Ongedierte onder ons dak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kenzo

Ongedierte onder ons dak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:09

Hoi,

Sinds december wonen we in ons nieuwe huis. Helemaal vernieuwd inclusief dak. Helaas worden we geregeld wakker van een hoop kabaal. Via het dak horen we hem binnen komen om inmiddels over ons plafond te lopen.

Wat zou dit kunnen zijn? Het klinkt rustig maar het lijkt op sommige momenten wel een inbreker. Je hoort hem niet rennen maar heel relaxt verplaatsen van de ene naar de andere kant. Van een klap op het plafond is het niet snel onder de indruk...

Vorige week de ongediertebestrijding laten komen. Die behandeld het nu als een rat. In de goot zie je vaag vieze modder afdrukjes van een poot wat lijkt op een rat. Echter zijn we nu bijna een week verder en is er niks van het 'gif' gegeten en liggen de vallen leeg op zijn plek. Ook heeft de bestrijder fluoriserende gele poeder neergelegd. Met een speciale lamp kan hij later kijken of hij een spoor kan vinden. Maar ik zie nog niet dat er door de poeder gelopen is. Wel zie ik plukken haar en snorharen liggen en vanmorgen lag er een behoorlijk keutel.

Iemand ervaring met zoiets? Woendag komt de bestrijder weer en dan hoop ik zelf ook wat meer info voor mezelf te hebben.

De keutel
Afbeelding

Afbeelding

Wie kan ons een beetje helpen?

Groetjes Danique

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:11

Op basis van je beschrijving dacht 'k aan een (steen)marter. Maar de keutel lijkt totaal niet op een marter keutel.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:12

Dat is geen rat. :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:13

Klinkt een beetje zoals bij ons. Wij hebben in de winter ook op zolder een luidruchtig beestje zitten. Eet ook geen ratten/muizengif en kan hard piepen. Klinkt als een soort kat als hij over de zolde rent.
Is het geen marter?

Kenzo

Re: Ongedierte onder ons dak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:20

Marter dachten wij ook aan. De bestrijder ook maar de keutel is daar niet passend bij. Hermelijn noemde hij ook maar we behandelen nu als rat omdat dat het meest logische leek.

Piepen doet hij overigens niet. We horen hem alleen lopen en een krassend geluid want misschien graven of knagen is...

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:33

Misschien een relmuis/zevenslaper,die kunnen ook ongelofelijke herrie maken. Woon je echt in Haarlem,geen idee of ze daar ook voor komen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:52

We wonen in een dorp 5 km bij Haarlem vandaan. Weet jij of die keutel bij een relmuis hoort Faruba?

Edit
Lees op google dat hij niet in NL leeft.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:54

Ze komen wel in Nederland voor maar nog niet veel,ik denk dat Google een beetje achter loopt. Ik heb de relmuizen in Frankrijk gezien en ook de drolletjes,daarom dacht ik er gelijk aan,ze komen nl.wel overeen.

Helaas is het zo dat je deze of soortgelijke beestjes kunt kopen in Nederland om ze als huisdier te houden. Ook komen ze weleens mee in caravans die in een gebied op vakantie zijn geweest waar ze vaker voorkomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:12

Ik zou me niet druk maken.Als het beter weer wordt verdwijnt je indringer waarschijnlijk vanzelf. Ik heb hier al van alles gehad,geloop en geren over de zolder,geknaag aan allerlei spullen,getjirp van een krekel,die ik ook gezien heb.Vanwege mijn geloof mag ik geen enkel levend wezen schaden,dus ik doe niets en na een tijdje zijn ze altijd vanzelf vertrokken.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:14

Nou niet zo druk maken is een beetje simpel gezegd. Wij vinden de ongedierte in ons huis niet fijn. Het maakt zoveel herrie in de nacht dat het hele gezin er wakker van is. Daarbij wil ik weten wat het is en voorkomen dat het ons nieuw gebouwde huis kapot knaagt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:18

Enige oplossing is een vangkooi neerzetten.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:44

Eekhoorns misschien? Op ons opvangadres zaten deze ook op en onder het dak. Een herrie inderdaad.
En qua uitwerpselen zou het kunnen. De vorm iig, ik kan zo even niet inschatten hoe groot ze zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:50

