Verhuizen naar Duitsland, voor en nadelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cequinta

Verhuizen naar Duitsland, voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 02:56

Mijn vriend en ik zijn samen aan het kijken voor een huis te kopen.

Aangezien wij in Zuid-Limburg wonen, wonen wij ook erg in de buurt van de grens van Duitsland op 5/10 minuten afstand.

Nu hoor ik velen zeggen dat in Duitsland wonen veel scheelt. Kwa groter type huis, tuin, auto, kinderbijslag en zo nog veel dingen.

Ik heb me er nog niet zo ver in verdiept omdat wij eigenlijk nu pas beginnen met huizen te bezichtigen.

Maar is er iemand die vanuit Nederland geëmigreerd is naar Duitsland?
Was de stap makkelijk?
Welke voor en nadelen zitten erbij?

Oehlala

Re: Verhuizen naar Duitsland, voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:19

ik woon in dld. was de stap makkelijk, nou ja mijn vriend is duitser en wilde niet naar NL, zodoende had ik niet zo veel keus. haha. Heel eerlijk als hij mij morgen niet meer wil, of dood neervalt, verhuis ik direct weer terug naar Nederland. :o

voor- en nadelen, tja ik denk dat, dat per mens verschilt. Als je beide NL'er bent, en verder vrienden, fam en werk in NL hebt, dan zul je er misschien anders instaan cq is integreren in zulke grensdorpjes vaak wat moeilijker, omdat je er niet zo makkelijk tussenkomt. Sowieso is de Duitse mentaliteit wel heel anders dan in NL, en dat merk je ook bij 5 km over de grens. Mij persoonlijk past die niet zo goed, dus ja ik vind het wel moeilijk in dld, ik ben blij dat ik sinds een aantal jaar weer in NL werk.

qua kosten/voordelen, tja, ik ben van mening dat het niet perse (veel) goedkoper is dan in NL.
Je kunt hier idd (mits je voldoende eigen vermogen meebrengt) wel een huis kopen wat in NL misschien wezenlijk moeilijker was geweest. Daarnaast zijn verzekeringen en G/W/L veel duurder dan in NL, ook moet je bij bestaande bouw heel goed opletten wat de regels zijn omtrent isolatie etc, want er lopen een aantal deadlines met energieneutraal etc, wat bij bestaande bouw tot grote investeringen kan lijden. Ook nieuwbouw is daar nogal onderhevig aan.

Wat ik altijd wel leuk vind is dat er bij verjaardagen etc de hele familie een taart bakt.

ik weet verder niet precies wat je wilt weten, maar je kunt mij altijd pb'en.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:47

ik kan je een tip geven, meld je op facebook aan bij nederlanders in duitsland. en stel je vraag daar. hier heb ik mijn vraag ook gesteld. ik wilde ook naar duitsland, maar ben er snel van terug gekomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:56

Wij hebben hier ook over nagedacht, maar volgens mijn man ben je vooral qua verzekeringen etc stukken duurder uit en wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.

Je zou Kimmie261 kunnen pben. Zij woont al jaren in Duitsland.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:58

Verzekeringen zijn inderdaad duurder in Duitsland. Voordeel is wel dat ze bijvoorbeeld geen eigen risico hebben bij een zorgverzekering :)

Wat daar trouwens ook echt anders is dan hier zijn de rusttijden. Het wordt daar echt niet gewaardeerd als je gaat klussen op een avond of op zondag.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:12

Ze hebben inderdaad geen eigen risico bij de zorgverzekering, je betaalt gewoon per definitie al meer aan de zorgverzekering en elke keer als je medicijnen, therapie of in het ziekenhuis komt kun je zelf een bedrag betalen, geloof me ik heb een jaar hier in het ziekenhuis gelegen en dat heeft mij vele geld gekost, veel meer dan wanneer ik gewoon eigen risico in nl betaalt had.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:18

