Advies bij auto kiezen: klein/medium/zwaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Advies bij auto kiezen: klein/medium/zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 23:01

Toch nog onverwacht kwam mijn oude Volvo 960 niet meer door de APK, en heb ik deze afgevoerd.
Nu ben ik op zoek naar een andere auto, maar twijfel nogal wat ik nodig heb en wat wijsheid is.

Met mijn 960 kon ik mijn 1,5 paards trailer trekken. Maar de laatste jaren is er veel veranderd: mijn paard is ouder en daar rijd ik geen wedstrijden of lessen buiten de deur meer mee. Bovendien heb ik ook mijn trailer inmiddels weggedaan omdat die op was. Dan kun je denken: koop een kleine auto gewoon voor je eigen vervoer.
Maar zo af en toe wil ik iets vervoeren. Minimaal zou ik een auto met wat laadruimte, in ieder geval voor 2 balen hooi willen, en/of een auto met trekhaak om een open aanhanger te trekken om eens wat (meer) balen hooi te halen. Hooi wordt bij mij gebracht maar er kan een keer zijn dat ik het moet halen. Ik ben nogal van 'voor het geval het eens nodig is', en kan nogal benauwd worden als ik afhankelijk ben van derden en die ineens even niet kunnen leveren. Liefst zou ik permanent mijn oude combinatie (auto + trailer) voor de deur hebben staan... maar ergens is dat ook weer onzin. Lastige is dat buiten wonen en 2 paarden aan huis toch soms plots noodzaak geeft. Wat naar de stort brengen, wat hooi of stro... Al is dat 1x per jaar. Daar kan je natuurlijk ook iets voor huren, combinatie of een busje. Moet je weer halen en terugbrengen...

Daarnaast kan het zijn dat ik over een paar jaar weer een paard zou hebben om weer mee te lessen, wedstrijden mee te rijden. Maar dat is ook geen vastomlijnd plan. En ook wil ik een keuze maken die financieel slim is. Volgens mij moet ik kiezen tussen:
1. kleine auto waar geen aanhanger achter kan
2. medium auto die een aanhanger kan trekken, maar geen trailer
3. redelijk grote auto die een 1,5 paards trailer kan trekken

Voor alles is wat te zeggen, klein is financieel gunstig qua wegenbelasting/verbruik, maar is klein niet relatief duurder in aanschaf? Wat is qua onderhoud gunstig? Ik ben niet erg merkentrouw, hoewel mijn laatse paar auto's Volvo's waren. Ik heb niet echt een voorkeur. Voor mij is een auto praktisch en geen aanschaf voor het leuke, hoewel een vriend zei 'een Toyota Rav4 past wel bij je' en ik die wel heeeel gaaf vind... Maar ga ik voor leuk en kost dat dan meer dan als ik dat niet zou doen...? Ga ik nu klein rijden, en ga ik misschien al over enkele jaren switchen naar een grotere auto als dat nodig is omdat ik een ander paard zou hebben? Of koop ik dan nu beter groot, omdat ik liefst lang in dezelfde auto rijd (laatste bijv. 12 jaar)? Mijn mening is dat elke verandering altijd weer geld kost. Ik ben zuinig met geld en de financiele kant van een auto is dus belangrijk. Aanschaf, onderhoud, verbruik, en wat je moet huren omdat je het niet hebt kost ook weer.

Verder rijd ik momenteel niet naar mijn werk (fiets alles), en gebruik ik een auto de laatste jaren maar eenmaal per paar weken. Een auto is naast af en toe nodig, voor mij de vrijheid om vlot naar een vriendin/familie te kunnen, naar strand e.d. Kortom een hoop getwijfel. Advies welkom!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:06

Klein rijden is het goedkoopste en je komt er net zo ver mee. Je moet je alleen afvragen wat het grootste doel is wat je met de wagen hebt. Ik heb zelf een C1 die zuinig is en prima geschikt is voor mijn doel. Hond kan mee en ik kan het meeste er wel in houden. Voor de grotere zaken is er altijd wel een kennis met een bus of bezorging mogelijk.

