Een huis kopen, hoe werkt dat? (Hypotheek etc)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Een huis kopen, hoe werkt dat? (Hypotheek etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 10:33

Tja, waar zal ik beginnen. Het wordt nu toch eens tijd dat ik na jaaaaaaren huren een eigen huis ga kopen met mijn vriend. Nu kijken we al wat vrijblijvend op internet, maar ik merk dat je er snel bij moet zijn wil je echt mee kunnen doen. Vandaar dat ik maar eens een afspraak heb gemaakt bij de hypotheekadviseur voor volgende week.

Maar wat ga ik daar doen? Uiteraard ga ik daar heen om uit te zoeken wat we kunnen lenen en wat we eventueel aan eigen geld in zouden moeten leggen. Ik weet helemaal niets van hypotheken en huizen kopen. Zijn er dus nog dingen die ik echt niet moet vergeten te vragen? Waar ik het sowieso over wil hebben is over het financieren van verbouwingskosten, aangezien we graag een huis willen kopen waar de te zijner tijd nog iets aan moeten doen. Ik weet dat je dat ooit kon meefinancieren in je hypotheek, maar dat schijnt nu allemaal lastig te zijn?

Ik zag het allemaal nog heel makkelijk in. Bij de bank kijken hoeveel je kan lenen, rondkijken en als je iets leuks vindt bieden maar :D Nou ben ik ondertussen wel uit die droom geholpen, maar toch ben ik benieuwd hoe lang het bij anderen geduurd heeft? Ondertussen word ik dood-gecookied door de Rabobank met hun "hypotheek binnen een week" reclame, dus dat helpt niet echt bij aan het onrealistische beeld dat ik heb van de makkelijkheid van een huis kopen ;)

Eigenlijk moet ik het gesprek met de adviseur gewoon even afwachten, maar als iemand tips heeft, dingen waar je echt op moet letten etc hoor ik het graag! Ervaringen met huizen kopen zijn natuurlijk ook altijd welkom! Ik weet er helemaal niets van, dus je kan me van alles wijs maken :+

Dani

Re: Een huis kopen, hoe werkt dat? (Hypotheek etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:40

Ik verplaats je topic even naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek, dat is het forumdeel voor dit soort vragen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:41

Ik volg even, ik weet intussen wat ik kan lenen en heb al een woning bekeken.
Maar echt het proces van het kopen, geeeeeen idee...

Ik weet dat je dit jaar 101% kan krijgen van de waarde van het huis. Vorig jaar was dat nog 102%.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:45

Mijn advies: het is goed om te weten wat je met je beider inkomens kunt kopen, maar laat je niet verleiden tot een tophypotheek, dus dat je maximaal gaat lenen wat je kan. Richt je op het huis dat je wilt kopen en liefst dat je onder je topgrens blijft. Nu is de rente laag, maar als je hem nu zeg op 10 jaar vast zet, en de rente stijgt daarna, dan gaat je rente/aflossing omhoog en betaal je na die 10 jaar meer. Zo gaat dat bij hypotheken maar houd daar wel rekening mee. Een adviseur kan het mooi voorschotelen maar blijf zelf nadenken 'wat als...'. Het is geen must om op 2 volle salarissen te lenen, je kunt werkloos raken, ziek worden... En het is fijn als je met een huis ook nog kunt sparen (eigenlijk is dat wel een must). Daarom is het ook goed om je wat in te lezen in hypotheken.

Hier wat info:
- Wat is een hypotheek? Hypotheek voor beginners
- Hypotheek special

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:52

Wij hebben een financieel adviseur gevraagd ons te helpen. We wisten wat we ongeveer wilden uitgeven aan hypotheekbedrag per maand en op basis daarvan konden we makkelijk online berekenen wat de max aankoopprijs zou zijn. Met dat bedrag in ons hoofd zijn we wat huizen gaan kijken. Toen we iets gevonden hadden wat naar onze zin was hebben we de adviseur gebeld en hi wj heeft vervolgens gelijk alles in orde gemaakt. Hij heeft overigens ook verzekeringen afgesloten en een bouwdepot geregeld.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:52

Hier heb ik wat enkele tips voor je:
http://www.eerste-koophuis.nl

https://www.liberoaankoop.nl/webinar-mobiel-exp

Wij hebben geen aankoopmakelaar gehad wel een hypotheekadviseur.

Momenteel kun je idd 101% lenen.
Hangt vd bank af of het taxatiewaarde of koopsom betreft.
Wij zitten bij de abn amro en die deden vorig jaar 101% vd taxatiewaarde waar aardig wat eigen geld scheeld.

Ik heb de webbinair gevolgd voor tips tijdens bezichtigingen enz.

