Grafmonument

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Grafmonument

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 19:29

Geen leuk onderwerp, maar moet toch bespreekbaar kunnen zijn, denk ik.

Mijn broer is pas onverwacht overleden. Hij was zwaar gehandicapt en woonde bij mijn moeder. Goed contact was wel mogelijk, maar we hebben het nooit over zijn overlijden gehad met hem. Dit is ook echt onverwacht gebeurt. Er was verwacht dat hij ooit eerst erger achteruit zou gaan.

Wel is onze vader 20jr geleden overleden en begraven waar hij heel betrokken bij is geweest. Daar ligt hij nu bij in het graf.

Mijn vader wilde niks op zijn graf. Die is erg ziek geweest en vond het onzin. OOk overleed hij in een hele chaotische en hectische tijd, dus hebben wij het ook een beetje zo moeten laten.

Nu willen we het graf wel netjes aankleden en zoeken naar mogelijkheden. We hebben heel veel opties gezien en bekeken, maar het blijven toch echt grafstenen. Ik mis een stukje persoonlijk iets.
Daarom heb ik eigenlijk een wens om zelf iets te maken. Maar dat is snel minder mooi ben ik bang.

Ondanks ons grote verdriet, zijn we wel realistisch dat je een steen uitzoekt voor jezelf en evt bezoekers. Het is een eer naar de overledene, maar dan is niks goed genoeg. En feitelijk hebben ze er helemaal niks aan.

Maar de vraag is eigenlijk; Wie heeft ooit iets bijzonders laten maken of nog beter, zelf gemaakt? En wil iemand daar een voorbeeld van geven?

Mijn broer had niet echt hobby's dan passief genieten van bijv voetbal.

Prrrr

Re: Grafmonument

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:41

Ik weet niet of je binnenkort in de buurt van Amersfoort bent, maar daar is het nieuwe deel van de Rusthof beter dan welke toonzaal van een grafstenenhandel ook. Daar zitten hele mooie, simpele monumenten tussen, de klassieke scheepje onder Jezus' hoede, maar ik heb ook een wilde ode aan Feyenoord gezien en de briljante graftekst 'May the force be with you'. Inspiratie genoeg, het geeft je een idee van wat er nog meer mogelijk is dan alleen platte steen, naam, geboorte- en sterfdatum.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:43

Op het graf van mijn schoonmoeder staat een zwerfkei. Aan de voet is daarin een vogelbadje uitgehakt. De zwerfkei is onregelmatig van vorm en op de 'schouder' zit een soort bosnimf die zij zelf ooit gebeeldhouwd had. (ze was kunstenares) Ik vind het heel mooi, sober en toch aansprekend.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 23:12

Mijn broertje is 14 jaar geleden overleden, was lichamelijk en geestelijk gehandicapt. Hij spaarde alles van Snoopy, of eigenlijk m'n moeder voor hem. M'n tante heeft toen hij overleden is een brief richting de Verenigde Staten gestuurd om om toestemming te vragen om een grafsteen van Snoopy te laten maken. Daar is zelfs nog reactie op teruggekomen, dat ze zich vereerd voelden.

Afbeelding

Afbeelding

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 00:13

En iets van glas? Kan echt prachtig zijn.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 00:34

mysa schreef:
Op het graf van mijn schoonmoeder staat een zwerfkei. Aan de voet is daarin een vogelbadje uitgehakt. De zwerfkei is onregelmatig van vorm en op de 'schouder' zit een soort bosnimf die zij zelf ooit gebeeldhouwd had. (ze was kunstenares) Ik vind het heel mooi, sober en toch aansprekend.

Mijn oma heeft dit ook, maat dan alleen met haar naam en data erop. Ik vind het zon mooi graf. :) simpel en eenvoudig, haar leven was ook op eenvoud ingericht en ze hield enorm veel van wandelen en de natuur dus daarom spreekt me een natuurlijke steen meer aan :j

En nog gecondoleerd en een dikke knuffel ts!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 01:05

Ik doe een gravenadministratie en beoordeel daarvoor ook de aanvragen voor grafbedekking.
Het is belangrijk dat je je goed op de hoogte stelt van de voorwaarden waar een gedenkteken/grafbedekking op de betreffende begraafplaats aan moet voldoen. Het zou zonde zijn als je iets moois maakt, maar dat je er geen vergunning voor krijgt.

Waar ik naar kijk is dat een gedenkteken lang mee moet gaan, liefst zolang het graf blijft bestaan. Voor je broertje is dat minstens de 10 jaar grafrusttermijn, en wellicht is de looptijd van het graf langer.
Materiaalkeuze is dus b.v. steen, roestvaststaal of cortenstaal (geroest), gehard glas, hardhout in de hoogste duurzaamheidsklasse.

Wat ik een mooi gedenkteken vond wat bij ons geplaatst is, is een kunst/schilderwerk waarin de lievelingskleuren, stukjes stof van lievelingskleren, voorwerpjes van een overleden kindje in zijn verwerkt. Dat kunstwerk (50x50 cm) is lucht- en waterdicht in een rvs-frame met afdekplaat van gehard glas op het graf geplaatst. Heel mooi en heel persoonlijk.
De kunstenares heeft bij de keuze van haar materialen ook rekening gehouden dat deze niet (te snel) verkleuren door zonlicht. Wellicht kan er in de glazen afdekplaat ook nog UV-filter oid zijn aangebracht.