Een oud-collega is een paar jaar geleden ook verhuisd naar Duitsland en hij weet niet zo goed of dat een handige beslissing is geweest. Voor zijn paarden is het wel heel lekker (kunnen de hele dag naar buiten op een groot stuk grond), maar hij betaalt behoorlijk aan belasting voor zijn huis en verzekeringen. In eerste instantie lijkt het allemaal goedkoper, maar uiteindelijk moet je het op een andere manier alsnog betalen. Ook is er in zijn omgeving haast geen werk te vinden, alleen in de zorg. Hij moet dus dagelijks op en neer naar Nederland rijden, wat qua brandstof en tijd behoorlijk oploopt. De rust en ruimte maken dat hij er wil blijven, maar hij moet wel heel zuinig leven om zijn hoofd boven water te houden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:39

Ik heb zelf 7 jaar in DL gewoond en mijn vader woont er nog steeds. Duitsland is heel anders, maar ik vind het een fijn land om in te wonen. Huizen zijn goedkoper (ideaal voor als je paarden aan huis wil dus!) supermarkten veel grootschaliger (dus goedkoper) en ik vind de bevolking persoonlijk veel vriendelijker dan de gemiddelde Nederlander. Wel verder dan vlak over de grens trouwens. Vlak over de grens vind ik, uit eigen ervaring, dat de mensen minder aardig zijn dan verderop in Duitsland.

Het is lastig om uit te leggen wat er allemaal anders, beter of juist niet beter in Duitsland is. Ik hoor hierboven namelijk dat het niet wordt gewaardeerd als je op avonden op zondagen gaat klussen. Maar dat verschilt gewoon heel erg per persoon, er zijn ook Nederlanders die dat niet waarderen.

Ik denk dat je het zelf moet gaan ervaren. Duitsland is een heel fijn land om in te wonen, maar het is geen vertrouwd Nederland. :) Je zult moeten wennen. Maar daarna is dat het vast waard geweest.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:48

wij wonen nu 11 jaar in duitsland,en willen echt nooit meer terug naar nederland,het is echt héérlijk wonen,ruim huis met veel grond waar je voor het geld in nederland nog geen fietsenhok voor koopt,goedkope wegenbelasting ( 170 euro per jaar voor een dikke Volvo V70) goedkope bezine,grote supermarkten,levensmiddelen zijn echt véél goedkoper ( was laatst bij de AH en zag dat een fles nivea badschuim 8 euro kost :wow: ,tegenover 1,80 hier) ,tja verzekeringen zullen wat duurder zijn,maar echt niet zo dat je aan de geelhonger gaat :+

zo moet je ook de dieren apart verzekeren,vallen niet onder een WA verzekering.

kinderbijslag schijnt hier heel hoog te zijn,maar ik heb geen kinderen dus geen idee,maar wordt hier niet werkeloos ,je wordt hier minder gepamperd als in nederland als je geen werk hebt.

mijn vriend werkt in nederland en rijdt 200km per dag,maar in ons geval gunstig omdat dat tegen zeer goed tarief is,maar werk in dld is zeker ook wel te vinden,al liggen de lonen een stuk lager,maar goed,het algemene leven is wel goedkoper.
daarnaast zijn we dus ook via nederlandse zorgverzekering verzekerd,wat niet veel zou schelen met als wij ons hier prive zouden moeten verzekeren,als je in dld werkt gaat het van je brutoloon af,zoiets als het ziekenfonds vroeger in nederland.

en verder genieten we elke dag van het wonen hier :) +:)+

verder een kleine toevoeging,weet wel als je naar dld gaat dat je emigreerd,dus je gaat in een ander land wonen,dit moet je willen en je aanpassen,wil je alleen hier gaan wonen omdat het "zo lekker goedkoop is",dan moet je lekker in nederland blijven wonen.

dat moet je insteek gewoon níet zijn,je moet echt wel weg willen uit nederland en je aanpassen aan het land waarin je gaat wonen...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 29-04-17 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:53

Wij wonen er ook alweer twee jaar en gaan no way meer terug naar NL! Loopt wel een topic over nl bokkers in dl .even zoeken

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:25

Ik woon ook alweer een tijdje in Duitsland. Je moet er inderdaad niet gaan wonen omdat het huis zo goedkoop is. Dan kan het behoorlijk tegen vallen. Zon- en feestdagen zijn echt nog rustdagen waarop het echt niet op prijs gesteld wordt om lawaai te maken (grasmaaien, klussen etc) maar heeft tegelijk als voordeel dat je zelf een goed excuus hebt om niets te doen en in de zomer op een zondag is het heerlijk stil ontbijten in je tuin.

