Bijkeuken bij rijwoning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Bijkeuken bij rijwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 19:15

Binnenkort mag ik mijzelf woningeigenaar noemen.
Ik heb een leuke jaren 70 rijwoning (voormalig huur) gekocht, waar geen bijkeuken aan zit.
Dit zou ik er graag aan bouwen. Mijn voorkeur gaat uit naar hout/kunststof, omdat de buren al een stenen bijkeuken hebben geplaatst en ik niet tussen twee muur-muren wil zitten.

Nu ben ik benieuwd wat jullie hebben geplaatst, of waar jullie bekend mee zijn.
Misschien heb je nog tips? En heel benieuw ben ik naar prijzen. Ik moet op zeer korte termijn goed weten wat ik er precies mee wil, in verband met taxatie voor hypotheek.

Ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden :)

mirriezz

Re: Bijkeuken bij rijwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 07:02

Zou je dan niet een stenen muur potdekselen? Dan is de buitenkant hout, maar je binnenmuur wel stevig en bestand tegen vocht. Al weet ik niet zeker of potdekselen op een stenen muur kan, ik heb het nog nooit gedaan.
Kosten ook geen flauw benul van.

Heb je al een aannemer gesproken voor een vrijblijvende offerte? Je kunt dat dan nog steeds afslaan, maar wel meeliften op zijn ideeën.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:05

Ik zou een stenen aanbouw maken, dan de muren bekleden met hout of keralit, dit is kunstof in houtlook, als je perse een andere bekleding wil hebben.

Maar of het echt mooi is? Mij lijkt twee stenen muren een rustiger beeld geven dan een in hout en de ander in steen. Het wordt snel zo rommelig. Er komt neem ik aan een raam en evt een duur in deze muur, dan breekt dat het beeld en is het niet een en al steen waar je tegenaan kijkt.

Je zou ook de stenen muur kunnen versieren met een grote tuinposter of een klimplant er tegenaan zetten (klimroos, clematis etc).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 11:08

Waarom dan toch steen? Want ik heb begrepen dat hout/kunststof tegenwoordig net zo goed is te isoleren.

Potdekselen ga ik nakijken en vragen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:22

Kunststof wordt alleen gebruikt voor bekleding en/of kozijnen, maar daar kan je geen aanbouw mee bouwen. Dan blijft hout over.

Hout kan wel, is goedkoop, maar ook veel minder duurzaam en onderhouds gevoeliger.
Als je perse voor hout gaat zou ik voor een houtsoort gaan waar je niet elke zoveel jaar staat de schilderen.

Met een eigen huis heb je al heel veel onderhoud te doen, ik kan je alleen maar aanraden te kiezen voor materialen die zo min mogelijk onderhoud nodig hebben. (zegt de eigenaar van een woning, elke zomer verplicht klussen verveelt snel, ik kies tegenwoordig liever voor de iets duurdere oplossing zodat ik daarna er amper werk aan heb).

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:34

Wij zijn in onze zoektocht wezen kijken bij een huis met een houten (?) aanbouw. De achtergevel lekker op het zuiden, maar dit is ook de wind-kant, dus gevoelig voor regen. Het huis is het niet geworden, want de gehele achtergevel was weggerot. Daarom zou ik voor steen gaan, dan hoef je alleen de bekleding op je stenen muur te vervangen mocht het ooit gaan rotten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 11:41

Nou ja waar ik vooral mee zit is dat het afhankelijk is van de waardevermeerdering. De waarde van de woning na verbouw + 1% is wat ik dan kan lenen. Ik hoop zelf dat ik genoeg heb aan 10.000, maar ik ben bang dat met steen het een slag duurder wordt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:51

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:57

Ik verwacht eerlijk gezegd dat je het met 10.000 sowieso niet gaat redden, wellicht wel als je het zelf doet, maar dat wordt me niet duidelijk uit je verhaal. Ook al gebruik je hout/kunststof, een fundering moet worden aangelegd, je hebt water/afvoer/elektriciteit nodig en dat kost allemaal geld om te laten doen. We plaatsen nu een (stenen) aanbouw aan ons huis van 25m2 (vergroting woonkamer) en deze kost zo'n 60.000 euro, hier zit niet eens water/afvoer in, wel elektriciteit.

