Auto's: motoren en pk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Auto's: motoren en pk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 09:36

Hoi :wave:

Misschien niet meteen een vraag voor een paardenforum, maar ik lees toch regelmatig reacties van autokenners, dus ik waag het er op!

Op het vlak van auto’s ben ik een totale leek. Nu heeft de auto van mijn vriend na 11 jaar dienst besloten het even zonder linkervering te zullen doen. Normaal lappen we hem telkens op als hij een gevalletje heeft van metaal- of andere moeheid. Met zijn 240.000 + kilometers op de teller een gebaar van liefde…
Alleen… de Belgische overheid heeft het momenteel gemunt op de oude dieselwagens. Zo mogen we Antwerpen niet meer in (ik vrees dat uitbreiding van deze maatregel onvermijdelijk is) en is de wegenbelasting voor dieselwagens sterk omhoog gegaan. -O-

Ik begin me dan ook af te vragen of het niet wijs is op zoek te gaan naar een nieuwe auto.

Mijn grootste probleem is dat ik niet wijs raak uit motoren en pk’s!
Ik heb nu zelf bijvoorbeeld een 2.0 dieselmotor maar dat ding maakt hoge toeren op de snelweg en trekt voor geen meter op… Iets met te lage pk’s dan waarschijnlijk? :?
Veel nieuwe wagens beginnen op 1.0, gaan naar 1.2, 1.4… maar veel hoger zie ik in het normale aanbod van dealers niet langskomen. De reactie van een collega was dat dit niet interessant is op de snelweg?
Dus, de vraag: wie kan me uitleggen welke motor ik moet hebben in combinatie met welke pk’s voor een benzinewagen die dagelijks twee maal 20 minuten snelweg rijdt?
Uitleg over het waarom, indien niet te technisch :o? , ook zeer welkom!

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Oryani op 18-04-17 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Auto's: motoren en pk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:41

Mijn vriend zegt dat de skoda fabia, vw polo etc wel redelijk vlotte auto's. Zelf zou ik adviseren om een prijsklasse vast te stellen en gewoon wat proef te gaan rijden. Zo krijg je een idee wat welke auto kan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:53

Die 2x 20 minuten snelweg zijn zo spectaculair niet, die overleef je met ieder soort auto. Waar je naar moet kijken is wat jouw wensen zijn.
Wil je een simpel en heel goedkoop auto'tje rijden, koop dan iets kleins met een 1,0 motor.
Wil je iets dat pit heeft, lekker optrekt en goed door kan rijden neem dan iets met meer pk en kijk dan naar meer motorinhoud icm gewicht van de auto. een 1,6 is leuk als je een lichte auto hebt bijvoorbeeld, maar weer niet als je een hele zware auto hebt want dan trekt het alsnog niet op.
Persoonlijk voel ik me op de snelweg niet prettig in klein en 1,0 motorinhoud. Dat trekt voor geen meter en heeft al moeite met een lichte helling, laat staan dat je met inhalen van een ander echt even gas kan bijgeven. Ik rijd zelf iets wat wat vlotter en feller is, ik wil een auto die goed reageert op de snelweg.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 09:58

Mij maakt het niet uit, maar mijn vriend wil inderdaad wel iets wat stabiel is op de snelweg, dus niet te klein/licht, en het mag wel pittig optrekken, net om vlot te kunnen anticiperen op situaties op de snelweg (aldus zijn officiële uitleg :') ).
We hoeven geen grote gezinswagen, we zijn maar met twee. Hij kijkt momenteel voornamelijk naar wagens zoals de Audi A3 en VW Golf (niet binnen budget), maar ook Hyundai i30.

Maar hoe weet ik dat motorinhoud/gewicht/pk in evenwicht zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:59

Snel optrekken staat vaak ook gelijk aan hoger verbruik. Wil je er een aanhangwagen oid mee wegkrijgen heb je meer pk s nodig. Wil je geen trekhaak en heb je geen race rijmentaliteit dat je iederene op twee baans wegen wil inhalen met veel geweld kun je eigenlijk wel uit de voeten met de meeste autos.