Of het echt veel goedkoper is weet ik niet. Boodschappen zijn om het even volgens mijn idee. Wegenbelasting is wel velen malen goedkoper dan in Nederland. Ook hebben wij sinds oktober 2016 een kleintje en de kinderbijslag is hier wel veel hoger. Hier krijg je maandelijks wat je in Nederland in het kwartaal krijgt. Ook hebben wij drie honden en ook die moet je wel apart mee laten verzekeren.

Wij wonen hemelsbreed 7km van de grens en hebben gewoon het geluk dat we ontzettend leuke en aardige buren hebben. Volgens mij valt of staat het daarmee. Als je in nld vervelende buren hebt is het ook niet echt leuk.

En de Duitse Grundlichkeit vind ik echt typerend. En je moet je aan willen passen. :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:34

Wij wonen nu 12 jaar in Duitsland, bevalt prima. Huis hadden we in Nederland nooit kunnen betalen (120.000 voor een boerderij met twee woningen en 3 ha grond voor de paarden). Of de verzekeringen duurder zijn, weet ik niet, we zijn al te lang weg uit Nederland om te weten of het verschil groot is.
Ziektekosten valt best mee, wij betalen een bepaald percentage van het loon, dus hoe meer je verdient, hoe meer je betaalt. Maar dat is wel meteen voor het hele gezin, ook voor de kinderen als ze 18 zijn gepasseerd en nog naar school gaan. Wat ik vooral prettig vind, is dat de premie al van het bruto loon is af getrokken, dus wij hebben er verder geen omkijken naar.
Wij krijgen voor 3 kinderen bijna 600 euro kinderbijslag per maand, dus dat is een groot verschil.
Wegenbelasting kost ons bijna 400 euro in het jaar, een Opel Omega diesel, in Nederland niet te betalen dus.
Onroerend goed belasting (zo heet dat toch?) is hier ook bijna niets, wij betalen 90 euro per jaar voor het huis en een paar euro voor de grond. In Nederland is dat een aantal honderden euro's toch?
Studeren is hier ook goed te doen. Onze oudste dochter gaat naar de universiteit, ze betaalt ongeveer 700 euro per jaar en dan heeft ze ook vrij reizen met trein een bus.
Wat wil je verder nog weten?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 14:31

Wanneer je in Duitsland woont, is het dan verplicht om een zorgverzekering af te sluiten in Duitsland? Of mag je deze in Nederland blijven hebben?

Bedoeling is dat er gewerkt blijft worden bij de huidige werkgever in Nederland.
Het is niet zo zeer dat wij onze keuze al gemaakt hebben. Maar Duitsland staat, mits het ons bevalt kwa voor en nadelen en dit voor ons te doen is, ook eventueel wel op het lijstje voor een huis.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:32

nee hoor je mag je nederlandse verzekering gewoon houden

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:24

Ik ben ook via mijn werk verzekerd bij een nederlandse verzekeraar.

Ons bevalt het prima hier. Voor wat betreft het klussen op zondag of feestdagen, zolang je geen kabaal maakt wordt het prima gedoogd. Ik rij ook paard op zondag of krijg les.
Je moet uiteraard niet gaan grasmaaien... ;)

Met buurtgenoten ook een goed contact, hoewel ik wel moest wennen aan de taal. In je eigen taal kun je toch vrijer praten, ben je niet bang om fouten te maken, en je hoeft niet op te passen hoe een opmerking over komt. Wat in de ene taal grappig is kan in een andere taal juist heel anders overkomen.
Maar na 8 jaar red ik me daar ook aardig mee.

