Bokkers met een groentetuin(tje)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Bokkers met een groentetuin(tje)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 14:27

Ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn die een groentetuin(tje) thuis hebben? (dus geen moestuintjes van een supermarkt, echt een stuk groentetuin in je tuin). Wat verbouwen jullie zoal en hoe zorg je goed voor je groenteplantjes?

Ik heb 3 jaar geleden een stuk tuin omgezet en daar een groentetuin in gehad waarin ik onder andere radijsjes, sperzieboontjes, slaplantjes, verschillende soorten kool en worteltjes heb verbouwd. Het ene met wat meer succes dan het andere, maar joh, ik was best trots op mijn eerste eigen tuintje :) . De jaren daarna is het me wegens tijdgebrek niet gelukt, maar dit jaar wil ik weer een poging gaan wagen. Geen grote tuin, gewoon een klein stukje om het weer te proberen.

Ik denk dat ik sowieso weer voor slaplantjes en sperzieboontjes ga omdat deze makkelijk te verbouwen zijn, omdat sla in de zomer elke dag wel lekker is bij het eten en sperzieboontjes zijn prima in te vriezen als voorraadje voor de winter. Maar wat ik er daarnaast in wil hebben weet ik eigenlijk nog niet. Helaas heb ik nog geen kas (toekomstdroom), dus komkommer/tomaat/paprika lijkt me niet geslaagd. Kool werkte op zich ook wel goed, alleen had ik de laatste keer enorm veel last van slakken daarin en dat vond ik toch wel blergh.

Misschien is het leuk om hier tips en ervaringen uit te wisselen? Voor mij als beginneling zou dat wel erg interessant zijn en er zullen vast wel meer mensen zijn die er graag meer over willen leren :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:29

Muronia

Re: Bokkers met een groentetuin(tje)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 14:32

Oh, wat goed! Ik heb dit hele subforum na zitten kijken of er al zo'n topic bestond en niet gevonden, nooit bij VT gekeken ;). Dank je wel :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:33

Komkommer en tomaat kan prima in Nederland. Paprika werkt alleen bij een uitzonderlijk warme zomer. Verder doet courgette het altijd erg goed. Dit zou ik zelf wel gewoon in jr borders zetten en niet zo zeer in je groentetuin aangezien de planten nogal groot worden. Pompoen is ook lekker makkelijk. Stuksnijbonen zijn ook makkelijk en goed in te vriezen. Iets van sjalotjes is ook leuk en niet heel veel werk.
En vergeet niet je border te verrijken met bv aardbeienplantjes en een bessenstruik. Dit zijn vaste planten dus beter geschikt voor de border dan een groentetuin.

Edit: kleine aanvulling. Afrikaantjes (eenjarig plantje) werkt erg goed tegen luis en zijn dus een geweldig iets om bv op de 4 hoeken van je tuintje te zetten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 14:37

Aardbeien en bessen en frambozen hebben we, buiten het groentegebeuren om sowieso al! Daarnaast ook nog een appelboom, pruimenboom, kers en peer. Dus eigenlijk al best heel veelzijdig :D.

Pompoen en courgette ben ik niet gek op. Serieus komkommer buiten een kas? Dat wist ik niet! Die zou ik wel graag willen :). Sjalotjes is ook een goeie inderdaad.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:42

Komkommer gaat echt prima. Moet je alleen even kijken welke soort je pakt. De hybride soorten moeten meestal wel in een kas.
Rode bieten kunnen ook maar dan heb je net als bij worteltjes wel een lichtere grond nodig dus mocht je klei hebben is het handig wat zand te mengen door je grond.
Verder vond ik het altijd gewoon leuk om naar de zaadhandel of plantjeshandel te gaan en te kijken wat ze hadden. Zo heb je toch vaak weer 1 of 2 dingen staan die je anders niet zo snel neer zou zetten.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:43

Zoals hier al gezegd wordt, kunnen o.a. tomaten prima. Ik heb sinds enkele jaren een nette oogst tomaatjes en aardbeien (als in, veel te veel voor mijn huishouden dus ik geef meer dan de helft aan familie/vrienden :') ). Daarnaast groei ik zelf ook graag suikermaïs dit jaar nadat het vorig jaar goed bevallen is! Verder heb ik niet zo heel veel ruimte dus hou ik het klein.

