Eigen Website

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deoiridh

Eigen Website

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:05

Hé allemaal,

Er zitten volgens mij heel wat creatieve en ondernemende bokkers hier. Ik zou graag wat vragen stellen aan mensen die ervaringen hebben met websites bouwen en onderhouden. Ik zou het zelf graag leren, niet om het voor anderen te gaan doen, maar gewoon om zelf een site te onderhouden.

nu vraag ik me een aantal dingen af:
Wat zijn de kosten voor een website/webadres totaal per jaar als je alles zelf doet? (Hoeft geen uitgebreide site te zijn maar gewoon simpel) Op internet variëren de kosten nogal en ik heb moeite om in te schatten wat de verschillende kosten zijn die je hebt.

Is het makkelijk te leren? Waar hebben jullie het geleerd?

Nog wat tips of verdere info?

Ik hoop dat iemand wat algemene info wil geven. :). Alvast bedankt!

karlli

Re: Eigen Website

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:12

Makkelijk te leren, ja als je gebruik maakt van bv open source om het mee op te bouwen.
Verder, het onderhoud is niet erg gemakkelijk, dus zou persoonlijk, met geen ervaring, ervoor kiezen om hosting wel te laten doen. Neem alleen bv al essentiële veiligheid updates.
Domeinnaam zijn de kosten niet veel, ongeveer een tientje per jaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:14

Ik vind het easy... Heb drie websites gebouwd in Wordpress. Kost me volgens mij 50 euro per stuk per jaar.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:20

www.mijndomein.nl is ook wel een fijne. Let erop dat er ook hosters zijn die de domeinnaam niet voor hun klant vastleggen maar voor zichzelf en dan aan hun klant verhuren. Als je de kleine lettertjes niet leest kom je er pas achter op het moment dat je zou willen verhuizen naar een andere hoster.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:31

Hier heb ik me verdiept in Joomla.
In het begin enorm gevloekt,maar nu kan ik eigenlijk alles bouwen wat ik wil,dus uiteindelijk heel tevreden van.

Domein en hosting kan heel goedkoop,volgens mij vind je ze samen voor al een kleine 30 euro/jaar.
Wel moet je vooral,opletten met opzeggen,veelal moet je maanden op voorhand opzeggen of je zit er weer een jaar aan vast.
Scheelt ook qua prijs als je een eigen emailadres wil(bv info@jedomeinnaam.nl),die zijn meestal bv 10 euro duurder per jaar.

Verdiep je eens in bv wordpress,Joomla,.....
Is allemaal gratis,kan je ook testen,dan zie en ervaar je zelf wat jou het makkelijkst werken is,want de meningen zijn gewoon verdeeld,de een vind het ene,de ander het ander.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:23

Heb hier webs.com en meerdere sites gebouwd daarmee ook voor anderen die nog minder ervaring hadden met computers dan ik. En ben er erg tevreden over.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:27

je kan natuurlijk 2 kanten uit.

je kan kiezen voor website's die werken met vaste theme's,je klikt wat aan,vult menu's aan,....
en in no-time heb je een website.

je kan daarnaast helemaal van 0 beginnen.

de laatste categorie is altijd een stuk tijdrovender en moeilijker,maar het resultaat kan veel mooier en persoonlijker zijn dan de eerste groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:36

Ik heb een eigen site waar ik Wordpress op heb geinstalleerd zodat ik het makkelijk kan onderhouden. Al helemaal als je geen ervaring hebt met zelf scripten etc is het echt wel de moeite waard om te beginnen met Wordpress. Je kan altijd nog dingen in de code aanpassen als je daar behoefte aan hebt, maar er zijn genoeg gratis thema's waar je uit kunt kiezen en waar je prima mee uit de voeten kan.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:03