Grote wagens hebben ook bijkomende hoge kosten. Ik heb nu na 110.000km de remmen laten vervangen en 4 nieuwe banden. Dat is ook gelijk de grootste uitgave aan de auto geweest. Een keer per jaar een beurt is voldoende.

Daarvoor zomer en winterbanden gebruikt. Nu all seasons.

iirrssjjee

Re: Advies bij auto kiezen: klein/medium/zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:21

Ik zou denk ik voor jezelf een middenklassertje nemen die een aanhanger mag trekken.

Deze zijn nog goed betaalbaar en vaak nog leuk door te verkopen als je over een tijdje een grote wil die ook n trailer kan trekken.

Wij hebben n opel astra. Is verdomde ruim (zeker als je ook nog eens een station neemt) en kan ook nog 1300 kg trekken, dus genoeg balen hooi/stro indien nodig. Doordat ze niet heel zwaar zijn, is de wegenbelasting ook nog betaalbaar!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:27

iirrssjjee schreef:
Ik zou denk ik voor jezelf een middenklassertje nemen die een aanhanger mag trekken.

Deze zijn nog goed betaalbaar en vaak nog leuk door te verkopen als je over een tijdje een grote wil die ook n trailer kan trekken.

Wij hebben n opel astra. Is verdomde ruim (zeker als je ook nog eens een station neemt) en kan ook nog 1300 kg trekken, dus genoeg balen hooi/stro indien nodig. Doordat ze niet heel zwaar zijn, is de wegenbelasting ook nog betaalbaar!

Als je een auto eens per paar weken gebruikt zoals ts dan kan je je zelfs afvragen of je wel aan een auto moet beginnen. Je huurt zon ding al voor een paar tientjes en dat is dan veel goedkoper wat onderhoud en afschrijving betreft.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:53

Als onze auto op is, wil ik toch weer voor een auto gaan die een trailer kan trekken, ondanks dat ik geen eigen trailer heb en het enige dat ik doe is 1x per jaar ze op vakantie brengen en weer terug (wat ze in principe ook met gemak kunnen lopen, dus niet noodzakelijk). Waarom ik dan toch een auto wil hebben die een trailer kan trekken? Vanwege het simpele feit dat ik niet afhankelijk wil zijn van iemand anders als mijn paarden met spoed naar de kliniek moeten. Een trailer heb ik zo geregeld, maar het lijkt me echt super onpraktisch als je een complete combinatie moet lenen en vaak ook met chauffeur, want de meeste mensen lenen hun auto niet zomaar even uit. Tevens moet je wachten op zo'n persoon/auto, moet je iemand misschien wel uit bed bellen, etc, terwijl ik nu de trailer kan aankoppelen (deze kan ik altijd pakken en heb ik niemand voor nodig), het paard er in schuiven en klaar. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard niet op pension staat, maar achter het huis. Maar wel in een woonwijk waar de helft paarden heeft in stallen achter het huis. Ik heb al een keer meegemaakt bij een ander wat voor ellende het geeft als je alles moet regelen. Dat wil ik mijzelf graag besparen.
Als je paard op pension staat waar er altijd iemand beschikbaar is die kan rijden, zou ik in ieder geval voor een auto gaan die een aanhanger kan trekken. Geen zooi in je auto van het hooi :D .

Edit: ik had het laatste stukje gemist dat je de auto amper gebruikt...dan kun je misschien toch beter een klein autootje kopen en deze weer inruilen als je toch weer een trailer wilt gaan rijden of de auto vaker wil gaan gebruiken. Ook als ze stil staan kosten ze geld en het is dan zonde dat je veel meermee betaald voor iets wat je amper nodig hebt.

Ik geloof dat je nu helemaal niets meer hebt aan mijn uiteenzetting haha, de keuze zul je toch zelf moeten maken :P

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 00:18

Ik herken me mezelf helemaal in deze post. Onlangs ook een vergekijkbare beslissing moeten nemen, en wederom voor het goedkoopste en meest logische optie gekozen, waar ik nu een beetje spijt van heb...

