Help! Appelboom gaat dood! Hoe te redden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help! Appelboom gaat dood! Hoe te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:07

Vorig jaar in Zweden hebben wij een nieuw terras laten graven. Op de plek waar het nieuwe terras is gekomen stond een appelboom, maar we dachten dat dat geen probleem zou zijn. De grond eromheen is opgehoogd, zijn stam staat dus een stukje (halve meter?) Onder de grond nu.

Echter begint de boom nu zijn schors los te laten. -O- Dat lijkt me geen goed teken, en we zijn zeer gehecht aan de boom! Dus wat kunnen we eraan doen? :(

Zo stond de boom erbij voordat het terras er was:

Afbeelding

Afbeelding

En nu zo:

Afbeelding

Hier zie je hoe hij is "ingegraven":

Afbeelding

We dachten dat het wel kon en dat hij er wel tegen zou kunnen, maar dat bleek helaas dus niet zo te zijn. Ik heb geen foto van hoe het nu is, ik kan vragen of mijn vader een foto stuurt (die is nu in Zweden).

De boom is zeer geliefd, het was onder andere de favoriete boom van onze overleden kat. Wie helpt ons? Wie heeft de gouden tip?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:10

Ohnee! Appelbomen kunnen hier absoluut niet tegen!
Het beste is om een koker om de stam heen te plaatsen en daaromheen de grond op te hogen, nu ben je de boom namelijk aan het verstikken.
Wij willen ook de grond in onze tuin ophogen, o.a. op de plek waar een appelboom staat en wij zullen dus ook eerst een stuk rondom de boom vrij moeten maken.

Hier vind je meer informatie:
http://www.tuinopniveau.nl/tuintips/hello-world/
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 08-05-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:10

Is het geen optie om hem weer uit te graven (steentjes eraf) en een ervaren boomkweker er naar te laten kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:12

Jolien87 schreef:
Het beste is om een koker om de stam heen te plaatsen en daaromheen de grond op te hogen, nu ben je de boom namelijk aan het verstikken.

Wat is een koker precies? Mijn vader is nu overigens het grint al om de boom weg aan het graven, en er een soort van gul omheen te graven.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:14

Jolien87 schreef:

Dit!

Fruitbomen, en ook appelbomen, zijn vaak geënt. Dit betekent dat er een loot van het gewenste ras op een onderstam wordt geplaatst. Bij mijn volgroeide hoogstambomen zit die entplaats ca. 50 cm boven de grond. Als je goed kijkt kun je dit zien als een onregelmatigheid/verdikking in de stam.

Jullie hebben precies zand gegooid over de entplaats.
Uitgraven en hopen dat je niet te laat bent.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:18

Resistance schreef:
Jolien87 schreef:

Wat is een koker precies? Mijn vader is nu overigens het grint al om de boom weg aan het graven, en er een soort van gul omheen te graven.

Letterlijk een koker of andersoortige uitsparing rondom de stam waardoor de aarde niet in contact komt met de stam van de boom zodat er nog zuurstof bij komt. Dit heeft te maken met het zogenaamde oculatiepunt, deze zit bij een appelboom heel laag.
Ik heb onderstaande afbeelding even van een site geplukt om te laten zien wat ik bedoel:
Afbeelding

Anoniem

Re: Help! Appelboom gaat dood! Hoe te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:32

Dus ik moet als het ware er een "gul" omheen graven en daar iets overheen leggen? Zodat er zuurstof bijkomt?

Jolien87

Re: Help! Appelboom gaat dood! Hoe te redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:41

Ja, dat heb je goed.