Ik heb een vraag over wanneer je nog met een B rijbewijs met aanhanger mag rijden. Een aantal jaar geleden zijn de regels veranderd en mag je met in deze gevallen met een aanhanger rijden zonder E rijbewijs:
- De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of - De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
Wij hebben een Hyundai ix35 met een 2.0 moter. Deze auto weegt 1450 kg. De trailer waar het om gaat is een 2 paards trailer met een ledig gewicht van 680 kg. Maximum massa is 2000 kg en laadvermogen 1320 kg.
Mag ik met deze combinatie 1 paard vervoeren met een B rijbewijs? Of moet ik daarvoor het maximum massa of laadvermogen laten aanpassen? Weet iemand precies hoe dit zit?
Je trailer heeft een TMM van 2000 Je auto weegt 1450. Dat is in lege toestand, en die maakt geen bal uit. Je moet naar de TMM van je auto kijken en die zal vast wel een stuk boven de 1500 zitten. Voor deze combi heb je een E nodig.
Enige optie om met B te rijden is je trailer terugkeuren.
Edit: grote kans als je de trailer moet terugkeuren dat je amper nog laadvermogen over gaat houden. Ben je ook de sjaak.