Dus mijn raad aan jou - onderschat niet de "vreugde" dat een auto aan leven kan toevoegen. Je mag dan nog zo rationeel zijn, er zit echt wel een verschil in het rijcomfort tussen een grote en (echt) kleine auto.

Ook omdat je niet elke dag de auto nodig hebt, is het verbruik niet zo heel belangrijk. Wegenbelastig is natuurlijk wel wat duurder. Onderhouds kosten valt niet te voorspellen

Mijn advies is dus - koop die Toyota ;) Ik vind het trouwens geen overbodige luxe als je zelf paarden aan huis hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:50

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik zelf lichte auto's met een wat zwaardere motor het fijnst vind rijden (denk Corsaatjes etc). Lekker snel optrekken, makkelijk met invoegen en inhalen en vooral lekker goedkoop. Goedkoop in wegenbelasting, verbruiken vaak niet zo heel veel etc.
Op dit moment staat er bij mij een Nissan Almera voor de deur, die valt in de middelzware klasse gok ik. Denk dat hij geen trailer zou kunnen trekken maar een flinke aanhanger kan er echt wel achter. Die is echter niet zo zuinig en vrij duur in wegenbelasting.

Denk dat het vooral heel erg licht aan het doel dat je met een auto hebt, en met jouw doelen zou ik denk ik echt voor een licht stadswagentje gaan. Wellicht met een fijne motor erin zodat je niet aan alle kanten ratelt op de snelweg, maar investeren in een zware auto zou ik hier eigenlijk niet doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:55

Ik zou een leuke kleine middenklasser nemen a: opel corsa, peogot 207/208, renault clio etc. Dit zijn leuke zuinige en niet zulke dure autotjes, die vaak een aanhangertje van 7/800 kilo sowieso mogen trekken. Aanhangertje a 2/300 kilo heb je nog bijna 500 kilo voor hooi en baaltjes :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:35

Jester_ schreef:
Ik zou een leuke kleine middenklasser nemen a: opel corsa, peogot 207/208, renault clio etc. Dit zijn leuke zuinige en niet zulke dure autotjes, die vaak een aanhangertje van 7/800 kilo sowieso mogen trekken. Aanhangertje a 2/300 kilo heb je nog bijna 500 kilo voor hooi en baaltjes :D

Dit dus, van die hele kleintjes wordt je niet blij, zeker als je een keer wat verder weg wil.

Verder, heb je wel eens aan greenwheels ook gedacht? Je rijdt heel weinig en dan is dat wellicht een optie. Ik weet niet of ze beschibaar zijn bij jou in de buurt, maar je betaald dan alleen als je ze nodig hebt. Ga je puur naar het geld kijken is het in jouw geval huren indien nodig sowieso goedkoper.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 05:28

robert45 schreef:
Grote wagens hebben ook bijkomende hoge kosten. Ik heb nu na 110.000km de remmen laten vervangen en 4 nieuwe banden. Dat is ook gelijk de grootste uitgave aan de auto geweest. Een keer per jaar een beurt is voldoende.

Wat voor larie is dit nu?
Ik heb een 4x4 en heb hem nieuw gekocht in 05/2011.
Heb nu 165.000 km op de teller en heb nog geen kosten gehad behalve nu de distributieriem die vervangen diende te worden. Wat we trouwens wisten bij aanschaf dat op ofwel 160.000 km of 6 jaar (wat het eerst bereikt werd) deze kost dus zou volgen.
Voor de rest nog nooit iets aan de auto moeten doen en deze wordt hier intensief gebruikt als stouw - en trekauto.

chanichaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:36

Mag ik vragen wat voor eentje jullie hebben Little_Gift?
Wij zijn namelijk ook op zoek naar een 4x4 maar komen er niet echt uit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:39

Ik heb een passat 1.4 tsi.
Het is een lange sedan, heel erg zuinig maar kan wel met het grootste gemak mijn 1,5 paards trekken. Hij mag iets van 1500kg trekken en mijn trailer is teruggekeurd naar 1200.