Bouwdepot kan nog steeds, moet je alleen even aan de hypotheekadviseur vragen hoe of wat.
was bij ons niet handig omdat we de kosten koper wouden mee financieren

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:59

Mijn tip is: draai het om. Wil je veel geld uitgeven aan je hypotheek of wil je liever wat meer geld steken in leuke dingen doen?

Het valt mij op dat de gesprekken bij hypotheekadviseurs vaak draaien om 'hoeveel kan ik maximaal lenen' terwijl je ook kan denken hoeveel van mijn salaris wil ik maximaal uitgeven aan een hypotheek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:00

vibabu schreef:
Mijn tip is: draai het om. Wil je veel geld uitgeven aan je hypotheek of wil je liever wat meer geld steken in leuke dingen doen?

Het valt mij op dat de gesprekken bij hypotheekadviseurs vaak draaien om 'hoeveel kan ik maximaal lenen' terwijl je ook kan denken hoeveel van mijn salaris wil ik maximaal uitgeven aan een hypotheek.

Verschilt denk ik per regio, ik zit in een regio waar de huizen niet echt duur zijn.
Ik kom op een 450 bruto hypotheeklasten. Dat is niet zo veel :o

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:05

Ik ben het met Stefje eens, ga niet op het uiterste van je hypotheek zitten. Kijk ook goed naar de maandlasten die het met zich meebrengt. bijv. 3ton hypotheek is leuk, maar kost maandelijks 1300 euro bruto (zo'n 20 jaar vast).
Mocht je een leuk bedrag eigen geld meebrengen, wordt het ook interessant te bekijken wat de rentes bij verschillende aanbieders zijn bij de verschillende stappen en hoeveel geld er tussen twee stappen zit (is dat te overbruggen voor een lagere rente). Daarnaast, sommige banken geven extra korting als je andere zaken bij hen af neemt, zoals het hebben van een actieve betaalrekening. Deze korting wordt vaak al meegenomen in het advies gesprek, terwijl je misschien helemaal geen actieve betaalrekening bij die bank hebt (overstappen is dan wel aan te raden).
Mocht je interesse hebben in tussentijdse aflossing, vraag dan ook hoe veel je boetevrij af mag lossen.

Ik zelf vind het bij onze hypotheek belangrijk dat we die afnemen bij een Nederlandse partij en niet bij een hypotheekverstrekker die in handen is van een buitenlandse partij.

Als je toch bij de adviseur bent, vraag dan naar het verschil in maandlasten bij nu 10 jaar vast met een rente van nu, en wat je na die periode zou betalen met een rente van pak 'm beet 5% en met de maandlasten die je hebt met 20 jaar vast. Zo is het verschil tussen 20 jaar vast met de huidige rente + 10 jaar met 5% rente en 30 jaar vast, het niet waard.

Dat van die verbouwingskosten moet je gewoon bij je adviseur leggen, volgens mij is er wel een mogelijkheid om die (deels) mee te financieren, maar moet dit evenredig zijn aan de waardevermeerdering wat de verbouwing met zich mee brengt. Mocht je die niet mee kunnen financieren en ga je die verbouwing wel (op koste termijn na de aankoop van het huis doen), geef de verbouwingen wel door aan de taxateur. Het geeft wellicht wel een waarde vermeerdering, waardoor je in verhouding een lagere hypotheek ten opzichte van de waarde van je huis hebt, wat weer voordelig kan zijn voor je rentepercentage.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:06

solarpleure schreef:
Ik zelf vind het bij onze hypotheek belangrijk dat we die afnemen bij een Nederlandse partij en niet bij een hypotheekverstrekker die in handen is van een buitenlandse partij.

Mag ik vragen waarom je dit graag wilt? En wat zie jij als een Nederlandse partij?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:07

Wat merel aangeeft is een goede!

Je kunt natuurlijk kijken hoeveel je max. kan lenen. Maar misschien wel beter is om een beeld te hebben hoeveel je maandelijks aan lasten uit wil geven. Het is inderdaad erg fijn als je naast je vaste lasten ook nog wat geld overhoudt om gewoon te leven. Een keer uit eten, bioscoopje, vakantie. Als je iedere maand denkt “nee, kan niet, hypotheek”, dan is de lol van dat huis er gauw vanaf.

Ik zou dus naar 2 dingen laten kijken:
- Max. hypotheek en bijbehorend maandbedrag
- Comfortabele maandlasten (bijv. huidige huurbedrag?) en bijbehorend hypotheekbedrag

Dan weet je ook gelijk wat je speelruimte is.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:09

Dat is toch een keuze die je kan maken?
Mijn tip is gewoon staar je niet blind op hoeveel maximaal je kan lenen maar kijk wat je er aan uit wil geven. Een hypotheek van €450 kan voor iemand (bij wijze van) de helft van een salaris zijn terwijl het voor een ander slechts 10% is.