Ik draai een paar sites, betaal voor hosting voor elke 95 euro incl. btw. Dat is niet de allergoedkoopste hoster, maar wel een fijne met goede one-click installatie (ik draai ook alles Wordpress) en vooral een goede en snelle helpdesk (ook in de daluren/weekenden). Dat laatste vind ik veel waard. Ik kom zelf uit de internet business en kan heel veel zelf maar een fijne ondersteuning v/d helpdesk kan je veel tijd en ergernis besparen. Niks vervelender dan je website die op z'n gat ligt en je geen idee hebt wat er mis is of wat je verkeerd gedaan hebt.. en je eigenlijk geen tijd hebt om het zelf uit te zoeken want het komt altijd op een verkeerd moment. Ik zit zelf bij De Heeg https://www.deheeg.nl al heel veel jaren. Top hoster!
Laatst bijgewerkt door stefje op 05-04-17 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:04

Ik heb meerdere websites gemaakt, allemaal ondergebracht bij Strato. Een aantal via de sitebuilder en een aantal via Wordpress. Wijst zichzelf uit, ik heb ook verder geen ervaring met websites bouwen en onderhouden en dit gaat me prima af.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:13

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:26

Mijn website draait bij one.com, en ik ben 36,30 euro per jaar kwijt (18 euro hosting, + 12 euro domeinnaamhuur, + 6,30 administratiekosten). De max inhoud die ik erop kan gooien is 25 GB, dit is het basispakket. Het hosten laat ik aan one.com over, website ontwerpen doe ik zelf.

De basis dingetjes/opties zitten er gewoon allemaal bij, zoals ftp, je eigen emailadres, templates voor de vormgeving, Webbuilder, wordpress, opties voor blogs en foto/video gallerijen. De support werkt ook fijn, dat gaat via een chatschermpje op de website en ik heb zelf nog nooit lang hoeven wachten voor live hulp.
Dit zit allemaal inbegrepen in het basispakket.

Andere opties die ook een mogelijkheid zijn, maar waar je voor moet bijbetalen, zijn o.a. het maken van een webshop, zoekmachineoptimalisatie, meer schijfruimte etc.

Nu ben ik nieuwsgierig naar wat jullie zeggen over de domeinnaam, en of die nu wel van mij is of van one.com :') Ik ga eens vlug kijken geloof ik...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:16

Deoiridh schreef:
Hé allemaal,

Er zitten volgens mij heel wat creatieve en ondernemende bokkers hier. Ik zou graag wat vragen stellen aan mensen die ervaringen hebben met websites bouwen en onderhouden. Ik zou het zelf graag leren, niet om het voor anderen te gaan doen, maar gewoon om zelf een site te onderhouden.

nu vraag ik me een aantal dingen af:
Wat zijn de kosten voor een website/webadres totaal per jaar als je alles zelf doet? (Hoeft geen uitgebreide site te zijn maar gewoon simpel) Op internet variëren de kosten nogal en ik heb moeite om in te schatten wat de verschillende kosten zijn die je hebt.

Is het makkelijk te leren? Waar hebben jullie het geleerd?

Nog wat tips of verdere info?

Ik hoop dat iemand wat algemene info wil geven. :). Alvast bedankt!

Toevallig heb ik afgelopen weekend een hosting pakket en domein afgenomen. Vroeger wel wat sites gehad maar de laatste tien, twaalf jaar niet meer. Heb het voor nu met name gedaan voor email (wilde een eigen domein), maar heb de domeinnaam wel gekozen met het oog op een eventuele website. Pakket plus .nl-domeinnaam kost me iets meer dan € 30 per jaar. Ik had nog goedkoper uit kunnen zijn door het goedkoopste hosting pakket te nemen, maar daar zou ik maar 3GB webspace bij hebben en dat vind ik te weinig

Of het lastig is, is nogal lastig te zeggen. Dat verschilt per persoon. CMS-applicaties als Joomla, Wordpress en Drupal zijn meestal wel vrij eenvoudig om te leren. :)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 10:17

Late reactie.. Maar bedankt allemaal voor de uitgebreide antwoorden!