Het is echt een heerlijke auto, ben erg blij met mijn aankoop vorig jaar :+

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 20:30

De reacties die ik in dit topic kreeg waren aan de ene kant een bevestiging dat mijn twijfels tussen alle keuzes reëel waren, er was voor elke keus wel wat te zeggen... (aan de andere kant baalde ik wel even dat er niet 1 duidelijke keuze uit kwam, maar dat is dus mijn situatie). Zonder auto, enkel huren indien nodig heb ik overwogen maar was niet mijn keuze. Ik ga mezelf dan teveel ontzeggen omdat ik huren dan toch een drempel vind. Ik heb via Snappcar enkele keren wel gehuurd om op autojacht te gaan. Prima maar je moet toch ook weer op de fiets naar zo'n huurauto toe (ik woon buiten en dan is de dichtstbijzijnde huurauto toch nog een endje weg) en de fiets achterlaten.

De vrijheid van spontaan de auto pakken om ergens heen te gaan waar je met de fiets lastig of niet komt bleek me toch wel erg veel waard (en ik fiets al erg veel). Tijdje getwijfeld tussen klein en iets wat een ongeremde aanhanger kan trekken. Toen besloten voor het laatste te gaan maar daar kreeg ik weer twijfels door omdat ik dan als ik een paard wil vervoeren zowel een auto als een trailer moet huren. Daardoor toch besloten voor een trailerwaardige auto te gaan. Toen wat rondgezocht, een paar exemplaren Kia Carens 2.0 proefgereden, daar zat ik toch wel wat beroerd in (ik ben niet zo groot). Volvo's vond ik enkel met veel km's op de teller. Toyota Rav's kwamen wat boven mijn budget uit. Alle waar vast naar zijn geld maar op dit moment niet mijn keuze. Hoorde toen wat goede ervaringen om me heen over een Hyundai Tucson 2.0, en die is het nu geworden :-). Het voelt als een enorme luxe, ook omdat zo'n SUV op een andere manier dan mijn ouwe Volvo zo groot aanvoelt. En een hoop meer luxe handige opties dan mijn 26-jarige Volvo. Maar (zoals in de reclame): am I worth it? Yes!

Het niet van een ander afhankelijk willen zijn en de woorden van met name Fatcat gaven wel de doorslag.
Iedereen bedankt voor de nuttige reacties!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:19

stefje schreef:
Het niet van een ander afhankelijk willen zijn en de woorden van met name Fatcat gaven wel de doorslag.

YAY leuk om de horen dat ik af en toe nuttig kan zijn _O-

Bedankt voor de update. Ik vind dat altijd leuk. Van de meeste hoor je niets meer.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 15:24

FatCat schreef:
stefje schreef:

YAY leuk om de horen dat ik af en toe nuttig kan zijn _O-

Bedankt voor de update. Ik vind dat altijd leuk. Van de meeste hoor je niets meer.

Hihi!
Ja ik vind dat ook altijd zo jammer, ik dacht dan moet ik het zelf ook wel doen.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:54

Goede keuze gemaakt!

Als je gewend bent van de luxe van een zware wagen die een trailer kan trekken dan zou ik gewoon voor hetzelfde kiezen.

Zoals vermeld eerder hier kan je die best gebruiken met eigen paarden en zeker als die aan huis staan.

Ik zou zelf niet meer zonder mijn jeep en trailer kunnen na al die jaren!
Gewoon om allerlei redenen, heb int verleden dringend kliniek bezoek gedaan met paard en was blij dat ik zelf vervoer had en nog steeds heb.
Ook voor hooi te halen is het makkelijk al laat ik grote pakken leveren.

Niet twijfelen, heb hier al gezien dat mensen spijt krijgen van minder en meer gewoon zijn.
Dan wordt het pas duur al je alles moet huren, vragen, lenen enz.
Dat is goed voor een keer maar niet dikwijls en geloof met je gebruikt dat meer dan je denkt!