Oldtimer brommer liefhebbers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 16:07

Er zijn vast wel meer mensen die naast de liefde voor paarden ook een liefde voor ouderwetse buikschuivers hebben! <3

De echte nozembrommers, die dingen waar iedereen een tweede keer naar om kijkt.

Ik wou al vanaf mijn 15e een mooie oude zundapp of kreidler maar waar haal je het geld ervoor vandaan? Na het een hele tijd niet meer in het hoofd hebben gehad kreeg ik een paar maanden geleden weer kriebels. Ik woon weer even thuis(wat boven op een heuvel ligt en fietsen is nou niet bepaald een hobby van mij), had een lekker zakcentje verdiend afgelopen jaar en heb alle tijd om er aan te knutselen. Dus na een korte zoektocht ben ik mijn Honda CB50 uit 1979 op gaan halen.

Nu heb ik er al een nieuwe voorband en binnenband opgezet, nieuw tellerkabel en de olie ververst en wou ik er mee naar de RDW om hem op kenteken te laten zetten. Bij aankoop deed hij het namelijk prima maar toen ik hem afgelopen week nog een keertje aantrapte verloor hij na 50 meter vermogen en viel die weer uit:( Vandaag weer geprobeerd maar nu kreeg ik hem niet eens maar aan (Beweging van vandaag ook weer gehad door hem alsmaar aan proberen te rennen). na elke start poging is de bougie weer zwart aangeslagen dus op naar het volgende project, de carburateur schoonmaken en afstellen. Ik ben nog een leek dus dit wordt spannend :P

Het hoort bij de hobby denk ik zo:)

Wat hebben jullie voor brommer en hoe lukt het jullie om er aan te knutselen?

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:00

Leuk topic, ik volg! Mijn schoonvader heeft er een schuur mee vol staan :D voornamelijk Zündapp

Zelf had ik een Batavus mot a mat. Helaas stond die vaker stil dan dat hij liep dus ik heb hem verkocht :o ben zelf helemaal niet handig. Schoonvader heeft het ding meerdere keren met de aanhanger opgehaald en gemaakt/laten maken. Maar ik bleef ermee stranden en na de zoveelste wandeling naar huis ermee was ik het zat..

Maar ik blijf ze geweldig vinden. Vooral Zündapp en Kreidler.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:53

Ik wou ook erg graag een Zundapp of Kreidler maar Zundapps zijn echt te duur voor me en het is me afgeraden om een Kreidler te nemen omdat reserve onderdelen schaars zijn.

Tja het nadeel er van is inderdaad wel dat je er ongeveer net zo lang op rijd als dat je er aan sleuteld!

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:02

oh wat leuk!! het is niet mijn grootste hobby wel die van mijn vader.
dus toen ik 16 werd kreeg ik van hem mijn zundapp gts50 schakel, man wat voelde ik mij machtig als ik dan langs een gewoon scootertje kwam( niet dat ik daar iets tegen heb, maar gewoon het gevoel dat ze hun hoofden omdraaien als ik langs kwam. :D

mijn broer heeft een zundapp hai 50

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:09

ik fiets liever dan dat ik op zo'n moderne scooter rondrij:P Kan ook echt niet wachten tot dat ding van mij eindelijk de weg op kan:}

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:17

ja ik ook geluid is ten eerste al vele malen mooier! en ik vindt het prettiger zitten omdat je met 1 been aan elke kant van de brommer zit.

heb je hand ,voet geschakeld of automaat?

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:24

Wat een leuk topic! Mijn vriend is ook helemaal weg van oldtimer brommers en dan met name kreidler *\%/* hij heeft er zelf eentje en heeft vorige zomer de oude zundapp van zijn moeder voor mij opgeknapt hihi. Zomers maken we soms lekker een ritje samen :D grappig hoeveel bekijks je altijd hebt. mijn vriend ging vroeger altijd met zijn school vrienden van de werktuigbouwkundige opleiding op brommer vakantie :+ door het hele land op hun kreidlers. maargoed hij is de echte liefhebber en ik hobbel een beetje mee :o en bij de paarden is het precies andersom haha

mogen er foto's geplaatst worden in dit topic? :))

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:27

Ik heb een heel oude schakel peugeot gehad, een goudkleurige uit 1969. Deze heb ik toen zelf gerestaureerd helemaal. Brommer reed erg vlot, later bleek hij 65 cc te hebben van oorsprong. Ik heb deze toen ik hem niet meer nodig had doorverkocht aan een jongen in het dorp.
http://www.motorstown.com/images/peugeot-sx-5-05.jpg


Later hebben we nog een zundapp gehad,deze is alleen helaas gestolen uit een beveiligde afgesloten stalling van de NS. Hebben we nog steeds verdriet van. Wat een heerlijke brommer,

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:48

@ loesje4600, Voetgeschakeld. Ik ben crossmotoren en quads gewend en dan is deze honda ineens heel ongevoelig in de koppeling maar super gevoelig met het versnellingspedaal, ik zit heel snel een tikje te hoog of laag:P

@ pollewopsie7, Graag zelfs van de foto's:D ik heb nog geen eens foto's van de mijne:} zo mooi is die niet maar twijfel nog of ik m laat/ga spuiten:) Het lijkt mij ook super vet om er lange tochten mee te maken, een vriend van me bouwt zelf brommers en is net terug van een trektocht naar zuid duitsland met de bakbrommers! Hij heeft zelfs een kachel in de bak gebouwd:P

@ karuna, Jeetje dat is nog weer een slag ouder, veel problemen mee gehad of bleef die goed rijden? Toen ik vanmiddag met de brommer aan het prutsen was kwam de postbode langs, die hield even een praatje toen hij de brommer zag en zei dat hij er vroeger (35 jaar geleden) net zo een had, zorgvuldig bij elkaar gespaard met een krantenwijkje, die was ook na een paar maanden gestolen:'( het verdriet was nog steeds van de man af te lezen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:55

Ook hier nog steeds verdriet ervan, het is al heel wat jaren geleden (bijna 25 jaar zelfs) maar nog steeds als we een zundapp zien komt er een steek van verdriet.

