs maar aanemen dat dit paard mishandelt en getraumatiseerd is want dat is echt absoluut niet aan de orde.
Gebeurd dat soms? Tuurlijk wel (in sensationele YT filmpjes of op TV misschien), maar hier was ik zelf bij en dit was echt geen wild west show. Ja er lag de eerste 3 dagen een westernzadel op...omdat de ruiter dat fijner vind met beleren. dan kan hij zich vasthouden aan het zadel ipv de teugels als het nodig is. Het is ook geen cowboy he, het is een springruiter. Heel vervelend dat ze even viel, maar dat kun je niet vantevoren zien aankomen en, ze heeft er wel degelijk iets van geleerd want dat was ook gelijk de laatste keer dat ze heeft gebokt.

Dat was ook de reden dat ik het op deze manier heb gedaan, omdat ik er dan zelf bij kon zijn en ze geen 3 maanden op een beleerstal hoefde te staan. (Ben erg slecht in de zorg uit handen geven :') stond daar dus ook elke dag zelf haar stal te mesten, ze kreeg haar eigen hooi en voer, en we hebben elke dag lekker gewandeld en gegraasd)

Christiene
Berichten: 7727
Geregistreerd: 18-11-04

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:15

Op elke foto krijg je wel negatieve reacties online. En verschillende meningen.

Alsof het in Nederland niet gebeurd de 1e keer erop of de 2e keer kan er van alles gebeuren.

Elke keer gaan hangen kan je ook een probleem van krijgen waar je haast niet meer op komt omdat die daar weer van is geschrokken. Ect ect

Leuke foto's weer en update , die hoofdstel kast is een leuk idee.

Je dochter springt zo leuk rond. Met haarpony

Farjen

Berichten: 8004
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:53

Enkele jaren geleden was er toch zo'n "hype" over Gert Van Hof die paarden zadelmak maakte. Iedereen vond het geweldig hoe hij bleef zitten tijdens al die gekke sprongen en nu is het ineens taboe :=

Verder ga ik niet op de discussie in, ik vind het wel apart dat die man enkel een hoed op heeft en geen cap maar dat is dan ook weer die man zijn keuze...

pol013

Berichten: 9002
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:43

Wat leuk dat je dit proces zo deelt. Slim om het paard al eerder te brengen.

Mooie stof ook tot nadenken.
Wat heeft je voorkeur? icm wat kun je zelf beter? (want wat beter is voor het paard kunnen we een paard helaas niet vragen).
Veel kleine stapjes die nooit een grens vinden en zo de grens steeds iets voor je uitduwen. Of een grotere stap over de grens zetten en die stap goed begeleiden en dan aan je paard te laten zien dat het aan de andere kant van die grens ook prima vertoeven is.

Of een combi van beide zoals TS gedaan heeft zo te zien. Veel kleine stapjes. Tot deze stap in zicht kwam en je eenmalig kiest voor een grotere stap over de drempel.

Bokken/steigeren en rennen an sich zijn voor een paard niet erg. Het is hooguit een uitingsvorm van angst/verbazing/schrik/onwetendheid (in al zijn variaties aan sterktes). Met je uiten is niks mis.
Wij vinden het hooguit niet zo lollig omdat we er slecht mee om kunnen gaan.

En dan nog alleen maar als we er op zitten. Want als we er naast staan vinden we het wel grappig om naar te kijken.

Fijn dat je paard meteen zo snel daarna snapte wat de bedoeling was en er positief op reageerde. Ik denk dat dat voor mij de belangrijkste graadmeter zou zijn om te oordelen over 'de geschiktheid' van een methode.

Lekker verder aan de slag zo samen!

Mondy

Berichten: 11839
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG]Volg onze verhuizing van California naar Washington!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:45

Dat die man een westernzadel verkiest boven een gewoon snap ik ook :D maar zonder dollen, het is ook makkelijker uit te zitten in geval van ontploffen of rare bewegingen.
Zoals je t hele topic overkomt weet je echt wat je het beste voor je paarden vind en twijfel ik er ook geen moment aan dat je t op elk punt een halt had toegeroepen als er iets was gebeurd waardoor je het niet ok had gevonden !