Mijn bejaarde atos is een 1.0 auto met 35 pk. Niet veel maar pittig genoeg om tot 80 goed weg te komen en in te halen op twee baans wegen. Heb zelfs een trekhaak waar ik tot 750 kilo mee wegkrijg. Maar autootje weegt ook geen biet. Maar harder dan 120 gaat wel maar door drie traps automaat veel herrie.top ligt op 140 ongeveer.

Ford fiesta 1.0 van goede vriend is een racemonster. Trekt heel rap op, ook comfortabel bij hogere snelheden en op de snelweg met lange stukken. Topsnelheid geen idee te hard voor mij om te proberen. Is ook erg zuinig en rijdt ook echt lekker. Zijn er rond kerst mee naar Oostenrijk gereden. Genot om te doen. Met mijn atos zal die afstand geen pretje zijn. Met mijn transit heerlijk rijden

Mijn oude ford transit diesel heeft 75 pk maar daarmee moet ik niet willen inhalen op twee baans wegen. Of ik moet heel veel ruimte hebben. Bus is gewoon log en traag omdat die leeg 1800 kilo weegt.

Fiat doblo diesel van ex turbo met 110 pk vlot met optrekken, geen problemen met inhalen ook. Maar ook geen heel zware auto, leeg rond de 1450 kilo.

Oftewel pk en motor inhoud hangt af van gewicht van de auto ook. Wel of geen turbo enz

Een goede uitgebreide proefrit op 80 weg en op de snelweg waar je wat gaat spelen met optrekken en zo vertelt heel erg veel.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:57

Zoek je tweedehands of nieuw?

Mijn ervaring is dat motorinhoud niet per se meer iets zegt tegenwoordig.
Mijn schoonouders hebben een recente (2015) 0.9 liter die mijn oude (2000) 1.6 er gigantisch uittrekt zo efficiënt is die... Het klinkt alleen zo akelig in lage versnellingen, zo'n driecilinder. :+
Als je maar kleine eindjes rijdt zou ik niet groter zoeken dan maatje Polo.
In die klasse heb je dan verder nog: Seat Ibiza, Renault Clio, Kia Rio, Hyundai i20, Ford Fiësta (beetje sportief uitziende auto's allemaal)
Skoda Fabia, Toyota Yaris, Citroën C3, Fiat Punto, Opel Corsa (deze vind ik persoonlijk wat minder sexy qua uiterlijk maar rijden ook allemaal prima)

Het is vooral een kwestie van smaak. Sommige mensen zweren bij "een Duitse", anderen willen dat weer helemaal niet. Ik zou er gewoon eens een dagje voor uittrekken en lekker proefritjes gaan maken. :)

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:37

Je moet van een driecilinder houden tegenwoordig als je een nieuwe auto wilt met een kleinere motorinhoud.

Je zal eerst echt een budget moeten bepalen en vervolgens bedenken of je een diesel of benzine wilt.
De 'minder nieuwe' auto's (tussen 2005 en 2011) met een 1.6 motor diesel zijn erg in trek.. Maar hiervoor moet je oppassen. Deze motoren lopen vaak stuk..

Het is lastig om te zeggen: dit is een leuke auto voor je. Voor vragen mag je me altijd pb'en. Ik zit helemaal opgesloten in de autowereld haha. Door mijn vriend zijn passie en leven met auto's wordt je er vanzelf in verzeild geraakt.
Ik ben zelf begonnen met een opel corsa uit 1999. Saai uiterlijk, maar een stevige auto die motorisch goed zijn. Ik vond het alleen traag en lelijk dus heb deze gauw de deur uit gedaan. Een peugeot 206 gti trok toen mijn aandacht. Bij ieder stoplicht had ik dan ook de grootste lol. Woog niks en trok hard op... maar mijn beurs was er minder blij om. Ik kon constant gaan tanken.
Ik vond het model wel leuk dus heb dezelfde gekocht met motorinhoud 1.1... maar deze was ik ook snel beu. Trok totaal niet op en schaamde me dood op de snelweg.