Als je evt. meer info wil per pb mag dat ook natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 01:15

Prrr, Amersfoort is maar kwartiertje rijden, dus kunnen we zeker een keer naartoe.

mysa, zoiets klinkt inderdaad persoonlijk en met liefde gemaakt.

Exitium, mooi gedaan zo. Echt in stijl zoals je broertje was dan. Mijn broer was vooral Ajax fan, dus heb al in die hoek zitten denken. Is op rouw-en bedank kaartje ook terug gekomen.

Nabster, ik zag gister ook iets van glas op de begraafplaats, maar vind het daar niet echt overkomen eigenlijk.

Loveslimpie, dank je wel!

Het is gewoon best moeilijk. Ik vind veel stenen wel mooi, maar erg grafsteen. Dat is logisch, maar misschien is het nog te definitief voor mij. Sowieso is niks goed genoeg. Aan de andere kant ben ik heel realistisch, dat ik mn broertje er niet mee terug krijg.

Het lijkt me zo mooi om er iets van jezelf in te leggen, als het mooi en persoonlijk is.

Ik zie wel de nuttige verschillen op de begraafplaats. Gladde stenen blijven mooi. Ruwe stenen krijgen aanslag en slijten de letters soms meer. Je ziet ook duidelijk wat meer onderhoud vraagt.

Mijn broer ligt er samen met mn vader. Maar mn gevoel voor mn vader of mn broertje is wel heel anders, dus de tekst zou per persoon moeten zijn, of iets zonder tekst.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 01:20

MarCHak, de voorwaarden kennen we. Er mag behoorlijk veel. Mijn vader ligt al 20 jaar in dit graf en had geen steen.
Mijn broertje was al 39, dus geen echt klein kind meer. Het graf zal langer doorlopen.

Wij hebben ooit ons zoontje moeten begraven en daar zijn aparte veldjes voor. Daar zie je veel bijzondere stenen.

Ik moet wel zeggen dat er regels zijn en je betaald voor algemeen onderhoud, maar als je sommige graven ziet.............

Mijn vader wilde geen steen en daar is ook nooit moeilijk over gedaan verder.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 02:31

Sterkte, ik doe catering voor iemand die gedenkstenen maakt en ik weet dat ze er ook workshops in geeft zodat je ze zelf kunt maken

http://www.atelier16.nl

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 02:56

Een steen is ook meestal niet verplicht. Zijn ook best prijzig, dus wel terecht dat men niet verplicht is daar extra kosten voor te maken.

Voor wat betreft het onderhoud: het is niet altijd zo duidelijk waar je eigenlijk voor betaalt, dat zou je even na kunnen kijken.
Het algemeen onderhoud betreft vaak het onderhoud van de paden, perken, hagen, bomen, oftewel je betaalt een bijdrage in het onderhoud van de hele begraafplaats.
Een eventuele steen of andere grafbedekking blijft eigendom van degene die het heeft laten plaatsen. Soms is het onderhoud daarvan inbegrepen, soms moet men zelf de grafbedekking onderhouden (b.v. van het schoonhouden van wit marmergrind op een graf wordt je niet blij van). Er zijn ook bedrijven/steenhouwers waar je een onderhoudscontract kan afsluiten, voor het schoonhouden en b.v. bijschilderen van witte/zwarte/zilveren/gouden letters op/in een steen.

Soms is er ook geen contactpersoon meer te vinden voor een graf. En wordt er niet meer voor betaald. Maar als zo'n graf eeuwigdurend is, dan kan zo'n graf helaas verpauperen, steen beschadigen, overgroeien. En daar mag je als beheerder, zonder toestemming van een contactpersoon, niet zomaar iets aan doen. Dan zit je als beheerder in een spagaat. Want ook: wie betaalt eventueel herstel?
Beplanting is ook nog zoiets. Een sfeervol conifeertje heeft na 10 jaar een behoorlijk formaat met bijbehorend wortelgestel.

Voor inspiratie kun je misschien ook even op http://www.online-begraafplaatsen.nl/ kijken (de onderste foto van Exitium staat daar ook op).

Wat een goede leidraad is, is wat de overledene zelf gewild zou hebben, wat zou je broer mooi gevonden hebben?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 11:45

Caira, dat ga ik eens bekijken, dank je wel!

MarChak, we hebben dit graf al 20 jaar en ons zoontje heeft 20 jaar geleden een grafje voor 10 jaar gehad. De mogelijkheden en afspraken zijn we mee bekend hier.
Mijn oma ligt ergens anders en daar zijn weer andere afspraken.

Mijn broer was gehandicapt en kon zelf vrij weinig. We weten natuurlijk wat hij mooi en leuk vond, maar het gaat om de uitvoering daarvan.

We hebben al honderden stenen en bedrijven online en in het echt gezien, maar het blijven grafstenen. Ik ben ter orientatie naar die echte unieke, persoonlijke, soms zelfgemaakte monumenten op zoek.