De een vind het prima en heeft een droomhuis maar kan weinig uitjes meer veroorloven terwijl een ander juist leeft voor de uitjes en het huis minder belangrijk vindt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:17

Dat is echt bijna niets Janine1990 :o

Ik heb dit jaar een huis gekocht, was wel bijzonder object met paardenstallen ed en daardoor wat meer gedoe met de financiering. Kosten koper meegefinancieerd en een bouwdepot voor de verbouwing van het huis. Moest wel behoorlijk wat eigen geld inleggen, maar dat kwam omdat taxateur waarde na verbouwing heel karig ingeschat heeft en mijn hypotheekadviseur was vergeten dat agrarisch deel 6 ipv 2% overdrachtsbelasting was :+ Scheelde ook nogal op 2 hectare grond en de bijgebouwen :o

Goed laten voorlichten en met de huidige rentes voor een lange looptijd kiezen, het kan bijna niet voordeliger zijn over 10 jaar.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:21

Janine1990 schreef:
solarpleure schreef:

Mag ik vragen waarom je dit graag wilt? En wat zie jij als een Nederlandse partij?

Ja natuurlijk. Ik zie enige winst die voort zou vloeien uit mijn hypotheek liever in nederland blijven. Een nederlandse partij is voor mij een partij die de statutaire zetel van het moederbedrijf in Nederland heeft.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 11:21

Heel erg bedankt allemaal al voor de reacties, hier kan ik wat mee.
In het algemeen, we hebben zelf al een beetje berekend wat we zouden kunnen lenen, maar willen dat eigenlijk niet. Wat hier ook gezegd wordt, ik houd liever wat geld over voor een eigen paard ;)

Uit de internet-berekeningen komt dat we ongeveer rond de 350.000 zouden kunnen lenen, maar woningen die we nu bekijken op funda zitten rond de 200.000. Ik zit wel midden in een grote stand in de randstad en de woningen zitten nog in een niet-ontdekte wijk, maar dat kan zo maar over een tijdje anders zijn. Vandaar dat we wel nu actie "moeten" ondernemen.

Stefje, bedankt voor de sites. Zo kom in straks al iets beter beslagen ten ijs.

_merel_, zo zou ik het inderdaad ook het liefst doen. Nu al iemand achter de hand hebben, zodat het straks snel geregeld kan worden.

Jennifer, goede sites weer! En inderdaad vroeg ik me af hoe dat nu zit met die 101 procent. Hier in de omgeving moet je soms (flink) overbieden. Als je dan maar 101 procent van de vraagprijs krijgt ipv van de taxatiewaarde, moet je wel heel veel eigen geld inleggen. Maar dat verschilt dus per bank. Daar moet ik dus goed op letten!

Vibabu, inderdaad goed om het om te draaien. In de wijken waar we eerst keken moesten we wel zo denken, omdat je anders geen fatsoenlijk huis kon kopen. Nu zijn we daar een beetje vanaf gestapt, o.a. omdat het ons heerlijk lijkt wat minder geld aan het huis uit te geven. Dan maar 15 minuten fietsen naar het centrum :)

Solarpleure, bedankt voor je uitgebreide post! Die rentes moet ik inderdaad eens goed navragen. We hebben helaas bijna geen eigen geld (gaan dat al lenen), dus daar hebben we niet zo veel speling in. Die €1300,- bruto zie ik inderdaad niet zitten. Ik heb geen vast contract, dus dat moeten we ook in ons achterhoofd houden. Een top tip trouwens over de verbouwingskosten en de taxatiewaarde.

Edit: zie nu alle nieuwe reacties. Ga zo reageren, maar in ieder geval super thanks voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 13-04-17 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:22

gomir schreef:
Dat is echt bijna niets Janine1990 :o

Ik heb dit jaar een huis gekocht, was wel bijzonder object met paardenstallen ed en daardoor wat meer gedoe met de financiering. Kosten koper meegefinancieerd en een bouwdepot voor de verbouwing van het huis. Moest wel behoorlijk wat eigen geld inleggen, maar dat kwam omdat taxateur waarde na verbouwing heel karig ingeschat heeft en mijn hypotheekadviseur was vergeten dat agrarisch deel 6 ipv 2% overdrachtsbelasting was :+ Scheelde ook nogal op 2 hectare grond en de bijgebouwen :o

Goed laten voorlichten en met de huidige rentes voor een lange looptijd kiezen, het kan bijna niet voordeliger zijn over 10 jaar.

Zonder paardenstallen hoor...

