Misschien niet meteen een vraag voor een paardenforum, maar ik lees toch regelmatig reacties van autokenners, dus ik waag het er op!
Op het vlak van auto’s ben ik een totale leek. Nu heeft de auto van mijn vriend na 11 jaar dienst besloten het even zonder linkervering te zullen doen. Normaal lappen we hem telkens op als hij een gevalletje heeft van metaal- of andere moeheid. Met zijn 240.000 + kilometers op de teller een gebaar van liefde…
Alleen… de Belgische overheid heeft het momenteel gemunt op de oude dieselwagens. Zo mogen we Antwerpen niet meer in (ik vrees dat uitbreiding van deze maatregel onvermijdelijk is) en is de wegenbelasting voor dieselwagens sterk omhoog gegaan.
Ik begin me dan ook af te vragen of het niet wijs is op zoek te gaan naar een nieuwe auto.
Mijn grootste probleem is dat ik niet wijs raak uit motoren en pk’s!
Ik heb nu zelf bijvoorbeeld een 2.0 dieselmotor maar dat ding maakt hoge toeren op de snelweg en trekt voor geen meter op… Iets met te lage pk’s dan waarschijnlijk?
Veel nieuwe wagens beginnen op 1.0, gaan naar 1.2, 1.4… maar veel hoger zie ik in het normale aanbod van dealers niet langskomen. De reactie van een collega was dat dit niet interessant is op de snelweg?
Dus, de vraag: wie kan me uitleggen welke motor ik moet hebben in combinatie met welke pk’s voor een benzinewagen die dagelijks twee maal 20 minuten snelweg rijdt?
Uitleg over het waarom, indien niet te technisch
, ook zeer welkom!Bedankt!
).