Nu rijd ik in een alfa romeo, je hoort zoveel mensen roepen dat ze om de haverklap stuk lopen. Maar ik heb m nu zowat 2 jaar en nog nooit problemen gehad. Auto is helemaal in een speciale blauwe kleur overgespoten en er zijn nog een hoop dingen aan gedaan.
Ik ben er blij mee en voel me er goed bij, maar mijn vriend vind een Italiaanse auto maar troep, net zoals frans. Ik blijf er ook bij dat je geluk moet hebben met een auto!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:57

Zullen we even bij het belangrijkste beginnen? De turbo :D

Vrijwel alle dieselmotoren (m.u.v. enkele vrij oude) hebben een turbo.
Veel moderne benzinemotoren zijn ook voorzien van een turbo waardoor een blok met kleinere cilinderinhoud toch dezelfde prestaties kan leveren als een grotere motor zonder turbo.

Om een beetje vlot met het verkeer mee te rijden is een motor met minimaal een pk of 100 wel prettig. Minder gaat ook wel maar die zit je weer vaker flink uit te melken en het verbruik van een motor gaat vooral omhoog als je het laatste beetje vermogen eruit probeert te persen.

Tachtig pk laten leveren door een motor die er maar 90 heeft (bijna volgas / volle toeren dus) is minder zuinig dan diezelfde 80 pk laten leveren door een blok dat 160 pk voorhanden heeft. Die doet dat met halfgas / veel minder toeren.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:12

Ik en mijn vriend hebben een benzine VW Polo uit 2006 (1.4 - 75pk). Naar mijn zin zou hij iets 'sneller' op mogen trekken, dus misschien richting 1.6-2.0 met 100+ pk.

Rijd met een volle 40/42 liter tank ongeveer 550-600km.
Ik zit overigens op de snelweg met 140 op 4000 toeren. Valt op sich reuze mee dus!
Heb verder ook niet het idee dat ik hem tot t randje duw, en ik rij best sportief (flink optrekken, en ik rijd goed door).

Polo's zijn ook niet zo groot als de Golf!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:00

Bedankt voor al jullie reacties! Blijkt maar weer eens hoe weinig ik er van snap :')
Ga het er met mijn vriend nog eens over hebben.
Nieuw of tweedehands, budget,... allemaal nog niet duidelijk. De mogelijkheden tot financiering zijn momenteel best wel aantrekkelijk, vrij nieuwe tweedehandsjes zijn ook nog duur,...

Als ik meer gerichte vragen heb gooi ik ze in de groep! Hopelijk kunnen we voldoende testrijden!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 18:15

Bijkomende vraag! Wat is bij een benzinemotor 'jong' wat betreft kilometers? Ik heb recent een diesel gekocht met 100.000km, en dat was blijkbaar prima ("haal je makkelijk het driedubbele mee"). Maar ik herinner me vaag de opmerking dat dit bij een benzinemotor wel veel was? Kan iemand toelichten hoe dat zit?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:19

100.000 is voor een benzinemotor ook helemaal niet veel. Je kunt altijd even contact opnemen, ik werk bij een bedrijf wat mensen helpt door middel van gratis kentekenchecks en advies, aankoopkeuringen en eventueel onderhandelingen.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:52

Het ligt bij een benzine eraan wat hij gereden heeft en welke onderhoud hij heeft gehad. 1 die 2 ton er op heeft staan met veel snelweg km heeft het blok minder geleden dan een stadse auto met een ton minder km.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 21:02

Hmmm, dat weet je dan natuurlijk niet. Moeilijk!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:26

Oryani schreef:
Nieuw of tweedehands, budget,... allemaal nog niet duidelijk. De mogelijkheden tot financiering zijn momenteel best wel aantrekkelijk, vrij nieuwe tweedehandsjes zijn ook nog duur,...

Financieren is leuk, maar dan is een volledig casco verzekering bijna (of letterlijk) verplicht. Anders loop je na een oepsie het risico dat je nog jaren afbetaald terwijl de auto al op de sloop ligt.

Hou er rekening mee dat je op een nieuwe auto vrij veel afschrijft. Scheelt per model, op een dikke auto schrijf je niet alleen in € maar ook in % meer af dan op een klein ding.