Wij wonen overigens op zo'n 45 kilometer van ons werk, maar we kunnen samen rijden dus dat scheelt in kosten. En we kunnen die tijd even bijpraten over het werk. :)

Auto en huis zijn inderdaad een stuk goedkoper, boodschappen kijken we gewoon wat we in Duitsland of Nederland halen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:39

Zelf woon ik aan de NL kant van de grens, dus wij rijden hier veel heen en weer. Wat ik om mij heen hoor:
- basis school, in DL of in NL (In DL wordt verwahct dat je de kinderen begeleidt met hun huiswerk in de middag)
- studeren, emigratiepapieren nodig
- paspoort verlengen, speciaal naar bijv. Enschede
- aankoop van een huis - percentage aankoopsbelasting standaard 20% (kan onderhandeld worden, maar moet wel VOOR de aankoop gedaan worden)
- werkzoekenden moeten werk aannemen in geheel Duitsland
- de huizenprijs is niet meer zo laag als 10 jaar geleden

Wij hebben dus bewust voor een huis in NL gekozen, vooral omdat je niet weet wat de toekomst je brengt wbt werkgelegenheid. Dus een kleiner dorpje waar ook de prijzen lager liggen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:56

vervelende is van "gehoord hebben" en gewoon niet zelf ervaring hebben is foutieve ( soms negatieve) informatie hebben wat dan weer als waarheid aangenomen wordt.

zo kan je inmiddels op meerdere plaatsen je paspoort laten verlengen ( wij doen dit in winschoten) en is Enschede allang achterhaald, zo zijn de prijzen inderdaad iets gestegen maar niet te vergelijken met nederlandse huizenprijzen,en koop je hier nog steeds veel huis en grond voor lage prijzen, en op dit moment heb je zelfs voor het kopen van een huis in nederland eigen geld nodig,wij hebben ons huis overigens zelfs met bouwdepot gekocht in een tijd waarin inderdaad gezegd werd dat je zelf 20% moest aanbetalen.

afijn, laat je goed voorlichten bij instanties die echt weten waar de klepel hangt en ga nooit af op "van gehoord" verhalen :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:14

wbt de kinderen met begeleiden met huiswerk , kan ook gewoon op school, daar hebben en kunnen ze alle hulp krijgen die ze nodig zijn. dus je bent als ouder zeker niet verplicht je kind te moeten begeleiden. :o

wat kimmie zegt idd , ik krijg ook veel vragen of juist opleggingen, van in NL wonende mensen die me even willen vertellen wat ik nog moet regelen want hoe wij het hebben dat kan niet.. haha *tijden veranderen en dingen gaan anders of zijn simpeler te regelen*

wij hebben ons huis 2 jaar geleden gekocht , en dat was zeer zeker veel goedkoper als in NL, je moet idd een gedeelte zelf inleggen maar dat is voor zover ik weet in NL ook het geval.er staat hier in de buurt ook ergens een boerderij/woning met 5000 grond die getaxeerd is voor 130.
het ligt er ook een beetje aan wie de woning verkoopt, met betrekking op de VP.
uiteindelijk ben je afhankelijk van de bank wbt lening want hun taxeren/ finamcieren uiteindelijk de boel

niet aanvallend bedoeld hoor , maar als je juiste dingen wilt weten idd even naar de desbetreffende instantie bellen, die kunnen je zo alles haarfijn uitleggen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:33

Maar toch iets met een klepel en een klok, want het gaat meer om dat het punten zijn waar je op moet letten.

Toen wij er naar keken was het alweer ruim 10 jaar geleden, dus er zijn zeker dingen veranderd, maar met veel Duitsland-wonende kinderen in de klas / op zwemles zit je er toch wel middenin (nog een dingetje, zwemlessen in Duitsland zijn hier over de grens erg slecht. Dus ook iets om gewoon even te checken hoe dat bij jullie is)

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 18:25

Missanita,

Wij zijn nu een beetje pas begonnen met kijken naar huizen.
Het is niet zeker dat wij naar Duitsland willen emigreren.
Kinderen.. dat wil ik zelf nog niet binnen nu en 10 jaar maar aangezien wij niet "midden" in Duitsland willen gaan wonen, maar dan ook echt alleen ergens aan de grens. Dit ook ivm dicht bij familie blijven. Zouden later eventueel de kinderen ook gewoon naar een nederlandse school kunnen gaan.