edit: de grootte van de aanbouw maakt niet heel veel uit, er moet (in ons geval) toch een muur uitgebroken worden, fundering worden aangelegd en 3 muren worden gezet. Natuurlijk is een kleinere aanbouw absoluut gezien goedkoper, maar het is niet zo dat je een x bedrag per m2 extra betaalt als je groter wil, relatief gezien is een grotere uitbouw goedkoper.
Laatst bijgewerkt door Croo op 10-05-17 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:00

Met 10.000 ga je het niet redden, eerder meer dan het dubbele.
Wij hebben een aanbouw met een houten opbouw en met keralit. (Kunststof planken)
Met steen moet je in de meeste gevallen heien en maakt het een heel stuk duurder.
Staat alweer 6 jaar nu en ben er nog erg blij mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 12:10

Ik wil graag kaal laten opleveren ja ;)

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:17

sneeuwpop schreef:
Met 10.000 ga je het niet redden, eerder meer dan het dubbele.
Wij hebben een aanbouw met een houten opbouw en met keralit. (Kunststof planken)
Met steen moet je in de meeste gevallen heien en maakt het een heel stuk duurder.
Staat alweer 6 jaar nu en ben er nog erg blij mee.

Ik heb even onze offerte nagekeken en bij ons kosten heien 2000 euro incl. btw. Dit is op zandgrond en na een grondboring, waarbij berekend is dat 4,5 meter voldoende is (dit is niet eens zo diep). Dus op andere gronden kan dit duurder worden dan bij ons, maar wie weet heb je geluk en is heien niet nodig, dat kan namelijk ook nog.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:20

Om te beginnen: gefeliciteerd met je woning!
MarliesV schreef:
http://romahaus.com/nl/kunststof-tuinhu ... nfigurable

Hier een offerte opvragen zou je kunnen doen.

Hier heb ik paar jaar geleden een offerte gevraagd voor een tuinhuis, en ben me een rolberoerte geschrokken van de prijzen. Er is een houten tuinhuis gekomen :Y) .

TS, ik zou ook steen adviseren vanwege duurzaamheid en onderhoud. Is er mogelijkheid tot het plaatsen van ramen? Met HR++ glas heb je goede isolatie, licht en zit je niet "gevangen" tussen 2 stenen muren. Bij bijv. de Hornbach hebben ze standaard maten kunststof kozijnen, als je dan toch nieuw bouwt kan je daar rekening mee houden en een standaard maat plaatsen. Kunststof kozijnen hoef je in elk geval niet te schilderen.

Budget: informeer eens vrijblijvend bij de plaatselijke aannemer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 14:44

Ik wil zeker een raampje, al is het maar voor de kat ;) maar dat is niet wat ik bedoel. Het is wat moeilijk uit te leggen.

Wel bedankt voor de tip van die standaard kozijnen!

Ik ga inderdaad informeren, maar ik wil eerst duidelijker hebben wat ik wil. Dat is het helaas nog niet geworden. Volgens mij zou ik niet hoeven heien vanwege de grond hier. Wel een gewone fundering natuurlijk. Dit kunnen we zelf gelukkig uitgraven :) scheelt ook alweer wat in de kosten

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:00

Janine1990 schreef:
Ik wil zeker een raampje, al is het maar voor de kat ;) maar dat is niet wat ik bedoel. Het is wat moeilijk uit te leggen.

Wel bedankt voor de tip van die standaard kozijnen!

Ik ga inderdaad informeren, maar ik wil eerst duidelijker hebben wat ik wil. Dat is het helaas nog niet geworden. Volgens mij zou ik niet hoeven heien vanwege de grond hier. Wel een gewone fundering natuurlijk. Dit kunnen we zelf gelukkig uitgraven :) scheelt ook alweer wat in de kosten

Laat het dan wel voor de zekerheid van tevoren uitzoeken door middel van een grondboring. Bij mijn schoonouders hoefde inderdaad niet geheid te worden (wonen niet heel ver van ons vandaan), maar bij ons dus wel. Mijn vader is aannemer en hij is al veel te vaak aan/uitbouwen tegen gekomen die verzakt zijn omdat men dacht dat er niet geheid hoefde te worden of niet zo diep. Daar heb je dan later zoveel spijt (en kosten) van!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 15:36

Bedankt voor de tip!!

