Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
FatCat schreef:Dan ga je toch een groot stuk grond moeten vinden waar je ook nog eens op mag bouwen. Zijn dit soort gronden niet ontzettend duur? Dat zal de eerste stap zijn in jou plan.
Beetje bij beetje bouwen klink goed in theorie, maar duurste delen van het huis zijn de badkamer en keuken en verwarming. Dus je zal toch direct een groot deel van de kosten meteen op de tafel moeten kunnen leggen.
verootjoo schreef:Beetje bij beetje mag idd in Nederland niet. Zodra je je kavel gekocht hebt bepaalt de gemeente wanneer er een bewoonbaar huis gebouwd moet zijn![]()
Verder precies wat la palma zegt; je mag zelf tekeningen indienen, (een stuk of 178329874x) en dat moet goedgekeurd worden. De gemeente bepaalt hoe je huis op je kavel staat, de rooilijn, de goothoogte,de kleur, de dakpannen etc etc.
Je mag ook niet zomaar je pony's in de tuin zettendat heeft te maken met wat voor bestemming je kavel heeft.
Maar als alles rond is, is je eigen huis ontwerpen en laten bouwen wel heel leuk, alles lekker naar je eigen zin
Liezel1 schreef:een oud collega heeft haar eigen huis laten bouwen.
Voordat de tekeningen ggk waren, waren ze bijna 20.000 euro verder...
Palmera schreef:Ik heb nog nooit een huis gebouwd en dat zal ik ook niet doen.
Hou rekening met dat het de gemeente is die grond verkoopt en vergunningen verstrekt. Die gemeente verteld hoe groot jouw huis móét worden. En of hij links of rechts op je perceel móét staan. De gemeente geeft aan in welke stijl het huis gebouwd móét worden. En welke materialen en kleuren jij móét gebruiken.
De gemeente verteld jou ook wanneer het af móét zijn. Dus stukje bij beetje afbouwen kun je vergeten.
Kortom het word jouw huis, mede-bepaald door een ander. Denk hier niet te licht over en laat je héél goed informeren.
Palmera schreef:Een bouwkavel wat nog niets anders is dan alleen grond is ook duur als je alleen een badkamer en keuken bouwt en verder (wat overigens niet mag) voor mijn part in een tent woont en slaapt.
Waarom? Voor een keuken en badkamer alleen is ook wateraanvoer, electra en een riool nodig. En jij mag, omdat het jouw kavel is, dat betalen. Dat kost al een klap geld nog voordat er één muur staat.
bello2005 schreef:verootjoo schreef:Beetje bij beetje mag idd in Nederland niet. Zodra je je kavel gekocht hebt bepaalt de gemeente wanneer er een bewoonbaar huis gebouwd moet zijn![]()
Verder precies wat la palma zegt; je mag zelf tekeningen indienen, (een stuk of 178329874x) en dat moet goedgekeurd worden. De gemeente bepaalt hoe je huis op je kavel staat, de rooilijn, de goothoogte,de kleur, de dakpannen etc etc.
Je mag ook niet zomaar je pony's in de tuin zettendat heeft te maken met wat voor bestemming je kavel heeft.
Maar als alles rond is, is je eigen huis ontwerpen en laten bouwen wel heel leuk, alles lekker naar je eigen zin
ah okeeejjj,, wat een onzin, want zie vaak genoeg woningen in bouw wat echt niet 1 2 3 staat
maar als het daadwerkelijk is dat de gemeente alsnog bepaald waarom word er dan zelf gebouwd ? dan is het toch niet meer je eigen ontwerp ?
joa idd, maar daar ga ik dan wel naar op zoek he, koste wat kost mijn huisje kopen is incl ponys in de tuin. ik wil dan ook niet in de bewoonde wereld wonen.. liefst achteraf liefst in een stuk bos
bello2005 schreef:Liezel1 schreef:een oud collega heeft haar eigen huis laten bouwen.
Voordat de tekeningen ggk waren, waren ze bijna 20.000 euro verder...
maar die zullen dan wel een architekt bureau in hebben gehuurd ? mijn vader is architekt dus dat laat ik dan door hem uit tekenen en dan zou ik die hoge kosten al niet hebben. natuurlijk wel de goedkeuring, maar wat dat precies kost is voor mij nog niet duidelijk
bello2005 schreef:FatCat schreef:Dan ga je toch een groot stuk grond moeten vinden waar je ook nog eens op mag bouwen. Zijn dit soort gronden niet ontzettend duur? Dat zal de eerste stap zijn in jou plan.