Mijn vriend zijn ouders wonen in een dorpje van een straal van misschien 3km? Rijdt het dorpje uit, steek de straat over en je zit al in Duitsland.

We willen ons eerst meer verdiepen in de ervaringen etc van andere mensen. Was de stap makkelijk te maken, waren jullie blij met de keuze en welke regels zijn er nieuw tegenwoordig.
Naar een instantie gaan, wat ook geld gaat kosten, om te weten hoe het reilt en zeilt in Duitsland, dat willen we op dit moment nog niet doen.

Vind het eerst belangrijk dat we eruit komen samen wat we willen gaan doen. Nederland of staat Duitsland ook op ons verlanglijstje?

En het is voor mij informatief wat anderen hun ervaringen zijn over het emigreren naar Duitsland. Vanuit daar willen we kijken, Oke, past het wel bij ons?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:53

Wij wonen nu 1.5 jaar in duitsland.
Kosten qua verzekeringen ed zijn gewoon vergelijkbaar met NL.
Ook g/w/e.
Wij zijn met alles misschien een paar 10tjes duurder uit.
En daarbij is de wegenbelasting belachelijk laag dus dat heft mekaar weer op.

Qua dingen regelen ging erg makkelijk.
We bekeken een huis, zijn naar de plaatselijke (Volksbank) gegaan.
Loonstroken e.d ingeleverd, bod gedaan op huis en binnen 2 wk was de hypotheek rond :)
En wij hebben volledige financiering incl bouwdepot en dus niks zelf in hoeven leggen.

Wat wel overigens een stuk duurder is dan in NL is de overdrachtsbelasting en de makelaarskosten. Reken bij de koopprijs van je woning maar even 15% bij op ongeveer :$

Mijn man werkt trouwens in NL en krijgt dus kinderbijslag uit NL.
Dit wordt door Duitsland aangevuld tot duitse norm wat betekend dat ik voor 3 kids zo'n 600 euro per maand krijg.
Mijn kinderen gaan wel in NL naar school, maar dit had zeker niet onze voorkeur.
De duitse school wilde onze kinderen niet 'hebben' (hier zat overigens wel een langer verhaal achter dan 'ze perse niet willen op die school')
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 10-05-17 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:56

TS ,er is een huiskamer topic met allemaal bokkers die in duitsland wonen,denk dat je daar meer te komen weet als in dit topic.

plus dit is een prima site waar heel veel info op te vinden is:
http://www.verhuis.de/start/index.html

Santos_05 ,het is echt niet erg als mensen informatie geven,maar niet helemaal zeker weten en dan van horen zeggen maar als waarheid ergens neerzetten is natuurlijk wel wat anders,het slaat soms echt volledig de plank mis als ik lees wat er geschreven wordt ( in het algemeen dan) :)

en wat betreft de duurheid van de huizen,voor nog geen 60.000 euro woon je hier nog steeds vrijstaand én aan de grens...
http://www.induitslandwonen.com/woninga ... 04-weener/

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:43

Het is niet perse dat we naar Duitsland willen verhuizen omdat het daar "goedkoper" is.

Maar het is zeker een feit dat je "meer" huis krijgt dan in Nederland. Het is voor ons ook ideaal als we de paarden aan huis kunnen hebben. En hier in Nederland betaal je toch wel voor huizen met minimale grond van 2000 m2.
En daarbij komen er betreft hypotheken nieuwe regels hier in Nederland waardoor het voor jongeren gewoon bijna onmogelijk is om een leuk huis te kunnen kopen.

Kimmie, voor 60.000 euro mag je blij zijn als je een leuk appartement vind in een flatje in Nederland.
Of je krijgt een goedkoop rijtjeshuis waar nog heeel veel aan gedaan moet worden. Maar helaas krijg je ook geen bouwdepot meer hier in Nederland.