Ik hou wel rekening met de materiaalkeuze. Je ziet wel wat mooi blijft en wat niet. Oude stenen vervagen, maar toen was er ook minder keus. Mijn oma ligt samen met haar man en zoon. Die steen is ik schat 65 jr oud en hebben we laten opknappen toen mn oma overleed. Onze ouders hebben dat gedaan en straks wij als kleinkinderen. Maar we kunnen het niet van onze kinderen verwachten. Zal met het graf van mijn vader en broer ook zo zijn. Mijn zoon zal het onderhouden later, maar zijn kinderen zullen er niks mee hebben.
Met onderhoud bedoel ik ook de betaling voor het onderhoud van de begraafplaats. Dat is bij mn oma anders dan waar mn broer ligt.

Maar goed, dat is dan. We willen het nu netjes hebben en dat is voor ons zelf.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:50

Is een grafsteen niet juist bedoeld om dát te zijn, een grafsteen? Je kunt er een bankje neerzetten, of een bed vol met bloemen, maar het wordt nooit iets anders dan een grafmonument, en alles wat je er neerzet zal dat ook worden. Misschien helpt het om je te bedenken dat het ook niet iets anders dan dat hoeft te zijn?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:05

Mijn broer zijn grafsteen heeft een glasplaatje met een tekst erin en op het 'hoofdbord' is hijzelf met een kalfje en een lammetje geschetst.

Persoonlijker kon niet.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:14

Gecondoleerd met het verlies van je broer.

Voor mijn moeder hebben we een glasplaat laten maken. Die is vervolgens op een marmeren tegel uit haar eigen tuin gemonteerd. Haar tuin was namelijk haar grote trots en nu heeft ze een stukje van haar eigen tuin bij haar grafje. Daar hebben we nog mini vlinderstruikjes bij gezet en een vogelbadje. Ze was namelijk gek op de vogeltjes en vlindertjes die in de tuin kwamen. Op de glasplaat staat een foto die ik gemaakt heb.

Afbeelding

De wazige pluim voorop heeft een bokker nog voor mij weg gefotoshopt. Het bankje is symbolisch leeg. Op haar steen staat: until we meet again.

Afbeelding

De kwaliteit van de foto is niet heel goed. In het echt zijn de kleuren van het glasplaatje wel veel mooier. Haar naam en datums heb ik even doorgekrast i.v.m. privacy.

Op de foto hebben we het net die dag aangelegd. Nu alle plantjes in bloei zijn en wat voller is het echt een grafje geworden wat passen is bij haar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 12:40

vjestagrl, ik begrijp je, maar als dat niet goed voelt, zoek je naar iets anders. De meeste mensen vinden een nette steen heel oke en dat begrijp ik ook echt goed. Ik zeg ook al dat het voor mn broertje feitelijk geen donder meer uitmaakt. Al hang ik een papiertje op, hij komt niet terug. Uit eer iets groots f duurs plaatsen is dan nu nog niet goed genoeg. Dat is nu nog sterk het gevoel, dat niks goed genoeg is.
Het is ook zo dat een ''gewone'' steen het heel definitief en afstandelijk maakt, voor mij persoonlijk. Het is nog te vers voor mij misschien. Ik ga wel naar het graf en wil me oke voelen met hoe het eruit ziet. Hoe stom het ook klinkt ( want dat besef ik echt ) wil ik echt het gevoel hebben dat ik hem op zoek en niet naar de grond sta te kijken.

readtherulez, dat klinkt ook heel mooi. Waar hebben jullie dat laten doen?

mellow, dank je wel! Ik vind het heel mooi en het idee erachter is echt heel persoonlijk. Ik kom hier en daar wel iets tegen, maar met een verhaal erachter betekent het al zoveel meer ook. Hoelang staat dit er al zo? Die foto zit achter de glasplaat, maar is gekit?
In bloei is alles weer mooier.

Ik heb al tegen mn gezin en moeder gezegd; als ik begraven word, doe dan maar een mooi tuintje, want ik hou van groen en planten. Zelf zou ik ook geen steen willen.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:49

Ik weet eerlijk gezegd niet waar dat gedaan is.

Ik heb me er nauwelijks mee bemoeidt maar was wel degene die aangaf graag iets van hem terug te willen zien op de steen.

Alleen een naam zegt zo weinig

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:54

De foto is er op een speciale manier achter geplakt, niet gekit. Als je de glasplaat gewoon zou zien zou je denken dat het gewoon de foto in glas is zeg maar. Het hele verhaal is me wel uit gelegd maar dat weet ik niet meer. Dit staat nu vanaf november vorig jaar. Ze zou bijgezet worden bij mijn opa en oma maar dat werd riskant. De steen die zij al hadden zou kunnen breken. We waren dus gebonden aan een maat. Omdat we dat risico niet wilden nemen ligt ze nu achter haar ouders met een eigen plekje. De steen is dus daarom erg klein en plat geworden. Maar wij vinden het juist echt heel mooi geworden daardoor. Klein en bescheiden. Zoals ze zelf ook was.