Ik raad je aan om voor elke plant goed door te lezen wat de beste plaatsing is (weinig/veel zon e.d.), wat de beste grond en bemesting is etc. De ene plant doet het beter op de ene soort mest dan de andere. En verder: geniet ervan! Ik hoop dat je een leuke tijd vol met heerlijke oogst uit eigen tuin tegemoet gaat. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:49

Aardbei is hier in hangpot/bak ivm slakken. Fruitbomen staan er meerdere, maar wel van elke soort zeker 2 rassen ivm bestuiving. Vaste groente/kruidenplanten maken hier gewoon onderdeel uit van de moestuin, o.a. als haag/afscheiding en omdat een aantal tot de grond afsterven (rabarber bv) in de winter en het makkelijker is om die dan bij/onder bv een fruitboom/struik te planten zodat ik weet waar zo op horen te komen. Maar meer lagen is ook erg handig, vaste kruiden bv gaan ook als onderlaag onder de fruitbomen en struiken, scheelt ook onkruid.

Pompoen en courgette is hier veel gebruikte groente, verder de standaard dingen als radijs, biet, sperciebonen en wortel.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:55

Slaplantjes kunnen bijvoorbeeld ook heel goed geplant/gezaaid worden onder je stokbonen.

Qua bemesting vinden wijzelf paardenmest het meest prettig. Dit gaat er ieder jaar na het seizoen op en door. Mocht je het vermengd hebben met stro is dat helemaal ideaal ivm luchtigheid van je grond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:06

Dit jaar courgette, spinazie en basilicum. Word heel veel gegeten bij ons. Courgette doet het inderdaad goed, vorig jaar had ik zes planten en een opbrengst, verschrikkelijk veel. Gebruikte er zelf zo'n vijf per week en de rest legde ik gewoon aan de straat, gratis meenemen. Ook een oude buuf kreeg er genoeg, zij maakt de heerlijkste courgettesoep dus kreeg ik zaterdags ook een pannetje in ruil. Spinazie vinden we heerlijk om te roerbakken met spekkies en roomsaus en dan tagliatelle erbij. Of Spinazie met zalm en pasta. En dan basilicum, tja, we eten veel pasta dus altijd goed. Kids nemen ook veel mee wanneer ze langskomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:34

Ik heb bij het kiezen van welke soort planten ook gelet op prijs. Aardbeien, frambozen, blauwe bessen, rode bessen; allemaal superlekker, niet te ingewikkeld om te telen én altijd aan de prijs als je het bij de supermarkt moet kopen. Een keer planten en elk jaar een 'gratis' fruitfeestje *\o/*
Ik ga dit jaar ook een poging wagen met mini-watermeloentjes!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:48

Ik heb een volkstuin vlakbij huis. Is nu mijn 2e jaar.
Ik heb 2 pruimenboompjes en een perenboom. Een frambozenstruik. Verder plant ik wortel, prei, spruiten, bloemkool, snijbonen en sperziebonen, aardappels en courgette.
Sla vind ik echt teveel werk met de krop schoonmaken en wassen haha. Vorig jaar ook pompoen gehad. Die doe ik dit jaar denk ik ook nog. Courgette en pompoenplanten worden mega groot en dat is handig tegen het onkruid haha.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:00

Ik heb hier ook een moestuin in de tuin
Momenteel bramen en druivenstruik.
Knolselderij, ui en aardappel.
Rode biet, sla en tomaat.
En heb ik net in een potje paprika en kruiden gezaaid.
Ook heb ik ananas aardbei en gewone.
En 4 vruchtboompjes waar ik dit jaar vrucjten van verwacht.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:37

Ik heb vorig jaar van Moonfight een paar courgettes meegekregen omdat zij er enorm veel van in haar tuin had.
Ik weet dat zij een hele groentetuin heeft. :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:50

Vorig jaar heb ik het ivm pas in juni aanleggen van de tuin niet helemaal serieus aan kunnen pakken, maar dit jaar ga ik er weer voor.

De eerste kroppen sla zijn al haast oogstklaar. Lang leve de koude kas!
Er staan 2 (jonge)appelboompjes, een ook nog erg jonge druif en framboos.
De rabarber is vorige maand gepoot.
Vandaag een blauwe bes gekocht.
De doperwten zijn vorige week gelegd.
En dan in huis nog wat voorzaai spul. O.a. tomaat, komkommer, spruiten en broccoli.

Misschien loop ik iets te hard van stapel :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:43

palousa_boy schreef:
Lees eens het topic [VT] De eetbare tuin door ;)

Vandaar dat ik hier een slotje zet :)