'''samen'' wonen en geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmm_1

'''samen'' wonen en geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 16:01

Hoi!

Ik heb nu bijna anderhalf jaar een relatie met mijn vriend. Toen we een relatie kregen was hij al bezig met het zoeken van een eigen huis.
Dat huis is er inmiddels en is bijna klaar om in te gaan wonen.
Al vanaf het begin heeft hij gezegt ik wil dat je mee beslist want het is de bedoeling dat we hier ooit samen wonen.
Dus we hebben samen de boel verbouwt, opgeknapt en ingericht.
(Voor de duidelijkheid hij heeft alle grote dingen gekocht, ik heb wel een eens een emmer verf of een lamp oid gehaald) :P
Hier hebben we het van te voren samen over gehad hoe we dit zouden doen want wat als het wel om wat voor reden dan ook uit elkaar gingen...

Nu is het zoals ik al zei bijna zo ver om in te gaan wonen.
Hij zal er in eerste instantie alleen wonen maar ik zal er wel veel zijn en dus ook dingen op maken zoals boodschappen enz.
Hij blijft alle vaste lasten betalen maar verder?
We willen dit duidelijk afspreken om geruzie achteraf te voorkomen.

Hoe hebben jullie dit gedaan/afgesproken?

En wat als we straks wel gaan samen wonen?

Hoor graag van jullie! :)

Marijkjuh

Re: '''samen'' wonen en geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:12

Wat leuk dat het huis zowat af is!

Wij hebben een gezamenlijke rekening waar we beiden een percentage van ons loon op storten. Hiervan betalen wij onze vaste lasten, boodschappen ed. Persoonlijk vind ik deze manier erg fijn werken.

Jullie situatie nu is wat lastiger, aangezien jullie nog niet echt gaan samen wonen. Ik weet niet of je nu ook eigen vaste lasten van een woning ed. hebt? En of je al een vast inkomen hebt. Wellicht kan je regelmatig boodschappen meenemen, zodat je partner niet opdraait voor alle kosten. En draai de situatie eens om. Wat als jij degene met de woning zou zijn, wat zou jij graag willen dat hij bijdraagt?

Praat er gewoon eens over met je vriend, hoe hij het voor zich ziet in de kosten. Het is misschien niet het meest romantisch gesprek, maar het is wel erg prettig om duidelijkheid over financiële zaken te hebben.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:20

Mijn vriend en ik gaan ook 'half'samenwonen, dus misschien werkt wat wij bedacht hebben voor jullie. Ik zal namelijk een aanzienlijk deel van de week voorlopig bij mijn ouders zijn, omdat dat aan de andere kant van het land is en ik daar ook mijn verplichtingen heb.
Gemiddeld zal ik 5,5 dag iin de week bij hem zijn. Ik betaal dus 5,5/12,5e deel van de vaste lasten. In ons geval ook huur, maar jullie zouden dat over een gemiddeld boodschappenbudget per maand kunnen afspraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:25

Wat leuk! Ik woon nu iets meer dan 2 jaar samen met mijn vriend (zijn huis) en wij hebben niet echt duidelijke afspraken. Afgezien van dat de hypotheek voor hem is en de stalhuur voor mij. Boodschappen doen we om-en-om net als dagjes weg en zelfs vakanties. Ik betaal ook geen huur of bijdrage voor het huis o.i.d. Nu is het wel zo dat ik fulltime studeer en dus geen maandelijkse vetpot heb. Hij weet dat ik bijdraag wat ik kan missen dus hij heeft ook geen behoefte aan afspraken. (Hij vindt het gezeik om niks.. :p )

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:30

Ik herken dit. Ik zit in het zelfde schuitje.

Mijn vriend heeft ook een eigenhuis en alles gekocht. Op een paar kleine dingen na die heb ik gekocht.

Maar mijn vriend betaal alle vaste lasten, boodschappen enzo. En alles wat ik kan betalen betaal ik wel mee. Gezien hij ook een vaste baan heeft en ik student ben.

Maar werk er wel naast en als ik boodschappen kan doen doe ik dat en als ik wat kan halen betaal ik dat.

Wel betaal ik alles voor onze 2 hondjes. Dus zo is het bij ons kwa verdiensten in verhouding.

Soms voel ik me wel schuldig en dat zeg ik dan ook. En ik mag me daar niet druk om maken zeg die. Gezien ik "niks" verdien.

En ik heb afgesproken met mijn vriend dat ik bij hem kom wonen als ik klaar ben met school. Dus dan werk ik ook. En dan zijn we twee verdiensten.