Voor nu spreekt het potdekselen van een gemetselde muur het meest aan. Voor een heel groot deel zouden we dit ook zelf kunnen realiseren lijkt me bijna... Iemand daar ook ervaring mee?

Oh en heien wordt lastig, ik denk dat zou het nodig zijn, er geboord moet worden en dan wel over de woning heen. Er kan geen installatie achter huis komen...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:30

ingvdh schreef:
Kunststof wordt alleen gebruikt voor bekleding en/of kozijnen, maar daar kan je geen aanbouw mee bouwen. Dan blijft hout over.

Hout kan wel, is goedkoop, maar ook veel minder duurzaam en onderhouds gevoeliger.
Als je perse voor hout gaat zou ik voor een houtsoort gaan waar je niet elke zoveel jaar staat de schilderen.

Met een eigen huis heb je al heel veel onderhoud te doen, ik kan je alleen maar aanraden te kiezen voor materialen die zo min mogelijk onderhoud nodig hebben. (zegt de eigenaar van een woning, elke zomer verplicht klussen verveelt snel, ik kies tegenwoordig liever voor de iets duurdere oplossing zodat ik daarna er amper werk aan heb).

Met kunststof kun je wel degelijk een aanbouw of uitbouw van maken ;)
Echt volledig kunststof. Je hebt kunststof in alle mogelijke kleuren en looks.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:13

ingvdh schreef:

Ik ben een eigen huis gewend ;) Mijn ouders hebben een woning van 1908, waar niet eens een fundering onder zit... Maar veel klussen? Elke zomer? Not really...
En hij ziet er supernetjes uit, is van binnen volledig gemoderniseerd in de loop der jaren...
Klussen? Dat bestaat uit een nieuwe aankleding van een kamer.

En extreem veel onderhoud is het ook niet... Maar dat is denk ik maar net wat je gewend bent. De verbouwingen liepen hier altijd soepeltjes, we zijn echte doe-het-zelvers (op de rotklussen na, stuccen, voegen kappen en vullen) en verbouwingen waren gewoon écht leuk!

Dus daar ben ik niet heel erg bang voor. In dat opzicht speelt toekomstige verkoop natuurlijk wél mee. En nieuwe koper zit daar misschien niet op te wachten.

Mijn moeder heeft vanavond nog contact gehad met een kennis die ontwerpt voor een aannemer/bouwbedrijf, die gaf aan dat we inderdaad veel zelf kunnen doen om de prijs te drukken. Dan over de keuze hout, kunststof of steen... Kunststof moet je elk jaar een keer schoonmaken...
Deze man zou in dat opzicht voor steen gaan. Prijsverschil is er nauwelijks.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:24

waxmeltsenzo schreef:

Ik heb prachtige kunststof dakkapellen en kozijnen, maar de draagbalk werd gewoon van hout gemaakt, zit nu verstopt achter kunststof maar toch ......

Ik heb een oud huis met veel hout, dus veel schilderen, daar had ik genoeg van op een gegeven moment, daarom nu ook kunststof dakkapellen met keralit zijkanten. Ziet er net uit als hout, zonder het schilderwerk :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:27

ingvdh schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Ik heb prachtige kunststof dakkapellen en kozijnen, maar de draagbalk werd gewoon van hout gemaakt, zit nu verstopt achter kunststof maar toch ......

Ik heb een oud huis met veel hout, dus veel schilderen, daar had ik genoeg van op een gegeven moment, daarom nu ook kunststof dakkapellen met keralit zijkanten. Ziet er net uit als hout, zonder het schilderwerk :D

Ik bedoel het buitenwerk ;) Denk dat waxmeltsenzo dat ook bedoelde in reactie op jou ;)

Op onze oude woning zit trouwens dit jaar al 25 jaar dezelfde houten dakkapel + dakleer, heeft nog geen seconde gelekt. Hetzelfde geldt voor de dakramen. En het is misschien 1 keer opnieuw geschilderd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:23

ingvdh schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Als er kunststof gebruikt wordt voor bijgebouw kan ook gekozen worden voor alluminium als draagbalk. Hout of steen heb je niet meer nodig voor een schuur, serre, aanbouw en zelfs voor een complete woning niet.

Mijn. Vriend maakt kunststof kozijnen, dakkapellen, schuifpuien maar ook complete aanbouwen, en mijn schoonmoeder heeft een gehele kunststof en glas vrijstaande schuur ;)