Maar welke jongeren hebben zo even makkelijk 50.000 euro op de spaarrekening staan?
Dan bedoel ik voor de makelaarskosten, aanbetaling huis en bouwgeld.

Bijna alle jongeren hebben nu een opleidingslening. Dit wordt geteld als schuld en daar kijken ze ook naar wanneer je de hypotheek wilt pakken.
Zelfs gaan ze het nu doen met telefoon abonnementen! Las laatst dat wanneer je bijv de nieuwe iPhone 2 jarig abonnement hebt, je hierdoor al makkelijk 10.000 euro minder krijgt geleend bij je hypotheek.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 05:29

xPenny schreef:
Wanneer je in Duitsland woont, is het dan verplicht om een zorgverzekering af te sluiten in Duitsland? Of mag je deze in Nederland blijven hebben?

Bedoeling is dat er gewerkt blijft worden bij de huidige werkgever in Nederland.
Het is niet zo zeer dat wij onze keuze al gemaakt hebben. Maar Duitsland staat, mits het ons bevalt kwa voor en nadelen en dit voor ons te doen is, ook eventueel wel op het lijstje voor een huis.

Even goed opletten met blijven werken in NL, dat is belastingtechnisch echt een monster. Dan kom je zowel in NL en DE belasting te betalen. Een collega van mij heeft dit doordat ze beide over de grens werken. Zij gaat drie maanden in het jaar 'voor niks' werken. Dat bedrag wat ze dan verdiend is voor beide voor de belasting.

Wij hebben er ook voor gekeken maar was snel genezen, wij zijn toen met de dochter van een kennis gaan praten die naar België verhuisd is en dat klonk ons véél beter in de oren dan DE. Uiteindelijk niet gedaan omdat we in NL ons droomhuis hebben gekocht. Wel aan de grens, als ik twee keer over mijn eigen voeten val lig ik naar rechts in België en naar links in Duitsland. :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 06:44

TS, wat is dan de reden dat je evt naar DL wilt verhuizen, als het niet om het geld gaat? Evt. kinderen wil je al in NL op school hebben... als je naar DL verhuisd, ga je EMIGREREN. Ook 5 km over de grens is Duitsland, geldt de Duitse wet, wonen duitse mensen, wordt duits gesproken. Pas je aan, integreer en ga het kinderen niet moeilijk maken door ze in NL naar school te laten gaan.
Ik zie ook in dit topic al dingen voorbij komen die niet waar zijn. Laat je goed informeren door instanties, neem zog. ervaringen die als waarheden gepresenteerd worden niet klakkeloos aan.

Ik woon hier nu 14 jaar en NO WAY dat ik vrijwillig terug ga naar holland. Ex vriend wel teruggeschopt naar nederland, die wilde niet aanpassen of integreren, hele sociale leben in holland, boodschappen doen in holland, werken in holland... dat zijn de mensen die er niet tussen komen hier, die na een jaar nog steeds geen duits spreken en die uiteindelijk van ellende terug gaan.
Ik heb mijn huis gekocht zonder eigen vermogen, werd gewoon 100% gefinancieerd met de k.k. erbij. Dat wordt trouwens steeds populairder hier en door meer en meer banken gedaan.
Qua boodschappen ben ik zeker weten goedkoper uit, verzekeringen zijn iets duurder (maar een stuk duidelijker wat betreft vergoeden en uitbetalen) en wegenbelasting is (zoals al eerder gezegd) een schijntje. Huizenprijzen liggen gewoon nog steeds vér onder de prijzen van NL, voor ons hollanders echt een lachertje.
Zoals kimmie (?) al schreef: als het je alleen om het geld voor een huis/grondstuk te doen is: blijf voor jouw eigen en ons plezier lekker in NL. Als je je verheugd op een nieuw land, andere cultuur, andere gebruiken, nieuwe mensen, nieuw avontuur (maar niet zo heel ver weg van je familie) en ben je bereid om je aan te passen, te integreren, de taal te leren en er helemaal in mee te gaan: ik kan het alleen maar aanraden!