Maar ik ga meer betalen dan mijn ouders in hun vrijstaande (grote!) woning op een redelijk perceel. (5 are)

En verder geldt inderdaad wat hier wordt gezegd. Je kan wel zo laag mogelijk gaan zitten met je hypotheek, maar als je weinig geeft om uitjes maar heel veel om woongenot, dan kan ik me voorstellen dat je maximaal wilt lenen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:23

solarpleure schreef:
Ja natuurlijk. Ik zie enige winst die voort zou vloeien uit mijn hypotheek liever in nederland blijven. Een nederlandse partij is voor mij een partij die de statutaire zetel van het moederbedrijf in Nederland heeft.

Oké, dankjewel! Ik begrijp je beargumentatie volledig, maar was even bang voor eventuele risico's zeg maar (soort van Ice-Safe achtige zaken). Heb je ook nog voorbeelden van hypotheekverstrekkers die niet Nederlands zijn?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:34

Ik volg. Ook al kan ik geen huis kopen, wil ik dit wel graag weten hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:36

Janine1990 schreef:
solarpleure schreef:

Oké, dankjewel! Ik begrijp je beargumentatie volledig, maar was even bang voor eventuele risico's zeg maar (soort van Ice-Safe achtige zaken). Heb je ook nog voorbeelden van hypotheekverstrekkers die niet Nederlands zijn?

Nee, dat viel mee he ;)
En die heb ik uiteraard ook, Allianz, Reaal, Argenta, eigenlijk de meeste verzekeringsmaatschappijen die ook hypotheken aanbieden.

Janine1990

Valentijn5 schreef:
Ik volg. Ook al kan ik geen huis kopen, wil ik dit wel graag weten hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

Het jammere is dat het ALTIJD alleen maar over de financiën gaat, terwijl ik zelf liever niet voor verrassingen komt te staan in het proces. :')

M_D_H

Wij hebben afgelopen vrijdag het gesprek gehad met de financieel adviseur.
Wat heel fijn is voor mijn vriend en ik, is dat ik een WFT diploma heb, waardoor ik veel van de financiële zaken weet en we ons daardoor iets meer bewust zijn van alle voor en nadelen.

Ook wij hebben besloten niet voor het maximale bedrag te lenen.
Momenteel zijn wij bezig ons budget van uitgaven naast elkaar te leggen om te kijken wat wij precies maandelijks overhouden als we bepaalde hypotheken wel of niet zouden doen.
Daarnaast zijn we al online aan het bekijken naar wat we mooi vinden, we eventueel zouden willen, welke plaats ons aantrekt en wat we absoluut niet willen.

Zelf moet ik nog een intentie verklaring krijgen, maar daar wachten we nog even een maandje mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:37

solarpleure schreef:
Nee, dat viel mee he ;)
En die heb ik uiteraard ook, Allianz, Reaal, Argenta, eigenlijk de meeste verzekeringsmaatschappijen die ook hypotheken aanbieden.

Aaah dankjewel! Zijn volgens mij niet de verstrekkers die bij mij meteen bovenkwamen bij het adviesgesprek.
Nee, viel enorm mee inderdaad!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:40

M_D_H schreef:
Wij hebben afgelopen vrijdag het gesprek gehad met de financieel adviseur.
Wat heel fijn is voor mijn vriend en ik, is dat ik een WFT diploma heb, waardoor ik veel van de financiële zaken weet en we ons daardoor iets meer bewust zijn van alle voor en nadelen.

Ook wij hebben besloten niet voor het maximale bedrag te lenen.
Momenteel zijn wij bezig ons budget van uitgaven naast elkaar te leggen om te kijken wat wij precies maandelijks overhouden als we bepaalde hypotheken wel of niet zouden doen.
Daarnaast zijn we al online aan het bekijken naar wat we mooi vinden, we eventueel zouden willen, welke plaats ons aantrekt en wat we absoluut niet willen.

Zelf moet ik nog een intentie verklaring krijgen, maar daar wachten we nog even een maandje mee.

Waarom ga je er een maandje mee wachten?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:41

In de randstad moet je haast wel een aankoopmakelaar in de arm nemen, daar gaat de markt zo snel. Ik heb deze week een webinar gevolgd van Libero, volgens mij doen ze dat elke week, en daar zitten een aantal goede tips tussen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:44

RoosG schreef:
In de randstad moet je haast wel een aankoopmakelaar in de arm nemen, daar gaat de markt zo snel. Ik heb deze week een webinar gevolgd van Libero, volgens mij doen ze dat elke week, en daar zitten een aantal goede tips tussen.

Wat voor webinar?

En inderdaad, een aankoopmakelaar, wat kost dat en wat heb ik er aan?