Beetje bij beetje bouwen klink goed in theorie, maar duurste delen van het huis zijn de badkamer en keuken en verwarming. Dus je zal toch direct een groot deel van de kosten meteen op de tafel moeten kunnen leggen.
dat ligt er aan. niet ieder kavel is 'duur' dat heeft ook natuurlijk met lokatie te maken.
badkamer en keuken is echt niet duur. ook dat ligt er helemaal aan wat je precies wilt.
en het is niet dat ik totaal niets op de tafel kan gooie, maar geen 3 a 4 ton
verootjoo schreef:bello2005 schreef:
ah okeeejjj,, wat een onzin, want zie vaak genoeg woningen in bouw wat echt niet 1 2 3 staat
maar als het daadwerkelijk is dat de gemeente alsnog bepaald waarom word er dan zelf gebouwd ? dan is het toch niet meer je eigen ontwerp ?
joa idd, maar daar ga ik dan wel naar op zoek he, koste wat kost mijn huisje kopen is incl ponys in de tuin. ik wil dan ook niet in de bewoonde wereld wonen.. liefst achteraf liefst in een stuk bos
Omdat als je iedeeen zelf hun huis laat ontwerpen je wel eens een heel lelijk straatbeeld kan krijgenhet moet wel in de buurt passen
als de een een heel klassiek huis gaat bouwen en de ander een superstrak eco huis, ziet dat er niet uit naast elkaar.
Het hoeft ook niet 1-2-3 er te staan maar stel je koopt een kavel met woonbestemming dan zegt de gemeente bv dat er vanaf het passeren binnen 3/4/5 jaar bewoond moet zijn. Dat lijkt lange tijd, maar is in de praktijk best krap als je niet gelijk begint met tekenen.
Je moet goed kijken of je kavel een woonbestemming heeft en of je er pony's mag houden. Het bos heeft meestal geen woonbestemming.
Liezel1 schreef:bello2005 schreef:
maar die zullen dan wel een architekt bureau in hebben gehuurd ? mijn vader is architekt dus dat laat ik dan door hem uit tekenen en dan zou ik die hoge kosten al niet hebben. natuurlijk wel de goedkeuring, maar wat dat precies kost is voor mij nog niet duidelijk
ze hebben inderdaad een architect ingeschakeld, want dat soort dingen kun je niet zelf doen. Voordat ze goedkeuring hadden heeft het ook ruim 2 jaar geduurd.... iedereen moet er wat over zeggen, ook de welstand. En die kwam steeds met wat anders....
Palmera schreef:Zo werkt het nou eenmaal. En ik denk zelfs júist in het buitengebied dat er nog meer eisen zijn.
Om eiffeltoren, indianenbouwsels, iglo's en andere vreemde horizonvervuilende bouwsels te voorkomen.
Overigens denk ik dat jouw vader, ala architect zijnde, dit allemaal ook wel weet.
bello2005 schreef:maar dit alles zou ik aan makelaar ook moeten kunnen vragen toch ?
stefje schreef:Ik heb 10 jaar geleden mijn eigen huis laten bouwen, op grond die ik (deels, een heel verhaal) al in eigendom had. Ik vond het een hele, hele zware dobber. Ze zeggen niet voor niks 'je eerste huis bouw je voor je vijand, het tweede voor je vriend, het derde voor jezelf'. Er zijn mega veel beslissingen te nemen waarvan je deels de gevolgen niet goed kunt overzien. Realiseer je waar je aan begint.
Neem ook een fikse zak geld mee als je zowel de grond alsook het huis moet betalen. Daarnaast moet je zeker weten dat je een bouwvergunning gaat krijgen op je stuk grond, voordat je dat laatste aankoopt. En dan nog weet je dan nog niet of je je huis naar je wensen zult kunnen bouwen. Wat eerder gezegd werd dat de gemeente alles beslist, dat is niet waar. Maar ze bepalen wel veel. Binnen hun regels (die soms heel wonderlijk naar de praktijk omgeslagen worden...) liggen in principe je mogelijkheden. Bouwen 'precies zoals je wilt ' is een illusie.
Nadeel van 'buiten' bouwen (zoals ik ook deed) is dat de gemeente vaak meer moeite heeft om beslissingen te nemen wat ze wel en niet goed vinden. In een straatje bouwen is wat dat betreft regulierder en daardoor simpeler.
Qua regelen: ik had een enorm ervaren aannemer die veel werk op het gemeentehuis heeft gedaan. Die heeft ook alles en iedereen aangestuurd. Onderschat niet hoeveel er naast het bouwplan nog bedacht, en veranderd moet worden omdat er iets tegenzit.
Even een chaletje neerzetten en daar alvast gaan wonen, dan loop je enorm in de kijkert en dat zal niet getolereerd worden. Ook heb je gewoon je nutsvoorzieningen nodig en riolering e.d.
Als ik je openingspost lees krijg ik het idee dat je er nog erg naief instaat...