Zorg in de eerste plaats dat er niets eetbaars rondslingert in je woning. Dan lok je ze ook niet.Mijn buurvrouw vertelde me ooit dat haar zoon een slang heeft.En de kamer van die jongen is op zolder. Nou vermoed ikdat al die bij mij rondlopende dieren simpelweg ontsnapte slangenhapjes zijn.Ik werd ook wel eens uit m'n slaap gehouden door het nachtelijke geloop,getjirp etc. Maar ik heb geruime tijd in India gewoond en daar deelde ik mijn kamer met talloze reuzenkakkerlakken,muskieten,wandluizen,slangen,apen,hagedissen,eekhoorns,en voor het raam de hele nacht krijsende vogels en ga zo maar door.Dat was daar heel gewoon.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 19:06

Eekhoorns zouden misschien ook nog wel kunnen al zijn de plukken haar niet rood maar echt bruin.

De keutel is ongeveer 2 cm lang.

Vangkooi is idd nog een optie.

In huis komt hij niet. Via het dak heeft hij een gat gemaakt waardoor hij nu boven ons plafond komt. Op zolder is niks te zien en geen kier waar iets door kan. Het huis is splinternieuw....
Hij komt echt binnen via de goot. Dat hoor je ook als hij weer weggaat.

Weten jullie waar je eventueel een camera met infrarood zou kunnen huren? Filmen en dan zien wat het is en vervolgens een plan maken zou toch ook nog een optie zijn?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:10

Een wild camera lenen zou ik zeggen.. misschien via de bestrijder of een jager

Eekhoorn keutels zij niet zo groot...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:12

Hebben jullie toevallig een langharige hond of in de familie, dan even flink borstelen en het haar in een aantal pantykousjes stoppen en deze op zolder leggen. Werkt prima voor de steenmarter onder de motorkap dus misschien ook wel voor dit beest. Geen hond dan even langs de trimsalon, haar van een ongewassen hond halen.

Die keutels lijken niet op die van de steenmarter(gelukkig maar, stinkt heel erg met de urine er bij) maar wel op die van de bruine rat of eventueel eekhoorn, ik denk de rat.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:28

Kenzo schreef:
Eekhoorns zouden misschien ook nog wel kunnen al zijn de plukken haar niet rood maar echt bruin.

De keutel is ongeveer 2 cm lang.

Vangkooi is idd nog een optie.

In huis komt hij niet. Via het dak heeft hij een gat gemaakt waardoor hij nu boven ons plafond komt. Op zolder is niks te zien en geen kier waar iets door kan. Het huis is splinternieuw....
Hij komt echt binnen via de goot. Dat hoor je ook als hij weer weggaat.

Weten jullie waar je eventueel een camera met infrarood zou kunnen huren? Filmen en dan zien wat het is en vervolgens een plan maken zou toch ook nog een optie zijn?

Een wildcamera kan je misschien van een natuurliefhebber lenen? Want het beestje op je zolder kan ook een beschermd beestje zijn, dan vang je dat beter weg dan met gif te beginnen werken.. jij van je probleem af en dan hoeft het beest niet dood.

Heb je het gat inmiddels dicht kunnen maken?

Ben wel heel benieuwd wat het is.. dat je er ook echt haren van vindt. Kan je eventueel wat foto's maken van de uitwerpselen met een euro naast voor schaal? Ik wil het gerust naar mijn collega's sturen (zoogdierenexpert) misschien hebben zij een idee.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:38

Het is in ieder geval geen rattenkeutel die zijn langwerpig .Mijn eerste gedachte zou ook een marter zijn.
Wij hebben muizen inde spouwmuur ,ze vreten mijn isolatie op en gaan ook niet lopen van een klap tegen de muur.Ik word altijd wakker van het geknaag aan de isoplaten. Wij hebben ook een nieuw gebouwd huis.En nog niks gevonden wat die krengen weg houd,zelfs mijn zes katten niet die ze wel horen en dan tegen de muren aan springen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:38

Je zou een keutel uit elkaar kunnen halen om te zien wat dit dier gegeten heeft.Als je botjes enzo zou vinden dan is het in elk geval geen planteneter.Dit zou de identificatie kunnen vergemakkelijken.