Een auto die je koopt voor 12.000 euro en die drie jaar later nog 7000 euro opbrengt kost je per maand 139 euro afschrijving (niet veel). Heb je een auto van 9.000 die na drie jaar nog 5500 oplevert is de afschrijving nog maar 97 euro per maand. Moet een auto wel héél veel zuiniger zijn om die 42 euro per maand goed te maken.

Zoek maar eens van een auto uit wat ie nieuw kost, na 3 jaar en na 6 jaar. Waarbij de vraagprijs na 3/6 jaar hoger ligt dan de prijs die men er bij inruil voor terug heeft gekregen! Ook zal een instapper minder afschrijven dan een uitvoering met sterkere motor en/of flink meer luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:25

Een auto die altijd netjes onderhouden is loopt echt wel tot 400.000, give or take a little. Dan maakt diesel of benzine ook niet bijster veel uit. Als je snel wilt kunnen optrekken/inhalen etc zou ik kijken naar een relatief lichte auto met een wat zwaardere motor. Aziatische merken staan hier over het algemeen bekend om omdat ze wat lichtere auto's maken, maar bv een Opel Corsa heeft dit ook.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:34

Emmaa_ schreef:
Een auto die altijd netjes onderhouden is loopt echt wel tot 400.000, give or take a little. Dan maakt diesel of benzine ook niet bijster veel uit. Als je snel wilt kunnen optrekken/inhalen etc zou ik kijken naar een relatief lichte auto met een wat zwaardere motor. Aziatische merken staan hier over het algemeen bekend om omdat ze wat lichtere auto's maken, maar bv een Opel Corsa heeft dit ook.

Vier ton is best veel, zeker voor een kleinere benzine motor. Ook onderstel heeft dan 400 dkm klappen gekregen en de nodige jaren pekel gezien. Als het goed is koop je die auto's zo goedkoop dat er van afschrijven geen sprake is. Onderhoud en reparatie zal echter (veel) vaker voorkomen dan bij een minder ervaren auto.

De aanname "Aziatische auto's" is zo ruim dat die er niet toe doet. Dat is net zoiets als "alle nl paarden zijn rillerige bloedpoppetjes".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:44

Ik heb niet bijster veel verstand van auto's maar heb me altijd laten vertellen dat bv Nissans, Kia's en Toyota's wat lichter zijn door het materiaal dat ervoor gebruikt wordt. Ik laat me daarin uiteraard graag corrigeren als het niet zo is!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:47

Mag ik het je nog moeilijker maken??? O:)

Je hebt naast motorinhoud, en turbo's voornamelijk te maken met pk's én koppel..
Zo kan je bv een auto hebben met kleine cilinderinhoud icm een turbo en dus genoeg pk's hebben, maar zonder voldoende koppel heb je daar niks aan..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:59

Emmaa_ schreef:
Ik heb niet bijster veel verstand van auto's maar heb me altijd laten vertellen dat bv Nissans, Kia's en Toyota's wat lichter zijn door het materiaal dat ervoor gebruikt wordt. Ik laat me daarin uiteraard graag corrigeren als het niet zo is!

Je hebt hele kleine Nissans, je hebt hele grote. Je hebt uitvoeringen met een kleinere motor, je hebt ze met een sterke motor. Je hebt ze zonder veel extra's en je hebt ze met hele complete uitrusting. Kia en Toyota idem.

Het lijkt erop dat iets wat al een algemene uitspraak was toen de Japanse auto's 40-50 jaar geleden net naar Europa kwamen nog steeds gebruikt wordt. Was toen al een veralgemenisatie en is ook nog eens door de tijd achterhaald. Weinig zinvol dus.

@Casarell, vermogen = koppel x toeren.
Hoe de koppelkromme loopt heeft zeker invloed maar ging me wat ver om daarop in te gaan. Je zult trouwens misschien verrast zijn wat een moderne turbo doet met koppel bij relatief lage toeren.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:16

Ik heb een 3.5L v8 met 292pk, en die trekt heulll hard op :D

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 21:28

Oke, alweer veel info bij, al begrijp ik nog steeds niet alles :D

Praktijkvoorbeeld:
1.4i benzine motor met 110pk, Hyundai i30, 1306 kg.

Wat mag ik daar van verwachten?