Als je meer vragen heb mag je een berichtje sturen ;)

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 22:27

Misschien handige toevoeging. Ik woon nog bij mijn ouders en ben net begonnen bij mijn tijdelijke fulltime baan. Ik verdien dus wel op dit moment maar is dus niks vast oid.
Mijn vriend heeft wel een vaste baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:47

Ik zou een wiebetaaltwat aanmaken. Het is heel infantiel maar op die manier kan je makkelijk alle boodschappen/aankopen etc die jullie samen willen doen invoeren en eens in de zo veel tijd 'afrekenen'. Eventueel kan je natuurlijk ook gewoon bijhouden wie er voor staat en de ander dan wat laten inhalen. Een gezamenlijke rekening lijkt me best een stap en als jullie niet volledig samenwonen en de vaste lasten niet delen lijkt het me ook niet echt nodig.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:52

Omstebeurten boodschappen doen, dat soort dingen deden ik en m'n ex vooral. Alleen nooit ruzie over gehad verder.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:52

Bij mij en mijn vriend is dit zo'n beetje het zelfde verlopen als bij jullie.
Mijn vriend werkt fulltime en is dus de grootste inkomstenbron.
Ik ben zelfstandig en heb echt seizoenswerk dus geen vast inkomen.

Nu we een huis gekocht hebben houden we veel meer over dan toen we huurden en zetten we dus elke maand van beide wat geld op de spaarrekening.

Studeer jij nog? Heb je werk?
Ga samen eens jullie inkomsten en uitgaven na en bepaal zo wat jij in legt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:53

ik woon "alleen" het is te zeggen deel een huis met mijn moeder, maar gezien zij alleen en invalide uitkering heeft, draag ik alle vaste kosten op kadastraal inkomen en brandverzekering na. Boodschappen is ieder voor zich.
Mijn vriend blijft steeds vaker en voorlopig betalen we beurtelings de boodschappen. Als hij overweegt bij mij in te trekken, dan zullen ook alle vaste onkosten door 2 gaan. Of we dan een gezamelijke rekening nemen waar we elk een percentage op zetten zien we dan wel. We zijn nu gewoon om vaak geld over te maken naar elkaar.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:14

Toen mijn vriend en ik nog niet samenwoonden zagen we elkaar in principe alleen in de weekenden; hij woonde in Almere en ik in Zwolle. We hadden toen de ongeschreven regel dat degene bij wie we op dat moment waren de boodschappen betaalde. De andere betaalde dat weekend immers voor de benzine.

Toen ik bij mijn vriend in zijn huurflat introk was ik behoorlijk platzak. Ik had daarvoor al een tijd op mezelf gewoond maar had nauwelijks nog inkomen bij gebrek aan werk. Dit is ook één van de redenen geweest dat we gingen samenwonen. Ik heb al mijn meubels meegenomen naar de flat want wat mijn vriend had was oud of te klein, daarnaast had ik al een zeer riante uitzet en veel nieuw apparatuur. Op deze manier had ik toch het idee dat ik direct al een aandeel kon leveren.
Mijn vriend betaalde toen natuurlijk ook al de vaste lasten voor zichzelf en dit is hij blijven doen. Ik betaalde de boodschappen en het onderhoud van mijn hond die met mij mee verhuisde. Ik had destijds nog geen vaste baan dus het was voor mij lastig om een vast bedrag in te leggen en op deze manier lukte het prima.

Inmiddels heb ik al een paar jaar een vaste baan en hebben we vorig jaar ons eigen huis gekocht. Wij hebben nu een gezamenlijke bankrekening en storten iedere maand een vast deel van ons salaris, hiervan betalen we alle vaste lasten. Hiernaast sparen we allebei maar hebben we ook nog een stukje 'eigen' geld. We hebben op dit moment nog weleens grote uitgaven aangezien we nog wel wat grote klussen hebben aan te pakken aan het huis maar dat betalen we van onze eigen rekeningen. Soms delen we het bedrag door de helft maar het is soms ook een beetje natte vingerwerk. Zo heeft mijn vriend laatst de nieuwe tuinset betaald, dus heb ik vandeweek de nieuwe douchecombinatie betaald. We kijken echt niet op iedere cent en hoeven ons ook geen zorgen te maken over onze financiële situatie. We hebben allebei een periode gekend dat we wel iedere cent moesten omdraaien voor we het konden uitgeven dus we weten heel goed dat geld niet iets vanzelfsprekends is.