Mijn peugeot reed als een tierelier. :D beetje erg snel ook :P , zaten dikke remmen op. maar ja was achteraf ook logisch met een te zwaar blok. Ding was oorsponkelijk ook frans, gekocht van een oud indisch mannetje die hem nieuw had gekocht in frankrijk waar hij ook jaren gewoont had. Kon niet meer rijden en brommer stond al wat jaartjes in de schuur. Ik heb er jaren op rondgereden :j .

De jongen aan wie ik hem verkocht had is dus achter het te zwarw blok gekomen na een politie controle. Heeft toen zijn motorrijbewijs gehaald en reed er vorig jaar nog steeds mee rond. En ik heb die brommer 28 jaar geleden verkocht. Kun je nagaan hoe sterk dat ding is. :j

Ons zundappje ook geen problemen mee, manlief reed er toen iedere dag mee van Thorn naar Venlo door weer en wind. En later in Lelystad van een naar station en overal heen bij gebrek aan auto. Maar ja afgesloten aparte box in een afgeloten beveiligde ruimte en toch spoorloos. Ook niks te zien op de camerabeelden vreemd genoeg, de ns heeft ons er ruim voor schadeloosgesteld maar ja je brommer met helmen krijg je er niet mee terug. -O-

Een bakbromfiets met kachel, heerlijk lijkt me dat. Bagage erin en karren maar. <3

Ook hier alleen voetschakeling. Dat werkt voor mijn gevoel toch het beste.
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-02-15 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:57

@ciska_sando oh leuk haha ja dat is dan weer wat anders he, fijn dat die gevoeligis in het versnellingspedaal bij mij was dat juist andersom, later maakte ik er ook een sport van om zonder koppeling te schakelen! :D

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 16:58

Oh wow dat is echt wel heel erg lang! ik hoop dat die van mij na alle liefde en aandacht en nieuwe onderdeeltjes die die heeft gekregen het ook lang volhoud.

Misschien komt morgen een vriend van me al even naar de carburateur kijken *\o/*
Geen idee hoeveel werk het is om zo'n ding schoon te maken en af te stellen... hoop er vooral op dat er geen nieuwe carburateur nodig is :+

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:34

Zoals beloofd, hier de foto's!

op vakantie incl. zelfgemaakte aanhanger
Afbeelding

Zundapp voor:
Afbeelding

en na de make over :D
Afbeelding

En zo gaan we dan samen opweg :P
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie foto's!

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:41

Ik heb een Gillera Citta uit 1991, mag dat ook?

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:18

Die Kreidler ziet er netjes uit! precies het model dat ik tof vind! Ik hoop van t zomer ook wat tochten te gaan doen :P

Mn brommer is vandaag weer helemaal gefixed, schoon en afgesteld en klaar voor de RDW 25 feb:D moet m waarschijnlijk wel even begrenzen omdat hij de 50 wel haalt en maar 45 mag:}

Grappig ding die Gillera Citta uit 1991, niet helemaal een oldtimer maar als je dr gezellig over mee wilt kletsen doe je dat toch gewoon?:)

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:17

leuke brommers! de kreidler is echt super mooi, ik hoop dat het snel mooi weer is en dat ik weer lekker met mijn vader en broer samen kan gaan touren!

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:22

Nog een jaartje en dan Is het ook een oldtimer (vanaf 25 jaar toch?).

Achja, mn opatje is een echte stuntman :P ondanks alles loopt hij nogsteeds.

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:00

Telt een puch MV50 uit 1972? Heb er een in stukken in de kelder liggen, hoop hem voor het eind van de zomer weer in elkaar te hebben <3

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:31

Niet kapot te krijgen die dingen:P

Colorado wat n eigenwijs ding is dat, ziet er echt chique uit met dat kleine bolle tankje, nog druk bezig m in elkaar te zetten?

Net even naar het tankstation gereden dr mee, om UL98 te tanken en te kijken of die harder dan 50 gaat. Als die eenmaal warm is haalt ie de 55 gemakkelijk dus moet er nog even een begrensinkje in zetten, anders wordt ik bij de RDW weer naar huis gestuurd:} Maar oh wat rijd ie fijn:D was mn eerste stukje behalve hier de straat op en neer sinds ik m heb. wel heel wat minder vermogen dan wat ik gewend ben maar super soepel:)

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 16:18

jaja en toen mocht ie eindelijk ook legaal de weg op!

Afbeelding

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:52


Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 22:26

Ik mag de foto niet zien:(

Laatst 150 km gereden met n vriend van me, op de eerste mooie lente dag, heerlijk!

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:25

Oh even veranderd nu wel??

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:21

Het is dan wel een oud topic maar kwam het bij toeval tegen.

Zijn jullie allemaal sleutelende vrouwen? Zoja wat leuk. Ik zou het ook wel willen dat ik het kon. Maar je loopt moet er ook weer het juiste gereedschap voor aanschaffen. En ik heb er nul verstand van. Iemand is voor mij een puch aan het restaureren. Ik help met kleine dingentjes mee, mijn bijdrage is niet zo groot.

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Oldtimer brommer liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:48

Nee ik heb een lieve papa die helemaal gek is van oldtimers. Binnenkort wordt mijn brommer verkocht want ik doe er niks meer mee, iemand interesse als de geintereseerde afhaakt? :Y)